Dilemma om katte kontra naboer
Fra : Hanne

Dato : 07-06-05 21:04

Jeg har en bekendt der har fået et problem med hendes katte. Sagen er kort
at hun gennem en menneskealder (over 50 år) har boet med en del fritløbende
katte. Imellemtiden har tiderne skiftet, byen er vokset op rundt om hendes
lille hus, og nu har hun fået en nabo, der har givet hende en skriflig klage
over hendes katte.
De ønsker at hun holder hendes katte på hendes egen grund, fordi de mener at
det netop er hendes katte der forcerer et plankeværk og besørger i deres
lille have.
Der er medsendt uddrag fra Markloven, om at man må indfange og aflive
kattene, hvilker gør hende utroligt ked af det.
Det skal siges, at der i området bor en del - mer' eller mindre herreløse
katte. Ingen har før klaget, hverken over hendes eller de andre katte, og
damen, der nu er godt oppe i årene er ved at gå til af sorg, hvis hun ikke
må beholde sine katte, og hun er naturligvis bange for at kattene bliver
indfanget og aflivet.

Mit spørgsmål er egentlig...hvem har ret, rent moralsk? og har den ene part
mer' ret end den anden?

Kan man som tilflytter komme og forlange kattene væk, når der har været
katte dér i en menneskealder?
Og hvad er det med "os" byboere, hvorfor kan vi ikke tåle en kat...en hund,
"dræbersnegle" (der er faktisk aldrig registreret ét dødbringende
snegleoverfald på mennesker *smil*), pindsvin, myrer osv....skal vi absolut
slå alt ihjel før vi bliver tilfredse?

Jeg spørger bare, og håber at få lidt tilkendegivelser på hvad andre mener
om sagen..

Venlig hilsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-06-05 21:21

"Hanne" <invalid@c.dk> writes:

> [...]
> Der er medsendt uddrag fra Markloven, om at man må indfange og aflive
> kattene, hvilker gør hende utroligt ked af det.

<snip>

> Mit spørgsmål er egentlig...hvem har ret, rent moralsk? og har den ene part
> mer' ret end den anden?

Jeg forstår ikke helt hvorfor spørgsmålet er i dk.helbred, men her er
alligevel et svar.

Lov om mark- og vejfred,
§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på
sit eget.

Så ja, lovmæssigt skal hun holde kattene på hendes egen grund.

Men det er ikke rigtigt at man uden videre må aflive kattene. Man må
optage dem, og man skal så seneste 24 timer efter underrette ejeren om
det, hvis man ved hvem det er. Her antager jeg at kattene naturligvis
er tatoverede.

Dog står følgende også i lov om mark- og vejfred:

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ,
omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på
hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr
udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller
beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller
ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen
indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel
indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et
på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret
angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person
eller ejendom.

Og så beder du om den moralske mening. Ja, jeg mener også at man skal
holde sine katte inde, så de ikke generer andre, men så sandelig også
for kattens skyld. Katte ser sig ikke over inden de går over vejen. De
bliver nemmere syge. De risikerer at møde mennesker som synes det er
sjovt at klippe ørene af dem. En løsning kunne jo være at lave en
løbegård til dem.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : JytteJ

Dato : 07-06-05 22:25

"Hanne" <invalid@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slå alt ihjel før vi bliver tilfredse?
>
> Jeg spørger bare, og håber at få lidt tilkendegivelser på hvad andre mener

Det er nok en ringe trøst, men bl.a. SF vil fremsætte lovforslag hvor det
bl.a. skal være forbudt at skyde/dræbe katte.

Vh.
JytteJ>

Fra : JJ

Dato : 07-06-05 23:12

On Tue, 7 Jun 2005 23:25:24 +0200, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk>
wrote:

>Det er nok en ringe trøst, men bl.a. SF vil fremsætte lovforslag hvor det
>bl.a. skal være forbudt at skyde/dræbe katte.

Et forslag DF også har været oppe med.

Det burde sgu kunne gennemføres i 2005. Det kan jo ikke passe at der
eksisterer en wild west lov overfor vores kære kæledyr.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-05 10:55

JJ <Jsins@hotmail.com> writes:

> Det burde sgu kunne gennemføres i 2005. Det kan jo ikke passe at der
> eksisterer en wild west lov overfor vores kære kæledyr.

Det kan heller ikke passe at andre mennesker skal have gener af andre
folks katte.

Mvh Trine

FUT: dk.fritid.dyr.kat

Fra : Hanne

Dato : 08-06-05 05:36

Ups, forkert gruppe beklager!
Og dog, for den ælkdre dame risikerer jo at få en blodprop af ængstelse...

men ihvertfald tak for indput fra denne gruppe :)

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-06-05 13:54

> Ups, forkert gruppe beklager!
> Og dog, for den ælkdre dame risikerer jo at få en blodprop af
ængstelse...

> men ihvertfald tak for indput fra denne gruppe :)

Hey Hanne
Jeg har svaret dig i kattegruppen - for det er mig der er den nabo - som
har
spurgt den ældre dame, om hun vil være sød at holde sine katte på egen
matrikel.

Den ældre dame kan allerede nu, mindske risikoen for en blodprop - hvis
hun
holder sine katte hos sig selv

--
Mange hilsner
Joan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : JJ

Dato : 08-06-05 15:56

On Wed, 8 Jun 2005 14:54:29 +0200, "Joan Frederiksen"
<joanSLETDETTE@haarbolden.dk> wrote:

> [...]
>ængstelse...

>Hey Hanne
>Jeg har svaret dig i kattegruppen - for det er mig der er den nabo - som

hmm, jeg kunne have forsvoret at nyhedsgrupper ikke var udbredt nok
til at det indenfor normale statistiske var muligt at 2 stridende
parter tilfældigvis mødes her.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-06-05 16:09

"JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hmm, jeg kunne have forsvoret at nyhedsgrupper ikke var udbredt nok
> til at det indenfor normale statistiske var muligt at 2 stridende
> parter tilfældigvis mødes her.

Ja jeg blev selv forbavset
Verden er sørme lille *S*

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-06-05 16:22

> hmm, jeg kunne have forsvoret at nyhedsgrupper ikke var udbredt nok
> til at det indenfor normale statistiske var muligt at 2 stridende
> parter tilfældigvis mødes her.

Ja det havde jeg også. Men så er vi uden for den normale statistik i det her
tilfælde

Hanne, jeg har også svaret dig i kattegruppen. Tror du rent helbredsmæssigt
gør damen en tjeneste ved at hjælpe hende til et godt fornuftigt kattehold.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er ikke alle kattene i hel god stand.
Jeg har set mange gange at ældre eller andre svage (naturligvis af stort
hjerte) tager alt for meget til sig og tingene gror helt over gevind.
Damen burde have nogle få katte som var sunde, raske, neutraliserede og
hjemme som hun kunne pusle om og elske. De kan sagtens trives. Hvis du
mangler nogle argumenter, er du velkommen til at læse den her vejledning jeg
har skrevet. Der er et helt afsnit om fritgående og andre ting der er
relevante i den her forbindelse
http://www.tendertribes.dk/VejledningMCO.pdf
Det er et spørgsmål om holdning og ansvar overfor det samfund vi lever i og
bestemt også alle de herreløse katte der hvert år bliver aflivet. 20.000 om
året skønner dyrlæger bliver aflivet fordi de er herreløse. Det er ikke fair
overfor nogle.....
Håber i finder en god løsning
Nina