Nokia 6230i - Lav standbytid?
Fra : Alex Tiedemann

Dato : 29-05-05 08:50

Hejsa,

Syntes Nokia 6230i'eren er en rigtig lækker telefon, men standbytiden
er ikke noget at råbe hurra for - hvis man er heldig, kan batteriet
holde i halvanden dag, før det skal oplades igen.
Det er når der er foretaget et par korte opkald og sendt og modtaget
et par sms'er, samt taget et par billeder med kameraet.

Nogen af jer som ved, om det er et generelt problem med Nokia 6230i
modellen - og om der findes en løsning på problemet?

(Nokia 6230i software version 3.30, 21-04-05, RM-72, GSM P1.1.)

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-05-05 09:01

On Sun, 29 May 2005 09:49:52 +0200, Alex Tiedemann
<_AntiSpam_nmailo@qth.dk> wrote:

>Syntes Nokia 6230i'eren er en rigtig lækker telefon, men standbytiden
>er ikke noget at råbe hurra for - hvis man er heldig, kan batteriet
>holde i halvanden dag, før det skal oplades igen.

Det er godtnok ikke lang tid - har du Bluetooth slået til? Eller
bruger du GPRS til at være konstant på et instant messenger program?

Begge dele har jeg erfaring (på andre telefoner) for at det kan korte
batterilevetiden ganske langt ned...

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 29-05-05 09:34

On Sun, 29 May 2005 10:00:39 +0200, Nicolai Lang
<nnews0404051902@hjorth.com> wrote:

>Det er godtnok ikke lang tid - har du Bluetooth slået til? Eller
>bruger du GPRS til at være konstant på et instant messenger program?

Nej, har ikke Bluetooth slået til, og Instant Messenger bruger jeg
ikke.
E-mail klienten står hellerikke og checker mail osv.

Har talt med en kammerat, som også har en 6230i - han har samme
problem med standbytiden.

Der er i hvert fald et par timer op til de 150-300 timer, som der
oplyses om på Nokia's hjemmeside:
http://www.nokia.dk/phones/6230i/features.php

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : A

Dato : 29-05-05 09:56

Bruger du radioen ?
- Ellers så har du og din kammerat fået en såkaldt 'mandags model'

/ A

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 29-05-05 10:44

On Sun, 29 May 2005 10:56:14 +0200, "A" <2662070m001@stofanet.dk>
wrote:

>Bruger du radioen ?
>- Ellers så har du og din kammerat fået en såkaldt 'mandags model'

Ok, bruger ikke radioen.
Bruger i det hele taget ikke mange af funktionerne i den, men planen
var da ellers at bruge GPRS en del.

Kender rigtigt mange, som har en 6230, de er alle glade for den, og de
har ikke nævnt noget om lav standbytid eller lignende, så jeg tænkte
bare, at 6230i'eren må da være fin også, med et endnu bedre display,
lækre menuer osv.

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : Unlimited

Dato : 29-05-05 12:30

Jeg har samme problem med min.. Min SKAL lades op hver dag. Lidt
irriterende..
Og i fredags da jeg havde snakket 1½-2 timer med bluetooth headset fra
klokken 7 om morgenen, var der ikke mere strøm da klokken blev 13.

/Flemming

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 29-05-05 13:42

On Sun, 29 May 2005 13:29:43 +0200, "Unlimited"
<-unlimited-@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Og i fredags da jeg havde snakket 1½-2 timer med bluetooth headset fra
>klokken 7 om morgenen, var der ikke mere strøm da klokken blev 13.

Æv, har læst nogle kommentarer om 6230i på:
http://www.gsmarena.com/nokia_6230i-reviews-1087.php

Hvor der er flere, som ikke er helt glade for standbytiden.

Det er lidt andet, end hvad man havde på sin 6310i.

Well, har skrevet til Nokia - håber de har et løsningsforslag.
(http://www.nokia.dk/support/phones/asknokia.php)

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : PMH

Dato : 30-05-05 06:22

> [...]

Det ligner lidt billedet af min 6230 (ikke "i" modellen)..

Har erfaret at det har rigtig stor betydning hvad man
laver, eller rettere hvor meget man bevæger sig.

Hvis tlf. ligger hjemme, er der strøm til ca 3-4 dage,
med normal tale og sms'er.
Men hvis jeg er på farten (er lastbilchauffør) er der kun
strøm til ca. 1-1½ dag.
Den står jo konstant og søger efter nye master, og det
er en strømsluger..

En kæmpe skuffelse at komme fra standby tiden på
en 6310i og så til en 6230... !! snøft..

Skal ihvertfald ikke have sådan noget skrammel
næste gang..

Mvh
PMH

Fra : Jesper

Dato : 31-05-05 06:51

On Mon, 30 May 2005 07:21:31 +0200, PMH wrote:

Jeg synes altså lige at jeg vil tage 6230'eren i forsvar her. At
sammenligne den med 6310 er jo som at sammenligne en Porche med et
folkevogns-rugbrød.

6230 er en ultra kompakt telefon med et væld af avancerede funktioner og
et lysstærkt farvedisplay. Til sammenligning er 6310 en stor og
tung knogle med lavopløseligt s/w display og kun de mest basale
funktioner. Læg dertil at 6310'erens batteri næsten er lige så stort
som selve telefonen, så er det da klart at den vil kunne holde strøm i
lang tid. Nokia angav selv en standby-tid på op til 17 dage, men en uge
er nok mere realistisk.

Personligt ser jeg ingen væsentlige problemer ved at min telefon skal
lades op hver anden dag, eftersom jeg (i lighed med de fleste
mennesker i DK) sjælden er i en situation hvor jeg ikke er i nærheden af
strøm mindst en gang om dagen. Mon ikke dette er filosofien bag Nokia's
beslutning om, hvor stort et batteri der skulle i 6230'eren? De kunne jo
sagtens have lavet telefonen større og fået plads til et større
batteri.

Kører man meget i bil, så findes der forøvrigt en udmærket auto-lader
til Nokias telefoner. Ellers kan jeg da anbefale en 9500. Jeg lader min
engang om ugen eller deromkring...

hilsen Jesper

Fra : phk

Dato : 31-05-05 14:55

> [...]

> har ikke nævnt noget om lav standbytid eller lignende, så jeg tænkte
> bare, at 6230i'eren må da være fin også, med et endnu bedre display,

Jeg har haft 6230i siden 21. april og har ingen problemer med batteriet. Jeg
havde 6230 før...

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Rander

Dato : 29-05-05 20:31

Sun, 29 May 2005 10:34:21 +0200 brugte Alex Tiedemann 21 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
>E-mail klienten står hellerikke og checker mail osv.
>Har talt med en kammerat, som også har en 6230i - han har samme

Noget er der da galt... Jeg fik min 6230i i torsdags, satte den i laderen
og trak den først ud fredag morgen. Jeg har talt sammenlagt 6 minutter i
den og hørt radio i omkring 3 timer, men har selvfølgelig pillet en del ved
den derudover - indtastet telefonnumre (via Bluetooth), lavet opsætning og
den slags, og den har da kun brugt tre streger på batteriet...

Kan det have noget med firmware-versionen at gøre? Min kører V3.30
(21/4-05)...

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvor der er få facts, er der mange eksperter. (Donald R. Gannon)

Fra : Nicolai

Dato : 30-05-05 12:57

> Har talt med en kammerat, som også har en 6230i - han har samme
> problem med standbytiden.

Jeg returnerede min af samme grund. Min 6310i holder stadig på den rigtige
side af en uge...

Fra : Jesper

Dato : 29-05-05 10:14

On Sun, 29 May 2005 09:49:52 +0200, Alex Tiedemann wrote:

> [...]
> modellen - og om der findes en løsning på problemet?
>
> (Nokia 6230i software version 3.30, 21-04-05, RM-72, GSM P1.1.)

Bortset fra selve senderen, som jo primært er i funktion når du snakker
med nogen, er display-belysningen den største strømsluger - specielt
hvis kameraet også benyttes. Bruger man skærmen ofte, forkortes
stand-by tiden en del.

Fra : Funnyboy

Dato : 29-05-05 14:51

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med nogen, er display-belysningen den største strømsluger - specielt
> hvis kameraet også benyttes. Bruger man skærmen ofte, forkortes

Jeg kan da huske da jeg fik min 6230 at der var batteritiden elendig til at
starte med. Men hvis man begynder at lade telefonen når den begynder at
bibbe efter strøm og så lader den ligge i min 8 timer og gør det konsekvent
så kommer batteritiden op i løbet af et par uger. Jeg har heller ikke
problemer med min 6230i. Den får lov til at køre næsten flad og så blir den
ellers ladet op i min 5 timer. Gerne mere. Selv om den ser ud til at være
færdi med at lade. Og jeg skriver mange smser og bruger også kameraet en
del. Samt snakker 10-15 min hver dag. Og den kan nemt holde strøm i 3 dage.

Preben

Fra : A

Dato : 30-05-05 13:14

Det er typisk, at straks når der kommer nye modeller, så skynder folk sig ud
og køber nyt. Istedet for at vente til et stykke tid, for at se om der
kommer evt. fejl på den enkelte model...

Ovenstående skal forståes, at jeg er ude på at hænge nogen ud i gruppen...
Kan huske da 6230'eren kom frem, var de første mange fyldt med fejl, det var
først senere de begyndte at virke nogenlunde....

/A

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 30-05-05 13:42

On Mon, 30 May 2005 14:14:18 +0200, "A" <2662070m001@stofanet.dk>
wrote:

>Det er typisk, at straks når der kommer nye modeller, så skynder folk sig ud
>og køber nyt. Istedet for at vente til et stykke tid, for at se om der
>kommer evt. fejl på den enkelte model...

Jeg er ikke en mobiltelefonhaj, jeg bruger dem bare, men efter den
gode omtale jeg har fået fra mange jeg kender, om 6230'eren, havde jeg
bare håbet at 6230i var lige så god.
Og, det er den vel også, det er knageme en lækker telefon, lige
bortset fra jeg ikke syntes den holder længe på en opladning.

>Ovenstående skal forståes, at jeg er ude på at hænge nogen ud i gruppen...
>Kan huske da 6230'eren kom frem, var de første mange fyldt med fejl, det var
>først senere de begyndte at virke nogenlunde....

Tror hellerikke du vil hænge nogen ud ...
Stod bare i den situation, at min 6310i ikke længere kan bruges, så
jeg lånte en 6210 indtil jeg fandt en anden mobilos, og 6230i virkede
som det bedste valg.
Men mon ikke den 6230i er mere eller mindre færdigudviklet, det er i
hvertfald det indtryk jeg har, fra en bekendt som arbejder hos Nokia.

--
Mvh.
Alex T. / OZ1NE

Fra : A

Dato : 30-05-05 13:56

Der er måske noget du kan gøre....:

1. Få telefonen opdateret.
2. Sørg for at batteriet er opladet mindst 16 timer ved køb, det forlænger
levetiden betydeligt.
3. Spar på forbrug af GPRS, Radio, og Bluetooth, det
øger standtiden med ca. 1/3.
(Bluetooth'en skal være deaktiveret=slået fra).
- Den bruger strøm når den er aktiveret.

4. Aktiver pausefunktioner, det sparer også på batteriet.

Havde selv på et tidspunkt en 6230 og den kunne med nød og næppe holde
strøm
i en uge v. 'normalt' forbrug.

Fra : Jakob

Dato : 30-05-05 20:31

> 2. Sørg for at batteriet er opladet mindst 16 timer ved køb, det forlænger
> levetiden betydeligt.

Bliver der stadig ladet på batteriet efter at den har meldt "Batteriet
opladet"?
Jeg emnte ellers at den lukkede for strømmen når den var færdig, men det
hænger jo ikke sammen med at man skal lade stikket sidde i mange timer
første gang man lader på en ny telefon.

--
Hilsen Jakob

Fra : phk

Dato : 31-05-05 14:59

"Jakob" <nejnej@nejnejnej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg emnte ellers at den lukkede for strømmen når den var færdig, men det
> hænger jo ikke sammen med at man skal lade stikket sidde i mange timer

Jeg tror ikke det står i brugsanvisningen til 6230i at man skal gøre det.
Men jeg gjorde det alligevel og jeg har ingen problemer med standbyetiden.

Fra : JMo.

Dato : 31-05-05 18:02

A wrote:

> 2. Sørg for at batteriet er opladet mindst 16 timer ved køb, det
> forlænger levetiden betydeligt.

Det er ikke relevant ved Li-Ion og Li-Pol batterier som de fleste nye
telefoner er udstyret med. Disse batterier har derimod den "sjove" egenskab
at hvis de har ligget i længere tid uden at blive brugt, vil de ikke holde
optimalt de første par gange. De skal altså lige "motioneres" igang.

(Ved de ældre NiMH-batterier er det dog helt korrekt at de skal lade en 16
timers tid)