LYS-MÅL
Fra : Martin Kirk

Dato : 08-06-05 19:51

Hej Gruppe
Hvordan finder man ud af om en sejlbåd har det rigtige LYS- mål ?
Kan man beregne LYS-mål ud fra længde -brede - sejlstørelse eller er det
et
erfaringsmålt ?
Hvad gør man hvis man mener det er for høj ?
Er LYS målet for en sejlbåd det samme i Norge - Sverige - Finland -
Danmark ?
Baggrunden for spørgs målene er at jeg sejler kapsejlads i en Finsk bygget
båd der ikke er ret mange af i Danmark. båden en Sirena 44 har LYS- mål på
1,32

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 22:30

"Martin Kirk" <M.Kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> Hvordan finder man ud af om en sejlbåd har det rigtige
> LYS- mål ?
> Kan man beregne LYS-mål ud fra længde -brede -

Det er baseret på statistisk analyse af placeringer i mange
kapsejladser ... Startede i Sverige for mange år siden ...
Nu også ret udbredt i DK og N og SF. Præmietiden findes ved
at gange din sejltid med LYS-tallet.

> Hvad gør man hvis man mener det er for høj ?

Du får alle, der har samme bådtype til at sejle meget
langsomt i de kommende års kapsejladser )

> Er LYS målet for en sejlbåd det samme i Norge -
> Sverige - Finland -
> Danmark ?

Ja, der er nu etableret et nordisk samarbejde om udbredelse
og koordinering af LYS-tal.
Alle DH målebreve påføres også LYS-tal (Leading Yard Stick).

> [...]
> en Finsk bygget
> båd der ikke er ret mange af i Danmark. båden en Sirena 44

Ja, så skal der også fart på ... Du skal sejle ca. 30 pct.
hurtigere end hende med LYS-tal 1 ...
Din båd skal iøvrigt måles, så man også kontrollerer, hvilke
sejl, spiler (ja/nej) mv. din båd er udstyret med ...

PS se evt. http://www.websejler.dk/lys.pdf

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Martin Kirk

Dato : 09-06-05 15:09

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> ... Startede i Sverige for mange år siden ... Nu også ret udbredt i DK og
> N og SF. Præmietiden findes ved at gange din sejltid med LYS-tallet.

1000 Tak for svar
er der nogen der kan givet et link til den finske og svenske sejlunion dem
kan jeg ikke finde

Fra : Guran

Dato : 09-06-05 18:32

> er der nogen der kan givet et link til den finske og svenske sejlunion
> [...]
Prova http://www.svensksegling.se/t1.aspx klicka på kappsegling sedan på
LYS sedan på Tabbeller
Lycka till

Rgds