nedsat funktion af knoglemarven
Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 08-06-05 11:21

Min 5 årige lab.tæve har fået påvist nedsat antal blodplader
(trombocytopeni) og har i den anledning fået foretaget en knoglemarvsbiopsi
på Landbohøjskolen. Det blev herved udelukket, at årsagen skulle være
kræft, ligesom Borrelia- og Ehrlichia-infektion blev udelukket, men den
egentlige årsag til den nedsatte funktion af knoglemarven blev ikke påvist.

Jeg er efterfølgende af min dyrlæge stillet i udsigt, at hunden skal have
binyrebarkhormon (Prednison) resten af sit liv, og vi er p.t. ved at finde
frem til den lavest mulige dosis, der kan holde blodpladerne oppe i et
tilstrækkeligt højt niveau.
Jeg kender fra den humane medicin til alle de bivirkninger, der følger med
en langvarig Prednisonbehandling og er derfor ked af det på min hunds vegne,
selv om dyrlægen har forsikret mig om, at hunde tåler behandlingen langt
bedre end mennesker.

Er der nogle af jer, der har erfaringer med denne sygdom og/eller med
langvarig behandling med Prednison til en hund?

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Karina og Christian

Dato : 08-06-05 13:48

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Er der nogle af jer, der har erfaringer med denne sygdom og/eller med
> langvarig behandling med Prednison til en hund?

Hejsa Anelise

Først og fremmest må jeg sige, at det gør mig ondt med jeres hund.

Jeg kender ikke til sygdommen, men derimod til behandlingen med prednision,
idet også vores hund behandles med det. Han har været under behandling i ca.
3 år nu, og skal være det resten af livet. Han lider af en hudsygdom, som
ingen rigtig kan dianogsticere, men som bevirker, at han klør og klør og
klør sig, hvis han ikke få prednision. Vi har selvfølgelig prøvet alverdens
behandlinger for at finde ud af, om han er allergisk, eller hvad det er, han
ikke kan tåle - men uden held.

Indtil videre har vi ikke mærket nogle bivirkninger ved det, men jeg tør
naturligvis ikke sige, hvad der sker på sigt. Vores hund er i øvrigt 9 år.

Jeg kan godt forstå, at du er betænkelig ved behandlingen. Vi kender jo alle
til bivirkningerne af så stærkt et produkt. Jeg har dog lig som du hørt, at
dyr tåler behandlingen en del bedre end mennesker. Dog er det
anbefalelsesværdigt at tiltræbe - som I også gør - at få den daglige dosis
så langt ned som muligt.

Med venlig hilsen
Karina og Vaks,
der lige nu er på ferie hos mine forældre og nyder i dén grad livet og
bliver forkælet

Fra : ALMP

Dato : 08-06-05 14:49

Hejsa
Ja det er da godt noget noget træls noget med din hund.

Jeg kender en som hvis hund har fået medicinen siden den var ½ år gammel -og
den er over 10 år nu. Den er "allergisk overfor sig selv" så hvis den ikke
får 1 pille om dagen klør den sig også til blods. Man kan ikke mærke på den
at den har fået det og slet ikke at det har været i så mange år. Hun er
frisk og stadig legesyg... så hun skulle gerne blive en del år endnu.

Annie

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 08-06-05 22:31

"ALMP" <almp@gratisemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke mærke på den at den har fået det og slet ikke at det har været i så
> mange år. Hun er frisk og stadig legesyg... så hun skulle gerne blive en

Tak til Karina, Christian og Annie for jeres beroligende svar, nu er jeg
knapt så bekymret over behandlingen.

Til Karina og Christian: har I ikke overvejet at fodre jeres hund efter
barf-principperne? Mange allergihunde er blevet symptomfrie efter 3-4 uger
på denne kost.
I kan læse mere om emnet på følgende links:

www.raw4dogs.dk
www.basenji.dk (se under fodring)
www.barf.dk

Venlig hilsen, Anelise