Hjælp jeg har arvet en båd
Fra : Tøsen

Dato : 31-05-05 10:33

Ja som overskriften siger så har jeg arvet en båd
Ja nu er det ikke det helt vilde men bare en lille jolle ca4M lang med
påhængsmotor

Nu er det så reglerne for at sejle denne jeg er i tivel om .. jeg er klar
over at motor viger for sejl og at de store fragt skibe osv. ikke viger
for en skid

skal man have nogen kurser eller certifikater for at måtte sejle den ?
Eller er det bare at hoppe i den og komme afsted

Tøsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-05-05 10:41

"Tøsen" <tosen@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det så reglerne for at sejle denne jeg er i tivel om .. jeg er
klar
> over at motor viger for sejl og at de store fragt skibe osv. ikke viger
> for en skid

Der er måske lige lidt mere i det.

www.trygsejlads.dk

Fra : Tobester

Dato : 31-05-05 13:32

> skal man have nogen kurser eller certifikater for at måtte sejle den ?
> Eller er det bare at hoppe i den og komme afsted
>

> Tøsen

Hej,

Hvis båden er 4m. og motoren mindre end 25hk eller ca. deromkring, så
behøver du ingen beviser eller noget. Udviser du hensyn til alle andre på
havet, vil du samtidigt også overholde de fleste regler, der gælder for
småbådssejlads. Juridisk er du forpligtet til at kende og overholde disse.
Men sund fornuft rækker langt. Og er påkrævet i forhold til sikkerhed!

Du kan også læse mere på: http://www.soesport.dk/ og evt.
http://www.fritidssejler.dk/. På førstnævnte kan du omkostningsfrit bestille
en masse pjecer med regler, gode råd etc. Ellers er der bøger på
biblioteket.

Velkommen på havet (som kun en tåbe ikke frygter)!

God fornøjelse,

T obeste r