Linux installation på IBM T20
Fra : Flemming Jensen

Dato : 08-06-05 17:29

Hej,

Jeg har anvendt Linux/Unix i flere år, men kun som bruger. Sjov nok har
jeg aldrig lagt mærke til hvilken distribution m.m. jeg brugte.
Nu vil jeg installere Linux på min Thinkpad T20. Maskinen har floppy,
USB og netkort, men ikke CD.

Hvilken distribution kan anbefales til en erfaren bruge, men begynder
administrator?

Jeg har forsøgt at boote med Debian floppy-bootdisks, hvilket går galt
når netkortet skal initaliseres. Netkortet er et IBM EtherJet PCMCIA,
det er ikke lykkedes mig at finde en linux driver til dette kort.

Forslag til at komme videre modtages med stor tak.

--

Flemming

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-06-05 12:15

Flemming Jensen wrote:
> [...]
> det er ikke lykkedes mig at finde en linux driver til dette kort.
>
> Forslag til at komme videre modtages med stor tak.

Hvilken version af debian... Er det deres nye stable(sarge) du har
prøvet eller woody ? Hvis det er woody så prøv igen, men med sarge :)

Kunne være at sarge indeholdt din driver.

/mikkel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 12:25

Mikkel Bundgaard wrote:

> Hvilken version af debian... Er det deres nye stable(sarge) du har
> prøvet eller woody ? Hvis det er woody så prøv igen, men med sarge :)
>
> Kunne være at sarge indeholdt din driver.

Det var Sarge. Jeg har dog ikke overvejet valget mere, end at det er det
første og bedste der kan lave install via nettet, og boote computeren på
3 floppyer.

--

Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-05 13:52

On Thu, 09 Jun 2005 13:24:39 +0200, Flemming Jensen wrote:

> Det var Sarge. Jeg har dog ikke overvejet valget mere, end at det er det
> første og bedste der kan lave install via nettet, og boote computeren på
> 3 floppyer.
Prøv at hente ubuntu. Det er en debianbaseret distribution optimeret for
desktop og laptop brug. Efter hvad jeg har hørt, skulle den finde alt
hardware på thinkpads, eventuelt via ndiswrapper.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 14:45

Michael Rasmussen wrote:

> Prøv at hente ubuntu. Det er en debianbaseret distribution optimeret for
> desktop og laptop brug. Efter hvad jeg har hørt, skulle den finde alt
> hardware på thinkpads, eventuelt via ndiswrapper.

Jeg har ikke noget CD-drev i computeren. Ubuntu findes vist kun som .iso
filer?

Netkortet er ikke specielt for Thinkpad, det er bare et PCMCIA kort.

--

Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-05 14:57

On Thu, 09 Jun 2005 15:44:39 +0200, Flemming Jensen wrote:

> Jeg har ikke noget CD-drev i computeren. Ubuntu findes vist kun som .iso
> filer?

Netværksinstallation?
> Netkortet er ikke specielt for Thinkpad, det er bare et PCMCIA kort.
Alle PCMCIA kort er specielle:-\
Er der ikke almindeligt ethernet kort i?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 15:05

Michael Rasmussen wrote:

> Netværksinstallation?

Ja, det er det jeg vil foretrække, ikke mindst fordi jeg sidder med en
adsl. Men, kan Ubuntu det?

> Alle PCMCIA kort er specielle:-\
> Er der ikke almindeligt ethernet kort i?

Nix, en T20 er jo ikke ligefrem en ny computer. Men den er hurtig nok
til mig, og mekanisk er den bedre end det meste der sælges idag.

--

Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-05 16:01

Jeps, læs her hvordan fra floppy: http://www.wrigley.me.uk/wp/?p=71

> Nix, en T20 er jo ikke ligefrem en ny computer. Men den er hurtig nok til
> mig, og mekanisk er den bedre end det meste der sælges idag.
På denne side fremgår det, at dit pcmcia-kort er understøttet i
pcmcia-cs: http://pcmcia-cs.sourceforge.net/ftp/SUPPORTED.CARDS
Det bør derfor blive fundet automatisk, hvis du installerer pakken
pcmcia-cs.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-05 16:05

On Thu, 09 Jun 2005 17:00:33 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Jeps, læs her hvordan fra floppy: http://www.wrigley.me.uk/wp/?p=71
Glemte lige:
Du skal derfor blot udskifte initrd samt vmlinuz på dine boot-floppies og
tilrette lilo.conf på disketten:
label "Install Ubuntu"
kernel vmlinuz-warty-netinstall append vga=normal
initrd=initrd-warty-netinstall.gz
ramdisk_size=11057
root=/dev/rd/0
devfs=mount,dall rw --

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 16:42

Michael Rasmussen wrote:

> Glemte lige:
> Du skal derfor blot udskifte initrd

Som fylder 3.32 MB... øv.

--

Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-05 17:06

On Thu, 09 Jun 2005 17:41:58 +0200, Flemming Jensen wrote:

> Som fylder 3.32 MB... øv.

Du kunne jo også som linket skriver, lave en minimal debian installation,
og så kopiere det nødvendige ind på harddisken.

Er det forøvrigt disse images, du har hentet:
http://ftp.de.debian.org/debian/dists/Debian3.1r0/main/installer-i386/current/images/floppy/

Husk du skal også hente net-drivers.img.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 17:19

Michael Rasmussen wrote:

> Du kunne jo også som linket skriver, lave en minimal debian installation,
> og så kopiere det nødvendige ind på harddisken.

.....hvilket er det jeg har prøvet på, fra starten af.

> Er det forøvrigt disse images, du har hentet:
> http://ftp.de.debian.org/debian/dists/Debian3.1r0/main/installer-i386/current/images/floppy/

Jeg har hentet dem her:
http://archive.progeny.com/debian/dists/sarge/main/installer-i386/current//images/floppy/
Det er det, der henvises til fra debian.org

> Husk du skal også hente net-drivers.img.

Ja, og instaltionen spørger også efter den.

Jeg tænker nu på at det der måske går galt, er at sådan et gammelt 16bit
kort måske ikke er så automatisk i konfigurationen som hardware er idag?
Jeg har prøvet de mest oplagte drivere fra net-drivers, også med
parametre som den foreslår når der ikke kan skabes kontakt med kortet.
Ifølge Windows bruger det IRQ=10 og Adresserne 02E0-02EF.

--

Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-05 18:08

On Thu, 09 Jun 2005 18:18:36 +0200, Flemming Jensen wrote:

> Jeg har hentet dem her:
> http://archive.progeny.com/debian/dists/sarge/main/installer-i386/current//images/floppy/
> Det er det, der henvises til fra debian.org

Ser rigtig nok ud.

> [...]
> parametre som den foreslår når der ikke kan skabes kontakt med kortet.
> Ifølge Windows bruger det IRQ=10 og Adresserne 02E0-02EF.
Ah, ikke cardbus. Så ved jeg faktisk ikke om det vil kunne løses.
Har du ikke mulighed for at hive disken ud, og så indstallere i en anden
maskine?
eller
Installere via en usbdisk på en anden maskine
eller, måske det bedste
Simpelthen købe et nyt pcmcia-netkort af cardbus typen?
Dette link bekræfter, at t20's pcmcia er af typen cardbus:
http://portal.suse.com/sdb/en/2000/07/laptop_daten_ibm_thinkpad_t20.html
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jon Mørch

Dato : 09-06-05 16:12

Fedora Core 3 . Det har jeg installeret over netværk til min TP 600X. Gik i
stå ved http://, men kørte hele vejen igennem 1. gang over ftp://. Ulempen
er at det er en pæn stor installation, men man kan jo fravælge en del, hvis
man har styr på det (det har jeg ikke, så jeg tog standard install). Det har
haft alle drivere til maskinen undtagen mit PCMCIA trådløse netværkskort,
det måtte jeg så selv bakse med (ndiswrapper) et par dage men så kørte det
også.

Har dog ikke styr på bootisoet kan ikke huske om det fylder mere end en 1.44
diskette.

/Jon

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-06-05 15:17

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-06-05 21:01

Jacob Larsen wrote:

> Det ser ud til at der er noget med til kortet i pcmcia-cs, så skal du
> "bare" have den op at køre:
>
> http://pcmcia-cs.sourceforge.net/ftp/SUPPORTED.CARDS
>
> og
>
> http://irb.cs.uni-magdeburg.de/~danilo/linux.shtml

Den har jeg også fundet, men linket "IBM EtherJet PC Card
Driver" virker ikke.

Der er denne side:
http://tuxmobil.org/pcmcia_ci10131.html

Det lyder jo godt for tulip driveren er med i installationen. Men, hvad
er config database?

--

Flemming