/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kanaltur i Nordtyskland - tips?
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 06-06-05 16:54

Hej.

Jeg leder efter en tur, der egner sig til 3-7 dages sejltur med hovedvægten
på naturoplevelser og mindre overrendte steder - og hellere en rundtur en en
frem-og.tilbage-ad-samme-rute-tur.

Hvis nogen har prøvet og vil dele et par tips, vil jeg være taknemmelig.

Har prøvet kanalsejlads i Sverige og Norge adskellige gange men ikke
kanalsejlads i tidevandsområder.
Båden er en lille men sødygtig motorbåd og turen er tænkt som
træning/opvarmning til en senere og større tur længere ned i Europa. Jeg
planlægger at lægge ud fra en sydfynsk havn, men en sønderjysk er også en
mulighed.

På forhånd tak for al god hjælp,
Lars



 
 
Hanne og Hans (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 07-06-05 08:43

Prøv Kielerkanalen til Rendsburg og ud ad Ejderen til Frideriksstad. Det
er
en meget flot tur. Hvis du så har mod på tidevandet, kan du sejle gennem
spærreværket til Helgoland og derfra til Brunsbuttel og hjem igen. En
rundtur om Berlin vil tage mere end 7 dage.
Hans.
"Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40075$42a4a876$55da9e39$20022@news.arrownet.dk...
> Hej.
>
> Jeg leder efter en tur, der egner sig til 3-7 dages sejltur med
> hovedvægten
> på naturoplevelser og mindre overrendte steder - og hellere en rundtur
en
> en
> frem-og.tilbage-ad-samme-rute-tur.
>
> Hvis nogen har prøvet og vil dele et par tips, vil jeg være taknemmelig.
>
> Har prøvet kanalsejlads i Sverige og Norge adskellige gange men ikke
> kanalsejlads i tidevandsområder.
> Båden er en lille men sødygtig motorbåd og turen er tænkt som
> træning/opvarmning til en senere og større tur længere ned i Europa. Jeg
> planlægger at lægge ud fra en sydfynsk havn, men en sønderjysk er også
en
> mulighed.
>
> På forhånd tak for al god hjælp,
> Lars
>
>


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 270 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Kurt Kedelig (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 07-06-05 14:06

Se venligst svar til John
Lars



Ukendt (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-05 09:07


"Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40075$42a4a876$55da9e39$20022@news.arrownet.dk...
> Hej.
>
> Jeg leder efter en tur, der egner sig til 3-7 dages sejltur med
> hovedvægten
> på naturoplevelser og mindre overrendte steder - og hellere en rundtur en
> en
> frem-og.tilbage-ad-samme-rute-tur.
>

Hej Lars.

Med udgangspunkt i det område så er Kielerkanalen og Eideren en helt klar
mulighed.

Altså indad Kieler kanalen fra Holtenau ved Kiel. Ca. 2/3 af vejen (efter
Rendsburg) går Eider seitenkanal fra, og den går over i Eideren. Eideren går
ud til Tønning, og Eider Sperrwerk, hvorfra der er udsejling til
vadehavet/Nordsøen. Afhænging af eventyrlyst og vejr!!! kan man så vælge
samme tur tilbage, eller at smutte gennem vadehavet, og ned til Elben ved
Cuxhafen, og derfra ned til Brunsbüttel, hvor man igen komer ind på Kieler
kanalen. Med en uge til rådighed vil det være en perfekt tur.

Alternativet er at sejle helt igennem Kielerkanalen til Elben, og fra Elben
dreje op af en af de (mange) side floder/kanaler.

Med en motorbåd uden for meget dybgang er der fantastiske muligheder i det
område.

Det yderste af Eideren og hele Elben er tidevandsområde, så det giver også
lidt andre udfordringer.

Det er spændende farvand, og jeg kan helt klart anbefale det. Faktisk har
jeg været helt misundelige over alle de muligheder man kan se på søkortet,
men som IKKE kan udforskes med en sejlbåd med dybgang på 1.90 og en mast på
14 meter!!! Vi har været nødt til at holde os til "hovedfærdselsårerne"
(Kielerknalen og Elben).

Hilsen John



Kurt Kedelig (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 07-06-05 14:05

> Med udgangspunkt i det område så er Kielerkanalen og Eideren en helt klar
> mulighed.

Tusind tak til både J og H&H for tips, jeg graver fluks mit land(!)kort frem
og begynder at kigge.

Nogen steder, man særligt skal undgå - eller steder man absolut skal opleve?
Går ud fra, "vi" pludelig "får lyst" til at "vi" gerne vil ind og
voldshoppe, men det er der sagkundskab nok til stede til at planlægge
Ud over godt med tovværk, en ko-tøjr-pløk, et ekstra anker samt rigeligt med
fendere, er der så noget grej, man bør have med?

Glæder mig allerede

Lars
....der med det gode ymerbæger fuldt lastet til tre uger på Vänern normalt
stikker en lille halv meter



Ukendt (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-05 08:55


"Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:c25e5$42a59adb$55da9e39$18966@news.arrownet.dk...
>> Med udgangspunkt i det område så er Kielerkanalen og Eideren en helt klar
>> mulighed.
>
> Tusind tak til både J og H&H for tips, jeg graver fluks mit land(!)kort
> frem
> og begynder at kigge.
>
> Nogen steder, man særligt skal undgå - eller steder man absolut skal
> opleve?
> Går ud fra, "vi" pludelig "får lyst" til at "vi" gerne vil ind og
> voldshoppe, men det er der sagkundskab nok til stede til at planlægge

Hej Kurt

Jeg prøver at videregive mine erfaringer med området.

Selve Kieler kanalen er jævnt kedelig og 55 sømil lang. En oase er Rendburg,
der ligger ved en naturlig sø. Der er en hyggelig sejlklub, med rimelig
afstand til indkøb - også mulighed for power shopping!!!

På selve Kielerkanalen må man ikke overnatte, og kun sejle fra solopgang til
solnedgang (i lystbåd), men der er forskellige muligheder udover Rendsburg
(som ligger ca 1/3 inde fra Kiel). Der er et par søer, hvor man kan gå ind
for natten, og så er der på sydsiden et gammelt sluseanlæg der fører op på
en sidekanal. Om det er i funktion stadigvæk ved jeg ikke, men med din lave
dybgang vil det helt klart være værd at undersøge nærmere.

Ca. 2/3 af vejen fra Kiel kommer så Eider Seitenkanal, der via en sluse
fører over i Eideren. Med lav dybgang vil man kunne sejle "tilbage" af den
gamle del af Eideren, og komme bag ind til Rensburg. Ellers går turen ud af
Eideren til Friedrichsstadt (der er meget pæn, men lidt af et hul i jorden
sådan rent shoppingmæssigt) hvor havnen ligger inde bag en sluse og dermed
beskyttet mod tidevand. Videre ud til Tönning der "løber tør" ved ebbe.
Derfra er der kun relativt kort ud til Eider Sperrwerk, der er et
imponerende dæmnings og sluseanlæg ud til Nordsøen.

Jeg kender ikke turen fra Eidern Seitenkanal på egen krop, da vi med vores
dybgang ikke med sikkerhed kunne passere, så derfor tog vi turen i bil
efterfølgende!!!

Med godt vejr - og Jeres lave dybgang - vil en tur ind gennem vadehavet og
ned til Elben ved Cuxhafen være mulig - Igen har vi ikke selv haft
muligheden, men jeg har savlet over søkortets muligheder!!!

Som Hans skrev, så er der heller ikke langt til Helgoland fra Eideren.
Helgoland er en oplevelse! Det er en Lo.... havn med et stort bassin, hvor
man ligger i lag - rigtig mange lag i højsæsonen - men det er en spændende
ø, med en facinerende historie, og der kan SHOPPES!!. Det er toldfrit
område, og jeg har aldrig set så meget spiritus og andre gode sager på så
lidt plads som derovre.

Det er Samtidig tysk "kurort" med hvad det indebærer af "kur skat" etc. men
er muligheden der så snyd ikke Jer selv for et besøg.

Derfra går turen så til Cuxhafen - en spændende by ved indgangen til Elben,
rimelige shoppingmuligheder, men langt fra lystbådehavnen og op til centrum.

Ca. 15 sm inde ad Elben ved Brunbüttel starter Kieler kanalen igen, og på
det tidspunkt vil I nok betragte de 55 sømil som ren transport. Der er
hastighedsbegrænsning i kanalen på (såvidt jeg lige husker) 8 knob, og I kan
risikere at blive holdt tilbage på vigepladserne hvis der er modgående
trafik. Med vores marchfart for motor på 5.5 knob er det lige sådan en 10
timers dagtur!!

Alternativet til denne rundtur er som jeg tidligere skrev de forskellige
sidekanaler til Elben. Der er masser af dem, og de fører alle mulige steder
hen, men igen har vores dybgang forhindret en nærmere undersøgelse.

Lige et par løsrevne bemærkninger til sidst.

Betaling for passage af Kielerkanalen betales i slusetårnet i Holtenau
(Kiel) - også når man kommer fra vest.

På Eideren skal man derudover betale for passage af de enkelte sluser. Hvis
man er flere der sluser sammen, så er det billigere.

På Kielerkanalen kommer man rigtig tæt på de erhevervstrafikken, så godt ind
til siden, og fornuftig opførsel. Men indrømmet, de første gange man blive
roverhalet af en af de igtig store, så suger det - dels i vandet, og dels i
maven!

På Elben er det de RIGTIG STORE lastfartøjer og krydstogtskibe man møder, og
der er en intens trafik, så somme tider er det næsten som at skulle krydse
en motorvej, men med forudseenhed og respekt er der ikke de store problemer.

Det yderste af Eideren, Helgoland og hele Elben er tidevandsområde, med ca.
3 meters forskel på høj og lavvande. Det er facinerende, men det kræver
tilvending, og frem for alt planlægning, så man sejler på det gustigste
tidspunkt i forhold til strømmen, der i Elben nemt løber 3. Alle
sidekanalerne på Elben kan man kun komme ind i ved højvande, ligeom havnen i
Friederiksstadt. Havnen i Tönning løber simpelt hen tør ved lavvande, så der
kommer man altså hverken ind eller ud!!!

Senest i Rendburg skal i derfor sørge for at få fat i en tidevandstabel -
Havnemesteren i sejlklubben har den tl salg for et beskeden beløb, og den er
simpelthen bibelen i tidevandsområdet.

I øvrigt har tyskerne udgivet specialkort over Kielrkanalen, Elben,
Elbmundignen og Helgolandsbugten, Helgoland samt over Eideren og Eider
mundingen. Det er et must - og husk at læse det der står med småt. - blandt
andet har det der bliver tørt ved lavvande en anden farve på kortet!.

Ja og endelig, Kielrkanalen og Eideren er defineret som "hav" d.v.s. der er
ikke behov for kanalskipper bevis. Når man forlader Elben og går ind i
sidekanalerne, så komer man ind i "indre tyske vandveje" og der kræves
principielt kanalskipperbevis.

Og så husk lige Tyskernes lidt specille forhold til Schengen samarbejdet.
Når man anløber Tyskland fra Internationalt farvand, så SKAL man henvende
sig til toldvæsenet, vise pas og blive registreret. Hvis man ikke gør det,
og bliver stoppet af en af deres utallige kontrol organer, så er helvede
løs.

En sidste ting - tyskerne HAR indført faste promillegrænser. 0,5 promille er
max, OGSÅ NÅR MAN LIGGER FOR ANKER.

Go' tur, det er et utroligt spændende farvand, og faktisk meget tæt på!!

Hilsen John

Der måske også kommer en tur på de kanter igen til sommer!!



Kurt Kedelig (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 08-06-05 18:38

Kanon - TAK for indsatsen. Det er ikke så tit, jeg printer et NG-indlæg
ud for at studere det nærmere i sofaens drømmedyb
Vi ses måske i sommerens løb - bægeret hedder Dina, og der er en kølig
pilsner parat, hvis du skulle praje mig
VH,
Lars

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42a6a451$1@news.wineasy.se...
>
> "Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:c25e5$42a59adb$55da9e39$18966@news.arrownet.dk...
> >> Med udgangspunkt i det område så er Kielerkanalen og Eideren en helt
klar
> >> mulighed.
> >
> > Tusind tak til både J og H&H for tips, jeg graver fluks mit land(!)kort
> > frem
> > og begynder at kigge.
> >
> > Nogen steder, man særligt skal undgå - eller steder man absolut skal
> > opleve?
> > Går ud fra, "vi" pludelig "får lyst" til at "vi" gerne vil ind og
> > voldshoppe, men det er der sagkundskab nok til stede til at planlægge

>
> Hej Kurt
>
> Jeg prøver at videregive mine erfaringer med området.
>
> Selve Kieler kanalen er jævnt kedelig og 55 sømil lang. En oase er
Rendburg,
> der ligger ved en naturlig sø. Der er en hyggelig sejlklub, med rimelig
> afstand til indkøb - også mulighed for power shopping!!!
>
> På selve Kielerkanalen må man ikke overnatte, og kun sejle fra solopgang
til
> solnedgang (i lystbåd), men der er forskellige muligheder udover Rendsburg
> (som ligger ca 1/3 inde fra Kiel). Der er et par søer, hvor man kan gå ind
> for natten, og så er der på sydsiden et gammelt sluseanlæg der fører op på
> en sidekanal. Om det er i funktion stadigvæk ved jeg ikke, men med din
lave
> dybgang vil det helt klart være værd at undersøge nærmere.
>
> Ca. 2/3 af vejen fra Kiel kommer så Eider Seitenkanal, der via en sluse
> fører over i Eideren. Med lav dybgang vil man kunne sejle "tilbage" af den
> gamle del af Eideren, og komme bag ind til Rensburg. Ellers går turen ud
af
> Eideren til Friedrichsstadt (der er meget pæn, men lidt af et hul i jorden
> sådan rent shoppingmæssigt) hvor havnen ligger inde bag en sluse og dermed
> beskyttet mod tidevand. Videre ud til Tönning der "løber tør" ved ebbe.
> Derfra er der kun relativt kort ud til Eider Sperrwerk, der er et
> imponerende dæmnings og sluseanlæg ud til Nordsøen.
>
> Jeg kender ikke turen fra Eidern Seitenkanal på egen krop, da vi med vores
> dybgang ikke med sikkerhed kunne passere, så derfor tog vi turen i bil
> efterfølgende!!!
>
> Med godt vejr - og Jeres lave dybgang - vil en tur ind gennem vadehavet og
> ned til Elben ved Cuxhafen være mulig - Igen har vi ikke selv haft
> muligheden, men jeg har savlet over søkortets muligheder!!!
>
> Som Hans skrev, så er der heller ikke langt til Helgoland fra Eideren.
> Helgoland er en oplevelse! Det er en Lo.... havn med et stort bassin, hvor
> man ligger i lag - rigtig mange lag i højsæsonen - men det er en spændende
> ø, med en facinerende historie, og der kan SHOPPES!!. Det er toldfrit
> område, og jeg har aldrig set så meget spiritus og andre gode sager på så
> lidt plads som derovre.
>
> Det er Samtidig tysk "kurort" med hvad det indebærer af "kur skat" etc.
men
> er muligheden der så snyd ikke Jer selv for et besøg.
>
> Derfra går turen så til Cuxhafen - en spændende by ved indgangen til
Elben,
> rimelige shoppingmuligheder, men langt fra lystbådehavnen og op til
centrum.
>
> Ca. 15 sm inde ad Elben ved Brunbüttel starter Kieler kanalen igen, og på
> det tidspunkt vil I nok betragte de 55 sømil som ren transport. Der er
> hastighedsbegrænsning i kanalen på (såvidt jeg lige husker) 8 knob, og I
kan
> risikere at blive holdt tilbage på vigepladserne hvis der er modgående
> trafik. Med vores marchfart for motor på 5.5 knob er det lige sådan en 10
> timers dagtur!!
>
> Alternativet til denne rundtur er som jeg tidligere skrev de forskellige
> sidekanaler til Elben. Der er masser af dem, og de fører alle mulige
steder
> hen, men igen har vores dybgang forhindret en nærmere undersøgelse.
>
> Lige et par løsrevne bemærkninger til sidst.
>
> Betaling for passage af Kielerkanalen betales i slusetårnet i Holtenau
> (Kiel) - også når man kommer fra vest.
>
> På Eideren skal man derudover betale for passage af de enkelte sluser.
Hvis
> man er flere der sluser sammen, så er det billigere.
>
> På Kielerkanalen kommer man rigtig tæt på de erhevervstrafikken, så godt
ind
> til siden, og fornuftig opførsel. Men indrømmet, de første gange man blive
> roverhalet af en af de igtig store, så suger det - dels i vandet, og dels
i
> maven!
>
> På Elben er det de RIGTIG STORE lastfartøjer og krydstogtskibe man møder,
og
> der er en intens trafik, så somme tider er det næsten som at skulle krydse
> en motorvej, men med forudseenhed og respekt er der ikke de store
problemer.
>
> Det yderste af Eideren, Helgoland og hele Elben er tidevandsområde, med
ca.
> 3 meters forskel på høj og lavvande. Det er facinerende, men det kræver
> tilvending, og frem for alt planlægning, så man sejler på det gustigste
> tidspunkt i forhold til strømmen, der i Elben nemt løber 3. Alle
> sidekanalerne på Elben kan man kun komme ind i ved højvande, ligeom havnen
i
> Friederiksstadt. Havnen i Tönning løber simpelt hen tør ved lavvande, så
der
> kommer man altså hverken ind eller ud!!!
>
> Senest i Rendburg skal i derfor sørge for at få fat i en tidevandstabel -
> Havnemesteren i sejlklubben har den tl salg for et beskeden beløb, og den
er
> simpelthen bibelen i tidevandsområdet.
>
> I øvrigt har tyskerne udgivet specialkort over Kielrkanalen, Elben,
> Elbmundignen og Helgolandsbugten, Helgoland samt over Eideren og Eider
> mundingen. Det er et must - og husk at læse det der står med småt. -
blandt
> andet har det der bliver tørt ved lavvande en anden farve på kortet!.
>
> Ja og endelig, Kielrkanalen og Eideren er defineret som "hav" d.v.s. der
er
> ikke behov for kanalskipper bevis. Når man forlader Elben og går ind i
> sidekanalerne, så komer man ind i "indre tyske vandveje" og der kræves
> principielt kanalskipperbevis.
>
> Og så husk lige Tyskernes lidt specille forhold til Schengen samarbejdet.
> Når man anløber Tyskland fra Internationalt farvand, så SKAL man henvende
> sig til toldvæsenet, vise pas og blive registreret. Hvis man ikke gør det,
> og bliver stoppet af en af deres utallige kontrol organer, så er helvede
> løs.
>
> En sidste ting - tyskerne HAR indført faste promillegrænser. 0,5 promille
er
> max, OGSÅ NÅR MAN LIGGER FOR ANKER.
>
> Go' tur, det er et utroligt spændende farvand, og faktisk meget tæt på!!
>
> Hilsen John
>
> Der måske også kommer en tur på de kanter igen til sommer!!
>
>



