Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hjælp til lån
Fra : Kim Bernhart

Dato : 07-06-05 21:44

Hej,
Har virkelig brug for lidt input vedr. obligationslån.Vi har opsagt vores
gamle lån i april til opsigelse pr. 1/7-05og skal nu vælge nyt.
Har tidligere talt med kreditforeningen om både 4% obligation og rentefrit.
Har et tilbud på et tilpasningslån F1 med tilbudskurs på 100,55. Lånet er
annuitet delvis afdragsfrihed. Der er et 10 årigt afdragsfrihed.
Vi tror på at renten falder yderligere, men hvad er det korrekte at gøre for
os hvis vi forestiller os at renten falder yderligere. Hvis kursen er
væsentlig bedre i starten af 2006, så vil vi skifte til obligationslån,
fastforrentet. Vi sover godt om natten og har ingen problemer med at renten
kan gå den anden vej, men vi vil godt have det bedste mulige lån hvis det er
muligt. Stiger renten, så tager vi det med og afskriver tabet med et smil.
Jeg syntes ikke rigtig at jeg får alternativer/rådgivning fra
kreditforeningen, men måske det er fordi det er det bedste foreslag som jeg
har modtaget ?

På forhånd tak for Jeres input.

Hilsen

Kim

Fra : anders majland

Dato : 08-06-05 08:57

> [...]
> Vi sover godt om natten og har ingen problemer med at renten kan gå den
> anden vej, men vi vil godt have det bedste mulige lån hvis det er muligt.

Så lyder det som om at F1 er et fint valg for jer - eller også et lån af
samme type som Skandiabankens BoligPrioritet til 2,8%. Det giver endnu
større flexibilitet end et F1

> Jeg syntes ikke rigtig at jeg får alternativer/rådgivning fra
> kreditforeningen, men måske det er fordi det er det bedste foreslag som
> jeg har modtaget ?

Måske - eller bare fordi de er påpasselige med ikke at komme til at hænge på
noget rådgiveransvar ...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-06-05 21:47

In article <42a60711$0$63689$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kim Bernhart wrote:
> [...]
> Jeg syntes ikke rigtig at jeg får alternativer/rådgivning fra
> kreditforeningen, men måske det er fordi det er det bedste foreslag som jeg

Flexlån er halvdyre at opsige før tid - de er inkonvertible, så du skal
købe de underliggende obligationer. Og p.t. er det sådan af flexlån er
over kurs 100. Hvis de nye du tager kommer over kurs 100 (dvs rentefald),
så lider du et kurstab ved indfrielsen. Dette gør dem mindre attarktive at
indfri. Mit F1 lån er vist ca. i kurs 101. dvs 1% kurstab - og det er
her sidst på året. Og med 1% forøgelse af restgæld, så kan det nok ikke
betale sig at gå i fast - Udover at 20 årig 4% er i kurs 101,3. Så man
vil få 0,3% af restgælden til indfrielsen.

I kan også sælge obligationer tæt på eller over kurs 100 hvis i har et
tilbud. Og så indfri til kurs 100 når renten er faldet.

men hvad der kan betale sig er afhængig af jeres restgæld og hvor meget
i regner med renten vil falde.

Fra : anders majland

Dato : 09-06-05 08:06

> Flexlån er halvdyre at opsige før tid - de er inkonvertible, så du skal
> købe de underliggende obligationer.

Men med F1 lån er det jo højest et år frem til at de kan indfries til kurs
100. Selvfølgelig ikke så flekibelt, men stadig en kort horisont i forhold
til et låns typiske løbetid på 20-30år.

/A

Fra : N I E L S

Dato : 13-09-05 10:12

meddelelse news:42a7ea83$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...

> Men med F1 lån er det jo højest et år frem til at de kan indfries til kurs
> 100. Selvfølgelig ikke så flekibelt, men stadig en kort horisont i forhold
> til et låns typiske løbetid på 20-30år.

F5K er vel heller ikke så dårligt igen. Det kan man tegne til en rente på
omkr 2,5. Det ville jeg selv kunne leve med, selvom renten skulle falde.
N I E L S

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 11:27

"N I E L S" <underlig@msn.com_FJERN_DETTE_> skrev i en meddelelse

> F5K er vel heller ikke så dårligt igen. Det kan man tegne til en rente på
> omkr 2,5. Det ville jeg selv kunne leve med, selvom renten skulle falde.

I mine øjne kan et F5 lån ikke anbefales. For som det nævnes, er det
temmelig dyrt at indfri før tid, hvis renten skulle gå hen og stige, og man
ønsker at gå i et obligationslån.

Fra : Leonard

Dato : 13-09-05 12:02

"N I E L S" <underlig@msn.com_FJERN_DETTE_> wrote:

>F5K er vel heller ikke så dårligt igen.

