Hvor længe uden lys?
Fra : Dennis Meng

Dato : 08-06-05 09:00

Hej,

Hvor længe kan et malawi akvarie 530l tåle at stå uden armatur lys?
.... altså, hvornår vil fiskene begynde at tage skade af det manglende
"dagslys" ?
Algerne har nok ret godt af det, da de vel blot dør....

/Dennis

Fra : Per W.

Dato : 08-06-05 13:12

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i melding
> [...]
> "dagslys" ?
> Algerne har nok ret godt af det, da de vel blot dør....

Fisk bryr seg ikke om lys, så det går nok bra.

/Per W.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-05 15:46

Dennis Meng wrote:
> Algerne har nok ret godt af det, da de vel blot dør....
> /Dennis

Hvis der ikke er planter, så burde det ikke give problemer.

Fiskene skal nok klare sig - også i længere tid - der kommer vel en del
lys/dagslys fra lokalet rundt om akvariet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Dennis Meng

Dato : 08-06-05 21:15

> Hvis der ikke er planter, så burde det ikke give problemer.
>
> Fiskene skal nok klare sig - også i længere tid - der kommer vel en del
> lys/dagslys fra lokalet rundt om akvariet.

Der er 2 planter, som jeg kan overleve går ud hvis det er....
Men ja, der kommer dagslys omkring akvariet - dog ikke direkte sollys.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-05 21:36

Dennis Meng wrote:
> Der er 2 planter, som jeg kan overleve går ud hvis det er....
> Men ja, der kommer dagslys omkring akvariet - dog ikke direkte sollys.

Planter kræver lys for at gro.
Du kræver lys for at se fiskene.

Fiskene kan sagtens klare sig uden.

Men bare af nysgerrighed - hvorfor skal de være uden lys i længere tid ?

Hvis det er algebekæmpelse, så er et par uger rigeligt - og det overlever
planterne nok.

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-06-05 18:14

> Men bare af nysgerrighed - hvorfor skal de være uden lys i længere tid ?
>
> Hvis det er algebekæmpelse, så er et par uger rigeligt - og det overlever
> planterne nok.

Venter på ny strømforsyning til armaturet - den er gået sig en tur.
Men det tyder på den strømforsyning er forsvundet i posten den er
afsendt for flere dage siden, men ikke dukket op. Afsender er ved at
undersøge tingene....

Fra : Kell Petersen

Dato : 17-08-05 09:29

Prøv at forestille dig Fisk i mudret vand ,
eller nogle cichlidearter , som lever nede under 5 meters dybde..
Der er ikke meget lys..!!
Akvarie lys er som regel beregnet til at studere fiskene i ..
Fiskene har det bedst i dunkelt mørke..
Så er deres farver.bedst og mest skarpe...

Mange fisk , bliver stresset i lys , og bliver lidt blegere end de ellers
ville være..

Lys er for planter og til at studere fisk i..
Så lad det bare være slukket så længe som muligt , hvis i alligevel ikke
sidder og kigger på dem..

Hvis du har lyst til det og holder af planter.. også
Så prøv at opdele akvariet i 2 dele ,, en mørk og en lys side..
med en halv skille-væg..
og lad planterne være i den ene del ,, med lys på , og lad den anden side
være lidt mere dunkelt ..

Fra : Mikkel Munk

Dato : 17-08-05 20:25

"Kell Petersen" <kawa@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en halv skille-væg..
> og lad planterne være i den ene del ,, med lys på , og lad den anden side

Det var da nogle postulater der ville noget...!!!

M.