Hund på vej :)
Fra : Mikael Antonsen

Dato : 28-05-05 20:24

En 8 uger gammel Golden Retriever tæve kommer snart til huset, og jeg
glæder mig helt tosset.
Men der er kommet en del spørgsmål frem som jeg håber i kan hjælpe med..
Hvor længe skal hun have hvalpefoder? .. jeg har hørt forskellige
historier alt fra at de skal have det indtil de er et år.
Også en historie om at hvis de får "almindelig" foder med det samme så
får de sikkert alverdens sygdomme.
Hvor langt må man gå med sådan en lille en?.. igen der er der masser af
historier.
Jeg håber i kan hjælpe :)
eller endnu bedre en side hvor jeg kan læse om en masse ting :)

takker på forhånd

-Mikael

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 29-05-05 15:49

Mikael Antonsen wrote:
> [...]
> historier.
> Jeg håber i kan hjælpe :)
> eller endnu bedre en side hvor jeg kan læse om en masse ting :)

Hvordan kan det være jeg slet ingen svar får på denne?

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 17:24

Mikael Antonsen" <pc@thihi.dk> skrev i en meddelelse news:4299d67a$0$147

> [...]

Det kan jeg godt forstå. Dejlig hund.

Vi har også hørt mange forskellige historier ang. foder. Vores GD Assi fik
hvalpefoder i ca. ½ år og så gik vi over til voksenfoderet. Hun voksede
kolonormt, men har ikke døjet med vokseværk.

Jeg vil som sagt starte op med hvalpefoderet. Dyrlægen kan evt. vejlede dig
om, hvor lang tid du skal fortsætte med det.

I starten gik vi ikke ret langt med Assi. En lille tur på 800 meter var nok
til at gøre hende træt. Sådan er det ikke mere.
Du kan som regel mærke på hvalpen hvis den er træt. Den vil tit sætte sig
opgivende på halen, pive og nogle hvalpe nægter at gå længere. Samme
reaktion forekommer dog, hvis hvalpen ikke bryder sig om snoren og
halsbåndet, men du lære nok, at skelne hvornår det er det ene, og hvornår
det er det andet.
Så små korte ture er bedst i starten. Du kan så skifte lidt imellem og træne
hvalpen i at gå i snor / lade den gå fri, så du kan træne indkald.

> Hvordan kan det være jeg slet ingen svar får på denne?

Det forsøgte jeg så her, men der er sikkert ligeså mange meninger, som der
er hundeejere. Tag opdrætteren og dyrlægen med på råd. De er nok dem, der
til at begynde med kender din hund bedst.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : BettinaP

Dato : 30-05-05 12:56

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> [...]
træne
> hvalpen i at gå i snor / lade den gå fri, så du kan træne indkald.

Tillykke med den lille!

ang. længde og hvorfor de ikke vil gå længere, så kan det altså også handle
om utryghed i den første tid. Nogen hvalpe vil synes det er rigtig farligt
at komme langt væk fra "basen" og vil derfor sætte sig ned.
Min første rigdeback ville ikke engang over gaden den første uge, og det var
absolut ikke fordi han var træt.
Derefter var det rundt om gadehjørnet..og stille og roligt blev hans
territorie udvidet, så det var ok at gå langt væk.

Men bortset fra det er det meget begrænset hvor meget motion en lille hvalp
har brug for, den skal bare ud og ha een på opleveren ... og det kan så kun
gå for langsomt efter min mening

BettinaP

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 30-05-05 13:04

BettinaP wrote:
> [...]
> har brug for, den skal bare ud og ha een på opleveren ... og det kan så kun
jeg har hørt rygter om at man ikke må gå ret langt med dem fordi de
tager skade af det?

Fra : Anita Andersen

Dato : 16-06-05 01:44

Hej

Jeg anbefaler som regl ikke hvalpefoder til større hunderacer, brug en
voksen foder istedet hunden vokser lidt langsomer men det er meget bedre for
dens knoglerne.
Spørg du din Dyrlæge så anbefaler han/hun det foder som de selv sælger "der
skal jo penge i kassen"
Man skulle måske tro at forde det er en Dyrlæge der anbefaler foderet at så
er det det bedste !!! Sjovt nok så prøv at besøge 10 forskællige Dyrlæger og
du vil sikkert få anbefale 10 forskellige typer foder, så den hvide kittel
giver jeg ikke meget for i spørgsmål om foder.
Jeg kan kun anbefale Kronch eller Great danes idet det er baseret på fisk,
Kronch indeholder 16% Laks og indeholder ikke alle mulige tilsætnings
stoffer som er skadelig for hunden. se mere her
http://www.torsted-hundepension.dk/hundefoder.htm

Til GD ejeren
Kunne aldrig falde mig ind at bruge en Hvalpefoder til en Grand Danois,
Chancen for knogle skader stiger betydeligt (den vokser alt for hurtig)
Desuden er der nok også en grund til at MANGE GD ikke bliver særlig gamle,
en at tingene kunne være det foder som man server for den er af en for
dårlig kvallitet (uanset pris eller Dyrlægens råd)
Er selv GD opdrætter. anvender overnævnte foder. forde det er det bedste på
markedet !
Kunne aldrig drømme om at bruge andet til mine hunde.
Til en GD er kun det bedste godt nok, og tvivler meget på at man kan finde
en foder som når Kronch til sokkeholderne.
Kronch koster 325kr for 15kg hvilket iøvrigt ikke er mere end andre "foder i
den dyre ende"

Mvh
Søren