råd ang hundepasning.
Fra : zuss

Dato : 31-05-05 02:12

Hej.

Min mor skal passe min nabos hund i en periode, hvor naboen skal
indlægges på sygehus.

Men hunden som er 3 år er ikke vandt til at være alene, har altid
været med på div indkøb m.m. Desuden er den vandt til at sove i
lænestole, sofaen og sengen. Den kan ikke gå i snor da den bor på
landet og plejer at kunne løbe løs på markerne.

Min mor er lidt bekymret for at passe hunden. Hun vil ikke acceptere
at dele seng med en hund, heller ikke at den kommer op i møblerne. Og
hun kan ikke sidde hjemme hele dagen, pga at den ikke er vandt til at
være alene.

Min nabo er en ældre mand, som ser sin hund som sit barn. Derfor er
den måske såååå forkælet?!

Vi regner med at passe hunden i 2-3 mdr, hvor min mor passer den i
begyndelsen og senere "flytter" den ud til mig. -jeg er meget mere
large ang hundeopdragelse og ville kun synes det er hyggelig med en
hund i sengen... Gg

Vil det være en god ide at medbringe hundens eget tæppe? -eller vil
det gøre processen værre?
Jeg synes det er synd, hvis hunden skal besøge sin ejer mens den bor
hos os, da den muligvis vil tro, at den kommer hjem igen.

Og ang foder? Den er vandt til at få leverpostejsmadder. Hvor hurtigt
kan man vænne hunden mave til tørkost?

Og aleneproblemet? Hvordan lære man hunden hurtigts muligt at være
alene? Når jeg skal overtage pasningen, skal den kunne være alene i ca
8-9 timer pr dag.

Min mor har ikke selv indviget i at passe hund, men nu er det blevet
en nødvendighed. Hun savner stadig vores gamle hund, som døde for ca
14 dage siden. Hun er faktisk lidt træt af at passe hunden, derfor
skal jeg overtage pasningen.

Det kan blive aktuelt, at jeg helt skal overtage hunden, da min nabo
muligvis ikke kan varetage hunden efter sine operationer m.m.

De der noget vi skal være specielt opmærksom på?

På forhånd tak...

zuss

Fra : Sanne

Dato : 31-05-05 10:48

"zuss" <zuss@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> large ang hundeopdragelse og ville kun synes det er hyggelig med en

> De der noget vi skal være specielt opmærksom på?

Hej Zuss.

Hvis det alligevel er meningen du skal "overtage" hund, kan den så ikke
komme ud til dig til at begynde med ?? istedet for at komme til din mor
først.
Det kunne måske også minimerer nogle problemer, hvis du er som du skriver,
mere large med hundeopdragelsen.

Ang. foderet...ja, så plejer man at sige, man skal skifte foder på en
periode på 1 uge, hvor man lige så langsomt indlemrer det nye mad.

Held og lykke med projektet.
Sanne

Fra : ALMP

Dato : 31-05-05 13:47

Hej Zuss

Ja det er da en lidt træls situation atstå i.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, men hvad med at benytte
hundedagpleje ???
Den der ligger i Søften ved Århus "HUNDEFARMEN" er rigtig god.
(www.hundefarmen.dk")
Her leger hundene med hinanden på store græsarealer og får brugt en masse
krudt på naturlig måde. Det var måske noget i den periode hvor den skal være
alene hjemme i lang tid som den ikke er vant til.
Og det du skriver med at den er vant til at løbe rundt selv på marker... så
må den da synes at det er lækkert at komme ud at lege i den lidt "vanskelige
og forvirrende" periode.

Håber at du finder en løsning....

Annie

Fra : Holm

Dato : 01-06-05 11:06

"zuss" <zuss@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Min mor skal passe min nabos hund i en periode, hvor naboen skal
> indlægges på sygehus.

Klip.

> [...]
> en nødvendighed. Hun savner stadig vores gamle hund, som døde for ca
> 14 dage siden. Hun er faktisk lidt træt af at passe hunden, derfor

Det er en rigtig dårlig idé at passe en hund hvis man egentlig ikke vil !
Find nogen der vil og har tid og lyst , ellers går det bare ud over hunden.

Hvis du selv kan tage den fra start så er det klart det bedste, også for din
mor!!!

Hunde er ret kvikke til at omstille sig så hvis den ikke må være i møblerne
og sengen, så finder den sikkert hurtigt ud af det, fordi omgivelserne er
nye.
Hvorfor er det lige din mor skal passe den ? Når det er din nabo, er det så
ikke lettere at den bare bliver i eget hjem om dagen, og du så evt har den
hos dig når du er hjemme ??????
Så har den sikkert bedre , og kender omgivelserne...

