Skjul/vis flere elementer på en gang
Fra : Lars K. Christensen

Dato : 02-06-05 16:33

Jeg har en web-side med en række overskrifter med tilhørende tekst. Nu vil
jeg gerne give brugerne mulighed for, ved klik på en knap, at vælge om de
vil se begge dele eller kun overskriften.
Det er jo i udgangspunktet let nok: man knytter et ID til hver tekst og
laver en form med en knap som via en JS-funktion ændrer tekstens
display-attribut. Nu er der bare det ved det, at det kun virker, hvis hvert
stykke tekst har sit eget ID som i eksemplet nedenfor.
Og det bliver ret bøvlet når siden udskrives dynamisk med indhold fra en
database, og antallet af overskrifter/tekster hele tiden ændrer sig.
Der må da være en eller anden elegant løsning på det, som jeg bare
fuldstændig har overset

MVH Lars

Eksempel:

<head>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
//skjul og vis tekster//
function VisFra() {
Visning1.style.display = "none";
Visning2.style.display = "none";
}
function VisTil() {
Visning1.style.display = "block";
Visning2.style.display = "block";
}
</script>

</head>

<h1>Nyheder:</h1>

<FORM name="visning"><INPUT type="radio" name="R1" checked
onClick="VisTil();">Vis alt<INPUT type="radio" name="R1"
onClick="VisFra();">Vis kun overskrifter<BR></FORM>
<h2>En overskrift</h2>
<P ID="Visning1" style="display: block">En tekst</P>
<h2>En anden overskrift</h2>
<P ID="Visning2" style="display: block">En anden tekst</P>

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 02-06-05 18:01

On Thu, 02 Jun 2005 17:33:29 +0200, Lars K. Christensen
<spamfilter@christianehoej.dk> wrote:

> [...]
> hvert
> stykke tekst har sit eget ID som i eksemplet nedenfor.

Et id er unikt, derfor kan du selvfølgelig ikke genbruge det. Hvis du vil
bruge en fællesdefinition, så skal du bruge class.
Derved ville du kunne gennemløbe alle div og teste om deres className er
lig med det du gerne vil have.
F.eks:
var myDivs = document.getElementsByTagName('div');
for (a=0;a<myDivs.length;a++) {
if (myDivs.className == 'visning') {
myDivs.style.display = 'none';
}
}

Hvis du vil benytte id og du ved at alle dine id hedder Visningx og x er
et tal der stiger med en for hvert felt.
Så kan du løse det med en rekursiv funktion:
function VisFra(antal) {
if (document.getElementById('Visning'+antal)) {
document.getElementById('Visning'+antal).style.display='none';
VisFra(antal+1);
}
}

Så skal du bare kalde funktionen med VisFra(1)

--
Ryan Kristensen

Fra : Lars K. Christensen

Dato : 02-06-05 22:08

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news.srq5kkz7xxz6q7@news.inet.tele.dk...
> [...]
> }
> }
>
> Så skal du bare kalde funktionen med VisFra(1)

Det fungerer - tak for hjælpen! Der er dog lige det problem, at det kun
virker i IE og ikke i Firefox?

MVH Lars

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 03-06-05 07:12

On Thu, 02 Jun 2005 23:08:23 +0200, Lars K. Christensen
<spamfilter@christianehoej.dk> wrote:

> Det fungerer - tak for hjælpen! Der er dog lige det problem, at det kun
> virker i IE og ikke i Firefox?

Det virker hos mig i Mozilla 1.7.7.
Har du et online eksempel, hvor det ikke virker?

--
Ryan Kristensen

Fra : Lars K. Christensen

Dato : 03-06-05 21:55

> Har du et online eksempel, hvor det ikke virker?

Ja: www.christianehoej.dk/test.htm

MVH Lars

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 03-06-05 22:40

On Fri, 03 Jun 2005 22:55:12 +0200, Lars K. Christensen

> Ja: www.christianehoej.dk/test.htm

Du har 2 problemer med den kode:
1: Du tildeler dine span id="visningx" og kalder den derefter fra
javascriptet med Visningx.
Du er nødt til enten at skrive Visning eller visning begge steder.
2: Du lukker ikke dine span, derimod lukker du nogle ikke eksisterende div.

Udover det skal du huske, at i xhtml skal alle tags og attributter skrives
med småt og lukkes (<br />).

--
Ryan Kristensen

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-06-05 07:32

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> 2: Du lukker ikke dine span, derimod lukker du nogle ikke eksisterende div.
>
> Udover det skal du huske, at i xhtml skal alle tags og attributter

Det kan så være grunden til, at der intet sker i Firefox ?

--
Benny Nissen

Fra : Lars K. Christensen

Dato : 04-06-05 10:23

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news.srtc43j3xxz6q7@news.inet.tele.dk...
> 1: Du tildeler dine span id="visningx" og kalder den derefter fra
> javascriptet med Visningx.

Fuldstændig rigtigt. En pinlig sjuskefejl

Men nu virker det - tak for hjælpen begge to

MVH Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-05 23:05

Lars K. Christensen skrev:

> Det fungerer - tak for hjælpen! Der er dog lige det problem,
> at det kun virker i IE og ikke i Firefox?

Har du et link til din side?

Har du tjekket om der kommer fejlmeddelelser i Firefox's
javascriptkonsol?
--
Jens Gyldenkærne Clausen