john (08-06-2005)
Kommentar
Fra : john


Dato : 08-06-05 20:35


"Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:783c1$42a72c45$55da9e39$24596@news.arrownet.dk...
> Kanon - TAK for indsatsen. Det er ikke så tit, jeg printer et NG-indlæg
> ud for at studere det nærmere i sofaens drømmedyb
> Vi ses måske i sommerens løb - bægeret hedder Dina, og der er en kølig
> pilsner parat, hvis du skulle praje mig
> VH,
>

Hej Lars

Det er en aftale - go'tur og må vejrguderne være med Jer (os). Lige så
spændende og charmerende området er i sol og sommervejr, ligeså trøstesløs
og ugæstfrit virker det i regn og blæst.

Men sommeren kommer fra om præcis 16 dage, for der starter vi på 3 ugers
ferie.

Hvor vi kommer hen bestemmer de samme vejrguder, vi har nemlig den holdning
at vi ALDRIG lægger planer hjemmefra, for hvis vi gør det, så får vi modvind
både ud og hjem, og tre uger i modvind gider vi simpelt hen ikke!!

Så om godt 5 uger er spændingen udløst, så er vi nemlig på vej hjem igen, og
ved derfor hvor vi har været.

Hilsen John



Kurt Kedelig (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 09-06-05 09:06

>Ja og endelig, Kielrkanalen og Eideren er defineret som "hav" d.v.s. der er
>ikke behov for kanalskipper bevis. Når man forlader Elben og går ind i
>sidekanalerne, så komer man ind i "indre tyske vandveje" og der kræves
>principielt kanalskipperbevis.


Ups. Den havde jeg overset. Har lige prøvet at rode på div. tyske sider for
at finde mere om emnet.
Kan du give mig et par stikord - f.eks. det autotiserede tyske navn på
beviset?
Der er ikke meget at hente på de almindelige turistsider..
Har duelighedstegn og Yachskipper 3 (hvis jeg kan finde et meget støvet,
gammlet bevis!) - gad vide om det rækker?
ellers må jeg håbe, at det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse - det
er bare ikke min erfaring med tyske myndigheder :->

Nu har jeg bestilt div. kort og så ved jeg godt, hvad jeg skal bruge
weekend'en til
Lars



Ukendt (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-05 10:24


"Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:2e742$42a7f7db$55da9e39$5141@news.arrownet.dk...

> Ups. Den havde jeg overset. Har lige prøvet at rode på div. tyske sider
> for
> at finde mere om emnet.
> Kan du give mig et par stikord - f.eks. det autotiserede tyske navn på
> beviset?
> Der er ikke meget at hente på de almindelige turistsider..
> Har duelighedstegn og Yachskipper 3 (hvis jeg kan finde et meget støvet,
> gammlet bevis!) - gad vide om det rækker?
> ellers må jeg håbe, at det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse -
> det
> er bare ikke min erfaring med tyske myndigheder :->
>
> Nu har jeg bestilt div. kort og så ved jeg godt, hvad jeg skal bruge
> weekend'en til
> Lars
>


Hej Lars

Det bevis der er tale om er et CEVNI, det hedder noget meget langt på
fransk, men det er kort fortalt det Eurpæiske kanalskipper bevis. Du kan
læse mere om det på:

http://www.sejlsport.dk/sw4031.asp

Efter hvad jeg har hørt/læst i vores medlemsblad (FTLF) så er de Europæiske
myndigheder i stigende omfang blevet "agressive" og kræver beviser på både
det ene og det andet. Derfor undersøgte jeg sagen da vi sidst var igenem
Kielerkanalen, og den + Eideren + Elben indtil Hamburg er defineret som
"hav", d.v.s. at de normale internationale søvejsregler gælder. Bevæger man
sig længere ind i landet, så bliver det nationale regler herunder de fælles
europæiske regler for de indre vandveje der gælder.

Dit duelighedsbevis, og den støvede Y3 er altså OK. Derudover bør du - for
at undgå palaver med de tyske myndigheder have et
nationalitetsbevis/ejercertifikat. Det er noget som alle udlændige har, men
som vi i Danmark ikke har haft siden lystfatøjstoldbogen forsvandt for 30-40
år siden.

Derfor udsteder blandt andet danmarks tursejler forening og FTLF et meget
fint dokumnet, der kan tjene til tilfredsstillelse af en Tysk hr. Nidkær,
der ikke fatter en bjælde af, at vi i Danmark ikke har krav om sådanne
papirer.

Sådan et papir er godt at have, men det er ikke sikkert du får brug for det,
men husk indklarering i den første tyske havn du anløber fra "udlandet" (=
havet). Du kommer jo fra "ikke schengenområde", og skal derfor ifølge
tyskerne retsopfattelse registreres i hoved og r....

Derudover så tag forsikringspapirer med, så du kan dokumentere ihvertfald en
ansvarsforsikring.

Jeg har lavet en mappe, som imponerer enhver tysk embedsmand (og som også
kan bruges i f.eks. Polen hvis vejen skulle før der forbi).

Den indeholder "crew list" , med pasnumre, radiocertifikatnumre,
navigationseksamenspapir numre, navne og adresser etc. o.s.v. den er
affattet på engelsk, og forsynet med linie til skipperens underskrift, så
den kan underskrives og dateres behørigt og afleveres til embedsmandens
arkiv.

På listne optræder vi som Captain = mig, First officer = "chefen", og crew =
ungerne.

Derudover har jeg i mappen alle certifikaterne, ejerattesten,
forsikringpapirer, radiocertifikater, pas etc. - jeg siger dig - den tager
kegler hos selv den sejeste tyske embedsmand!!!

