ComX svarer på beskyldningerne
Fra : Kas.

Dato : 07-06-05 19:34

Hejsa

Jeg har her til aften fået tilsendt følgende pressemeddelelse:

ComX udsat for urigtige påstande fra Viasat

Kære kunde og samarbejdspartner

I mandagens udgave af Dagbladet Børsen beskyldes ComX af Viasat for
piratvirksomhed og trues med politianmeldelse og fogedforbud.

Vi er stærkt chokerede over beskyldningerne. Vi driver naturligvis ikke
piratvirksomhed. Det har vi ingen interesse i. Vi har kraftig medvind og er
på kort tid blevet Danmarks største og hurtigst voksende
bredbåndsleverandør, fordi vi kan tilbyde kunderne ét af markedets bedste
produkter.

Vi må på det kraftigste tilbagevise Viasats påstand - også direkte overfor
vores kunder og samarbejdspartnere. Derfor dette brev.

Vi synes, at vi viser stor vilje til at få bragt alle forhold på plads.
Desværre må vi konstatere, at det unægtelig virker som om, der er kræfter
der frygter konkurrence til gavn for forbrugerne.

Det er korrekt, at vi - som Børsen skrev mandag - har brugt ét kort på vores
hovedinstallation til at trække Viasats signal ned til tusindvis af kunder.
Det skyldes helt logisk, at vi rent teknisk kun kan bruge ét kort ad gangen.
Det har Viasat været fuldt ud klar over.

Det er også korrekt, at der ikke eksisterer en formel aftale mellem ComX og
Viasat endnu. Det er derfor ComX har forhandlet ihærdigt og direkte med
Viasat gennem 18 måneder. Og med netop den begrundelse har Viasat afvist
vores gentagne forsøg på at få udleveret kontrakter, så vi kunne få mange
nye kunder registreret. Og uden kontrakterne på plads, har vi jo ikke kunnet
få en regning fra Viasat, og dermed har vi ikke kunnet betale. Vi har på
trods af dette allerede valgt at sende Viasat et stort acontobeløb som
foreløbig betaling, alene for at et udestående ikke skal stå i vejen for
videre forhandling.

Vi er meget kede af, at det vi har betragtet som et internt
forhandlingsforløb af Viasat hænges ud for åbent tæppe i pressen. Det skaber
naturligvis stor utryghed hos vores kunder. Vi vil derfor gerne understrege,
at vi netop nu sætter alt ind på, at nå en hurtig forhandlingsløsning, så
vores kunder ikke bliver gidsler i sagen.

Viasat modtager derfor i dag en invitation fra os til et sidste forsøg på
forhandling. Og hvis det ikke lykkes at nå en aftale, så vil vi gå til
konkurrencemyndighederne med påstand om, at ComX bliver fortrængt fra
markedet, fordi Viasat ikke vil levere til os.

Vi vender tilbage, så snart der er afgørende nyt i sagen.

Med venlig hilsen

Dennis Rohde

Adm. direktør i ComX

Fra : Frank

Dato : 07-06-05 22:03

Hej

"Kas." <no@psam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
acontobeløb
> som foreløbig betaling, alene for at et udestående ikke skal stå i vejen

Uden en formel aftale mellem Viasat hvordan kan ComX så formidle Viasat's
programmer?

Enhver lille lokal antenneforening ved da at det må man ikke, burde
"Danmarks største og hurtigst voksende
bredbåndsleverandør" så ikke vide det samme?

Mvh
Frank

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 01:06

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> "Danmarks største og hurtigst voksende
> bredbåndsleverandør" så ikke vide det samme?

Set i en avis udgivet i Frederiksborg: ComX har i dag 40.000 kunder indtil
videre i Danmark

Hvad koster et ViaSat-abonnement egentlig om måneden..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 01:38

KLIP

> Set i en avis udgivet i Frederiksborg: ComX har i dag 40.000 kunder indtil
> videre i Danmark
>
> Hvad koster et ViaSat-abonnement egentlig om måneden..?

UPSSSS...... antallet af abonnenter er fra 2003.

Hvad mon det er i dag (jeg kan naturligvis bruge en anerkendt
beregningsmodel fra industrien)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 02:28

KLIP

> UPSSSS...... antallet af abonnenter er fra 2003.
>
> Hvad mon det er i dag (jeg kan naturligvis bruge en anerkendt
> beregningsmodel fra industrien)..?

Trykfejl: Der skulle have stået 2004.

PS: Der døde ViaSats server.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 08-06-05 10:45

BJ wrote:

> Trykfejl: Der skulle have stået 2004.
>
> PS: Der døde ViaSats server.....

Viasats server ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 11:29

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Viasats server ?

På det tidspunkt, ja.

Jeg kunne pludselig kun se serverfejl, men nu virker det fint.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 08-06-05 11:41

BJ skrev:

> På det tidspunkt, ja.
>
> Jeg kunne pludselig kun se serverfejl, men nu virker det fint.

ok, vidste ikke hvilken server du hentydede til, men nu kan jeg regne ud
at du mener deres webserver.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 11:43

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ok, vidste ikke hvilken server du hentydede til, men nu kan jeg regne ud
> at du mener deres webserver.

Sorry, det burde jeg have nævnt, jeg tog det blot som en selvfølgelighed, da
jeg ikke kan tilgå andre ViaSat-servere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : f00ge

Dato : 08-06-05 08:07

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Hvad koster et ViaSat-abonnement egentlig om måneden..?

Mener, det er 199kr/måneden for standard pakken.

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 11:31

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mener, det er 199kr/måneden for standard pakken.

Tak for info.

Hvad koster et tilsvarende CanalDigital..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-05 11:50

BJ skrev den 08-06-2005 12:30:

> Hvad koster et tilsvarende CanalDigital..?

Jeg har familypakken til 199 kr. pr. mdr + noget "kortservice" hver
halve år på 300 kroner svjh.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 12:35

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Jeg har familypakken til 199 kr. pr. mdr + noget "kortservice" hver halve
> år på 300 kroner svjh.

Tak for oplysningen.

Så kan man jo give sig til at regne på antallet af abonnenter og udsendte
måneder, hvis disse beløb skal afregnes med programudbyderne.

Jeg har for sjovs skyld regnet på 40.000, 60.000 og 80.000 abonnenter......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-05 12:43

BJ skrev den 08-06-2005 13:35:

> Så kan man jo give sig til at regne på antallet af abonnenter og udsendte
> måneder, hvis disse beløb skal afregnes med programudbyderne.
>
> Jeg har for sjovs skyld regnet på 40.000, 60.000 og 80.000 abonnenter......

Nu ved vi jo ikke om det er hele pakken som comx har kort til.

Fx
I vores forening har vi kun tv3 fra viasat på fællesantennen.

Mon ikke canal digital har tilsvarende "special kort" til foreninger som
ikke har brug for en hel pakke?

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 13:18

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu ved vi jo ikke om det er hele pakken som comx har kort til.

Det har du ganske ret i.

Vi ved heller ikke om programudbyderen kun vil sælge pakker og ikke
enkeltprogrammer.

Vi ved i det hele taget ikke så forfærdelig meget, kun at at virksomheden
har fremsendt et aconto beløb som *de* mener skulle være dækkende.

Bare jeg kunne gøre det samme...

Samtidig kan man kigge lidt på virksomhedens presselink og få info der....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-05 11:25

BJ skrev den 08-06-2005 02:06:

> Hvad koster et ViaSat-abonnement egentlig om måneden..?

16,33 kr. pr. hustand pr. mdr for tv3 alene. I hvert fald for vores
forening.

Hmmmmm, er tv3 ikke reklamefinancieret?

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 11:32

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

KLIP

> 16,33 kr. pr. hustand pr. mdr for tv3 alene. I hvert fald for vores
> forening.

O.k.

> Hmmmmm, er tv3 ikke reklamefinancieret?

Jow..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-06-05 10:34

"Kas." <no@psam.dk> skrev

> [...]
> Viasat endnu. Det er derfor ComX har forhandlet ihærdigt og direkte med
> Viasat gennem 18 måneder. Og med netop den begrundelse har Viasat afvist

HA!

Med andre ord, man sælger tredjemands produkt, selv om man ikke har den
fornødne tilladelse til det!

Det er da et professionelt firma!

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 11:44

KLIP

> HA!
>
> Med andre ord, man sælger tredjemands produkt, selv om man ikke har den
> fornødne tilladelse til det!
>
> Det er da et professionelt firma!

Det man i øvrigt er helt o.k.:

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3093984/

Mon det også gælder for biler som man blot henter og der efter fuldt og fast
mener man har leaset..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 08-06-05 19:58

"Kas." <no@psam.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har her til aften fået tilsendt følgende pressemeddelelse:

... Av, jeg kunne godt tænke mig at de lige havde læst og tænkt brevet
igennem et par gange mere.

> I mandagens udgave af Dagbladet Børsen beskyldes ComX af Viasat for
> piratvirksomhed og trues med politianmeldelse og fogedforbud.

... Politianmeldelsen er allerede udført? (ifølge udtalelse fra ViaSat skulle
det være gjort)

> [...]
> er på kort tid blevet Danmarks største og hurtigst voksende
> bredbåndsleverandør, fordi vi kan tilbyde kunderne ét af markedets bedste

Det er forståeligt at de ikke driver piratvirksomhed - eller ikke havde
tænkt sig det i hvert fald. Men de skriver at de på kort tid er blevet
Danmarks største bredbåndsleverandør? Det må da i den grad være TDC der har
den førerposition? Jeg synes ikke at det pynter at fylde usande ting i et
brev om ens egen uskyld.

> Vi må på det kraftigste tilbagevise Viasats påstand - også direkte overfor
> vores kunder og samarbejdspartnere. Derfor dette brev.

Glimrende idé. Men hvis man laver i nælderne, må man bide smerten i sig og
sige at det var dumt, og ikke istedet påstå at det burde ikke kunne ske, for
man har gjort det længe.

> Vi synes, at vi viser stor vilje til at få bragt alle forhold på plads.
> Desværre må vi konstatere, at det unægtelig virker som om, der er kræfter
> der frygter konkurrence til gavn for forbrugerne.

Ja, og nej. ViaSat er i branchen for at tjene penge, og de er vanvittigt
dygtige til det. Hvis man derfor siger at man gerne vil nøjes med at købe
dele af et produkt, og til en mindre pris end andre... er det et regnestykke
om hvad de kan tjene penge på. Andre virksomheder har i flere år forhandlet
med ViaSat om hvordan pakkerne kan sættes mere fornuftigt sammen for
forbrugerne, så de ikke behøver at betale så meget. Men hvis kunderne er
villige til at betale for det dyrere produkt for at benytte enkelte dele af
det, er der jo ingen grund til at tjene mindre?

> [...]
> kunder. Det skyldes helt logisk, at vi rent teknisk kun kan bruge ét kort
> ad gangen. Det har Viasat været fuldt ud klar over.

Jeg er ikke sikker på at det gør det bedre. Politiet har i mange år vidst at
der blev solgt hash på pusherstreet, og det har altid været ulovligt...
derfor kan det vel umuligt blive i orden fordi det var almindeligt kendt?

> [...]
> som foreløbig betaling, alene for at et udestående ikke skal stå i vejen

Der var måske en årsag til at det ikke lige gik igennem? Det var måske
vinket med en vognstang? Men det er godt at beløbet er overført - ViaSat er
jo selv interesseret i at få løst problemet... men problemet handler jo
desværre ikke om penge.

> [...]
> understrege, at vi netop nu sætter alt ind på, at nå en hurtig
> forhandlingsløsning, så vores kunder ikke bliver gidsler i sagen.

Det er godt skrevet. Det er fuldstændig korrekt. Hvis ViaSat ikke har givet
nogen advarsel om sagen, er det bare ikke i orden at blande pressen ind. Man
må håbe at der kommer en hurtig løsning, og lidt kompensation indtil da.

> [...]
> konkurrencemyndighederne med påstand om, at ComX bliver fortrængt fra
> markedet, fordi Viasat ikke vil levere til os.

Her er den desværre (efter min mening) gal igen. Det nytter ikke at gå til
angreb på ViaSat over noget hvor hovedskylden i den grad ikke er hos ViaSat.
Jeg tvivl på at konkyrrencestyrelsen eller andre vil bare røre ved sagen.
Hvis ComX ikke selv kan være leverandør, må de købe sig til det hos andre.

Jeg håber dog at de virkelig finder ud af noget, da det ville være en
ærgelig ting at få problemer over. Virksomheder der leverer internet mm. til
boligforeninger har dårligt nok ry i forvejen. Det skal dog siges at jeg
arbejder for en konkurrent til ComX, og derfor er lidt farvet og ekstra
interesseret i sagen. Men jeg ved at hele virksomheden jeg arbejder i håber
på at det løser sig hurtigt. Det ville være ærgeligt at miste en konkurrent
mere på den måde. Det er vigtigt med konkurrence.

Jeg vil i hvert fald ønske held og lykke til ComX, men advare dem om at være
lidt påpasselige. Jeg ville nok hellere gøre mig uvenner med nogle rockere,
end i et retsligt slagsmål med ViaSat.

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 08-06-05 20:36

Kaare skrev:
> [...]
> på at det løser sig hurtigt. Det ville være ærgeligt at miste en konkurrent
> mere på den måde. Det er vigtigt med konkurrence.

Hvem er det du arbejder for ?

--
Svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-06-05 20:38

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> Hvem er det du arbejder for ?

Højt sansynligt DBnet Hvem er ComX ellers i konkurrence med, der er jo
lidt kæmpen frem og tilbage mellem ComX og DBnet

Fra : Kaare

Dato : 08-06-05 22:50

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Højt sansynligt DBnet Hvem er ComX ellers i konkurrence med, der er jo
> lidt kæmpen frem og tilbage mellem ComX og DBnet

Der er nu flere end bare ComX og DB. :)

Men ikke desto mindre korrekt.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-06-05 23:02

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nu flere end bare ComX og DB. :)
>
> Men ikke desto mindre korrekt.

ja tænkte det nok...

Men hvordan kan det være du sidder på Cybercity ADSL på arbejdet hos
Comx er der ellers 3 elektrikere der har bredbånd fra DBnet.. De er stadigt
lige så gode kollegaer som alle andre

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 07:27

> Men hvordan kan det være du sidder på Cybercity ADSL på arbejdet hos
> Comx er der ellers 3 elektrikere der har bredbånd fra DBnet.. De er
> stadigt lige så gode kollegaer som alle andre

Foreningen kigger da også på at få noget ind. Så må vi jo se om vi beslutter
os for ComX eller DB.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 20:38

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> i håber på at det løser sig hurtigt. Det ville være ærgeligt at miste en
> konkurrent mere på den måde. Det er vigtigt med konkurrence.

Det er yderst sjældent konkurrenter åbenlyst ønsker hinanden ud af markedet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 08-06-05 22:49

> Det er yderst sjældent konkurrenter åbenlyst ønsker hinanden ud af
> markedet.

Det er sandt. Men det er næppe heller interessant at være eneste leverandør
af et produkt. Er man det sker der næppe heller udvikling med sit produkt.
Hvis det skal være interessant arbejde, skal man have lyst til at blive
bedre hver dag. Den optimale verden er to sunde konkurrenter der hele tiden
presser hinanden videre. De ønsker derfor selv kun at være de bedste, hele
tiden.
.... De kan selvfølgelig kun være sunde så længe de begge spiller fair, og
ikke afsporer hinanden. :)

Så held og lykke til ComX, og forhåbentlig er de snart tilbage i kampen
igen. :)

/Kaare

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-05 23:04

Kaare skrev den 08-06-2005 23:49:

> [...]
> presser hinanden videre. De ønsker derfor selv kun at være de bedste, hele

Tja, det optimale ville vel være, hvis man selv kan finde ud af at være
bedre end dagen før.
At der partout skal være en "ydre påvirkningsfaktor" siger meget om, at
man af sig selv ikke kan vise noget initiativ.

Men det er måske bare mig? :)

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 07:34

> Tja, det optimale ville vel være, hvis man selv kan finde ud af at være
> bedre end dagen før.

Ja, men det sker jo næppe. :)

Selv hvis firmaets ingeniører mm. finder på nye ting hver dag, vil der være
personer i økonomiafdelingen der ville have svært ved at se hvorfor der skal
bruges penge på at forbedre noget der allerede er det bedste.

> At der partout skal være en "ydre påvirkningsfaktor" siger meget om, at
> man af sig selv ikke kan vise noget initiativ.

Tja, eller nok nærmere at en virksomhed er opbygget at mange elementer. Hvis
der virkelig skal ske noget, skal alle have samme mål. Det gør det noget
nemmere. Der vil jo nok altid være udvikling. Men konkurrence sætter skub i
tingene.

> Men det er måske bare mig? :)

Nej. Det ville være lækkert hvis det fungerer sådan (det gør det jo nok
nogle steder). Men jeg er nok selv mere til det lange adrenalin "sus" af at
skal være bedre igår.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 09:58

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> være personer i økonomiafdelingen der ville have svært ved at se hvorfor
> der skal bruges penge på at forbedre noget der allerede er det bedste.

Det har jeg kun oplevet i en større tysk virksomhed, ellers kan jeg ikke
genkende din påstand.

> [...]
> noget nemmere. Der vil jo nok altid være udvikling. Men konkurrence sætter

Der er normalt kun én vinder i det lange løb, det er kunden.

> Nej. Det ville være lækkert hvis det fungerer sådan (det gør det jo nok
> nogle steder). Men jeg er nok selv mere til det lange adrenalin "sus" af
> at skal være bedre igår.

Det sus stopper meget hurtigt, når konkollegerne har konkurreret hinanden
ihjel og du eller andre står med en fyreseddel i hånden..!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 10:27

> Det har jeg kun oplevet i en større tysk virksomhed, ellers kan jeg ikke
> genkende din påstand.

Påstand og påstand. Det var vel nærmere en observation. Jeg har desværre set
det mere end én gang. Jeg håber da at det er mit syn på verden der er en
smule pessimistisk.

> Der er normalt kun én vinder i det lange løb, det er kunden.

Det er normalt mere en symbiose. Hvis virksomheder går konkurs er det
sjældent positivt for kunderne (dette er OT, da det næppe har noget med ComX
at gøre). Konkurrence er som regel altid en fordel for kunderne. Men glade
kunder er en fordel for virksomhederne.

> Det sus stopper meget hurtigt, når konkollegerne har konkurreret hinanden
> ihjel og du eller andre står med en fyreseddel i hånden..!

Det er bestemt den uheldige konkurrence. Men som jeg skrev tidligere, var
det den sunde konkurrence jeg ser som en fordel. Det er jo tit et spøgsmål
om ledelse. Det handler ikke altid om at være billigst. Det har netop denne
branche jo i den grad bevist. Så længe ledelsen er dygtig, vil de heller
ikke blive ofre for den slags.