Held og lykke

Og ps: Betyder det noget om den får lov til at blive ved med at få
leverposteg ? Naboen må da sørge for at der er kost til den !!!
Hvis du alligevel måske skal overtage den, så er det da bare med at få det
bedste ud af situationen!!)

Hilsen Holm

Fra : zuss

Dato : 02-06-05 01:22

Først vil jeg lige sige tak for jeres svar.

Hunden kan ikke bo hos mig i begyndelsen, da jeg arbejder som
aftenvagt og hunden kan ikke være alene hjemme. Derfor skal den lære
det hos min mor...

Grunden til at min nabo ønsker at vi "jeg" skal passe den, er fordi et
det er mine marker, som den plejer at blive luftet på.

Vi er også meget modstandere af hundedagplejere/pensioner m.m. De har
ofte ikke tid til den enkelte hund.

Men jeg regner med at efter ca 14 dage, kan den være alene i mindst 4
timer, uden at det går ud over mine gulvtæpper/møbler. Forhåbentligt
kan jeg køre den træt om formiddagen, så den sover hele aftenen... : )

zuss

Fra : Anita Andersen

Dato : 16-06-05 01:07

Hej Zuss

Du skriver at i er meget modstander af hundepensioner da de ofte ikke har
tid til den enkelte hund ?
Er det ikke at kæmme alle over en kam ??
Hos os har vi altid tid til de enkelte hunde.
Der findes desværre altid nogle brodne kar som tænker mere på antal hunde i
pensionen og penge end på de hunde som de skal passe og pleje desværre, men
det kan altså lade sig gørre at finde en god pension.
Iøvrigt skriver du jo også at hunden skal være alene hjemme 8-9 timer om
dagen; (kalder du det TID til hunden ??)
Hvis hunden har problemer med at være alene, er en måde som kan bruges i de
fleste tilfælde til at lære den det på, er at købe en stor transportbur, så
stor at hunden har god plads i den, den skal lære at sove når den er alene,
desuden har buret den fordel at hunden ikke kan ødelægge noget i mens du er
væk men jeg syntes det er lige lovlig lang tid hvis det er 8-9 timer
dagligt, syntes faktisk ikke du burte have hund under de omstændigheder.

"Transportbur er en rigtig god ting hvis man anskafer sig en hvalp, lær den
at sove i den om natten (tager et par dage med piveri) den vil langsom vænne
sig til at sove i den og du vil med tiden se at den begynde med selv at gå
ind i den for at sove, når du så skal noget som hunden ikke kan være med
til, JA så lukker du den ind i buret og typisk vil den sove til du kommer
hjem igen og ingen ødelæggelser eller raseret hus når du kommer hjem igen."
(langt bedre end at MANGE hunde aflives forde de ikke kan være alene hjemme)

Svar til resten af spørgsmålene:
> Vil det være en god ide at medbringe hundens eget tæppe?
Ja det er en god ide da hunden ofte føler sig mere tryg da tæppet har en
kendt lugt. (gør det samme hvis hunden skal passes i fks. en pension)

> Og ang foder? Den er vandt til at få leverpostejsmadder. Hvor hurtigt kan
> man vænne hunden mave til tørkost?
Gå over til en god hundefoder vil være meget bedre for hunden da foderet
indeholder alle de nødvendige stoffer (det gør ren leverposteg ikke)
Jeg mener at du fra dag 1 skal bruge foderet også selv om hunden ikke
spiser et par dage (det tager den ikke skade af, den skal nok spise når den
bliver sulten)
Kan anbefale foderet Kronch basis, se mere info her
http://www.torsted-hundepension.dk/hundefoder.htm

> Ee der noget vi skal være specielt opmærksom på?
Vær iøvrigt på vagt med "brugte hunde" især hvis der er mindre børn i huset,
det er letter at lære en hundehvalp at den skal stå ranseret som den NEDERST
i herikiet, som hvis man anskaffer sig en ældre hund som er præget
andetsteds og under andre betingelser.

Hunden har bedst af faste rammer og vil du ikke have den i møblerne o.l. så
skal det være reglen fra dag 1.

Hunde må ikke løbe rundt uden snor siger loven, så det må du lære den (dette
er heller ikke så svært at lære den, brug en kvæler halsbånd til dette
formål)

Med venlige hilsner og lidt hårde ord
Søren
Ps. husk det er en hund og ikke et barn