Forfærdelig hosten.
Fra : Michelle..!

Dato : 28-05-05 22:58

Hej alle sammen.

Min 5-årige boxer har fået en slem hosten. Han hoster og hoster men
det er lige som om der ikke kommer noget op. Hvad kan det mon være?
Er der nogen der har et bud?

Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

Michelle..

Fra : Peter

Dato : 29-05-05 00:13

"Michelle..!" <michelle@FJERNMIGhuleboer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen.
>
> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.
>
> Michelle..
Jeg håber da ikke, at i også har børn.

Peter

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 29-05-05 02:30

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg håber da ikke, at i også har børn.

Hvorfor det; under du ikke evt. børn en tur til Paris?

Og ja, min første kommentar er lige så _konstruktiv _ som dit svar, du
_kunne_ jo have skrevet at såfremt hunden skulle blive hjemme og evt.
passes af famile eller venner, var der måske en mulighed for at disse
kunne tage den til dyrlæge, hvis hosten blev _ved_, således at
Michelle og familie med god samvittighed kunne nyde deres tur til
Paris.

Jeg er selv den tilfredse ejer af en schæfer der nu er over 9 år og
jeg har haft hunde i over 20 år. Min nuværende hund har gennem årene
flere gange haltet på både for- og bagben når han har "kvajet" sig,
han har også hostet en hel dag, det er sket i flere omgange, ligesom
han har haft dårlig mave m .m., men med lidt sund fornuft kommer man
altså langt, der er ingen grund til at gå i panik fordi et dyr i en
periode opfører sig "unormalt".Det gør mennesker også. Hvem flipper
helt ud når ungerne får f.eks influenza, mæslinger, skoldkopper,
feber, m.m., bortset fra hypokonderforældre?

Men tilbage til hundene:Når vi er til det årlige "service-eftersyn"
får jeg altid at vide at min hund er sund, rask og i fin form, det
tager jeg som et tegn på, at jeg passer min hund ordentlig;, 20 år som
hundeejer har altså givet mig et, om ikke andet , ringe kendskab til
ihvertfald schæferhundes pleje og velfærd, og langt hen ad vejen
ligner hunde hinanden.

Du, derimod stiller ingen spørgsmål: Hvad har hunden foretaget sig,
har den ædt noget usædvanligt, hvor længe har den hostet, hvad er
hyppigheden, hvordan er hundens almene tilstand, hvad er dens
temperatur, vil den æde, er den aktiv, eller er der ændringer i
hundens normale adfærdsmønster?

Men næh nej, du har draget din konklusion: Michelle passer sin hund
dårligt, hun stikker af til Paris; ergo vil hun også passe sine evt.
børn dårligt, eller hvad er det egentlig du mener??

Børn hoster, hunde hoster, heste hoster , køer hoster, katte hoster,
voksne mennesker hoster, so what, der er ingen grund til at gå i panik
over det og man er nødvendigvis hverken en dårlig forælder eller en
dårlig hundeejer, fordi ungen eller hunden hoster og man søger råd om
dette, samtidig med at man gør rede for den situation man står i, det
være sig rejse, arbejde, hospitalsophold m.m.

Alt i alt er dit svar til at lukke op og skide i. . . . . . .Et rigtig
"åh nej, de stakkels umælende dyrs rettigheders" svar. Måske du skulle
forholde dig lidt til virkeligheden, før du sviner folk til, for det
er jo det du gør i forhold til Michelle, der beder om hjælp Du giver
_ingen_ hjælp, intet konstruktivt, blot et slag over snuden og så håbe
på "dårlig samvittighed" .
Du har forhåbentlig ingen dyr eller ansvar for samme, din almene
viden omkring dyrs adfærd, opførsel og behov virker ganske enkelt for
ringe.
Betegnelsen for dig og ligesindede må være "dyrevelfærdspopulister",
personer med med en mening , men uden egentlig indsigt i tingenes
tilstand.

Mvh
Kent

Fra : Peter

Dato : 29-05-05 12:50

"Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Klip er masse selvtilfredsstillende vrøvl.

> Betegnelsen for dig og ligesindede må være "dyrevelfærdspopulister",
> personer med med en mening , men uden egentlig indsigt i tingenes
> tilstand.

Selvtilfreds idiot.

Skal det komme an på hundeerfaring, har jeg haft hund i 40 år, og ved alt om
hvordan en hund skal behandles.

Det der stødte mig i Michelles indlæg, var det egoistiske i, at de skulle
til Paris, og så kom hunden i anden række. Spørgsmålet er så, om det også
gælder evt. børn.
Når man anskaffer en hund, pådrager man sig et ansvar, som efter min
beskedne mening, går ud over alt andet. Skal de til Paris, må de på anden
måde, sørge for, at en syg hund kommer under behandling, og ikke bare skyde
det ud med, at de ikke har tid.
Kan de ikke finde ud af det selv, uden hjælp fra div. newsgroups, burde de
ikke have hund.

Peter

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 29-05-05 14:33

> "Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Klip er masse selvtilfredsstillende vrøvl.

> Selvtilfreds idiot.

Overhovedet ikke. Jeg påpeger blot at der findes mennesker som
lejlighedsvis kammer fuldstændigt over i misforståede velgerninger
overfor "menneskets bedste ven".

> [...]

> Det der stødte mig i Michelles indlæg, var det egoistiske i, at de
> skulle til Paris, og så kom hunden i anden række. Spørgsmålet er så,

Der er intet egoistisk i Michelles indlæg, hun står med et reelt
problem og måske er hendes erfaring med hunde ikke ret stor. Hun
stiller så et spørgsmål her i gruppen, hvor der findes mange som ved
noget om hunde, men opnår kun at blive udlagt som potentiel dårlig
hundeejer og evt. dårlig mor. Når du nu ved alt om hvordan hunde skal
behandles, havde du jo haft en mulighed for at øse af din erfaring.

> Når man anskaffer en hund, pådrager man sig et ansvar, som efter min
> beskedne mening, går ud over alt andet.

Det må være et temperamentsspørgsmål, det er helt fint med mig hvis
folk mener at ansvaret for deres hund går ud over alt andet; hos mig
er der dog et par andre ting jeg mener at have større ansvar for.

> Kan de ikke finde ud af det selv, uden hjælp fra div. newsgroups,
> burde de ikke have hund.

Alle hundejere har søgt hjælp på et tidspunkt. Når du nu har haft hund
i 40 år, så må du kalde mig Mads om du ikke på et tidspunkt har købt
en bog om hunde, været på biblioteket, spurgt en anden hundeejer .m.m.
I dag er internettet til rådighed og dermed også diverse newsgroups,
derfor er der ikke noget odiøst i at søge hjælp de steder. Michelle
står med det ene ben ude af døren og hunden hoster, hun havde vel
håbet på en mirakelkur her og nu. Jeg læser ikke hendes indlæg som om
at hun ikke havde tænkt sig at gøre noget, hun virker blot uerfaren
mht.generel pasning, sygdomssymptomer, dyrlægevagter m.m, men sådan
opfatter vi så forskelligt.

Mvh
Kent.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bufas

Dato : 29-05-05 15:02

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrøv in

> "Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Skal det komme an på hundeerfaring, har jeg haft hund i 40 år, og ved
> alt om hvordan en hund skal behandles.

Undskyld mig, men hvis du ved alt !!! Hva laver du så her ???
De der siger de ved ALT vil ikke lære ! (MIN mening ...)

Undskyld tonen, men det er ikke folk har brug for her, "en der ved alt..."

/Bufas

Fra : Peter

Dato : 29-05-05 21:02

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld tonen, men det er ikke folk har brug for her, "en der ved alt..."

Hvis du så bare kunne skrive læseligt dansk, så.....

Peter

Fra : Mus

Dato : 29-05-05 01:33

Michelle..! <michelle@FJERNMIGhuleboer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4298e97a$0$63589$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

Ja der kan komme mange bud men nok kun dyrlægen kan give det eksakte svar.

Hvad gør i med hunden når i er afsted:

Hvis i får ham passet, kan i så ikke bede dem der passer ham tage til
dyrlæge.

Hvis i skal have ham i pension er det ikke sikkert de tager imod ham når han
hoster.

Skal i have ham med, jamen så betal evt. den høje takst og få ham tjekket i
weekenden.

LN
(som også har jordens dejligste hund - selvfølgelig en boxer)

Fra : fam. Ager

Dato : 29-05-05 06:34

Det kan være mange ting, lungeorm, hjerteorm, bronchitis, lungebetændelse,
eller noget helt andet mere fredeligt. er han ellers dårlig? feber?,
savler?, sløv?, hvor slemme er hosteanfaldene?. er de krampagtige og i
serie?, eller er det enkelte host ind i mellem?.
hvor længe har det stået på?
jeg har selv boxer, og ville da bestemt lade en dyrlæge se på ham hvis han
gik og hostede konstant!, og især hvis jeg skulle være væk fra ham i flere
dage.. for selvfølgelig er hoste et symptom på et eller andet, det er det
også med børn!, som enten bliver behandlet af en læge eller får besked på at
det er noget der går over af sig selv...

mvh. marie

Fra : Lotte - 4200

Dato : 29-05-05 08:50

"Michelle..!" <michelle@FJERNMIGhuleboer.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

Dyrlægevagten har åbent dag, nat, weekend, så det skulle ikke været et
problem for jer, at få jeres hund tjekket før afrejse.
Når du har skrevet her, tyder det på, at du er bekymret, hvilket jeg da også
selv ville være. Jeg ville bestemt heller ikke have ro i sindet ved og bare
aflevere og videregive ansvaret for min egen hund i andres varetægt, når jeg
vidste, at noget var galt, men igen... det behøver I heller ikke, kontakt
dyrlægevagten... Kun han/hun er alligevel de eneste, der kan give et korrekt
svar. Vi andre kan kun gisne.

Mhv. Lise-Lotte

Fra : Michelle..!

Dato : 29-05-05 12:47

Hej igen.

Min boxer han har slim i næsen og han hoster mest når han laver noget,
men nogen gange når han ligger og slapper af så kan han af og til hoste.
Altså for mig lyder det rimlig slemt. Vi prøver at få ahm til at slappe af
så meget som muligt, men det er skide svært med en legesyg boxer.
Det er forresten mine store brødre der skal passe ham.

Mvh Michelle.

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-05-05 12:59

"Michelle..!" <michelle@FJERNMIGhuleboer.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> så meget som muligt, men det er skide svært med en legesyg boxer.
> Det er forresten mine store brødre der skal passe ham.

Så vidt jeg umiddelbart kan forstå, er det noget, der har stået på et stykke
tid? Under alle omstændigheder kan jeg ikke helt forstå, hvorfor du endnu
ikke har taget ham til dyrlægen? Du siger selv, at du synes, det lyder
"rimelig slemt".

Hvis du ikke selv har tid til at tage din hund til dyrlægen, fordi du skal
på ferie, kan dine brødre vel tage ham derhen?

Da vi opdagede, at vores hund hostede mere end bare et par "kvæk" ved
sjældne lejligheder, så tog vi ham (naturligvis) omgående til dyrlægen. Dér
blev det konstateret, at han led af udvidet hjertemuskelsyndrom - han har
med andre ord et stort, slapt hjerte. Han kom til at hoste, fordi der
samlede sig vand i lungerne som følge af hjertelidelsen.

Jeg håber ikke, at årsagen til din hunds hosten skyldes det samme, men jeg
ville ikke tøve et øjeblik med at tage ham til dyrlægen, hvis jeg var dig.
Jeg håber - for din hunds skyld - at du vælger at gøre det. Jo før jo bedre.

Karina

Fra : Gitte

Dato : 29-05-05 15:21

> Min boxer han har slim i næsen og han hoster mest når han laver noget,
> men nogen gange når han ligger og slapper af så kan han af og til hoste.
> Altså for mig lyder det rimlig slemt.

Jamen hvorfor så ikke ringe til dyrlægen i dag og komme afsted med ham, ja
undskyld mig men forstår ikke I venter, for på hvad ?

Hvornår er symptomerne startet, det kan jo være mange ting, til noget som er
direkte farligt til noget mere harmløst, så jeg ville da hvis det var min
hund ikke vente længere end der allerede er gjort.

MVH
Gitte

Fra : Jim

Dato : 29-05-05 14:44

> [...]
> men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

Lay off the cigarettes. ;0)

Fra : Bufas

Dato : 29-05-05 15:08

"Michelle..!" <michelle@FJERNMIGhuleboer.dk> skrøv in news:4298e97a$0$63589
> [...]

> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

mit bud er kennelhoste... min gl. hund havde det... søg dyrlæge... jo før
jo bedre (og billigere !)

hoste kan være mange ting... kennelhoste, hjerteorm, kæft,
hjerteproblemer.... etc...

mit råd er søg dyrelæge, jo før jo bedre, da det kan være mange ting...

og så får I vished for hva det er...

go bedring til Jer og hunden , håber det er en "bagatel" der plager...

/Bufas

Fra : Karina

Dato : 29-05-05 16:22

> [...]
>
> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

Det kunne være kennelhoste. Hoster han slim op?
Lyder det somom han er ved at brække sig når han hoster?
Hvis det er meget slemt og er generende for ham kan du købe Noskipin i
håndkøb på Apoteket. det er hoste dæmpene.

Men spørg din dyrlæge imorgen.

Mange hilsner

Karina

Fra : Mus

Dato : 29-05-05 17:41

De to gange vores hund har haft kennelhoste, kom der en underlig lyd fra
struben. Ved ikke om det er det folk siger lyder som en sæl.

Første gang gik vi straks til dyrlæge med ham, anden gang gjorde vi ikke. Nu
vidste vi jo hvad det var. Anden gang var så heller ikke så voldsom.

LN

Fra : Waven

Dato : 04-06-05 19:48

> [...]
>
> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

måske ! for lidt kondi og for meget go mad ! :D
måske asma. og hvis det hva min hund kunne det ike vente ! og det tager ike
mere ind 15 minutter ! hos dyrelægen og få det kigget ! for den lider jo så
længe den skal gå og hoste hele tiden og så tror jeg også den kan ødelægge
sin hals på det !
vil bare lige sige ! det kan være noget mere alvorlig ! så hvis du ike vil
have en død syg hund når du/i kommer hjem så få det ordent inden ! i tager
afsted
jeg tog til dyrelægen sidst med min hun kl 6 om morgen hvor vi hade prøvet
hele natten og få fat i en dyrelæge !
men gør alt for sin hund for den vil gøre alt for dig hvis den kunne!

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 06-06-05 23:22

> [...]
>
> Det skal lige siges at vi har tænkt os at tage til dyrelægen med ham, men
> vi har ikke tid hele næste uge da vi skal til Paris.

Vi sendte brødrene til dyrlægen som mente det var enten "hundeinfluenza"
eller lungeorm. Penicillin kur blev iværksat med det samme og afventer svar
fra fæcesprøve. Dyrlægen ville ikke iværksætte ormekur med det samme.
Hoste er aftaget men ikke forsvundet. Startede som det jeg ville kalde en
"forkølet hund" og gik over i en mere tør hoste lige inden vi skulle af
sted.

Har prøvet at læse om lunge- og hjerteorm på nettet, er der nogen her der
har erfaringer at dele ud af?

Kan man egentlig gøre noget forbyggende i relation til lungeorm specifikt og
orm generelt?

Mvh Sophus (Far til Michelle og brødrene)