"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en
meddelelse
news:42a1bdf7$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Jeg sad lige og "dagdrømte" om en Dufour 34 Racing
>
> Med tanke på vanddybden i div. havne kan jeg se et lille
> problem i at den
> stikker over 1.8
>
> Oven nævnte båd kan fåes med alm køl og med torpedo køl,
> vægten er er næsten
> ens (100kg), men der er væsentlig forskel på om den
> stikker 1.5m eller 1.9m
> Hvad gør det ved sejleegenskaberne, ville torpedo-kølen på
> 1.5m ligge mere
> urolig i vandet ved grov sø og hård vind ?
> Hvad med hastigheden. mindre køl, mere fart ?
>
>
> Mvh
> Leon
>
Uden at være bådebygger vil jeg vove et bud: Lad os
forudsætte at lateralplanet er det samme ... så kan
forskellen vel betyde lidt på bådens egenskaber på kryds,
hvor den dybere køl vel må give lidt mindre afdrift = bedre
højde ... om det så kompenseres på lænseren ved jeg ikke,
men vil gætte på at overfladen totalt set er lidt mindre med
'cigaren' - som man jo også har set på store både - f.eks.
Americas Cup bådene ... Når jeg tænker på det gamle stueur,
kunne jeg også forestille mig, at bådens bevægelser med den
lange køl bliver lidt langsommere end den version med den
korte køl - men jeg indrømmer, at det nok er lidt meget
gætteri fra min side, så jeg ser frem til velunderbyggede
svar fra folk, der har forstand på bådkonstruktion ...