Gasforbrug
Fra : Niels

Dato : 06-06-05 15:16

Kære erfarne Campister.

Vi er nye hvad angår camping at gøre, men har nu anskaffet os en Wilk. Vi
skal på 10 ugers orlov til Italien, Kroatien, Slovenien, Ungarn og
Tjekkiet.
Vi har en 10 kg. letvægts gasflaske fra BP men er i tvivl det er nok og om
vi kan få den ombyttet eller fyldt op undervejs.
Har du/I nogen erfaring med det ?

Når vi er på campingpladsen er det vel kun i forbindelse med madlavning vi
bruger gas?
Køleskabet slår vi vel om på EL eller er det for dyrt i forhold til gas ?

Rigtig god sommer

Hilsen
Niels

Min indbakke er beskyttet af TryUs SPAMfighter
136 spam mails er blokeret indtil videre.
Hent gratis www.tryus.dk/spamfighter.asp i dag!

Fra : Kim Olsen

Dato : 06-06-05 20:04

Hej

Vi har kun sjældent 220v tilslutning på vores 3 ugers ferie.
Det betyder at køleskab konstant kører på gas, ligesom der laves kaffe .
Mad laves der kun i begrænset omfang, da det er så billigt i Tjekkiet, at vi
spiser ude hver dag.
Vi plejer at bruge ca. 6 kg gas på 3 uger.

Så 10 uger med 10 kg er nok i underkanten.

På de fleste tankstationer kan man låne/leje en extra flaske, og på den måde
klare sig.

En lidt billigere løsning, som vi i flere år har overvejet, men aldrig fået
gjort noget ved: køb en regulator og en gasflaske i Tjekkiet, de tager
omkring 35 kr for 10 kg gas. Bare det er 30Mb tryk skulle det nok kunne gå.

Hilsen
Kim Olsen
Knaus Azur - Tjekkiet uge 26-27-28

Fra : phk

Dato : 07-06-05 06:21

> [...]

> bruger gas?
> Køleskabet slår vi vel om på EL eller er det for dyrt i forhold til gas ?

Betaler man ikke for strøm per dag i de nævnte lande? I så fald ville jeg
medbringe en lille varmer til eventuelle kolde nætter.

Køleskabet bruger svjh 125 gram i døgnet på gas.

Jeg ville nøjes med en gasflaske ...

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Sten Bo

Dato : 09-06-05 16:13

,

> Køleskabet bruger svjh 125 gram i døgnet på gas.
>
> Jeg ville nøjes med en gasflaske ...

Hej Per

Er du sikker på de 125 gr. i døgnet? Vi har en Electrolux RC 1600 33 l.
boks i CC en og den står til 187/252 .( Vi har aldrig tjekket om det
passer).

Nu bruger en lille boks forholdsmæssigt mere end et stort skab, men
alligevel

Her er et link til Dometic med deres 7´generation
http://www.dometic.se/node1536.asp?ProductGroup=7-serie

og vores boks er her
http://www.dometic.se/node1123.asp?Model=RC%201600%20EGP

Man kan sikkert et sted på siden finde betingelserne for målingerne.

Man skal selvfølgelig tjekke mærkatet type og energiforbrug i skabet - det
sidder forhåbentlig tilgængeligt - og jeg kommer kun med disse oplysninger
for at undgå at folk undervurderer deres gasbehov. -

Og tar ikke stilling til hvor meget dit skab bruger, med jeres brugsmønster
og temperaturforhold.

Vores boks har ikke termostat på gasdrift, men to trin, høj eller lav - og
gasforbruget er derfor ens, stor eller lille flamme - om så låget skulle stå
åbent i 35 gr varme.

Hilsen

Fra : phk

Dato : 09-06-05 18:43

> Er du sikker på de 125 gr. i døgnet? Vi har en Electrolux RC 1600 33 l.
> boks i CC en og den står til 187/252 .( Vi har aldrig tjekket om det
> passer).

Hmm .. er det en nyere model? Jeg mener helt sikkert de gamle køleskabe er
nede på 125 g/minuttet.

Men jeg har også bemærket mig at moderne køle-skabe (dem man næsten tager
med under armen) bruger mere end 4A, såh det kan da godt ske der er nogle
ændringer der.

Min brugsanvisning til mit køleskab har jeg ikke lige i nærheden - men det
er der nok mange andre der har :)

Fra : Sten Bo

Dato : 09-06-05 19:53

,

> Hmm .. er det en nyere model? Jeg mener helt sikkert de gamle køleskabe er
> nede på 125 g/minuttet.

