Netværkskabler?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 02-06-05 19:57

Hej

Har hørt at netværkskabler kun bruger 4 ledere (1+2+3+6), har altid monteret
alle 8.
Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2
forbindelser gennem samme kabel?

Mvh Sid

Fra : Arne Keller

Dato : 02-06-05 20:09

sls(2770) wrote:
> [...]
> alle 8.
> Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2

Egentlig bruger netværkskablerne ingenting , de stiller 4 par (8
ledere) til rådighed, så kan applikationen anvende det den vil.

Her findes en liste over de ben som de mest brugte applikationer anvender:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Kabling standarderne siger at hvis du anvender kanalen til mere end en
applikation skal du gå en klasse op dvs. hvis du kører 10/100Mbps
Ethernet skal du anvende Cat6.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-06-05 20:03

"sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> crashed Echelon writing

> Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2
> forbindelser gennem samme kabel?

Shielding.

--
Bjarke Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 02-06-05 22:34

Bjarke Andersen wrote:
> "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> crashed Echelon writing

> Shielding.

Til hvad ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-06-05 22:55

On Thu, 02 Jun 2005 23:33:42 +0200, Arne Keller wrote:

> Til hvad ?

Shielding = skærmning mod støj af de kabler der bruges til datatrafik.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 16-06-05 20:32

Henrik Stidsen wrote:

> Shielding = skærmning mod støj af de kabler der bruges til datatrafik.

Jeg tror du har misforstået noget.

Om man anvender 1-2-3 eller 4 par har ingenting med skærming at gøre.
Heller ikke om man anvender 1 eller 2 applikationer i samme kabel samtidigt.

Fra : Søren G.

Dato : 03-06-05 08:32

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> crashed Echelon writing

> Shielding.

Hvilket et af de 2 spørgsmål besvarer du ?

--
Søren

Fra : Per Bech Jensen

Dato : 03-06-05 00:24

"sls(2770)" wrote:
> [...]
monteret
> alle 8.
> Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2

Jeg har med succes kørt med at køre 2x Ethernet gennem 1 stk. Cat 5e kabel.
Dengang blev det brugt i følgende opsætning:
[stue-Internet-ind] <---Internet-ind--===begge-forbindelser===>
[kontor-switch]
[stue-bruger-stik] <-----------------|
Ganske enkelt for at slippe for at have 2 kabler liggende mellem stue og
kontor. I hver ende af kablet havde jeg lavet nogle splittere (kan vist også
købes færdige (?)).

Det er dog vigtigt at du husker at lave splitterne så du bibeholder de
rigtige snoede par sammen: [1-2 / 3-6] og [4-5 / 7-8].

Hvis du skal bruge dette til noget mere seriøst (læs: Andet end dit eget
hjemme-fuske-netværk) så drop det og gør det rigtigt - alá det Arne Keller
er inde på.

Mvh
/Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-06-05 06:33

On Thu, 2 Jun 2005 20:57:16 +0200, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2
> forbindelser gennem samme kabel?

Det overrasker mig, at ingen andre har kommenteret det: Når man kører
Gigabit Ethernet, bruges alle par, så der kan man ikke have to
forbindelser i samme kabel.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 16-06-05 20:39

sls(2770) wrote:
> Hej
>
> Har hørt at netværkskabler kun bruger 4 ledere (1+2+3+6), har altid monteret
> alle 8.

Det er korrekt hvis du vil anvende kablet til 10 eller 100 Mbps Ethernet.

> Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2
> forbindelser gennem samme kabel?

Hvilke par der anvendes i kablet afhænger af hvilken applikation man
anvender, 10/100 Ethernet anvender 2 par, 1G Ethernet anvender alle 4 par.

PoE som bliver mere og mere udbredt anvender næsten altid 4 par, osv.

Til sidst spørgsmålet om man kan anvende et kabel (channel) til 2
applikationer er svaret at det er ikke garanteret i kabling
standarderne, men hvis man vil anvefales dat at anvende 1 kategori
højere kabling for at få tilstrækkelig dømpning af krydstale mellem
applikationerne. Det vil sige at hvis du vil køre 2x 100Mbps Ethernet
bør du anvende en ClassE/Cat6 channel.

Ofte vil du dog ikke få alvorlige problemer selvom du anvender
ClassD/Cat5E produkter, i et hjem kan man ofte leve med de fejl det
næsten sikkert vil give.

Alternativt kan du anvende en produkt familie som garanterer denne type
anvendelse.

Fra : sls\(2770\)

Dato : 17-06-05 08:07

Takker for svarene.

Jeg valgte at trække 2 fuldt monteret kabler, så slipper jeg også for at
skulle lave noget om, hvis der en dag, kommer mere fart på nettet

Mvh Sid

Fra : bamboo

Dato : 20-06-05 09:17

sls(2770) wrote:

> [...]
> monteret alle 8.
> Bliver de sidste 4 ikke brugt til noget? Og vil det være ok at køre 2

Jeg tror at der er nogle Cisco switches/routere der bruger de andre ledere
hvis et kabel skulle være defekt på de standart ledere der er.

Jeg selv monterer altid alle 8 ledere når jeg en gang i mellem laver kabler