Derudover har vi så "tyske toldpapirer" på skivet, i form af en "anschreibe
buch" der gør at vi kan købe toldfrit. Den bog elsker de også at stemple i,
og så har vi dokumentation for at vi er lovformeligt ankommet til "das
grosse vaterland".

Håber du kan bruge informationerne, ellers spørg igen.

Hilsen John



Kurt Kedelig (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 09-06-05 14:39


> Det bevis der er tale om er et CEVNI, det hedder noget meget langt på
> fransk, men det er kort fortalt det Eurpæiske kanalskipper bevis. Du kan
> læse mere om det på:
>
> http://www.sejlsport.dk/sw4031.asp

Takker. Kigger.


> Dit duelighedsbevis, og den støvede Y3 er altså OK.

Pyh! "Nordvesteuropæisk fart" dækker altså også indlands-sejlads.

> Derudover bør du - for
> at undgå palaver med de tyske myndigheder have et
> nationalitetsbevis/ejercertifikat. Det er noget som alle udlændige har,
men
> som vi i Danmark ikke har haft siden lystfatøjstoldbogen forsvandt for
30-40
> år siden.

Der fik du mig sku igen - Det var det andet støvede stykke musegråt papir,
jeg er gået i gang med at lede efter. Er bange for at jeg under alle
omstændigheder skal have fundet ud af, hvem der kan udstede et nyt Y3-bevis,
hvis det gamle er væk. ER flyttet et par gange i de seneste år - det gør at
visse ting havner uhyggeligt langt nede i de geologiske lag. Gad vidst om
ikke mit lystfartøjs-toldseddel-hæfte er med gotisk skrift....???



> FTLF

FTLF???
Jeg er virkelig seriøst outdated, kan jeg fornemme. Der er vist lidt
hjemmearbejde, der skal gøres.


> Jeg har lavet en mappe, som imponerer enhver tysk embedsmand
[...]
> Den indeholder "crew list" , med pasnumre, radiocertifikatnumre,
> navigationseksamenspapir numre, navne og adresser etc. o.s.v. den er
> affattet på engelsk, og forsynet med linie til skipperens underskrift, så
> den kan underskrives og dateres behørigt og afleveres til embedsmandens
> arkiv.
> På listne optræder vi som Captain = mig, First officer = "chefen", og crew
=
> ungerne.
> Derudover har jeg i mappen alle certifikaterne, ejerattesten,
> forsikringpapirer, radiocertifikater, pas etc. - jeg siger dig - den tager
> kegler hos selv den sejeste tyske embedsmand!!!
> Derudover har vi så "tyske toldpapirer" på skivet, i form af en
"anschreibe
> buch" der gør at vi kan købe toldfrit. Den bog elsker de også at stemple
i,
> og så har vi dokumentation for at vi er lovformeligt ankommet til "das
> grosse vaterland".

Respekt, som mine elever plejer at sige!!! For en del år siden anløb jeg
Glücksborg Havn og entrede den yderste havnemole fra min absolut diminutive
motorbåd (endnu mindre end den aktuelle) og hilste tolderen med skrabud og
Hrrn. OberZollWachtMeister og mere af samme skuffe. Det tog tydeligt kegler.
Jeg fremviste også min daværende lystfartøjstoldseddel. Denne var efter
samråd med Det Kejserlige Odenseanske Toldkontor udfærdiget med angivelse af
"skibets" vægt - IKKE i BRT men skrogvægt i kilo, da det ligesom var en mere
relevant oplysning - dvs. 0,350t.
Det kiggede han noget på og spurgte derpå efter "Das Boot" - jeg pegede ud
over kanten og ned i dybet, hvor en lillebitte hvid plet på overfladen førte
nationalflag og tysk flag "under saling". Jah, Jah, han kunne godt se "Die
Schleppjolle", men hvor var Das Boot?
Han nød godt af at være bevæbnet, ellers var han stået på hovedet i baljen,
hjulpet på vej af en venlig størrelse 47½! )
Samme tolder kom i øvrigt forbi flere gange og behandlede os på alle måder
venligt og hjælpsomt og tog os med til Flensborg og dryssede os af rette
sted for at bestille godter til udførsel

VH,
Lars



Ukendt (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-05 14:48


Hej Lars

sender dig lige en mail

John



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste