Otte timers aflivning
Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-06-05 14:23

Jeg sad og så et program med en mand (aner ikke hvem han er), der
fortalte om dengang han fangede en Blå marlin. Man så også et
videoklip af de sidste minutter af dødskampen.

Manden fortalte at fisken kæmpede i otte timer, før den sprængte sig
selv af anstrengelse, og indvolde flød over det hele.

Jeg er klar over at en rødspættes tur fra havet til den dør, nok
heller ikke er nogen udpræget fornøjelse. Jeg er klar over at der
sker "umenneskelige" aflivelser i naturen. Hvor ubehagelig smerte er
for en fisk ved jeg ikke.

Men alligevel, er der nogen grund til at man sidder og morer sig med
at pine en fisk i en tredjedel af et døgn, når det kunne gøres meget
kortere? For helt ærligt, det kan sgu ikke være sjovt for fisken,
hvor tålelig smerten så end er.

Jeg ved ikke hvad man bruger som forsvar for ikke i industrifiskeri,
at aflive fiskene når de kommer i båden, men jeg kunne forestille
mig at en del af forklaringen er at fiskene holdes friske længere.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-06-05 14:49

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message
> [...]
> at aflive fiskene når de kommer i båden, men jeg kunne forestille
> mig at en del af forklaringen er at fiskene holdes friske længere.

En fisk kan sguda ikke sprænge sig selv???
Det lyder som noget ham den gamle røver af en lystfisker har fortalt, for at
give sin lystfiskerhistorie mere kulør.
Hvad pokker var det nu han hed...nå, det er væk nu, det dukker nok op.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Mr.D

Dato : 08-06-05 22:29

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote
> Manden fortalte at fisken kæmpede i otte timer, før den sprængte sig
> selv af anstrengelse, og indvolde flød over det hele.

Den tror jeg sgu ikke på.
..... Nok bare en vandrehistorie til.

----
Mr.D

Fra : Kent Hald

Dato : 08-06-05 23:03

Hej,

Det var den legendariske storfisker "Kongen af Namsen" og forfatter
Børge Munk Jensen.
Og det var ikke en Blue Marlin, men den større Black Marlin.
Børge Munk Jensen døde sidste år i en alder af 88 År.
Med hensyn til sandheden om kroppens sprængning,
vil jeg godt tro, at når en så tung fisk springer højt over vandet
og måske lander på siden, vil kroppen kunne revne ved slaget
mod overfladen.

MVH

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-06-05 23:13

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> at pine en fisk i en tredjedel af et døgn, når det kunne gøres meget
> kortere? For helt ærligt, det kan sgu ikke være sjovt for fisken,

Tja... jeg kan kun gi' dig ret, den måde hvorpå fiskeriet efter blue
marlin (også kaldet sejlfisk) forgår på, er dybt kritisabelt.

Men når det er sagt, så skal det også siges, at fiskeri efter blue
marlin er en exstrem dyr "fornøjelse", så det er kun noget som skøre
velhavere får tiden til at gå med.

Fiskeriet efter blue marlin foregår i Caribien, man indlogerer sig
på en såkaldt fiske lodge, hvor man også får stillet en kæmpe stor
hurtigtgående motorbåd med en tremands besætning til rådighed, og så
fiskes der typisk 12-14 timer om dagen, det kan godt ta' mere end 14
dage af være heldig at fange en big game fisk, og da det koster over
1.000 US$ om dagen, så kan sådan en fisketur godt løbe op i 100.000
danske kroner.

Der er næppe nogen danske lystfiskere, som nogensinde har haft råd
til at fange en af de helt store blue marlin, men der er nok flere
af de danske lystfiskerskribenter, som har været inviteret med ud på
big game fiskeri, så de kan berette om det.

Det iøvrigt sådan, at fiskeriet foregår som trollingfiskeri, og da
blue marlin springer efter krogningen, så kan man straks bedømme
størrelsen, og der kan godt være 2-3 lystfiskere om bord, på den
måde, at der er en som har betalt ekstra for førsteret til at fighte
de helt store fisk, hvis sådan en kroges, og de to andre kan så få
lov til at fighte evt. mindre fisk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-05 08:35

> Tja... jeg kan kun gi' dig ret, den måde hvorpå fiskeriet efter blue
> marlin (også kaldet sejlfisk) forgår på, er dybt kritisabelt.

Nej. Blue Marlin er Blue Marlin - sejlfisk er sejlfisk. Du har vist ikke
fisket så meget på de store oceaner, hva'?

> Men når det er sagt, så skal det også siges, at fiskeri efter blue
> marlin er en exstrem dyr "fornøjelse", så det er kun noget som skøre
> velhavere får tiden til at gå med.

Nåda. Fordi du ikke har råd, er det ikke ensbetydende med, man skal være
skør velhaver for at have fisket Blue Marlin. Det kan f.eks. gøres fra De
Canariske Øer, fra Kenya, i Vestindien og mange andre steder. Steder, hvor
almindelige dansker (der selvfølgelig ikke blot lever af
overførselsindkomst) holder ferie. Jeg har f.eks. ved flere lejligheder
fisket efter Blue Marlin, men jeg er måske en skør velhaver? Jeg var f.eks.
i Kenya for nogle år siden, hvor jeg gav ca. 20-25K for 14 dages fiskeri alt
inklusive.

> [...]
> fiskes der typisk 12-14 timer om dagen, det kan godt ta' mere end 14
> dage af være heldig at fange en big game fisk,

Du snakker, som du har forstand til. Bådene kommer _altid_ hjem med big
game-fisk. Ikke altid Blue Marlin, men sejlfisk, andre former for Marlin
(Black, Striped), tun, Kingfish, haj, sværdfisk, Wahoo, Guldmakrel m.fl.