Nåe det var i minuttet, så forstår jeg det bedre. Du har vel også billige
gas i nærheden.

Fra : phk

Dato : 10-06-05 06:35

> Nåe det var i minuttet, så forstår jeg det bedre. Du har vel også billige
> gas i nærheden.

Uanset hvad jeg har skrevet mener jeg altså 125 g/døgnet :)

Fra : Sten Bo

Dato : 10-06-05 09:30

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset hvad jeg har skrevet mener jeg altså 125 g/døgnet :)

Jeg driller i al godmodighed. Var der ikke noget med at du rettede Carsten
i nogle amps-

Nemesis fryd. Snart min tur?

Fra : phk

Dato : 10-06-05 09:41

> Jeg driller i al godmodighed. Var der ikke noget med at du rettede
> Carsten i nogle amps-
>
> Nemesis fryd. Snart min tur?

Det hedder Ampere ;)

Fra : Sten Bo

Dato : 10-06-05 09:48

> [...]
>

> --
> Per, Esbjerg
> Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

ja far

Fra : T. Hartung

Dato : 13-06-05 17:02

> Hmm .. er det en nyere model? Jeg mener helt sikkert de gamle køleskabe er
> nede på 125 g/minuttet.

hmmm det er så 7,5 kg gas i timen - så rækker mine flaske dælme ikke langt -
godt jeg har en gammel Electrolux 87 liter den bruger kun 0,27 kg/døgn - max
effekt er 232 W - min 70 W på mindste flamme. - det er et forbrug på ca. 10
g i timen se det er jo ikke så meget.
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige (meget lidt endnu)
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-06-05 13:41

> Køleskabet bruger svjh 125 gram i døgnet på gas.
>
> Jeg ville nøjes med en gasflaske ...

Vores Elektrolux RM 4270 bruger iflg brugsforvirringen 270 g pr døgn, men
jeg har mistanke om at det bruger mere da vi var ved at løbe tør for gas
sidste år. Vi havde medbragt ca. 14 kg gas og brugte kun gas til køleskabet
2 uger ud af 4 ugers ferie.

Hilsen, Steen.

Fra : Sten Bo

Dato : 10-06-05 21:19

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har mistanke om at det bruger mere da vi var ved at løbe tør for gas
> sidste år. Vi havde medbragt ca. 14 kg gas og brugte kun gas til

Der er kun en udvej - vej flasken før og efter f.eks. en uge - eller hvis
vægten er meget nøjagtig, i kortere tid. Problemet er selvfølgelig at sjusse
gas brugt til andre formål. Jeg har set nogle opgivelser f.eks. for
gasblussene g/time men husker ikke.
Men den med vægten er meget go hvis man altid lever på samme måde i vognen.
Tomvægten står stemplet et sted på flasken og det over er selvfølgelig gas.
Hilsen

Fra : Jens

Dato : 07-06-05 20:36

> [...]
> Niels

> Min indbakke er beskyttet af TryUs SPAMfighter
> 136 spam mails er blokeret indtil videre.

Hvis I kører køleskab på 230V det meste af tiden skal I godt nok lave meget
mad hvis I skal bruge 1 kg gas om ugen.

Vi kan holde 3 x 3 ugers ferie i Italien på en 6 Kg's flaske og så er den
ikke helt tom, men vi bytter hjemmefra hvis der er under 1,5 kg i den (for
en sikkerheds skyld). Vi kører ikke med køleskabet på gas under kørslen da
det er noget bøvl at slukke for det INDEN man ruller hen foran
benzinstanderen og det er i det hele taget noget sjusk (det formodes dog at
være lovligt i de fleste lande) at køre med et tændt gasblus. Vi køre skabet
på 12V fra bilen og det virker fint. Om natten har vi det på gas hvis vi
overnatter på en rasteplads, og ellers på 230V på campingpladserne.

Vi griller meget men koger da en gryde pasta/kartofler/grønsager næsten hver
dag. Kaffen laves på kaffemaskine.

Da prisen for El-tilslutning stort set altid er et fast beløb uanset forbrug
(er meget ofte inkluderet i pladsprisen), koster det i princippet ikke noget
at køre køleskabet på el hvis man alligevel har strøm på til lys m.v..

Mvh

Jens