Og du har ret i at suset stopper ved en fyreseddel. Og selvom jeg aldrig har
oplevet det, kan jeg tydeligt forestille mig hvordan det måtte være. Men
igen burde man måske have set problemet tidligere?

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 10:41

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ComX at gøre). Konkurrence er som regel altid en fordel for kunderne. Men
> glade kunder er en fordel for virksomhederne.

Enig.

> Det er bestemt den uheldige konkurrence.

Så må du definere dårlig konkurrence..?

> Men som jeg skrev tidligere, var det den sunde konkurrence jeg ser som en
> fordel.

Så må du definere sund konkurrence..?

> Det er jo tit et spøgsmål om ledelse.

Så du mener virksomhederne bør tale sammen, så alle tjener penge..?

> Det handler ikke altid om at være billigst.

Det er det i dagens markeder.

> Det har netop denne branche jo i den grad bevist.

De nye har ikke bevist en pind.

> Så længe ledelsen er dygtig, vil de heller ikke blive ofre for den slags.

Ledelsen kan også blive *for* "dygtig".

> Og du har ret i at suset stopper ved en fyreseddel. Og selvom jeg aldrig
> har oplevet det, kan jeg tydeligt forestille mig hvordan det måtte være.
> Men igen burde man måske have set problemet tidligere?

Problemerne bliver altid set i bagklogskabens klare lys.

PS: Desværre har man udsat: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=22463

Ville være interessant at se en sådan, men styrelsen har åbenbart ikke
tid..!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 15:34

> Så må du definere dårlig konkurrence..?

Den dårlige konkurrence er hvor virksomhederne hovedløst kæmper om at have
flest kunder. Det betyder tit at de næsten udelukkende prøver at underbyde
hinanden. Til sidst finder de så ud af at økonomien ikke holder.

> Så må du definere sund konkurrence..?

Det gjorde jeg i det andet indlæg.

> Så du mener virksomhederne bør tale sammen, så alle tjener penge..?

Det burde ikke være nødvendigt. Hvis det er nødvendigt at tale med sine
konkurrenter betyder det at man ikke har sat sig ind i hvad man selv laver.

> Det er det i dagens markeder.

Ikke altid... som jeg skrev. Hvorfor er en Mercedes stadig dyrere end en
Suzuki?

> De nye har ikke bevist en pind.

Som sætningen beskriver, er det branchen jeg taler om. Det er ikke
virksomhederne.

> PS: Desværre har man udsat:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=22463
>
> Ville være interessant at se en sådan, men styrelsen har åbenbart ikke
> tid..!

Da der allerede bliver lavet flere andre undersøgelser, er deres tid måske
bedre brugt andre steder. De er i forvejen ikke så populære for tiden...
blander sig forkerte steder, og laver forkerte beslutninger forkerte steder.
De bør nok fokusere lidt på at blive bedre før de laver måske endnu en
potientel fejlagtig beslutning.

Iøvrigt er der stadig nogle ting jeg ikke helt forstår ved den undersøgelse.

Der er ingen der er i tvivl om at vi kommer til at få behov for fiber til
boligerne.Man synes dog ikke at elselskaberne skal stå for det. De bør
istedet sørge for at priserne bliver lavere på el.
Skulle teleselskaberne så stå for fiberudlægningen? Burde de ikke istedet
sørge for billigere telefoni mm?

Fremskridtet venter på at nogle bruger pengene på det. Hvorfor så ikke dem
der har pengene, og har råd til at vente på at de kommer ind igen?
.... Og eftersom at elselskaberne har lagt størstedelen af den fiber der
findes rundt om i Danmark idag - ville det så ikke være en fordel om at lade
dem om at fortsætte med det, istedet for teleselskaberne der indtil videre
har købt sig til det meste?

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 16:06

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den dårlige konkurrence er hvor virksomhederne hovedløst kæmper om at have
> flest kunder. Det betyder tit at de næsten udelukkende prøver at underbyde
> hinanden. Til sidst finder de så ud af at økonomien ikke holder.

Man kunne kraftigt mistænke ojeblikkets situation for værende en sådan.

> Det burde ikke være nødvendigt. Hvis det er nødvendigt at tale med sine
> konkurrenter betyder det at man ikke har sat sig ind i hvad man selv
> laver.

Det er ulovligt..!

> Ikke altid... som jeg skrev. Hvorfor er en Mercedes stadig dyrere end en
> Suzuki?

Hvilken personlig prestige har du ved en eks. 8Mbit internetforbindelse
eller for den sags skyld 41 TV-programmer..?

Hvis der overhovedet er nogen prestige, ligger den bestemt ikke hos selve
kunden.

> Som sætningen beskriver, er det branchen jeg taler om. Det er ikke
> virksomhederne.

O.k.

> Da der allerede bliver lavet flere andre undersøgelser, er deres tid måske
> bedre brugt andre steder.

Det er i hvert fald en brugbar undskyldning.

> Der er ingen der er i tvivl om at vi kommer til at få behov for fiber til
> boligerne.

Det store spørgsmål er hvornår..?

> [...]

Enig.

> Skulle teleselskaberne så stå for fiberudlægningen? Burde de ikke istedet

Det er blot en af mulighederne, da eks. teleselskaberne normalt anvender
datatrafik.

> Fremskridtet venter på at nogle bruger pengene på det. Hvorfor så ikke dem
> der har pengene, og har råd til at vente på at de kommer ind igen?

Det kommer sandelig an på, hvem investorerne er og hvis penge de
administrerer.

> [...]
> findes rundt om i Danmark idag - ville det så ikke være en fordel om at
> lade dem om at fortsætte med det, istedet for teleselskaberne der indtil

Det er en påstand, du gerne må underbygge, da teleselskaberne har lagt fiber
ud i endog mange år.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 17:07

> Man kunne kraftigt mistænke ojeblikkets situation for værende en sådan.

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Måske, men det har jeg ikke indblik
i.

> Det er ulovligt..!

Jeg troede at du talte retorisk. Jeg er udemærket klar over ulovligheden i
karteldannelser. Men svaret er møntet mere på at det ikke burde være
nødvendigt, frem for om det er lovligt. (Under alle omstændigheder, udfører
man noget ulovligt har man allerede fejlet)

> [...]
> eller for den sags skyld 41 TV-programmer..?
>
> Hvis der overhovedet er nogen prestige, ligger den bestemt ikke hos selve

Det var udelukkende en analogi for at understrege at din konstatering om at
penge var altafgørende ikke var korrekt. En internetforbindelse leverer mere
en bare en hastighed. Det er mulighederne det bringer det handler om.
To firmaer leverer eks. begge 10 Mbit (dette er fiktivt, ikke baseret på
virkeligheden). Det ene leverer kun denne forbindelse, men garanterer ikke
at den virker hele tiden. til gengæld er den 50 kr billigere end den anden
udbyder, der samtidig med garantien, også kan levere et telefoni produkt, et
IP TV produkt, og mulighed for elektronisk overvågning af alle
forbrugsbetalte installationer i boligen.Så ville prisen nok ikke _ATLID_
være den afgørende faktor.

> Det store spørgsmål er hvornår..?

Det er det store svar, som politikerne nok ikke er de rigtige til at svare
på. Branchen (undtagen den virksomhed der vil miste klart størst ved det) er
ganske enige om at vi skal se at komme igang, da det vil tage tid at få
udbredt. (Selvom nogle sikkert mener at det kan lade sig gøre på et år, når
tiden viser at vi er sakket bagud)

> Det er blot en af mulighederne, da eks. teleselskaberne normalt anvender
> datatrafik.

Muligvis. Men er det bedre at enkelte leverandører ejer enkelte områder og
giver skæv konkurrence, end at en udenforstående tjener penge over lange
perioder, og giver lige hvilkår for alle?
- Svære spørgsmål, men også frygteligt OT i denne tråd.

> Det er en påstand, du gerne må underbygge, da teleselskaberne har lagt
> fiber ud i endog mange år.

Teleselskaberne får da lagt fiber ned, bevares. Men slet ikke i stil med
hvad andre virksomheder gør. Powercom, der nu er ejet af Telia, var fiber
lagt af NESA. Den mængde fiber alene giver et stort plus i min "påstand".
Jeg har dog ikke tænkt mig at finde tal frem for at underbygge den, men et
firma som Global Connect mm. gør også at statistikken for mængde af fiber
lagt (ikke ejet) drejer kraftigt væk fra teleselskaberne.

Det betyder ikke at teleselskaberne ikke kan finde ud af det, eller ikke har
gjort det. Men det er ikke et "tilfældigt eventyr" som elselskaberne ville
begive sig ud i.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 17:24

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Måske, men det har jeg ikke indblik
> i.

O.k.

> [...]

> at penge var altafgørende ikke var korrekt. En internetforbindelse leverer

O.k.

> [...]
> et IP TV produkt, og mulighed for elektronisk overvågning af alle
> forbrugsbetalte installationer i boligen.Så ville prisen nok ikke _ATLID_

For langt de fleste forbrugere, jow.

> Det er det store svar, som politikerne nok ikke er de rigtige til at svare
> på.

Det skal de, da de bl.a. danner lovgrundlagene mv.

> Branchen (undtagen den virksomhed der vil miste klart størst ved det) er
> ganske enige om at vi skal se at komme igang, da det vil tage tid at få
> udbredt.

Hvilken virksomhed er du overbevist om vil miste mest..?

Der er ikke noget at sige til en branche gerne vil forcere noget, den
glemmer bare nogen gange at forbrugeren ikke vil lege med.

> (Selvom nogle sikkert mener at det kan lade sig gøre på et år, når tiden
> viser at vi er sakket bagud)

Det ved jeg ikke om nogen gør, men et er sikkert, fiberen er allerede
uhyggeligt tæt på hjemmene, så en dobbelt- eller tredobbelt investering
synes hovedløs.

> Muligvis. Men er det bedre at enkelte leverandører ejer enkelte områder og
> giver skæv konkurrence, end at en udenforstående tjener penge over lange
> perioder, og giver lige hvilkår for alle?

Spørgsmålet er om nogen kommer til at tjene penge eller for mange vil miste
deres.

Der er altid nogen som spekulerer i overtagelse, det er set før i
kommunikationsbranchen.

> Teleselskaberne får da lagt fiber ned, bevares. Men slet ikke i stil med
> hvad andre virksomheder gør.

Du mener således i dag, for jeg mener bestemt, det har stået på i mere end
10 år.

> Powercom, der nu er ejet af Telia, var fiber lagt af NESA. Den mængde
> fiber alene giver et stort plus i min "påstand".

Jeg kan ikke lige huske situationen omkring overtagelsen, men det kan du
sikkert.

> Det betyder ikke at teleselskaberne ikke kan finde ud af det, eller ikke
> har gjort det. Men det er ikke et "tilfældigt eventyr" som elselskaberne
> ville begive sig ud i.

Jeg ville gerne se en oversigt over, hvor fiber er nedlagt og hvor meget
bliver lagt ned som ren overflødighedshorn.

Det er vel sådanne rapporter vi ser i nær fremtid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 20:28

> Det skal de, da de bl.a. danner lovgrundlagene mv.

Jeg synes nærmere de bør handle på baggrund af svar leveret af andre. Jeg
stemmer på en politiker jeg synes har holdninger der minder om mine egne,
ikke om personen har indblik i alle brancher og områder i landet. Desværre
har mange politikere en mening inden de har fakta og det begrænsede indblik
der skal til for at finde de "rigtige eksperter".

> Der er ikke noget at sige til en branche gerne vil forcere noget, den
> glemmer bare nogen gange at forbrugeren ikke vil lege med.

Korrekt.

> Det ved jeg ikke om nogen gør, men et er sikkert, fiberen er allerede
> uhyggeligt tæt på hjemmene, så en dobbelt- eller tredobbelt investering
> synes hovedløs.

En ting er at komme tæt på, det er den sidste del der er problemet. At grave
mange ned over samme omgang ud til en by koster mindre end derefter at grave
op til nogle hundrede meter fiber ned per bolig. Overdrivelse fremmer
selvfølgelig forståelsen. Men ikke desto mindre er der pt. meget fiber der
mangler. Så milliarder lyder som et ganske fornuftigt beløb.

> Spørgsmålet er om nogen kommer til at tjene penge eller for mange vil
> miste deres.

Tja. De fleste betaler i forvejen til andre leverandører. Det er jo
leverandørerne der vil beskytte deres forretning.

> Der er altid nogen som spekulerer i overtagelse, det er set før i
> kommunikationsbranchen.

Korrekt. Alt for tit. Der er mange penge der skifter hænder i branchen, men
for få der tjener penge.

> Du mener således i dag, for jeg mener bestemt, det har stået på i mere end
> 10 år.

Teleselskaberne har typisk købt en del af det nedgravede. Dvs at lægges der
en interessant distance i jorden, betaler flere selskaber for deres del af
det. Så selvom et firma har gravet kabler i jorden har det ene teleselskab
"købt" nogle af fiberparrene, og det andet nogle andre. Så de har ikke selv
lagt ned, men købt af den kapacitet der alligevel blev lagt i jorden. Dette
har dog på det seneste ændret sig.

> Jeg kan ikke lige huske situationen omkring overtagelsen, men det kan du
> sikkert.

Telia købte powercom. Telia sidder nu på en stor del af "guldet". Hvis du
ikke kan finde en billig leverandør med fiber i nærheden, kan du sikkert få
hos Telia. Svensken har derfor vidst det længe, vi er begyndt at opdage det
nu (en del af os i hvert fald).

> Jeg ville gerne se en oversigt over, hvor fiber er nedlagt og hvor meget
> bliver lagt ned som ren overflødighedshorn.

Der er praktisk talt ikke tale om overflødighedshorn... eller, jeg har hørt
om nogle vanvittige ting. Men hvis vi vil have fiber ud i hele landet,
kommer det til at koste dyrt. Disse oversigter kommer selvfølgelig. Men
næppe fra IT og Telestyrelsen.

Elselskaber har forsyningspligt på el, TDC har forsyningspligt på
telefoni... en dag (uanset om vi vil det eller ej) vil en eller flere
virksomheder have forsyningspligt på fiber. Vi er stadig på rejsen dertil -
men sådan er det med fremskridt. Jeg ville på den anden side først være
forundret hvis der IKKE var nogle der var imod. Så ville det næppe være det
fremskridt det er.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 21:52

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fremmer selvfølgelig forståelsen. Men ikke desto mindre er der pt. meget
> fiber der mangler. Så milliarder lyder som et ganske fornuftigt beløb.

Jeg er enig med i at visse steder mangler der noget.

Ellers vil jeg da gøre opmærksom på de meget store mængder af COAX som er
dygtigt vedligeholdt og moderniseret hos landets
antenneforeninger/antennelaug.

Disse anlæg kan nemt levere enten 10 eller 100Mbit til forbrugerne samt
mange TV-/radioprogrammer og alle de andre moderne tjenester.

Når digitaliseringen er gennemført og samtlige analoge signaler udfaset, vil
der være enorm plads i disse anlæg (0 til 860MHz).

Udbygning af disse anlæg til ovennævnte, kan klares for langt mere
overskuelige beløb.

Samtidig viser erfaringen at COAX altid har været i staqnd til at følge med
.... teknologisk.

Landets antenneforeninger har netop gjort dette i skøn sammenblanding med
teleselskaberne.

> Tja. De fleste betaler i forvejen til andre leverandører. Det er jo
> leverandørerne der vil beskytte deres forretning.

Til en vis grænse.

> [...]
> landet, kommer det til at koste dyrt. Disse oversigter kommer
> selvfølgelig. Men næppe fra IT og Telestyrelsen.

Disse beregninger blev lavet for mange år siden.

Det var hele grundlaget for Hybridnettet.

Den gang var der meget stor modstand også fra branchen..

Vi kan også være helt enige om at fremskridt skal der til.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 23:03

> [...]
>
> Disse anlæg kan nemt levere enten 10 eller 100Mbit til forbrugerne samt
> mange TV-/radioprogrammer og alle de andre moderne tjenester.

Arrh... uanset hvilken QAM version man støver op, vil det kræve en god bid
ekstra arbejde at få det op til et niveau jeg ville kalde tilstrækkeligt til
måske 10 år endnu. Selvom de lavede noderne meget mindre, og alle kørte
DOCSIS2 med egne frekvenser per bruger, ville du stadig ikke hive mere end
50 Mbit i hver retning. Der kommer selvfølgelig forbedringer der vil øge
det - men ikke betydeligt. Coaxiale kabler vil kunne leve længere end
almindelige POTS kabler, men jo højere frekvens man presser gennem dem, jo
mere modstand giver de tilbage. Istedet for at forbedre vores nuværende til
at leve med succes i 10 år, kunne man måske se lidt længere frem.

> Når digitaliseringen er gennemført og samtlige analoge signaler udfaset,
> vil der være enorm plads i disse anlæg (0 til 860MHz).

En ting er at dele frekvenser, en anden er at have dem for sig selv.
Antenneforeningerne deler trods alt. Og der skal ikke mange HDTV datastrømme
for at fylde nettet ud.

> Vi kan også være helt enige om at fremskridt skal der til.

Det er jo skønt vi er så enige. :)

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 23:20

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> frekvenser per bruger, ville du stadig ikke hive mere end 50 Mbit i hver
> retning. Der kommer selvfølgelig forbedringer der vil øge det - men ikke

Hmmm ... man kører uden problemer 10Mbit hver vej hos forbrugeren og inden
for ganske få meneder 100Mbit dupleks hos forbrugeren ... i udlandet.

Der er efter min mening rigtig mange foreninger, der bør tænke sig gevaldigt
om, inden de hovedløst lægger sig på maven for mantraordet 'fiber'.

De kan spare mange penge og ærgrelser og så har folkene i industrien
forstand på det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 23:45

KLIP

> Hmmm ... man kører uden problemer 10Mbit hver vej hos forbrugeren og inden
> for ganske få måneder 100Mbit dupleks hos forbrugeren ... i udlandet.

Du kan kigge lidt her Kaare:

http://www.teleste.com/index.phtml?page_id=1136&10009_ni=23869&10009_offset=&10009_newsList_t=readNewsItem&

Udviklingen har allerede overhalet ovennævnte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 10-06-05 07:05

> Du kan kigge lidt her Kaare:
>
> http://www.teleste.com/index.phtml?page_id=1136&10009_ni=23869&10009_offset=&10009_newsList_t=readNewsItem&
>
> Udviklingen har allerede overhalet ovennævnte.

Jeg kan desværre ikke lige se hvad du mener? De leverer 10 Mbit/s. Stofa
kunne idag opgradere deres kunder op til 40Mbit/s ned og 10 Mbit/s op. Men
deres infrastruktur er selvfølgelig ikke designet til det, så det ville i
praksis ikke kunne gøres nu. Men de kunne bygge om i deres netværk, og have
det til alle kunderne om et års tid. Dertil kommer hvis de skiftede
modemerne hos alle kunder med ældre modemer, hvorefter de ville kunne levere
40/40 Mbit/s istedet.

Det er ikke et problem med hvad teknologien i coax kan idag - eller at de
kan betydeligt mere end POTS linierne. Men det er hvorvidt disse kabler kan
følge med om 10 år... næppe.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 10-06-05 08:10

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke et problem med hvad teknologien i coax kan idag - eller at de
> kan betydeligt mere end POTS linierne. Men det er hvorvidt disse kabler
> kan følge med om 10 år... næppe.

Nu har man dømt COAX død de sidste 20 år, så det tror jeg.

Teknologien har altid kunne følge med behovet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 10-06-05 11:21

> Nu har man dømt COAX død de sidste 20 år, så det tror jeg.

Nåh. Det har jeg aldrig hørt - ikke velbegrundet i hvert fald. Til
konventionel data var det mere et spøgsmål om funktionalitet end
hastighedsbegrænsninger.

> Teknologien har altid kunne følge med behovet.

Ja, medmindre nogle står i vejen for teknologiens udvikling. Hvilket jo sker
næsten hele tiden.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 10-06-05 11:49

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nåh. Det har jeg aldrig hørt - ikke velbegrundet i hvert fald. Til
> konventionel data var det mere et spøgsmål om funktionalitet end
> hastighedsbegrænsninger.

Hvis du har været i branchen i mange år, kan jeg (næsten) ikke tro det..

> Ja, medmindre nogle står i vejen for teknologiens udvikling. Hvilket jo
> sker næsten hele tiden.

Det kan jeg så ikke genkende, da industrien hele tiden arbejder på højtryk.

Bortset fra det, har det været hyggeligt at udveksle synspunkter med dig,
tak for det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-05 08:46

> [...]

> have det til alle kunderne om et års tid. Dertil kommer hvis de skiftede
> modemerne hos alle kunder med ældre modemer, hvorefter de ville kunne

Øhh det er jo et delt medie..... så det er jo ikke 40Mbit til hver men
40mbitg i hele ¨"øen"...?

Fra : Kaare

Dato : 10-06-05 11:19

> Øhh det er jo et delt medie..... så det er jo ikke 40Mbit til hver men
> 40mbitg i hele ¨"øen"...?

Ja og nej. Det er ikke på øen, men på de delte frekvenser. Men som jeg skrev
er infrastrukturen ikke lavet til det da 'øerne' er alt alt for store. Det
ville også være bekosteligt at lave dem sådan.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 10-06-05 11:53

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja og nej. Det er ikke på øen, men på de delte frekvenser. Men som jeg
> skrev er infrastrukturen ikke lavet til det da 'øerne' er alt alt for
> store. Det ville også være bekosteligt at lave dem sådan.

EttH's virkemåde skal man sætte sig ind i.

Den kører bl.a. *uden* modem hos forbrugeren som blot har enten en vægdåse
med et RJ45 og F-connectorstik eller en dåse med både Radio, TV samt RJ45.

Som tidligere nævnt virker det og Essent har kun 1.7 millioner abonnenter at
tage af, men har valgt et test-site på sølle 10.000 abonnenter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Henriksen

Dato : 09-06-05 10:56

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

>Det sus stopper meget hurtigt, når konkollegerne har konkurreret hinanden
>ihjel og du eller andre står med en fyreseddel i hånden..!

Det er vist mest TDCs ansatte, der paa trods af TDCs overskud i mia.
klassen, kan se frem til en fyreseddel. Var det 1500 der blev fyret
sidste aar?

--
Kim Henriksen, kimsh diku

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 10:58

"Kim Henriksen" <hsmik@ukid.kd> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vist mest TDCs ansatte, der paa trods af TDCs overskud i mia.
> klassen, kan se frem til en fyreseddel. Var det 1500 der blev fyret
> sidste aar?

Du skal vist nærmere kigge mere eksakt på IT- og kommunikationsbranchen
generelt.

Tiderne nærmer sig out-sourcing og så skal du bare se løjer både med sus og
priser.

Det er jo det kunderne vil have, de vil ikke betale en skid (man kan så håbe
på de bliver en realitet, men det tvivler jeg stærkt på, da eks. Indere også
vil have en løn).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 08-06-05 23:41

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er sandt. Men det er næppe heller interessant at være eneste
> leverandør af et produkt.

Man kan evt. i sit stille sind forestille sig, hvad der ville ske, hvis der
blev givet fri konkurrence.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Henriksen

Dato : 09-06-05 10:53

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> writes:

> [...]
>den førerposition? Jeg synes ikke at det pynter at fylde usande ting i et

Nu er det ikke alle, der vil vaere enige med TDC i, at alt over 64kbit
kan betegnes som bredbaand.
Det er da fint at TDC vil til at levere op til 8Mbit til kunderne, men
kun 128kbit upload. Stadig bredbaand?

--
Kim Henriksen, kimsh diku

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 11:02

"Kim Henriksen" <hsmik@ukid.kd> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu er det ikke alle, der vil vaere enige med TDC i, at alt over 64kbit
> kan betegnes som bredbaand.
> Det er da fint at TDC vil til at levere op til 8Mbit til kunderne, men
> kun 128kbit upload. Stadig bredbaand?

Nu er det jo ikke alle, der har brug for en stor upload-hastighed.

Men den gør måske befolkningen klogere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Henriksen

Dato : 09-06-05 11:30

> [...]

>KLIP

>Nu er det jo ikke alle, der har brug for en stor upload-hastighed.

I de fleste tilfaelde vil eks. boeger kunne goere folk klogere, men der
er ogsaa folk, her maa du gerne foele dig truffet, der er ude for
"raekkevidde".

--
Kim Henriksen, kimsh diku

Fra : BJ

Dato : 09-06-05 16:08

"Kim Henriksen" <hsmik@ukid.kd> skrev i en meddelelse

KLIP

> I de fleste tilfaelde vil eks. boeger kunne goere folk klogere, men der
> er ogsaa folk, her maa du gerne foele dig truffet, der er ude for
> "raekkevidde".

Bøger skal læses i hånden på det medie, de er trykt på.

Men nogen svæver 10 cm over jorden og mangler komplet jordforbindelse ...
her må du gerne føle dig truffet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kaare

Dato : 09-06-05 15:22

> [...]
> kan betegnes som bredbaand.
> Det er da fint at TDC vil til at levere op til 8Mbit til kunderne, men

Nu er bredbånd jo et mere et popord end en teknisk specifikation.

IT og Telestyrelsen har sat et krav om at en hastighed på 144kbit/s er
"bredbånd". Det betyder jo så at selv de mindste TDC ADSL linier falder ind
under bredbånd.

Den tekniske definering af bredbånd er jo om brugen af frekvenser og
båndbredden af de benyttede frekvenser. Her er ComX heller ikke med (eller
for den sags skyld DB og andre der leverer ethernet løsninger) da de
benytter baseband, og ikke broadband. Uanset hvordan de to betydninger af
ordet vendes og drejes, kan ComX ikke bryste sig af at være de største.
.... At de fleste af os er enige om at IT og Telestyrelsens definition af
bredbånd er fjollet, ændrer ikke ved verden.

/Kaare

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 18-07-05 21:58

> [...]

> har den førerposition? Jeg synes ikke at det pynter at fylde usande ting i

"Rigtig bredbånd" er jo ikke de sølle forbindelser Webspeed m.fl. tilbyder.
Skal så ikke kunne sige hvor store markedsandele TDC har på "rigtig
bredbånd".

Men ja, retorikken halter. De skulle nok ha' skrevet leverandør af bredbånd
til foreninger - eller hvad DBnet og deslige nu en gang kalder sig.

> [...]
> er jo selv interesseret i at få løst problemet... men problemet handler jo

Selvfølgelig handler det om penge - i sidste ende.

> Jeg vil i hvert fald ønske held og lykke til ComX, men advare dem om at
> være lidt påpasselige. Jeg ville nok hellere gøre mig uvenner med nogle
> rockere, end i et retsligt slagsmål med ViaSat.

Rolig nu. Så er Viasat vist heller ikke sejere.

--
Mvh, Lasse

Fra : BJ

Dato : 18-07-05 22:51

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Rolig nu. Så er Viasat vist heller ikke sejere.

Den skal den lille antenneforening ComX nok vise dem..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-07-05 09:23

Lasse Kristiansen <lasseheindorff@hotmail.invalid> skrev 2005-07-18:
> [...]
>
> "Rigtig bredbånd" er jo ikke de sølle forbindelser Webspeed m.fl. tilbyder.
> Skal så ikke kunne sige hvor store markedsandele TDC har på "rigtig
Bredbånd er blevet defineret som alt over 64/64. I øvrigt tilbyder TDC
meget andet og hurtigere forbindelser end webspeed.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-07-05 14:42

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev

> Bredbånd er blevet defineret som alt over 64/64. I øvrigt tilbyder TDC
> meget andet og hurtigere forbindelser end webspeed.

Af hvem og hvornår?

Claus

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-07-05 11:55

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Bredbånd er blevet defineret som alt over 64/64. I øvrigt tilbyder TDC
> meget andet og hurtigere forbindelser end webspeed.

Af hvem? Det er lidt det samme som når Dansk Sprognævn godkender slang og
amerikanske ord, som anderkendte ord i det danske sprog, "fordi det bruges i
daglig tale". TDC, CyberCity og alle de andre aktører har fra starten kaldt
ikke-bredbånds forbindelser for bredbånd, selvom det fra lang tid tilbage
var almindelig kendt, at bredbånd var noget højere hastigheder. Og så hudt
jeg visker, så gik asyncron DSL (ADSL) med de (relativt) langsomme
uploadhastigheder slet ikke under betegnelsen "bredbånd".

Sig en løgn nok gange, og...

--
Mvh, Lasse

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-07-05 12:47

On 2005-07-23, Lasse Kristiansen <lasseheindorff@hotmail.invalid> wrote:

> Af hvem?
[...]
> Og så hudt jeg visker, så gik asyncron DSL (ADSL) med de (relativt)
> langsomme uploadhastigheder slet ikke under betegnelsen "bredbånd".
>
> Sig en løgn nok gange, og...

Saa nu har DU defineret, hvad bredbaand er?

--
Andreas

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-07-05 15:16

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Saa nu har DU defineret, hvad bredbaand er?

Mvh, Lasse K

Fra : Kaare

Dato : 24-07-05 02:07

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Saa nu har DU defineret, hvad bredbaand er?

Tja, hvorfor ikke også ham? :)

Men vi er vel enige i at IT & Telestyrelsen mener at alle linier der kan
hive 144 kbit/s kan kaldes for bredbånd? Så kan lige præcis Webspeeds 64/64
ikke kaldes for bredbånd, men næsten alt andet.
.... og om ikke andet skulle det nok ikke være et problem for TDC at hive ½
mio kunder der passer den kategori op af lommen. Telia Stofa har trods alt
langt flere - og går ud fra at det ikke ser anderledes ud med Tele2 og
Cybercity, selvom ComX's kundetal har været lidt diffust det sidste stykke
tid.
Og den tekniske betegnelse for bredbånd kan de jo heller ikke benytte, da
deres netværk er Ethernet baseret hele vejen. Men jeg synes heller ikke at
ComX bruger disse betegnelser mere. Måske har deres marketing afdeling
indset at det måske alligevel var lidt for sløset med ordvalget.

/Kaare

Fra : GB

Dato : 18-09-05 15:08

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> skrev i meddelelsen

> Bredbånd er blevet defineret som alt over 64/64. I øvrigt tilbyder TDC
> meget andet og hurtigere forbindelser end webspeed.

ISDN er 128 kB. Det er næppe bredbånd, da det - ud over at være en helt
anden teknologi end DSL - desuden er forbrugsafregnet?

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Kaare

Dato : 24-07-05 02:11

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig handler det om penge - i sidste ende.

Ja, det gør det da. ViaSat har nok læst "Das Kapital" nogle gange. :)

Men ikke desto mindre handler det om at skabe mistillid til et samarbejde.
Man vil jo nødig arbejde sammen med nogle man ikke stoler på.

> Rolig nu. Så er Viasat vist heller ikke sejere.

Tja, jeg synes at alle virksomheder der beslutter sig for at sagsøge næsten
samtlige barer i hovedstaden for "pirateri", er ganske seriøse. Jeg siger
ikke at de er uretfærdige - slet ikke - men at det er nogle jeg ville gøre
mig ret sikker på ikke at træde over tæerne.

/Kaare