> [...]

> Der er næppe nogen danske lystfiskere, som nogensinde har haft råd
> til at fange en af de helt store blue marlin,

Du snakker, som du har forstand (og råd) til.

> men der er nok flere
> af de danske lystfiskerskribenter, som har været inviteret med ud på
> big game fiskeri, så de kan berette om det.

Wauw. Et kvalificeret gæt?

> Det iøvrigt sådan, at fiskeriet foregår som trollingfiskeri,

Nej, det gør det ikke. Det eneste lighedspunkt er, at man fisker med båden i
fart. Igen snakker du, som du har forstand til. Har du nogen sinde
trollefisket? Har du nogen sinde fisket Blue Marlin?

> og da
> blue marlin springer efter krogningen, så kan man straks bedømme
> størrelsen,

Nej. Typisk springer fisken første gang, når den har trukket flere hundrede
meter line af. Det er meget svært at bedømme størrelsen på en fisk, der
springer 3-500m bagude.

> [...]
> måde, at der er en som har betalt ekstra for førsteret til at fighte
> de helt store fisk, hvis sådan en kroges, og de to andre kan så få

Du snakker, som du har forstand til. Typisk trækker man lod, hvorefter det
går på tur. Fisker man over flere dage, får alle en dag med "førsteret".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Anders Lund \(8900\)

Dato : 09-06-05 20:55

> [...]
> går på tur. Fisker man over flere dage, får alle en dag med "førsteret".

Hvordan kan det være at Jens B. altid kommenterer som en sæk kartofler...???
"Tal" dog ordentligt knægt!!!

Mvh
Anders Lund

Fra : Frandsen

Dato : 09-06-05 11:50

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Men alligevel, er der nogen grund til at man sidder og morer sig med
> at pine en fisk i en tredjedel af et døgn, når det kunne gøres meget
> kortere?

Hvordan kan det gøres meget kortere? Fiske med stålwire, og så hive den ind
med en motor?

Det er meget stærke fisk. Man fisker typisk med 80 punds grej (brudstyrke på
36 kilo), men bortset fra det, så tror jeg ikke, at der findes et fiskehjul
med en bremse, der kan stoppe sådan en fisk. 8 timer er godt nok lang tid,
men der findes dem, der har fightet en fisk i op til næsten 24 timer. Det er
utrolig hård at fighte en fisk - man sidder ikke og morer sig.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-06-05 12:20

Frandsen wrote:

> Hvordan kan det gøres meget kortere? Fiske med stålwire, og så hive
> den ind med en motor?

Mennesket satte fod på månen i 1969, man skulle tro at vi på en eller
anden måde kunne dræbe en fisk hurtigere end otte (eller 24) timer.

> Det er utrolig hård at fighte en fisk - man sidder ikke og morer sig.

Hvis det ikke engang er sjovt for mennesker, så ... ja, hiv den ind med
en stålwire og skyd den, hug den med en økse, giv den stød eller noget.

Fra : Frandsen

Dato : 10-06-05 12:02

> Mennesket satte fod på månen i 1969, man skulle tro at vi på en eller
> anden måde kunne dræbe en fisk hurtigere end otte (eller 24) timer.

Altså ikke noget svar.

> Hvis det ikke engang er sjovt for mennesker, så ... ja, hiv den ind med
> en stålwire og skyd den, hug den med en økse, giv den stød eller noget.

Tre problemer. Det er ikke lystfiskeri, man kan ikke få anerkendt en rekord,
og alt efter hvor man fanger og hvilke fisk, så skal nogle af dem
genudsættes.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-06-05 12:24

Frandsen wrote:

> Altså ikke noget svar.

Du gav selv et og jeg gentog det længere nede.

> Tre problemer. Det er ikke lystfiskeri, man kan ikke få anerkendt en rekord,

Find dog en hobby der ikke går ud på at torturere et dyr. Hvis drab
af et dyr er et must, så gå efter mindre fisk, hvor hovederne kan skæres
af når de efter få minutter er på land. Eller hvad med jagt? Misforstå
mig ikke, jeg er ikke tilhænger af at slå dyr ihjel for fornøjelsens
skyld, men det her er da dyreplageri på højde med tyrefægtning.

> og alt efter hvor man fanger og hvilke fisk, så skal nogle af dem
> genudsættes.

Nu taler vi om den Blå marlin (tror jeg den hed).

Fra : Frandsen

Dato : 15-06-05 08:55

> Find dog en hobby der ikke går ud på at torturere et dyr.

Så.... Du er ikke lystfisker?! I øvrigt er det ikke mig, der bedriver big
game fiskeri - desværre.

> Nu taler vi om den Blå marlin (tror jeg den hed).

Nej, det er selve typen af fiskeriet. I dette tilfælde en Blue Marlin, der
blev fanget. Den er ikke noget unikt tilfælde.

Fra : Kent Hald

Dato : 09-06-05 17:42

Det var da en interessant tråd, der kom ud fra det spørgsmål.
Men lad os slå fast, Blue marlin og Sailfish er to forskellige arter.
og en Marlin, Black Marlin som er den største, kan veje over et ton,
så mon ikke den eneste mulighed for at gøre fighten kort, er
at have en stor riffel med og skyde den første gang den springer,
måske 500 meter bag båden.
Men er det ikke for fighten man fisker?
Man rykker da heller ikke en ørred op på land med vold, for at
forkorte fighten, er man ikke lidt skuffet hvis man fanger en pæn
havørred, der slet ikke vil tage udløb?

Det er vel ikke noget at blive forarget over, at han fighter en fisk i otte
timer.
Havde han kunnet lande den efter 4 timer, havde han helt sikkert gjort
det.
Der er nok lidt misundelse gemt i de tidligere indlæg.

KH.