hjælp vi fryser
Fra : Finn Kristiansen

Dato : 05-06-05 10:14

Jeg har købt en båd med en helt ny Webasto 3500 olie fyr og den har virket.
Nu starter blæseren op og når så varmeren skal til at starte stopper
skidtet. I knappen til varmestyringen sidder der et grønt lys som blinker 3
lange blink og 5-6 korte blink.
Er der nogen der ved hvad der er galt?

mvh. Finn

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 05-06-05 10:53

> [...]
> Nu starter blæseren op og når så varmeren skal til at starte stopper
> skidtet. I knappen til varmestyringen sidder der et grønt lys som blinker

Der står "...after every fast pulse sequence, a fault code follows"
altså... 5-6 (der er alarm) 3 blink (det er så alarmen)

3 blink = for lav/høj spænding (volt)

Mvh
Leon

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 05-06-05 10:59

> Der står "...after every fast pulse sequence, a fault code follows"
> altså... 5-6 (der er alarm) 3 blink (det er så alarmen)
>
> 3 blink = for lav/høj spænding (volt)

Det anede mig for jeg målte 10,2 volt ved pumpen, jeg kunne jo prøve at
starte motoren op og se om der kom støre spænding.
Jeg prøvede at se om der var nogen steder på webasto´s hjemmeside man kunne
læse sig til det men uden held.

mvh Finn

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 05-06-05 11:18

> [...]
> starte motoren op og se om der kom støre spænding.
> Jeg prøvede at se om der var nogen steder på webasto´s hjemmeside man

Der er ingen danske brugs-forviringer online
Så jeg fandt dem her http://www.techwebasto.com/marine_blueheat.htm

De forskriver min. 10.5v så den er sikkert god nok, den er gal.

-Leon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-06-05 12:05

Finn Kristiansen wrote:

> [...]
> starte motoren op og se om der kom støre spænding.
> Jeg prøvede at se om der var nogen steder på webasto´s hjemmeside man kunne

Hvad siger spændingen på batteriet? Hvis batterispændingen er god nok,
skal du have kraftigere kabler til fyret. Jeg ved ikke hvad et fyr
trækker af strøm, men hellere for kraftige kabler end for tynde.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-06-05 12:09

Lars Kristensen wrote:

> Hvad siger spændingen på batteriet? Hvis batterispændingen er god nok,
> skal du have kraftigere kabler til fyret. Jeg ved ikke hvad et fyr
> trækker af strøm, men hellere for kraftige kabler end for tynde.

Det kan selvfølgelig også være en dårlig samling et sted. Hvis et stik
eller anden samling bliver varm er det pga. dårlig forbindelse (stor
modstand og stor strøm giver meget varme).

- Lars

Fra : Lasse

Dato : 05-06-05 10:53

Hej.
Vi har også et - godt nok andet - Webasto fyr.
Da vores gjorde som din, var det fordi dieselpumpen var gået.

Vi har godt nok ikke nogen lamper eller noget, så jeg skal ikke kunne sige
om dit blinkeri angiver en bestemt fejl...

Lasse

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 05-06-05 11:02

"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Vi har også et - godt nok andet - Webasto fyr.
> Da vores gjorde som din, var det fordi dieselpumpen var gået.

Den fejl er ret let af finde, for det er en lille stempelpumpe som giver et
pump pr sekund og det er meget let at høre på den om den virker.
Hvis jeg husker rigtigt så er der et gammeldaws papirbrændstof filter
(25kr's tankstations-model) med i installationssættet, sådan et holder ikke
evigt.

Mvh
Leon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-05 10:58

> [...]
som
> blinker 3 lange blink og 5-6 korte blink.

Hej Finn, jeg har oplevet samme symptomer med et dieselfyr der var
monteret
på en maskine tilbage sidst i 80erne.
Den lavede også sine opstart, men efter kort tid og den skulle til at
varme
sagde det atter klik og der blev helt stille.

Jeg fik det afhjulpet med siliconespray og så "masserede" jeg alle
stikkene
på elektronikken ved at trække og vrikke lidt med dem.
og vupti!!! så kørte det atter.

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 05-06-05 20:18

> [...]
> stikkene
> på elektronikken ved at trække og vrikke lidt med dem.

Tak for hjælpen allesammen.
Jeg har nu været nede og afprøve det når motoren var i gang, og så er der
ingen problemer, så jeg vil lige gå stikkene og batteriet efter.

mvh Finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-05 09:14

"Finn Kristiansen" <fk(fjernes)@beskedboks.dk> skrev

> Jeg har nu været nede og afprøve det når motoren var i gang, og så er der
> ingen problemer, så jeg vil lige gå stikkene og batteriet efter.

Det kan f.eks. også skyldes kabler der er for tynde, så spændingsfaldet er
for stort. Mål føst spændingen på batterierne og derfter på apparatet.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit