Opstart
Fra : Kristian Primdal

Dato : 07-06-05 21:31

Så er tiden kommet til at jeg skal til at starte en lille webshop op, og
derved skal moms registeres, og dertil har jeg lidt spørgsmål til jer.

1. Jeg havde tænkt mig at gå ned i min bank og få oprettet en konto til
"firmaet". Men så er spørgsmålet, jeg har jo en del penge ca 40.000 som jeg
ejer privat jeg gerne vil "skyde" ind i firmaet, er det bare noget man lige
sådan gør, altså bare overfører dem, og så skal det bare føres ind i noget
regnskab !

2. Kunne man evt "låne" de penge til firmaet sådan at man kan få dem tilbage
uden at skulle trække dem ud og så betale skat af det ?

3. Jeg havde tænkt mig at bruge regnskabs programmet SummaSummarum da jeg
har læst så meget godt om det. Til den hører den kan man købe sådan en
"guide" er der nogle der har læst den og vil mene at hvis man læser den så
er man mere eller mindre klar til at fører regnskab for et lille firma der
bare skal købe fra dansk forhandler (i første omgang) og så sælge videre til
private, plus man skal bogfører lidt udgifter. Ville jo gerne hvis jeg kunne
lave så meget så muligt selv uden den helt store revisor hjælp. Jeg har
desuden læst det meste af den bog der hedder "få styr på bøvlet/regnskabet"
mener den hed noget i den stil.

4. Det er nok det nemmeste spørgsmål og lidt dovent af mig. Er der et sted
hvor man kan hente en formular eller noget til når man skal moms registeres
?

5. Nu når jeg alligevel er igang. Vil Told & Skat sige noget til at man
køber en vare i udlandet og sælger den videre uden advance ? Dette er
naturligvis kun til 1 kunde og ikke til flere da man jo også skal tjene
penge.

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh
Kristian Primdal

Fra : Karsten Madsen

Dato : 07-06-05 22:27

> [...]
> lige sådan gør, altså bare overfører dem, og så skal det bare føres ind i

God idé.
Du låner firmaet pengene. I praksis har det ikke meget betydning, hvis du
starer som enkeltmandsvirksomhed, da du hæfter personligt. Men i dit
virksomhedsregnskab har firmaet en gæld til dig på 40k

> 2. Kunne man evt "låne" de penge til firmaet sådan at man kan få dem
> tilbage uden at skulle trække dem ud og så betale skat af det ?

Ja. Da det skattemæssigt er dine penge hele vejen igennem
(enkeltmandsvirksomhed). Du kan derfor heller ikke trække dem fra ved lånet.

> [...]
> har desuden læst det meste af den bog der hedder "få styr på
> bøvlet/regnskabet" mener den hed noget i den stil.

Udemærket valg (mjah undskyld). Salg af SummaSummarum er bygget op om bl.a
certificerede forhandlere, som hver især (vi samarbejder) kender
SummaSummarum fra forskellige vinkler. Her kan du få svar på dine spørgsmål.

> 4. Det er nok det nemmeste spørgsmål og lidt dovent af mig. Er der et sted
> hvor man kan hente en formular eller noget til når man skal moms
> registeres ?

Ja (og ja det er godt nok dovent af dig : Hint T&S's hjemmeside blanket
40.001)

> [...]
> køber en vare i udlandet og sælger den videre uden advance ? Dette er
> naturligvis kun til 1 kunde og ikke til flere da man jo også skal tjene

Næ. Det rager ikke told og skat om du tjener penge eller ej i din
virksomhed. Det rager derimod t&s om du har noget at leve for (en reel
årsindtægt) og det du har at leve for oplyses til t&s og det virker
realistisk. Årsindtægten kan jo komme andre steder fra, end virksomheden.

mvh
Karsten Madsen
www.alsit.dk
Summa Cert.forh.

Fra : Kristian Primdal

Dato : 08-06-05 21:33

> [...]
>
> Ja. Da det skattemæssigt er dine penge hele vejen igennem
> (enkeltmandsvirksomhed). Du kan derfor heller ikke trække dem fra ved

Så ville jeg lige hører om jeg har forstået det her rigtig. Nu er det som du
siger et enkelmands firma. Vil det så sige at nu har jeg tilfædigvis en
ekstra konto i banken, den kunne jeg bare bruge til at drive mit firma ?
Eller vil det være bedre at få oprettet en konto i firmaes navn ?

Og så kan jeg bare flytte penge over til firmaet, og indfører det i
regnskabs programmet, og så når firmaet har tjent en masse penge så kan jeg
bare tage de penge igen. Men når jeg så tager flere end det så skal jeg
påfører det på mit udvidet skattekort som noget løn indtægt eller hvad det
nu er ?

Fra : Karsten Madsen

Dato : 08-06-05 22:00

"Kristian Primdal" <primdal@leweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstra konto i banken, den kunne jeg bare bruge til at drive mit firma ?

Ja. Skattemæssigt set er det ligegyldigt om du eller dit firma ejer den.
(gælder kun enk.firma)

> Eller vil det være bedre at få oprettet en konto i firmaes navn ?

Ja, da. Det kunne jo være at du fik din bank med på at få nogle fordele ved
at have den som firmakonto, frem for privatkonto, det har jeg i min
Andelskasse.

Ja.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-06-05 09:15

"Kristian Primdal" <primdal@leweb.dk> wrote in message

> [...]
> ekstra konto i banken, den kunne jeg bare bruge til at drive mit firma ?
> Eller vil det være bedre at få oprettet en konto i firmaes navn ?

Med et enkeltmandsfirma er der ikke nogen forskel, så den eneste årsag til
at lave en specifik firmakonto er, hvis du har nemmere ved at overskue din
egen økonomi på den måde.

Begge konti vil i øvrigt stadig være oprettet i dit navn, da dit
enkeltmandsfirma ikke er en seperat juridisk enhed og kontoen derfor ikke
kan tilhøre firmaet som sådan.

> [...]
> jeg påfører det på mit udvidet skattekort som noget løn indtægt eller hvad

Nej. Du bliver beskattet af overskuddet i virksomheden, ikke efter hvad der
står hvilke konti.

hilsen
Uffe

Fra : Kristian Primdal

Dato : 10-06-05 22:03

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> Nej. Du bliver beskattet af overskuddet i virksomheden, ikke efter hvad
> der står hvilke konti.

Okay, men jeg skal vel stadig betale skat af de penge jer trækker ud til
mig
selv, altså dem jeg trækker ud som løn (ud over de 40k som jeg sætter ind)
?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-06-05 10:57

> [...]
> mig
> selv, altså dem jeg trækker ud som løn (ud over de 40k som jeg sætter ind)

Endnu engang:

Du bliver beskattet af overskuddet i virksomheden, ikke efter hvad der står
på hvilke konti eller hvilke overførsler du laver mellem dem. Overskud = din
løn. Pr. definition.

Undtagelsen er, hvis du laver det som virksomhedsordning, så kan du opspare
overskud i virksomheden og vente med at betale skat til senere. Så stilles
der til gengæld andre krav om at holde virksomhedens midler og private
midler skarpt adskilte.

De 40k "du sætter ind" optræder også kun som en overførsel mellem dine egen
konti og har heller ingen betydning for resultatet. Kun hvis du bruger dem
på investeringer i udstyr eller andet: Så optræder der nemlig en udgift, som
du kan trække fra dine indtægter.

hilsen
Uffe

Fra : Thomas VJ

Dato : 07-06-05 22:59

> Så er tiden kommet til at jeg skal til at starte en lille webshop op, og
> derved skal moms registeres, og dertil har jeg lidt spørgsmål til jer.

Hvis du ikke har fundet dig en webshop løsning endnu vil jeg anbefale dig at
tage et kig på osCommerce ( www.oscommerce.org ), som er en open source
webshop. Du kan se en live osCommerce shop ved at klikke på shoplinket i min
signatur.

> [...]
> bare skal købe fra dansk forhandler (i første omgang) og så sælge videre
> til private, plus man skal bogfører lidt udgifter.

Go' ide. Til prisen får du næppe noget bedre.
- og summasummarum er enkelt at bruge. Hæftet fulgte med da jeg købte mit
direkte hos www.summasummarum.dk. Det hjalp en del og det skal tilføjes at
jeg aldrig har ført regnskab før jeg stiftede bekendtskab med summasummarum.
Derudover bliver der jævnligt afholdt kurser i brug af summasummarum, for
folk der ikke har kendskab til regnskabsføring.
Et godt begynderråd med på vejen: Lav backup meget ofte!

Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...
http://shop.dykkerteori.dk - iQ m.m. til dykkere og andre vandhunde

Fra : Kristian Primdal

Dato : 08-06-05 21:29

> [...]
source
> webshop. Du kan se en live osCommerce shop ved at klikke på shoplinket i

Var faktisk også den jeg havde regnet med at bruge, da jeg før har lavet
en
løsning til en anden med den og synes det fungere rigtig godt !

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Kristian Primdal

Dato : 14-06-05 15:30

Lige lidt flere spørgsmål:

Jeg har været ved at læse nogle af de vejledninger de har på told & skat
hjemmeside, og der stod noget om at man skulle betale sin skat i rater eller
sådan noget, så skal jeg hører når nu jeg starter og det er personlig eget
og det kun er en bi beskæftigelse, kan man så ikke gøre det at man betaler 1
gang om året når man nu har år opgørelse ?

Og så skal jeg hører skal jeg have en anden forsikring ? er der ikke noget
med at når man er selvstændig så har man ingen fritid og så dur ens fritids
ulykke forsikring ikke mere ?