Tomt område til højre
Fra : malthe5@hotmail.com

Dato : 28-05-05 22:44

Hejsa gruppe!
Jeg er gået i gang med at lave en hjemmeside til en klan på nettet.
Med hjælp fra hjemmesideskolen.dk har jeg fået lavet en side, jeg
tør stå ved, med undtagelse af en lille ting: der er (i både IE og
FF) et tomt område i højre side. Hvordan kan jeg fikse dette?

Hjemmesiden er http://vberanger.frac.dk/cbat/medlemmer.htm, css er
http://vberanger.frac.dk/cbat/css.css.

Jeg tager mod alle forslag til rettelse af koden så jeg kan slippe af
med det tomme område med kyshånd. Koden er valid, har tjekket med
w3c.

Malthe Sunesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-05-05 23:16

malthe5@hotmail.com skrev:

> [...]
>tør stå ved, med undtagelse af en lille ting: der er (i både IE og
>FF) et tomt område i højre side. Hvordan kan jeg fikse dette?

Fordi du har angivet en samlet bredde på mere end 100%, f.eks.
her:

#menu{float:left;width:140px;padding-left:5px;}
#topbar{color:white;background:green;width:100%;height:20px;padding-left:155px;}

>Koden er valid, har tjekket med w3c.

Ikke helt, du mangler at angive character encoding i <head>:

charset=iso-8859-1" />
--
Knud

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 29-05-05 10:45

Knud Gert Ellentoft skrev:
> [...]
>
>#menu{float:left;width:140px;padding-left:5px;}
>#topbar{color:white;background:green;width:100%;height:20px;padding-left:155px;}

Hvordan kan jeg løse det? Når jeg forsøger at ændre bredden af
#topbar sker der intet, det er kun ved #indhold der sker noget. Jeg har
forsøgt at sige #indhold{width:50%;}, men det hjælper ikke helt. Det
eneste der sker er, at spalterne bliver mindre, og at den sidste spalte
bliver rykket en linie ned. Dog blive tomrummet mindre.

>Ikke helt, du mangler at angive character encoding i <head>:

>charset=iso-8859-1" />

Nå ja, en forglemmelse fra min side. Tak skal du ha'.

Malthe Sunesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-05 11:01

Malthe Sunesen skrev:

>Hvordan kan jeg løse det?

Du er nødt til at forsøge dig frem, du har et eller andet som
samlet giver en større bredde end 100%.

Prøv evt. at smide hele indholdet ind i en stor <div> med en
bredde på 100% (evt. en anelse mindre, 98%)
--
Knud

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 29-05-05 11:50

Så prøver jeg mig frem. Jeg vender tilbage hvis jeg ikke kan finde en
holdbar løsning.

Malthe Sunesen

Fra : Christoffer

Dato : 29-05-05 13:50

Det har ikke så meget dit spørgsmål at gøre, men tog et kig på din side og
gik under billeder. -Det ta'r en hulens lang tid at loade de billeder,
hvorfor gemme dem bmp? hvad jpg eller som gif?

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-05 14:35

Christoffer wrote:
> Det har ikke så meget dit spørgsmål at gøre, men tog et kig på din
> side og gik under billeder. -Det ta'r en hulens lang tid at loade de
> billeder, hvorfor gemme dem bmp? hvad jpg eller som gif?

Ikke alene er filformatet forkert i forhold til at blive vist på web.
Billedstørrelserne er også voldsomt overdimensionerede i forhold til den
ønsket viste størrelse. Selv på en rimeligt hurtig 512Kb ADSL-forbindelse
tager det næsten 2 minutter at hente den side. Hvad med de stakler, der
endnu sidder med et 56Kb analogt modem?

Åbn billederne i et grafikprogram og nedsæt størrelsen til den ønskede og
gem så i et web-format: .gif, .png eller .jpg

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 30-05-05 11:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Åbn billederne i et grafikprogram og nedsæt størrelsen til den ønskede og
> gem så i et web-format: .gif, .png eller .jpg

Endnu er det kun medlemssiden jeg gør noget ud af. De resterende sider
er mere skitser end færdige "mesterværker", derfor har jeg ikke gjort
noget ved billederne. Alle billederne skal nok komme under god
behandling i div. billedbehandlingsprogrammer. Det lover jeg.

Derudover har jeg et lille spørgsmål: Nu har jeg forsøgt at smide
hele siden ind i een <div>, men den vandrette scroll forsvinder først
ved width:65%; bredde - ved den bredde forsvinder det bedste af
layoutet. Jeg har også forsøgt at sætte et id="" på <body>, også
her skal width:65%; (henviser til et ældre indlæg skrevet af Knud
Erik Ellentoft). Hvad kan jeg ellers gøre? Jeg overvejer efterhånden
at bruge tables, men det er en nødløsning - en jagerpilot vil jo
også hellere lande et fly end skyde sig selv ud med katapultsæde så
flyet går til grunde?

Malthe Sunesen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-05 15:43

malthe5@hotmail.com wrote:

> Hjemmesiden er http://vberanger.frac.dk/cbat/medlemmer.htm, css er
> http://vberanger.frac.dk/cbat/css.css.

Du har rod i matematikken i din css:

div.tc {
margin-bottom:15px;
margin-right:68%;
margin-left:32%;
width:28%;
}

Det giver en samlet bredde på 128%, så kan du kun få problemer.

img.logo {
clear:both;
margin-right:50%;
margin-left:50%;
}

Med en margin på 50% i både venstre og højre side er der vist ikke plads til
meget logo.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 31-05-05 11:39

Erik Ginnerskov skrev:

>Du har rod i matematikken i din css:
<snip>

Du har ret! Og du har lige hjulpet mig med at gennemskue min egen kode
:S

Malthe Sunesen