Hvad er S4 stål?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-05 10:28

Hej

Netto har i denne uge et rustfrit skrue- og dimse sortiment i S4 stål, men
jeg kan ikke finde ud af, hvad S4 stål er. Google er ikke til meget hjælp.

Er der nogen her, som ved hvad S4 stål dækker over?

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : BoA

Dato : 03-06-05 11:28

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> jeg kan ikke finde ud af, hvad S4 stål er. Google er ikke til meget hjælp.
>
> Er der nogen her, som ved hvad S4 stål dækker over?

Tjaeh !
Nu har jeg sammenlignet 13 forskellige nomenklaturer for
rustfaste/korrosionsfaste ståltyper uden at finde en type S4. Det som
kommer nærmest er en ældre britisk standard, der dog typisk har
betegnelser som starter omkring ved S12 og går op til S62.
Måske er der tale om rustfast stål af den type, der normalt herhjemme
kaldes 304, hvilket er en udmærket type og en af de allermest anvendte.
Hvis du tager en magnet med og undersøger om materialet er magnetisk,
kan det ikke gå helt galt: Hvis stålet er umagnetisk, er det med stor
sandsynlighed et såkaldt "austenitisk" stål med gode
korrosionsegenskaber. Hvis materialet derimod er magnetisk, skal du
undgå det, idet der så er tale om et "matensitisk" stål, der desværre er
følsomt for saltopløsninger o.l.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-05 18:27

"BoA" <boaFJERNESboa@tiscaliFJERNES.dk> skrev

> [...]
> kommer nærmest er en ældre britisk standard, der dog typisk har
> betegnelser som starter omkring ved S12 og går op til S62.

Der er faktisk en enkelt henvisning på google
http://www.zincinfo.se/foretag/Valavstal.htm men det er vist også alt, og
ikke særligt informativt. Men der er intet i kassen, der er den mindste
smule magnetisk, så helt galt kan det næppe være. Findes der mon overhovedet
noget stål idag på markedet, som kan karakteriseres som dårligt rustfrit
stål?

Iøvrigt en det en fin lille kasse med mange gode ting til prisen. Den kan
ses her: www.myboat.dk/skruer.jpg

Claus

Fra : hh

Dato : 03-06-05 20:09

Det ser da fint ud, hvad var prisen og hvilken butik ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-05 09:39

"hh" <hhandresen@REMOVE_THIS.hotmail.com> skrev

> Det ser da fint ud, hvad var prisen og hvilken butik ?

Netto denne uge til 99,-

Det er helt ok, når man sammenligner med bådbutikkerne. Når jeg køber et par
skruer, synes jeg altide at det bliver mindst 30-40,- kr

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-06-05 01:28

> [...]
> stål?
>
> Iøvrigt en det en fin lille kasse med mange gode ting til prisen. Den

Ja, der findes alligevel meget der sælges som rustfrit der samtidig er en
del magnetisk.
og prisen er naturligvis ofte billigere, til gengæld ruster det og
specielt
i vores miljø

bolte og møtrikker betegnes som A4 og rør m.v. skal til vores miljø være
316.

304 ruster på havet og er ikke syrefast

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-05 09:51

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> [...]
> del magnetisk.
> og prisen er naturligvis ofte billigere, til gengæld ruster det og

Jeg er godt klar over, at der er en masse elendige knive osv, men det var
kun skruer og bolte jeg tænkte på. Når jeg nu tænker over det, så kan jeg
faktisk ikke huske et eneste tilfælde, hvor jeg er stødt på dårlige skruer
osv, men jeg har nok bare været heldig.

Spørgsmålet er, om det overhovedet kan betale sig at producere skruer og
bolte i en dårlig kvalitet stål, fordi det vel bliver svært at sælge. Jeg
vil tro, at køberne er meget obs på kvaliteten, fordi det jo altid er
noget, man køber til et bestemt formål, og ikke som impulskøb, så mon ikke
skruer og belasg osv af sekunda rustfrit stål er svært at afsætte..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-05 12:56

Det synes jeg desværre ikke du har ret i. Der bliver købt meget i
Aldi/netto. - og selv hos de "autoriserede" butikker har man som forbruger
svært ved at vurdere kvaliteten. Din egen skrue æske var vel et "impulskøb",
som du ikke havde foretaget, hvis den havde ligge i et værktøjsmagasin til
500 kr ?

