CSS-spalter - alternativ til frames?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-05-05 09:16

Jeg skal opdatere <http://www.dyrevelfaerd.dk> til fuldt CSS-styret
design og samtidig tilføje en søjle i højre side til aktuelle
petit-nyheder. Der er altså lagt op til 3 spalter:

Venstre: Den eksisterende menu (helst fixed, så den ikke scroller med
resten.

Midten: Hovedindholdet med artiklerne i de enkelte menupunkter. Skal
kunne scrolles.

Højre: Søjle med små "kasser" af varierende indhold af top-aktuelle
nyheder m.m. Da jeg endnu ikke ved hvor mange "kasser" der bliver, kan
jeg ikke vide om denne "ramme" skal kunne scrolles.

Da jeg ikke ønsker at hvert eneste artikeldokument skal indeholde hele
menuer og alle petit-nyheder, vil jeg gerne implementere venstre og
højre spalte som PhP-include - altså have dem liggende i hver sin fil,
som så bliver hentet ind via include.

Overordnede råd og forslag ønskes - gerne som konkrete henvisninger
til tutorials på dansk. jeg har kigget lidt på Hjemmesideskolen om
"Float", "Position" og spalter, men kan ikke lige se at det passer til
mit behov, men det gør det måske?

Er der nogen der mener at ovennævnte designoplæg kan gøres smartere,
er jeg bestemt modtagelig. Gerne henvisninger til hjemmesider med en
elegant løsning på mit designønske, men det skal være enkelt og
overskueligt at se på, og ikke alt for indviklet at lave. Hvis der
indgår mere end nogle få PhP-koder, skal disse serveres for mig som
færdigtygget med, da jeg to gange har knækket halsen på at sætte mig
ind i stoffet

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 14:41

Kurt Hansen wrote:
> Jeg skal opdatere <http://www.dyrevelfaerd.dk> til fuldt CSS-styret
> design og samtidig tilføje en søjle i højre side til aktuelle
> petit-nyheder. Der er altså lagt op til 3 spalter:

Læs om at lave siden i spalter her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#spalter

> Venstre: Den eksisterende menu (helst fixed, så den ikke scroller med
> resten.

Fastlåst menu er beskrevet her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

> [...]

> menuer og alle petit-nyheder, vil jeg gerne implementere venstre og
> højre spalte som PhP-include - altså have dem liggende i hver sin fil,

Inkludering af menuer kan du læse om her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#php

Specifikke sprøgsmål om php kan stilles her:

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/