Kanon - TAK for indsatsen. Det er ikke så tit, jeg printer et NG-indlæg
ud for at studere det nærmere i sofaens drømmedyb
Vi ses måske i sommerens løb - bægeret hedder Dina, og der er en kølig
pilsner parat, hvis du skulle praje mig
VH,
Lars
"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42a6a451$1@news.wineasy.se...
>
> "Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:c25e5$42a59adb$55da9e39$18966@news.arrownet.dk...
> >> Med udgangspunkt i det område så er Kielerkanalen og Eideren en helt
klar
> >> mulighed.
> >
> > Tusind tak til både J og H&H for tips, jeg graver fluks mit land(!)kort
> > frem
> > og begynder at kigge.
> >
> > Nogen steder, man særligt skal undgå - eller steder man absolut skal
> > opleve?
> > Går ud fra, "vi" pludelig "får lyst" til at "vi" gerne vil ind og
> > voldshoppe, men det er der sagkundskab nok til stede til at planlægge
>
> Hej Kurt
>
> Jeg prøver at videregive mine erfaringer med området.
>
> Selve Kieler kanalen er jævnt kedelig og 55 sømil lang. En oase er
Rendburg,
> der ligger ved en naturlig sø. Der er en hyggelig sejlklub, med rimelig
> afstand til indkøb - også mulighed for power shopping!!!
>
> På selve Kielerkanalen må man ikke overnatte, og kun sejle fra solopgang
til
> solnedgang (i lystbåd), men der er forskellige muligheder udover Rendsburg
> (som ligger ca 1/3 inde fra Kiel). Der er et par søer, hvor man kan gå ind
> for natten, og så er der på sydsiden et gammelt sluseanlæg der fører op på
> en sidekanal. Om det er i funktion stadigvæk ved jeg ikke, men med din
lave
> dybgang vil det helt klart være værd at undersøge nærmere.
>
> Ca. 2/3 af vejen fra Kiel kommer så Eider Seitenkanal, der via en sluse
> fører over i Eideren. Med lav dybgang vil man kunne sejle "tilbage" af den
> gamle del af Eideren, og komme bag ind til Rensburg. Ellers går turen ud
af
> Eideren til Friedrichsstadt (der er meget pæn, men lidt af et hul i jorden
> sådan rent shoppingmæssigt) hvor havnen ligger inde bag en sluse og dermed
> beskyttet mod tidevand. Videre ud til Tönning der "løber tør" ved ebbe.
> Derfra er der kun relativt kort ud til Eider Sperrwerk, der er et
> imponerende dæmnings og sluseanlæg ud til Nordsøen.
>
> Jeg kender ikke turen fra Eidern Seitenkanal på egen krop, da vi med vores
> dybgang ikke med sikkerhed kunne passere, så derfor tog vi turen i bil
> efterfølgende!!!
>
> Med godt vejr - og Jeres lave dybgang - vil en tur ind gennem vadehavet og
> ned til Elben ved Cuxhafen være mulig - Igen har vi ikke selv haft
> muligheden, men jeg har savlet over søkortets muligheder!!!
>
> Som Hans skrev, så er der heller ikke langt til Helgoland fra Eideren.
> Helgoland er en oplevelse! Det er en Lo.... havn med et stort bassin, hvor
> man ligger i lag - rigtig mange lag i højsæsonen - men det er en spændende
> ø, med en facinerende historie, og der kan SHOPPES!!. Det er toldfrit
> område, og jeg har aldrig set så meget spiritus og andre gode sager på så
> lidt plads som derovre.
>
> Det er Samtidig tysk "kurort" med hvad det indebærer af "kur skat" etc.
men
> er muligheden der så snyd ikke Jer selv for et besøg.
>
> Derfra går turen så til Cuxhafen - en spændende by ved indgangen til
Elben,
> rimelige shoppingmuligheder, men langt fra lystbådehavnen og op til
centrum.
>
> Ca. 15 sm inde ad Elben ved Brunbüttel starter Kieler kanalen igen, og på
> det tidspunkt vil I nok betragte de 55 sømil som ren transport. Der er
> hastighedsbegrænsning i kanalen på (såvidt jeg lige husker) 8 knob, og I
kan
> risikere at blive holdt tilbage på vigepladserne hvis der er modgående
> trafik. Med vores marchfart for motor på 5.5 knob er det lige sådan en 10
> timers dagtur!!
>
> Alternativet til denne rundtur er som jeg tidligere skrev de forskellige
> sidekanaler til Elben. Der er masser af dem, og de fører alle mulige
steder
> hen, men igen har vores dybgang forhindret en nærmere undersøgelse.
>
> Lige et par løsrevne bemærkninger til sidst.
>
> Betaling for passage af Kielerkanalen betales i slusetårnet i Holtenau
> (Kiel) - også når man kommer fra vest.
>
> På Eideren skal man derudover betale for passage af de enkelte sluser.
Hvis
> man er flere der sluser sammen, så er det billigere.
>
> På Kielerkanalen kommer man rigtig tæt på de erhevervstrafikken, så godt
ind
> til siden, og fornuftig opførsel. Men indrømmet, de første gange man blive
> roverhalet af en af de igtig store, så suger det - dels i vandet, og dels
i
> maven!
>
> På Elben er det de RIGTIG STORE lastfartøjer og krydstogtskibe man møder,
og
> der er en intens trafik, så somme tider er det næsten som at skulle krydse
> en motorvej, men med forudseenhed og respekt er der ikke de store
problemer.
>
> Det yderste af Eideren, Helgoland og hele Elben er tidevandsområde, med
ca.
> 3 meters forskel på høj og lavvande. Det er facinerende, men det kræver
> tilvending, og frem for alt planlægning, så man sejler på det gustigste
> tidspunkt i forhold til strømmen, der i Elben nemt løber 3. Alle
> sidekanalerne på Elben kan man kun komme ind i ved højvande, ligeom havnen
i
> Friederiksstadt. Havnen i Tönning løber simpelt hen tør ved lavvande, så
der
> kommer man altså hverken ind eller ud!!!
>
> Senest i Rendburg skal i derfor sørge for at få fat i en tidevandstabel -
> Havnemesteren i sejlklubben har den tl salg for et beskeden beløb, og den
er
> simpelthen bibelen i tidevandsområdet.
>
> I øvrigt har tyskerne udgivet specialkort over Kielrkanalen, Elben,
> Elbmundignen og Helgolandsbugten, Helgoland samt over Eideren og Eider
> mundingen. Det er et must - og husk at læse det der står med småt. -
blandt
> andet har det der bliver tørt ved lavvande en anden farve på kortet!.
>
> Ja og endelig, Kielrkanalen og Eideren er defineret som "hav" d.v.s. der
er
> ikke behov for kanalskipper bevis. Når man forlader Elben og går ind i
> sidekanalerne, så komer man ind i "indre tyske vandveje" og der kræves
> principielt kanalskipperbevis.
>
> Og så husk lige Tyskernes lidt specille forhold til Schengen samarbejdet.
> Når man anløber Tyskland fra Internationalt farvand, så SKAL man henvende
> sig til toldvæsenet, vise pas og blive registreret. Hvis man ikke gør det,
> og bliver stoppet af en af deres utallige kontrol organer, så er helvede
> løs.
>
> En sidste ting - tyskerne HAR indført faste promillegrænser. 0,5 promille
er
> max, OGSÅ NÅR MAN LIGGER FOR ANKER.
>
> Go' tur, det er et utroligt spændende farvand, og faktisk meget tæt på!!
>
> Hilsen John
>
> Der måske også kommer en tur på de kanter igen til sommer!!
>
>