Opskrift på boller
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 22:19

Jeg kunne godt bruge en opskrift på nogen
boller som skal spises til en fødselsdag.
Gerne så luftige som muligt.

Kan sikkert finde noget på google men vil gerne
have en opskrift jeg ikke skal afprøve inden da
det kniber med tiden.

Allan

Fra : mcloud

Dato : 05-06-05 22:33

Hej Allan
Her er en nem en:

Boller , der bliver ca 16 stk.

2,5 dl vand eller mælk
50 gram sukker
50 gram gær
5 gram salt
( Rosiner ) kan undlades
1 æg
600 gram mel
100 gram smør

Væsken lunes og gæren opløses,sukker, æg og salt kommes i og rosiner,
derefter melet og til sidst smør der er smeltet.

Når dejen er æltet godt stilles den til hævning i min. 60 minutter.

Rul så dejen i en lang pølse og form så bollerne og sæt dem på en smurt
plade.

Efterhæver 30 minutter på pladen ,pensles med vand eller mælk og bages på
220 grader i ca 12-14 minutter.

mvh mcloud

Fra : Martin H. Jensen

Dato : 06-06-05 09:07

Fødselsdagsboller

bagetid   12-14 minutter ved 200o på midterste ovnrille
tid   20 minutter
vurdering   Virkelig gode og luftige

Dej:

8 spsk., sukker
4 æg
100 gram smør eller margarine
5 dl. Vand eller mælk
75 gram gær
2 tsk. Salt
1200 gram hvedemel

Fremgangsmåde - dej:

Pisk æg og sukker godt. Smelt smørret (margarine), tilsæt vandet og
rør gæren ud heri. Kom det i æggene sammen med mel og salt og ælt
dejen godt igennem.
Stil den til hævning et lunt sted ca. ½ time.
Form dejen til boller og lad dem efterhæve ca. 20-30 minutter pensl
bollerne med fløde eller mælk og bag dem 12-14 minutter. Ved 200o C.
på midterste ovnrille.

Tips og råd: Hvis bollerne skal bruges til morgenboller, bruges kun
1-2 spsk. Sukker.

Man kan godt tilsætte 100 gram Gær til denne portion, det forringer
dem bestemt ikke.

Hvis man pisker æggene og sukkeret godt det vil sige mindst 3 minutter
med håndmixer højeste hastighed, bliver de ekstra luftige. (husk at
vend dem forsigtig i så luftigheden ikke bliver ødelagt)

Fra : dk

Dato : 06-06-05 14:34

Opskriften på fødselsdagsboller.

50 gr gær
1 spsk smeltet smør eller margarine
2 dl vand
2 dl mælk (Varmes med smør/margarine)
1 tsk salt
1 æg - 2 hvis de er små
1 spsk sukker
evt rosiner
ca 500 gr hvedemel

Hæver 30-45 minutter
Sættes på plade med spiseske
Efterhæver 15-20 minutter. Evt pensl med mælk el æg.
Bollerne røres med grydeske. Kan ikke æltes.
Bages 8-10 minutter midt i ovnen på 200 grader.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-06-05 11:45

Hej Allan.

Her er en rigtig god opskrift på min mormor's boller, min ynglings opskrift
1 dl mælk

50 g smør

1 spiseske sukker

½ teske salt

1 æggeblomme

225 g mel

25 g gær

- mælken, smøret, sukkeret og saltet lunes i en gryde

- æggeblommen piskes i

- gæret opløses i blandingen

- melet kommes i måske lidt mindre

- formes straks til boller

- hæves o 30 minutter

- pensles med æggehvide el. mælk

- bages i 8-10 minutter i en opvarmet ovn ved 225 grader

Mange hilsner fra

Bolette

PS plejer selv af doble opskriften op, de ryger så hurtigt

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-06-05 18:05

Allan Møller skrev:

> Jeg kunne godt bruge en opskrift på nogen
> boller som skal spises til en fødselsdag.
> Gerne så luftige som muligt.

Jeg arbejder på en plejehjem, og min kollega Pernille bager alle
tiders protesevenlige boller. Her kommer opskriften:

Pernilles Protesevenlige Boller
===============================

50 g gær røres ud i 2 dL mælk. Heri 100 g blødt smør, 50 g sukker,
et æg, noget salt og omkring 500 g mel. Dejen skal være lidt klæbrig
og klam! Dejen hæver tildækket et lunt sted til dobbelt størrelse,
slås ned og formes til ca. 16 boller, som efterhæver 40 minutter.

Bag kort tid ved relativ høj varme. 10-12 minutter ved 220 °C, eller
deromkring.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup