Asus A8N-E fejlfinding ?
Fra : Mads

Dato : 05-06-05 23:08

Hej Eksperter

Jeg kunne godt bruge jeres hjælp.

Jeg har ellers bygget mange PC'er i årenes løb, men denne gang
sidder jeg sgu fast. Surt show.

Har lige samlet en ny maskine med følgende hardware :

Bundkort: Asus A8N-E
CPU: AMD 64 3500 (model Venice)
RAM: 2 x 512 MB DDR400 ( Dual channel kit fra A-data )
PSU: 400 W NorthQ
Grafikkort: Asus EAX800 512 MB RAM PCI-E

Nå, men til problemet. Der kommer ingen bip og intet billede
på skærmen når jeg tænder for bæstet.
CPU køler, grafikkort køler og drev starter fint op og LED'en
på CD drevet blinker nogen gange som den skal, men så
sker der heller ikke mere.

Prøvede også med et gammelt PCI grafikkort, men med samme
resultat.

Har I nogen forslag til hvad jeg kan prøve? Har jeg overset noget?

Forresten så sidder de 2 RAM moduler i DIMM_A1 og DIMM_B1
aom manualen foreskriver. Jeg har også prøvet med kun 1 modul.

Hjælp modtages med stor tak

mvh Mads

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-06-05 22:10

Pil alle drev og overflødige PCI kort ud...

Check at alt sidder som det skal, prøv med ET RAM modul... (skift evt
til det andet for at se om fejlen er der)

hvis det stadig ikke virker, så clear CMOS og prøv igen

Hvis det ikke virker nu, er CPU, mobo, grafikkort eller PSU defekt.

Så må du låne dig frem til nogle dele som du kan teste med, indtil den
defekte komponent er fundet - dog tror jeg det er nemmest at låne en
PSU, det er jo de færreste der har et PCIe gfx kort eller en S939 CPU
til overs

Fra : Mads

Dato : 06-06-05 00:58

On Mon, 06 Jun 2005 23:10:13 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Pil alle drev og overflødige PCI kort ud...

Er gjort. Der er kun 1 HD og grafikkortet i maskinen.
Alle andre drev er pillet helt fra, både floppy drev og optiske drev.
Har også skiftet HD kablet til et helt nyt og tjekket at det sidder
korrekt.

>Check at alt sidder som det skal, prøv med ET RAM modul... (skift evt
>til det andet for at se om fejlen er der)

Har prøvet med begge RAM moduler i slot DIMM_A1

>hvis det stadig ikke virker, så clear CMOS og prøv igen

Er også forsøgt

>Hvis det ikke virker nu, er CPU, mobo, grafikkort eller PSU defekt.

Surt show.

> [...]
>defekte komponent er fundet - dog tror jeg det er nemmest at låne en
>PSU, det er jo de færreste der har et PCIe gfx kort eller en S939 CPU

Har prøvet med en anden PSU, dog kun en på 300W men det burde da
vel være nok til at starte en så skrabet maskine op.
Samme resultat. Blæserne kører, men det er alt. Intet billede på
skærmen.

Bemærkede dog en underlig ting. Hvis jeg holder Power knappen inde
i mere end 4 sek. for at slukke maskinen, så slukker den ikke.
Istedet sker der efter 4 sek. det at alle blæsere går op på fuld
speed of der bliver de.
Istedet er jeg nødt til at slukke maskinen bag på PSU'en.
Jeg har overvejet om jeg kan have sat et stik fra kabinettet forkert,
men jeg har tjekket dem flere gange og desuden starter den jo op
når jeg trykker på Power knappen. Jeg kan bare ikke slukke den
ad den vej. Mystisk.

Jeg har også tjekket at CPU'en sidder korrekt og det gjorde den.
Den blev nu heller ikke sat i med magt, men gled glat ned på plads
i første forsøg.

Selv bundkortet har jeg haft ude for at tjekke at de 9 afstandsstykker
sad korrekt og at der ikke var kortsluttet noget.

Det bliver bare pokkers svært at låne noget andet hardware at
tjekke med. Vennernes PC'er er ikke helt så moderne endnu.

Nå, men foreløbig tak for hjælpen.

Gode råd modtages dog stadig med kyshånd.

mvh Mads

Fra : BorreBoy

Dato : 07-06-05 07:14

"Mads" <mads@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> RAM: 2 x 512 MB DDR400 ( Dual channel kit fra A-data )
> PSU: 400 W NorthQ
> Grafikkort: Asus EAX800 512 MB RAM PCI-E

Kan det evt. være, at bundkortet skal ha' en BIOS opdatering, før det
understøtter din processor? (kan ikke lige huske om Venice er den nyeste
model)

Fra : Mads

Dato : 06-06-05 17:59

On Tue, 7 Jun 2005 08:14:22 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
wrote:

>Kan det evt. være, at bundkortet skal ha' en BIOS opdatering, før det
>understøtter din processor? (kan ikke lige huske om Venice er den nyeste
>model)

Hmm, det er jo lidt svært når dyret ikke engang vil POST'e

Ikke så meget som det mindste fejl-bip kommer den med
når den starter op.

mvh Mads

Fra : Jens Ottesen

Dato : 07-06-05 20:34

> Hmm, det er jo lidt svært når dyret ikke engang vil POST'e
>
> Ikke så meget som det mindste fejl-bip kommer den med
> når den starter op.
>
> mvh Mads

Hej Mads.
Jeg prøvet det samme 2 gange og begge gangene var cpu der var defekt. Efter
udskiftning startede maskinen.

mvh.
Jens

Fra : Mads

Dato : 08-06-05 00:02

On Tue, 7 Jun 2005 21:34:29 +0200, "Jens Ottesen" <jens@bilinfo.dk>
wrote:

>Hej Mads.
>Jeg prøvet det samme 2 gange og begge gangene var cpu der var defekt. Efter
>udskiftning startede maskinen.

Problemet er løst. Hurra! Det var en fejlkode "ID10T"

Værsgo, slå jer bare på lårene af grin mens I alle råber i kor:

"Idioten havde sgu overset det 4 polede strømstik på bundbrædtet"

Min eneste undskyldning er at sidste gang jeg samlede en PC var det
med en AMD XP processor og dengang brugte man kun et strømkabel.
Desuden var jeg træt efter en lang og træls dag på jobbet.
Det er sidste gang jeg samler en PC på en mandag.

Men tak for de gode råd

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : BorreBoy

Dato : 08-06-05 06:18

"Mads" <DeathTo@llSpammers.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Desuden var jeg træt efter en lang og træls dag på jobbet.
> Det er sidste gang jeg samler en PC på en mandag.

Hæhæ. Godt det virker nu. Jeg er blevet ganske glad for mit eget A8N-E.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-06-05 23:15

Så kan du FUCKING lære det

en anden gang så læs manualen inden du går i gang.... (og helst INDEN du
køber varen)

Fra : Mads

Dato : 08-06-05 23:42

On Thu, 09 Jun 2005 00:15:10 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Så kan du FUCKING lære det

Det håber jeg da.

>en anden gang så læs manualen inden du går i gang.... (og helst INDEN du
>køber varen)

Det havde jeg faktisk gjort, endda flere gange i løbet af de ca 24
timer der gik før problemet blev løst, men hver gang gled jeg
let og elefant hen over den side hvor det lille stik blev nævt.

Nå, men hvis det kan glæde dig, så gløder mine ører stadig
så de sikkert næsten kan lyse i mørke.

Mvh Mads