Hvis man vil i flexlån, så er 1-årigt det eneste rigtige.
Med længere binding er man bundet til ikke at kunne redde sig ud når
renten engang begynder at stige. Og man får lov at betale en højere
rente end nødvendigt.

Kun hvis man ved med sikkerhed at man vil sælge eller noget andet om 3
el. 5 år kan jeg se fidusen i at vælge en længere bindingsperiode.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Anita

Dato : 13-09-05 12:17

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:

> Hvis man vil i flexlån, så er 1-årigt det eneste rigtige.
> Med længere binding er man bundet til ikke at kunne redde sig ud når
> renten engang begynder at stige.

Det forstår jeg ikke helt, så hvis nogen vil skære dette ud i pap, vil jeg
blive glad.

Vi har et lån i Totaltkredit med 10 årigt renteloft. (Købt til kurs
99,etellerandet - 1,4 mio). Renten justeret hvert halve år og er nu ca. 2,6
%. Banken sagde at vi til hver en tid kunne indfri dette, og det lød ikke
som om det ville koste en herregård. Er der noget vi ikke er blevet fortalt?

Venligst Anita

Fra : Leonard

Dato : 13-09-05 12:40

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote:

>Det forstår jeg ikke helt, så hvis nogen vil skære dette ud i pap, vil jeg
>blive glad.

Fordelen ved et 1-årigt flexlån er at det kun løber i et år og derved
er det meget billigt at lægge det om eller ændre på det, når det
alligevel skal ændres. Ulempen er at det er meget dyrt at lægge om
hvis det skal ske midt i perioden.
Med et 3- eller 5-årigt lån er der en meget længere periode hvor det
er dyrt at lægge om.

Hvis renten begynder at stige, så stiger den nok ikke mange procent på
et år, men den kan nå ret langt op på 5 år, og dermed kan det blive
dyrt enten i omlægning eller i rentetab at have et langt flexlån.

Og fordelen ved det lange flexlån skulle være at man kender renten i
længere tid, men det betaler man en højere rente for og har altså en
større risiko for at blive fanget.

Hvordan omkostninger er ved indfrielse af dit lån ved jeg ikke noget
om, jeg har slet ingen fidus til det med renteloft og heller ikke til
Totalkredit.

Fra : Anita

Dato : 13-09-05 13:02

> [...]
> om hvis det skal ske midt i perioden.
> Med et 3- eller 5-årigt lån er der en meget længere periode hvor det

Hvorfor er det dyrt at lægge om i utide? Indfries der ikke til kurs 100
eller noget i den stil?

> [...]
> på et år, men den kan nå ret langt op på 5 år, og dermed kan det
> blive dyrt enten i omlægning eller i rentetab at have et langt

I don't get it.... Hvorfor er det dyrt?

> Og fordelen ved det lange flexlån skulle være at man kender renten i
> længere tid, men det betaler man en højere rente for og har altså en
> større risiko for at blive fanget.

Men hvorfor? Hvis man alligevel bare kan lægge om?

> Hvordan omkostninger er ved indfrielse af dit lån ved jeg ikke noget
> om, jeg har slet ingen fidus til det med renteloft og heller ikke
> til Totalkredit.

Også her ville det var fedt, hvis du gad uddybe istedet for blot en
ubrugelig kritik.

Da vi i sin tid tog lån hjem var kursen på 4% obligationslån under 95. Vi
ville få et kurstab på en mindre formue og valgte derfor dette variable lån
med en kurs tæt på 100 - med det in mente at vi altid kunne lægge om, hvis
vi skulle få lyst. Så var det jo rart at vide, om der er en skjult udgift
her, som vi ikke er blevet informeret om.

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 13:16

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det dyrt at lægge om i utide? Indfries der ikke til kurs 100
> eller noget i den stil?

Jo, hvis perioden er gået. Kursen tager et ordentlig dyk, når lånet er
optaget. Og kursen stiger så gradvist, så den ender på 100, efter f.eks. 5
år.

Fra : Anita

Dato : 13-09-05 14:11

Henrik B. <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev:
> Jo, hvis perioden er gået. Kursen tager et ordentlig dyk, når lånet
> er optaget. Og kursen stiger så gradvist, så den ender på 100,
> efter f.eks. 5 år.

Okay. Hvor kan jeg så finde ud af hvad vores kurs er?

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 16:40

> Okay. Hvor kan jeg så finde ud af hvad vores kurs er?

Hos TotalKredit eller i Banken.

Fra : Leonard

Dato : 13-09-05 14:20

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote:

>Hvorfor er det dyrt at lægge om i utide? Indfries der ikke til kurs 100
>eller noget i den stil?

Jeg ved ikke hvorfor det er dyrt, men i min husholdning er der en
væsentlig forskel på at betale 10.000 kr. ved en "utidig" omlægning og
500 kr. for en ændring ved den årlige tilpasning.

Og det var de priser jeg fik oplyst, da jeg arvede et sommerhus med et
3-årigt flexlån i. Så kunne jeg godt vente et år mere inden jeg
ændrede på noget. Og jeg ville ikke engang lægge om, jeg ville bare
ændre på ydelsen, så løbetiden blev noget kortere, men det er åbenbart
det samme.

>Også her ville det var fedt, hvis du gad uddybe istedet for blot en
>ubrugelig kritik.

Jeg har svært ved at uddybe noget om dit lån, da jeg ikke kender det.

Jeg har ikke fidus til lån med renteloft, da jeg synes der skal
betales en overrente for en sikkerhed som jeg ikke har noget at bruge
til. Med et 1-årigt flexlån får jeg en lavere rente og har hvert år
muligheden for at lægge om med meget lave omkostninger. Og så har jeg
indtil nu kun oplevet at renten har bevæget sig nedad, og ifølge
aviserne i fredags, så falder den yderligere ved dette års
rentetilpasning.

Og jeg bryder mig ikke om Totalkredit, da jeg oplevede at
omkostningerne med oprettelse og omlægning var væsentlig højere end i
RD, og så var de meget sløve til at yde en service og reagerede for
langsomt da jeg bad om et tilbud på et tidspunkt hvor rente og kurs
var optimalt, men 6 uger efter da jeg modtog tilbuddet var kursen så
meget anderledes at det ikke kunne bruges til noget. Min oplevelse et
at Totalkredit er noget som bankerne kører, hvis de lige har tid til
det, mens at RD er et realkreditinstitut, der ved hvad de arbejder med
og dermed også kender vigtigheden af at være hurtig når det gælder.

Fra : Anita

Dato : 13-09-05 14:53

> [...]
> væsentlig forskel på at betale 10.000 kr. ved en "utidig" omlægning
> og 500 kr. for en ændring ved den årlige tilpasning.

Vi er blevet fortalt at en låneomlægning koster omkring 7-10.000 kr. Det er
jo stadig peanuts i forhold til det kurstab vi ville have fået hvis vi tog
den faste 4%.

> [...]
> ændrede på noget. Og jeg ville ikke engang lægge om, jeg ville bare
> ændre på ydelsen, så løbetiden blev noget kortere, men det er

Okay, ja det lyder da lidt fjollet. Jeg troede også godt man kunne indbetale
ekstraordinært på sit lån i kreditforeningen, hvis man havde lyst til det.
Men det er måske ikke korrekt?

> Jeg har svært ved at uddybe noget om dit lån, da jeg ikke kender
> det.

Det er klart.

> [...]
> så har jeg indtil nu kun oplevet at renten har bevæget sig nedad,
> og ifølge aviserne i fredags, så falder den yderligere ved dette års

Sikkerheden er fin, hvis man ikke i det daglige gider gå og holde øje med
renter og kurser m.v.

> [...]
> lige har tid til det, mens at RD er et realkreditinstitut, der ved
> hvad de arbejder med og dermed også kender vigtigheden af at være

Vi har ikke oplevet problemer i forbindelse med TK. Det er fungeret fint
både med hushandel og sommerhushandel. Men vi handler også hos dem via vores
bank.

Venligst Anita

Fra : Leonard

Dato : 13-09-05 15:02

> [...]

>både med hushandel og sommerhushandel. Men vi handler også hos dem via vores

Netop at det var via min bank gjorde at der blev den forsinkelse.
Har I prøvet at indhente tilbud fra andre ?

Fra : Anita

Dato : 13-09-05 16:18

> Netop at det var via min bank gjorde at der blev den forsinkelse.
> Har I prøvet at indhente tilbud fra andre ?

Nej, det har vi ikke. Der er vel ikke så meget at spare. Kursen og renten er
vel ikke dikteret af dem og bidraget svinger vel så lidt at det er uden
betydning. Eller tager jeg fejl?

Venligst Anita

Fra : Leonard

Dato : 13-09-05 17:23

> [...]

>vel ikke dikteret af dem og bidraget svinger vel så lidt at det er uden

Kursen og renten er der en lille smule forskel imellem alle de
forskellige institutter og banker. Den er ikke stor, men på et
30-årigt lån med en hovedstol på 1,5 mill. er der jo alligevel en
forskel på 2,3% og 2,45% i rente. Bidraget er der umiddelbart større
forskel på, men det er kun fordi det er nemmere at se forskel på 500
og 800 kr, det betyder rigtigt nok ikke alverden.
Der hvor jeg har oplevet den store forskel er i omkostninger ved
omlægning, hvor jeg mener TK nåede op i 20.000, mens RD holdt sig
under 10.0000. Begge steder var det med det hele, tinglysning osv.

