Konkurrence fra ingeniører i Indien?
Fra : Peter A

Dato : 06-06-05 14:57

Er der nogle her i gruppen, der kender til niveauet af typiske Indiske maskin-ingeniører, med
henblik på outsourcing, i forhold til danske ingeniører.

Jeg spørger fordi jeg og en kompagnon, driver en ingeniør virksomhed hvor vi tilbyder maskin-
konstruktion og anvender 3D-CAD software til dette.

Hvormeget skal vi frygte konkurrencen fra Indiske maskin-ingeniører?

Er der nogle relevante web-sider om emnet?

mvh Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-06-05 17:28

Peter A wrote:

> [...]
>
> Jeg spørger fordi jeg og en kompagnon, driver en ingeniør virksomhed hvor vi tilbyder maskin-
> konstruktion og anvender 3D-CAD software til dette.

Det bøvl du får ud af at outsource og mistet goodwill er dyrtkøbt, når
du tilgengæld får tingene billigere. Men det bliver nok nødvendigt på et
tidspunkt, og så skal man huske at holde underleverandørerne i en meget
stram snor.

> Hvormeget skal vi frygte konkurrencen fra Indiske maskin-ingeniører?

Tjaah, smag og behag. Du skal nok ikke give dem for meget ansvar - så
løber det løbsk. Det har jeg hørt fra ingeniører der arbejder meget i
Kina og Indien og oplevet den eksplosive vækst. Sprog-problemer er også
slemt. Dårligere moral - snyd fup og svindel. De siger de kan ordne alt
og så falder projektet sammen...

Men der går en indisk maskiningeniørstuderende på dtu, som jeg syntes
virker meget fornuftig. Jeg vil tro at hans niveau nærmest er på højde
med de danske studerendes, uden at have snakket meget med ham.

Så vi skal nok frygte den unge generation som er opvokset med
internettet og vil markedsføre sig voldsomt på nettet. Vi er ikke
længere så dygtige som vi har været - du skal bare ikke glemme de danske
ingeniører, som er uundværlige til at styre outsourcede projekter.

> Er der nogle relevante web-sider om emnet?

www.ing.dk har en helvedes masse - er det ikke næsten hver uge de
skriver om det? Det vil jeg tro det er. Men du får vel også "ingeniøren"?

> mvh Peter

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Brian Friis Knudsen

Dato : 14-06-05 10:28

"Peter A" <pa@No_Email.com> wrote in message
> [...]
> konstruktion og anvender 3D-CAD software til dette.
>
> Hvormeget skal vi frygte konkurrencen fra Indiske maskin-ingeniører?
Du skal nok nærmere se på fordelen af Inderne, det giver dig mulighed for at
holde en udviklingsafdeling igang 24 timer i døgnet, når danmark sover
arbejder inderne og omvendt. Kan kun se fordele i at man kan arbejde på et
problem 24 timer i døgnet og de mange forskellige vinkler man ser på
problemet fra kan kun være en fordel.
mvh
Brian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-06-05 17:50

Peter A wrote:
> [...]
>
> Hvormeget skal vi frygte konkurrencen fra Indiske maskin-ingeniører?
>
> Er der nogle relevante web-sider om emnet?

Som tidligere nævnt... Godtnok for et stykke tid siden, men det er noget
"ingeniøren" interesserer sig meget for.

Så selvom det er en gammel tråd, så faldt jeg netop over dagens
forside-artikel ved navn: "Indere presser danske ingeniører ned i løn"
og under-overskrift: "Ingeniører på FLS må betale for at holde inderne
på afstand af deres job".

En artikel om at ledelsen hos FLSmidth tvinger deres ingeniører til at
gå ned i løn eller at betragte sig selv som fyret.

Det er også top-historien på www.ing.dk i øjeblikket, kan jeg se.