MS Windows
briani 27239
Migrering af XP fra en HD til en anden HD
Fra : H.S.

Dato : 03-06-05 07:30

Jeg vil have flyttet min XP fra én disk over på en anden, og har brugt
Powerquest Drive Image, både hvor jeg har restoret mit image til den nye
disk, og hvor jeg har kopieret OS over på den nye disk via "opgrader HD
funkion" (direkte kopiering).

Alle gangene har resultatet været det samme:

PC'en starter som den skal, men lige ved splash screen, hvor der er et lille
XP logo (1 sekund før den skal til at vise de forskellige brugere som kan
logge ind) - der fryser den.

- Sætter jeg min gamle disk i, er der ingen problemer.

Er der nogen som kan komme med et godt forslag til hvad der er galt ?s

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-06-05 11:31

H.S. wrote:
> Er der nogen som kan komme med et godt forslag til hvad der er galt ?s

En mulig forklaring:
Hvis du har haft den nye disk tilsluttet mens du har booted fra den gamle
disk, vil XP have tildelt den nye disk et drevbogstav f.eks. E:.
Når du herefter kopierer din XP installation og piller din gamle disk
ud og kun kører med den nye, så vil XP fortsat se denne som E.
Da alle referencer mv. er til det oprindelige drevbogstav (C:), går
det galt.
Hvis det er dette, der er problemet, er løsningen at få XP til at
opfatte disken som C:. Det kan gøres ved at skrive en ny master-boot record
på disken, idet diskens ID herved også overskrives. XP's utility til
at skrive ny master-boot record kan ikke bruges, da den ikke overskriver
ID på disken. Man skal derfor have fat i en fdisk til f.eks. Win98
og udføre kommandoen fdisk /mbr.
Det nemmeste er nok at hente en bootdisk på www.bootdisk.com og
starte op på denne og køre fdisk kommandoen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>