Og det der virkelig bragte mit pis i kog, var da RD indløste lånet hos
TK ved at sende en check, som var i den lokale afdeling af banken på
den dag som banken havde skrevet som frist. Så mente banken lige at de
skulle have en weekends renter af mig, for det tog jo tid at behandle
checken. Så måtte jeg fortælle dem lidt om hvad jeg mente om den
metode, før jeg fik tilbageført beløbene, så jeg ikke kom til at
betale renter af 1,5 mill i 2 dage.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 16:40

> Vi er blevet fortalt at en låneomlægning koster omkring 7-10.000 kr. Det
> er

Det lyder alt for dyrt, for en låneomlægning, hvis det er de rene
omlægningsomkostninger.

Fra : Anita

Dato : 13-09-05 17:39

Henrik B. <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev:
> Det lyder alt for dyrt, for en låneomlægning, hvis det er de rene
> omlægningsomkostninger.

Øhm... jeg er usikker på hvad det dækker over, men gik vel bare ud for at
det var incl. alt. Hmm... kunne godt ske man skulle forhøre sig igen...

Venligst Anita

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-09-05 07:50

In article <dg6krp$t3t$1@news.jay.net>, Anita wrote:
> Okay, ja det lyder da lidt fjollet. Jeg troede også godt man kunne indbetale
> ekstraordinært på sit lån i kreditforeningen, hvis man havde lyst til det.
> Men det er måske ikke korrekt?

flexlån er med inkonvertible obligationer. Så køberne af obligationerne skal
have renter indtil de udløber. Så du skal enten købe underliggende obligationer
eller betale differencerenter for det du indfrier. Differencerenterne er kun
frem til nærmeste fornyelse.

Fra : Anita

Dato : 14-09-05 12:37

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev:

> [...]
> købe underliggende obligationer eller betale differencerenter for
> det du indfrier. Differencerenterne er kun frem til nærmeste

Jeg har vsært ved at gennemskue det. Jeg må prøve at spørge i banken.

Venligst Anita

Fra : Leonard

Dato : 14-09-05 20:30

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote:

>Jeg har vsært ved at gennemskue det. Jeg må prøve at spørge i banken.

Gør dig selv en tjeneste og tag en tur forbi et realkreditinstitut -
bare så du får mere end en forklaring.

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 09-06-05 10:21

> Har tidligere talt med kreditforeningen om både 4% obligation og
> rentefrit.

Jeg er blevet anbefalet et 4% med 10 afdragsfrihed, da det er det mest
kursfølsomme lån pt, hvis/når renten stiger kan jeg få en hel del knavet af
restgælden.

Mvh
Thomas

Fra : Kim Bernhart

Dato : 09-06-05 19:51

Vores restgæld er på 1,6 mill. Vi tror renten vil falde yderligere, derfor
vil vi helst ikke tage obligationslån nu og her da der vil være kurstab hvis
renten falder yderligere og vi godt vil have et 3% obligationslån. Hvor
meget (cirka) koster det at komme ud af et F1 lån uden for perioden ? Har
også overvejet 4% med afdragsfrihed og med den hastighed der er på kurserne,
så når det næsten kurs 100 , nej vi vil helst undgå kurstab, men gdt have
gevinst, det er ikke let at få det hele.
Tak for Jeres input til nu. Det er altid rart at få et andet syn på sagen.
Hilsen
Kim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-06-05 17:32

In article <42a88fcc$0$63648$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kim Bernhart wrote:
> [...]
> gevinst, det er ikke let at få det hele.
> Tak for Jeres input til nu. Det er altid rart at få et andet syn på sagen.

Hvis du havde et tilbud hjemme på et 20 års, 4%, så er den i kurs 101,41
og du ville få en kursgevinst.

Hvis du venter til en 4% rammer kurs 100, for ikke at få kurstab, så
betyder det jo at renten er faldet i mellemtiden. Hvor langt forventer
du renten kommer ned ?

Der er 2 måder at komme ud af en F1 på. Den ene er at købe de
underliggende obligationer - Det kan betale sig hvis de er meget
tæt på kurs 100 - 4% 2006 er i ca. Kurs 101, så her vil du få et
kurstab på 16.000 ved straksindfrielse.

Den anden løsning er, at du i stedet betaler differencerenter, dvs
du betaler renter på det gamle lån frem til det udløber, men får så
til gengæld godtgærelsesrente. Forskellen mellem de 2 er den
såkaldte differencerente. Altså forskellen på hvad kreditforeningen
skal betale obligationsejerne, og hvad man kan få i bankrente.

PS: Renten i Norge er på vej op.

Fra : Kim Bernhart

Dato : 11-06-05 20:43

> PS: Renten i Norge er på vej op.

Tak, det var nok det eneste som jeg ikke ville høre, nu kan jeg så tænke
endn mere på hvad vi skal gøre

Kim