Jeg har prøvet at købe et sæt murbor i Netto. Efter første hul med slag
maskinen, var "snoningen" på boret snoet op på halvdelen af boret (så ret
sjovt ud).

Men også hos bådshops er der dårlig kvalitet. De rustfrie spændebånd man kan
købe i min lokale butik er noget bras, der kammer over, hvis man spænder dem
for meget.

Jeg synes desværre der bliver lavet meget bras for at spare et par
håndøre. - og noget af de bliver desværre også solgt dyrt i specialbutikker.

/Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 09:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Jeg har prøvet at købe et sæt murbor i Netto. Efter første hul med slag
> maskinen, var "snoningen" på boret snoet op på halvdelen af boret (så ret
> sjovt ud).

Jeg tror ikke, at man kan sammenligne den slags med skruer. Billige bor og
værktøj er der et *enormt* marked for, men jeg ikke kan forstille mig, at
der er et stort marked for rustfrie skruer i en dårlig kvalitet, så jeg
tænker, at det slet ikke kan betale sig at producere.

For det første er der nogen, som skal lave råstålet, og de skal også være
sikre på at kunne sælge det igen. Så skal maskinfabrikken lave skruerne, og
de skal også være sikre på at kunne sælge dem, og hvis kvaliteten er åbenlys
dårlig, så tror jeg at begge producenter får problemer på sigt.

Jeg købte disse skruer hovedsagligt pga af prisen og fordi de altid er rare
at have (og fordi jeg simpelthen ikke kan lade være). Der er ingen tvivl om,
at det er et godt tilbud, når man sammenligner med priserne i en bådshop.
Alene æsken koster jo også kr 10-15,- i løssalg.

Skruerne er helt ok. Jeg har skåret i dem, og jeg har svejst i dem og jeg
har afsyret dem, og der er ingen tvivl om, at det er helt ok stål.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-06-05 23:26

Jo, rustfrit er efterhånden så billigt at det ikke længere er forbeholdt
sejlere. Alt udendørs bliver efterhånden lavet i rustfrit, så det er også
blevet et "enormt marked".

Fint at høre kvaliteten lever op til dine forventninger.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 15:18

On Fri, 3 Jun 2005 11:27:30 +0200, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:

> [...]
> hjælp.
>
> Er der nogen her, som ved hvad S4 stål dækker over?

Jeg har også undret mig over betegnelsen. Mit gæt er at der skulle have
stået A4 men at en eller anden har læst forkert eller ramt ved siden af
på tastaturet, så det blev til S4.

Henrik.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 03-06-05 15:41

"Henrik B." <h@b.c> wrote in message newssrssn1qcu89v7y@news.fsknet.dk...

> Jeg har også undret mig over betegnelsen. Mit gæt er at der skulle have
> stået A4 men at en eller anden har læst forkert eller ramt ved siden af
> på tastaturet, så det blev til S4.
>
> Henrik.

Det lyder rigtigt, og så er det "alm." rustfrit 304 og altså ikke syrefast
316.

Bent

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-05 10:33

Bent Pedersen said the following on 03-06-2005 16:40:

> Det lyder rigtigt, og så er det "alm." rustfrit 304 og altså ikke syrefast
> 316.
>
> Bent

A4 er da normalt syrefast eller 316
304 plejer at hedde A2

/carsten

Fra : Holten

Dato : 03-06-05 20:04

> Hej
>
> Netto har i denne uge et rustfrit skrue- og dimse sortiment i S4 stål, men
> jeg kan ikke finde ud af, hvad S4 stål er. Google er ikke til meget hjælp.

Hvad koster sættet ?

MVH

HH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-05 09:43

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev

> Hvad koster sættet ?

kun 99,-

Jeg overvejede om jeg skulle poste et indlæg om det, men når det ikke falder
i god jord og man skal høre om "samfundsskadelig virksomhed" osv, så gad
jeg ikke

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 10:01

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
>
> Jeg overvejede om jeg skulle poste et indlæg om det, men
> når det ikke falder
> i god jord og man skal høre om "samfundsskadelig

Den fik du da drejet meget godt . Jeg har været i Netto
.... Håber det er syrefast ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-05 10:23

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> ... Håber det er syrefast ...

Det skal jeg fortælle dig om lidt. Jeg har tilfældigvis "Purefix" stående,
det er en pastablanding af saltsyre og salpetersyre, som man bruger til at
bejse rustfrit stål efter bl.a. svejsning, og nu lægger jeg et par skruer
ned i, så ser vi hvad der sker

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-05 10:38

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Den fik du da drejet meget godt . Jeg har været i Netto

Det jeg kunne forstille mig var, at dem, som har en helt anderledes og langt
mere videnkablig og højteknologisk tilgang til sejlads og
bådvedligeholdelse, ville mene, at det var dybt uforsvarligt at bruge
almindelige skruer fra Netto, men at det naturligvis skal være skruer, som
er Loyds, Veritas og ISO samt Nasa certificeret og som kommer med sit helt
eget test- og afprøvningscertifikat samt belastningsdiagram for hver enkelt
skrue

Jeg er jo kun en helt almindelig middelmådig hobby og lyst sejler...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-05 12:18

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> ... Håber det er syrefast ...

Det lader de til at være, nu har jeg testet en skrue og en split.

Claus

Fra : Holten

Dato : 04-06-05 12:37

> [...]
> falder
> i god jord og man skal høre om "samfundsskadelig virksomhed" osv, så gad

Takker

MVH

Holten

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-06-05 16:57

Claus Tersgov wrote:

> Jeg overvejede om jeg skulle poste et indlæg om det, men når det ikke
> falder i god jord og man skal høre om "samfundsskadelig virksomhed"
> osv, så gad jeg ikke

-Jeg synes at du skal blive ved, for jeg og sikkert mange andre nyder
virkelig dine grundige og dybtgående indlæg vedr bådrep. og bådpleje m.v.
- Jeg personligt nyder også når du bliver lidt ophidset over et dumt indlæg
og spyr svovl, ild og flammer.. -:), selv om jeg nogen gange synes at du
stremmer tonen lidt voldsomt.
Nå, nu er jeg selv OT, og det går jo ikke...

--
hilsen Ole

Fra : Lars Helboe

Dato : 05-06-05 19:19

> Hej
> Er der nogen her, som ved hvad S4 stål dækker over?

A4 er "syrefast" rustfrit stål. Altså til maritimt brug.
A6 er "almindeligt" rustfrit.

Brug aldrig A6 til maritimt brug - det ruster!
A4 er væsentligt dyrere end A6.

--
Lars Helboe

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 19:23

"Lars Helboe" <lh@SPAAMdsh-o.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> A4 er "syrefast" rustfrit stål. Altså til maritimt brug.
> A6 er "almindeligt" rustfrit.
>
> Brug aldrig A6 til maritimt brug - det ruster!

Er S4 så ikke en gyldig betegnelse for rustfrit stål?
Tyrkfjel?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-05 09:21

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Er S4 så ikke en gyldig betegnelse for rustfrit stål?
> Tyrkfjel?

Det kan ikke være andet.

Nu har jeg været alle de sider og bøger, jeg har om stål, igennem, og jeg
kan ikke finde noget, som relaterer til rustfrit.

Hvis der i øvrigt er nogen, som interesseret sig lidt for rustfrit stål, så
er der lidt god info at hente her:

http://www.euro-inox.org/

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-05 09:16

"Lars Helboe" <lh@SPAAMdsh-o.dk> skrev

> A4 er "syrefast" rustfrit stål. Altså til maritimt brug.
> A6 er "almindeligt" rustfrit.
> Brug aldrig A6 til maritimt brug - det ruster!
> A4 er væsentligt dyrere end A6.

Det er jeg helt med på, jeg kender rimeligt meget til stål. Men jeg kender
ikke S4 stål, derfor spørgsmålet.

Men det er nok, som det tidligere er blevet forslået, en simpel trykfejl

Claus

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-06-05 23:04

Hej Claus

Det kunne godt tyde på en trykfejl måske? men det kunne være interessant
at høre hvad Netto selv mener der skal stå, det er jo dem der har lavet
annoncen, så jeg har skrevet til dem for at høre hvad de selv mener der skal
stå. Du får svar når og vis jeg høre noget.

vh/Torben H.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 09:15

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev

> [...]
skal
> stå. Du får svar når og vis jeg høre noget.

Der er tilsyneladende flere herinde, som har skrevet til netto

Jeg var også inde og kigge på deres side, men jeg gad ikke at skrive til
dem, da jeg antager, at der ikke er nogen i firmaet, som har forstand på den
slags.

Men jeg vil senere i dag prøve at ringe til firmaet Dsign A/S, det er dem
som importere Netto's Toolex værktøj, og jeg gætter på, at det måske også er
dem, som har importeret de famøse skruer.

Claus

Fra : Torben Henriksen

Dato : 07-06-05 12:40

> [...]
er
> dem, som har importeret de famøse skruer.

Lad høre hvis du for nyt fra firmaet
Torben H

Fra : Torben Henriksen

Dato : 09-06-05 11:39

Så kom de svar fra Netto, Ja det er en trykfejl
vedlagt brevet i sin helhed:
Kære Torben,

Tak for din mail. Der er tale om en skrivefejl. Der skulle stå A4 stål som
er syrefast kvalitet. Det er meget beklageligt.

Med Venlig Hilsen
Martin Rouchmann
Netto

Så er det vist sat på plads

vh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 16:50

> [...]
> jeg kan ikke finde ud af, hvad S4 stål er. Google er ikke
> til meget hjælp.
>
> Er der nogen her, som ved hvad S4 stål dækker over?

Ja, jeg har fået hele to svar ... et fra Netto, som Henrik
har gengivet og her er den anden kopi fra ...
leverandøren, mon? Det korte af det lange er, at vi
tilsyneladende ikke har købt katten i sækken! Jeg morer mig
over formuleringen i svaret ... ikke mindst brugen af
ordet - alligevel ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

kopi af svar vedr. henvendelse til Netto:
Hej Flemming

Vi har modtaget dit spørgsmål fra Netto vedr. rustfri
skruesortiment.

Jeg beklager meget, at vi desværre har lavet en skrivefejl,
da der skulle have stået A4 og ikke S4. Jeg kan hermed også
bekræfte, at der er tale om en syrefast kvalitet.

Jeg håber alligevel, at du vil få stor glæde af produktet.

Best regards

Signe for Monica Dumic

__________________

RONALD a/s
Bomhusvej 20
DK - 2100 København Ø

Tel.: +45 39 25 26 42 +45 39 29 29 70

Fax: +45 39 29 29 78

E-mail: md@ronald.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 17:01

I ovenstående skulle der stå Torben Henriksen og ikke
Henrik - sorry Torben!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
meddelelse

Fra : Torben Henriksen

Dato : 09-06-05 17:28

Ja, sikke en polemik det kan føre til bare fordi Netto ikke kan
trykke på de rigtige knapper
Vi skulle have noget rabat skulle vi. (frit efter Scandlines reklame i
tv))
vh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 19:19

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> ikke kan
> trykke på de rigtige knapper
> Vi skulle have noget rabat skulle vi. (frit efter

SNIP

Joh, på den anden side har jeg da lært en masse om rustfrit
stål ... Altså at rustfrit stål ikke altid er rustfrit stål
.... men jeg er glad for at 'problemet' var en trykfejl.