Høj kassationsprocent ved de offentlige ar~
Fra : Philip

Dato : 08-06-05 02:25

Kristelig Dagblad skriver i dag nedenstående, der kan have nyhedsgruppens
interesse.

v.h.

Philip

Plads og pengemangel årsag til at offentlige arkiver vil kassere 90
procent
af sine dokumenter.

Når fremtidens historikere, læger eller slægtsforskere søger i arkiver
efter
oplysninger om danskernes hverdagsliv, helbredsforhold eller personsager,
vil de ofte lede forgæves. Ni ud af ti dokumenter fra de offentlige
arkiver
bliver nemlig i disse år smidt ud for at spare plads og penge. Det skriver
Kristeligt Dagblad. Det er en følge af de regler, som Statens Arkiver har
opstillet. Reglerne lægger blandt andet op til, at kun tre procent af
kommunernes socialsager og hospitalernes journaler skal gemmes. Også
hovedparten af de offentlige skatte- og byggesager kasseres. Den danske
udsmidning står i kontrast til praksis i Norge og Sverige, hvor kun
omkring
80 procent af alt offentligt arkivmateriale kasseres. For eksempel bevares
stort set alle sygehusjournaler i Sverige, mens 97 procent af de danske
journaler smides ud. Kristeligt Dagblad er kommet i besiddelse af en
intern
rapport fra Rigsarkivet, som allerede for tre år siden kritiserede, at så
meget bliver kasseret. Rapporten henviser til, at Kulturministeriet og
Statens Arkiver har sat som mål, at 85 procent af de offentlige arkivalier
skal kasseres og opfordrer til ikke at kassere mere end dette. Alligevel
har
rigsarkivaren, der er øverste ansvarlige for Statens Arkiver, altså valgt
fortsat at kassere 90 procent. Rigsarkivar Johan Peter Noack siger, at
beslutningen og ansvaret for den høje kassationsprocent er hans, men at
den
afspejler politikernes prioriteringer. I de kommunale arkiver frygter man,
at materiale af væsentlig betydning for historikere og andre forskere
smides
ud. Og i Folketinget erklærer flere ordførere, at de er forundrede og
bekymrede over den høje udsmidningsprocent. Både Socialdemokraterne,
Enhedslisten og SF ønsker kulturminister Brian Mikkelsen (K) inddraget i
sagen. /ritzau/

Fra : HMH

Dato : 08-06-05 09:27

For eksempel bevares
> stort set alle sygehusjournaler i Sverige, mens 97 procent af de danske
> journaler smides ud.

Det er da fjollet - der er mulighed for at lave masser af forskellige
forskningsprojekter på den slags ting. - Også forskning, som kommer
almenheden tilgode.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 12-06-05 20:52

Hej
Jeg har prøvet to gange at få en debat igang om kasationen, men det ser ut
at der ikk er ret stor interesse for dette problem.
Er er folk der er bange for den nye navnelov, det kan jeg godt se når der
ikke er andre arkivalier at gå efter.
Jeg har påpeget at kassationen gælder for alle der ikke er født den første i
en måned.
Der er faktisk arkiver af stor betydning der er gået op i røg allerede. Det
gælder DSB's arkiv over personalet ved nogle værksteder, altså en stor del
af Personalia for medarbejderne ved DSB. Det er nu umuligt at skrive en ny
historie over Disse værksteder hos DSB.

Jeg mener vi bør starte en protestaktion over disse kassationer.

Der er jo mange steder der kan opbevares denne form for arkiver. Se på de
lokanarkiver der findes og så er der jo også de specielle samlinger,
Jernbanemuseet, sporvejsmuseet og så videre.

For at få et overblik over hvad der kaseres så er alle
kassationsvejledningerne udlagt på nettet af Statens arkiver, og dce kan ses
www.sa.dk.

Jeg er helt enig med jer om at det er en katastrofe for fremtidens forskere.

Mvh Niels Gjermandsen.