javascript-fejl: adgang nægtet
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 26-05-05 18:34

hej NG

jeg har en side, der er bygget op i frames. (en top, en menu, og selve siden
("indholdssiden"))

i et javascript på indholdssiden henter jeg værdien af et hidden-felt, som
er placeret på i min menu og sammenligner med en værdi hentet fra en
database.

mit problem er at jeg i ca. 50% af tilfældene får en fejlbesked om "adgang
nægtet"

hvorfor det?

ej, Er der nogen der har en ide til en bedre løsning (optimering) og
eventuelt en forklaring på hvorfor fejlen "adgang nægtet" kommer??

min kode er:

index.html:

<frameset framespacing="0" border="0" frameborder="0" rows="130px,*">
<frame src="top.html" noresize scrolling="no">
<frame src="kontrolpanel.html" noresize name="bottom">
</frameset>

kontrolpanel.html:

<frameset framespacing="0" border="0" frameborder="0" cols="120px,*">
<frame src="menu.asp" noresize scrolling="no" name="left_menu">
<frame src="kontrolpanel.asp" name="main" noresize>
</frameset>

i min menu.asp står

<input type="hidden" name="besog" value="<%=antal%>">

mit frameset er delt i to, da man ikke kan navngive et frameset,

eller kan man?

Jeg henter værdien af mit hiddenfelt ved

top.bottom.left_menu.besog.value

forslag er velkomne ;0)

på forhånd tak

/Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 19:01

Kasper Lindberg skrev:

> ej, Er der nogen der har en ide til en bedre løsning
> (optimering) og eventuelt en forklaring på hvorfor fejlen
> "adgang nægtet" kommer??
>
> min kode er:

[snip]

Har du et link til din side? Det er meget lettere at overskue koden
når man kan se den online.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 26-05-05 20:15

> Har du et link til din side?

ja da.
min side er:
http://www.1vangede.dk/usenet/index.html

Min "problemside" er en del af et login, så jeg har været inde og fjerne
irrelevant HTML-kode og tekst, da dette gjorde siden, kode-mæssigt, meget
uoverskuelig.

I bunden af siden (dvs. lige før </body>) har jeg en script-blok hvor den
problematiske kode står

Det der undrer mig er at den virker nogen gange!

Håber du kan bruge det til noget.

/Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 22:02

Kasper Lindberg skrev:

> min side er:
> http://www.1vangede.dk/usenet/index.html

Takker. Firefox's javascriptkonsol melder følgende fejl på siden:

Error: top.bottom.left_menu.besog has no properties
Source File: http://www.1vangede.dk/usenet/stat.asp
Line: 94

Så vidt jeg kan se adresserer du fint nok gennem rammerne
(top.bottom.left_menu), men herfra går det galt.

For det første har du placeret dit skjulte felt uden en omgivende
form - det må man ikke. For det andet skal man ikke regne med at
man bare kan tilgå et formelement med window.elementnavn eller
document.elementnavn.

Du skal ind og have fat i forms-samlingen (når du har lavet en
korrekt form omkring feltet) og så finde frem til elementet
herigennem.

Men hvorfor vil du i det hele taget hente værdien med javascript?
Så vidt jeg kan se er en oplagt opgave for en sessionvaribel eller
evt. en overførsel via querystring.

Hvis du vil (eller er nødt til) at lave det med javascript, så lav
nogle fejltjek uden rammesættet. Tjek at du kan få fat i værdien
fra selve siden, og prøv så det samme via rammesættet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-05-05 19:47

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> For det første har du placeret dit skjulte felt uden en omgivende
> form - det må man ikke.

Joda. Der er ikke noget krav om at input-elementer skal være inde
i et form-element.

Fra HTML 4.01-specificationen (afsnit 17.2.1):
---
The elements used to create controls generally appear inside a FORM
element, but may also appear outside of a FORM element declaration
when they are used to build user interfaces.
---

> For det andet skal man ikke regne med at man bare kan tilgå et
> formelement med window.elementnavn eller document.elementnavn.

Den er jeg til gengæld helt enig i. Og når elementet ikke er inde
i en form, så er det endnu sværere at få fat i det, da man ikke
kan gå gennem forms-samlingen.

(For øvrigt virker det i Opera :)

/L