disable select når checkbox = checked
Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-05-05 19:07

Ja.. håber at headen ku sige det meste... er så meget newbie til javascript,
men prøvede jo alligevel og kom op med det her:

<script>
function test()
{
if(document.form1.menu.checked = true)
document.form1.ref_id.disabled = true;
else
document.form1.ref_id.disabled = false;
}
</script>
<form name="form1">
<input type="checkbox" name="menu" value="on" onchange="test();">
<select name="ref_id">
<option value="value1">val1</option>
<option value="value2">val2</option>
<option value="value3">val3</option>
</select>
</form>

Altså.. select boxen skal være disabled når checkboxen er checked.. og så
skal man kunne unchecke checkboxen igen og så er den ik disabled længere..
og det er der det slår fejl... den vil ik enable den igen... nogle der har
nogle ideer?

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 19:25

Peter Nielsen wrote:
> <script>
> [...]

Du glemmer her at teste om checkboxen er checked. I stedet sætter du den
til checked, hvilket gør, at du slet ikke kan afkrydse den igen.
Husk at et enkelt ligmed-tegn bruges når "noget skal sættes lig noget
andet", mens et dobbelt-ligmedstegn bruges til at finde ud af om "noget
er lig noget andet".

Dvs. dit script burde se sådan ud:
<script type="text/javascript">
function test()
{
[...]

Læg mærke til at du bør sætte en type på dit script-tag, selvom det i de
fleste browsere er underforstået, at der er tale om javascript. Faktisk
kan du også helt undlade det dobbelte ligmedstegn:
if(document.form1.menu.checked)
Dette betyder det samme som ovenover, hvor "== true" er implicit.
> <form name="form1">
> <input type="checkbox" name="menu" value="on" onchange="test();">
> [...]

En endnu lettere måde kunne her være at skrive:
<form name="form1">
<input type="checkbox" name="menu" value="on"
onclick="this.form.ref_id.disabled = this.checked">

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 31-05-05 20:50

Peter Nielsen wrote:

> nogle der har nogle ideer?

Blot til info...

Den måde du tilgår elementerne på er the IE-way.
Du bør istedet benytte forms og elements collectionerne, det er
uderstøttet i samtlige browsere inkl. IE.

D.v.s. istedet for følgende:
document.form1.menu

skal du tilgå form elementerne således:
document.forms["form1"].elements["menu"]

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Peter Nielsen

Dato : 02-06-05 21:02

Jeg siger mange mange tak til jer begge to... lidt svært at vide det med ==
og = når man er selvlært og kun ka ASP... Der ska man jo ik den slags pjat i
;)

Peter