XPpro NTFS fildeling?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-06-05 18:38

Hvordan sætter jeg en regel op, så kun specifikke brugere har adgang til
mine delte biblioteker?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-06-05 09:48

Petersen_Michael skrev:

> Hvordan sætter jeg en regel op, så kun specifikke brugere har adgang
> til mine delte biblioteker?

Du fjerne gæstekontoen og laver brugerlogins til alle dem der skal have
adgang. Disse brugere kan du tilføje individuelt under hvert enkelt
share.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-06-05 11:11

In news:xn0e33hfo3rsggk00b@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Du fjerne gæstekontoen og laver brugerlogins til alle dem der skal
> have adgang. Disse brugere kan du tilføje individuelt under hvert
> enkelt share.

Jeg bruger ikke gæste kontoen?

Der er tale om deling over LAN

Umiddelbart kan brugere kun tilgå mine filer, hvis de logger på deres
egen PC, med samme PW som der er logget på med, på min PC? Og det kan
jeg ikke bruge til noget :-/ For så forsvinder ideen i at have PW på
logon..

Fra : Anders Lund

Dato : 05-06-05 13:10

Petersen_Michael wrote:

> Jeg bruger ikke gæste kontoen?
>
> Der er tale om deling over LAN

Det tror jeg også Jesper taler om.

> [...]
> egen PC, med samme PW som der er logget på med, på min PC? Og det kan
> jeg ikke bruge til noget :-/ For så forsvinder ideen i at have PW på

Jeg kan ikke se at idén forsvinder med logon. Du skal oprette brugere på
din egen computer, som svare til de brugere der er på de andre maskiner.
Hvis de andre brugere bare selv taster sit password ind på din computer,
kender du ikke deres password.

Det er lidt besværligt, men det er vist prisen man skal betale for ikke
at køre med et domæne af en eller anden art.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 13:29

In news:42a2eb95$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

> Det tror jeg også Jesper taler om.

Ok, så er det bare mig der er tabt..

> Jeg kan ikke se at idén forsvinder med logon. Du skal oprette brugere
> på din egen computer, som svare til de brugere der er på de andre
> maskiner.

Ja, men hvis bruger 1, der normalt benytter PC 1 vil hente filer fra PC
4, der normalt benyttes af bruger 4, forudsætter det, at der fysisk
skiftes bruger på PCen, for at bruger 1 kan få adgang.
Jeg kan ikke oprette en bruger på PC4, som hedder PC1/1 men kun en
bruger som hedder PC4/1

> Hvis de andre brugere bare selv taster sit password ind på
> din computer, kender du ikke deres password.

Jeg kan godt følge dig, jeg opfattedet som at det var nødvendigt at alle
brugere havde samme PW..

> Det er lidt besværligt, men det er vist prisen man skal betale for
> ikke at køre med et domæne af en eller anden art.

Ok, hvordan opretter jeg et domæne?

Fra : Anders Lund

Dato : 05-06-05 15:15

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> skiftes bruger på PCen, for at bruger 1 kan få adgang.
> Jeg kan ikke oprette en bruger på PC4, som hedder PC1/1 men kun en

Det lyder godt nok underligt at brugeren skal være logget fysisk ind på
den maskine, som han vil hente filer fra. Det er ikke hvad jeg har oplevet.

> Jeg kan godt følge dig, jeg opfattedet som at det var nødvendigt at alle
> brugere havde samme PW..

Nej, kun en lokal bruger med samme brugernavn og password som på den
maskine brugeren normalt bruger.

> Ok, hvordan opretter jeg et domæne?

Den "nemme" og dyre måde: Køber Windows Server 2003 eller Windows 2000
server. Eller den lidt mere besværlige måde, men til gengæld oftes
gratis: Linux/BSD med en Samba server, som fungere som domain
controller. Der er også andre måder, men jeg tror at det vil være de 2
oftes brugte metoder.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 15:37

In news:42a308df$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk,

> [...]
> gratis: Linux/BSD med en Samba server, som fungere som domain
> controller. Der er også andre måder, men jeg tror at det vil være de 2

Jeg har 2K3 server UK liggende, men jeg ved intet om opsætningen (kan se
at der er 3 forskellige installations muligheder på CDen)

2K3 server er også lidt tungt at have liggende på en 2*200P Pro 256 MB
RAM maskine XP Pro kører fint - til behovet på samme..

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 17:19

> [...]

> Det lyder godt nok underligt at brugeren skal være logget fysisk ind
> på den maskine, som han vil hente filer fra. Det er ikke hvad jeg har

Jeg har løst problemet

Det gik galt fordi der på en konto var forskel på fuldt navn, og vist
navn
Da samme konto blev oprettet på den anden blev denne forskel ikke ført
igennem..
Når bruger konti ikke er identiske, så er der ikke hul igennem :-/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-05 11:40

Petersen_Michael skrev:

> Når bruger konti ikke er identiske, så er der ikke hul igennem :-/

Surprise

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-06-05 15:29

In news:xn0e36dj86qofhs005@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Surprise

Ja ja
Men det var nu stadig nemmere i win 9x, hvor man blot mokkede et PW på
det man ville dele og ikke skulle bekymre sig yderligere, men indrømmet
det er fedt med XP når det virker, og nu slap jeg da for at rode med 2K3
server..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-05 18:50

Petersen_Michael skrev:

> Men det var nu stadig nemmere i win 9x, hvor man blot mokkede et PW på
> det man ville dele og ikke skulle bekymre sig yderligere, men

Det kan man også med gæstekontoen.

Med NT (NT/2000/XP) har man bedre muligheder for at dele uden at åbne
for andre.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-06-05 15:27

Petersen_Michael skrev:

> Ja, men hvis bruger 1, der normalt benytter PC 1 vil hente filer fra
> PC 4, der normalt benyttes af bruger 4, forudsætter det, at der fysisk
> skiftes bruger på PCen, for at bruger 1 kan få adgang.

Ikke forstået.

> Jeg kan ikke oprette en bruger på PC4, som hedder PC1/1 men kun en
> bruger som hedder PC4/1

Ja, og?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-06-05 15:34

In news:xn0e354yp5jc8dk00f@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Ikke forstået.

Lad os sige at der på PC 4 (hvor bruger 4 er logget ind) ligger en delt
partition, som bruger 1 på PC 1 ønsker at tilgå, så kan det kun lade sig
gøre hvis de har samme navn, eller PW (Jeg har prøvet, og kan ikke få
det til at virke på anden vis)

> Ja, og?

Det ser ud til at være et problem..