hvad er det nu sap er?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-06-05 15:38

Hej NG.

Jeg kan ikke huske hvad SAP betyder og skal måske til jobsamtale, hvor
de kræver at man har basalt kendskab til det. Jeg kunne ikke lige finde
en definition på google af det.

Det er vedr. sommerferiejob og jeg har grundlæggende kendskab til en del
om ressource-planlægning og lagerstyring osv og har fået et introkursus
i Axapta.

Er det ikke noget økonomi-styring, lidt ligesom de der
ERP-computer-programmer eller hvad man nu kalder det? Lidt forvirrende
med alle de forkortelser

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-06-05 16:18

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Er det ikke noget økonomi-styring, lidt ligesom de der
> ERP-computer-programmer eller hvad man nu kalder det? Lidt forvirrende med
> alle de forkortelser

Jeg er ikke ekspert på området, men mener nu at SAP er væsentligt mere end
bare økonomi-styring. Så vidt jeg ved kan det være en komplet løsning til
alle virksomhedens eller koncernens informationsstrømme. Jeg kender et par
virksomheder, hvor det bl.a. anvendes til ordrestyring, lager, indkøb og
meget andet.

Prøv evt. at kik på http://www50.sap.com/denmark/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-06-05 17:15

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> alle virksomhedens eller koncernens informationsstrømme. Jeg kender et par

Hedder det ikke også ERP (enterprise resource planning) eller lignende?

> virksomheder, hvor det bl.a. anvendes til ordrestyring, lager, indkøb og
> meget andet.

Ja, jeg syntes at jeg har hørt om det under en anden forkortelse ala ERP
eller lignende... Er programmet Axapta en SAP-konkurrent eller hvordan?
Jeg syntes at have hørt at Axapta også kan alt det du nævner (og lave
produktionsplanlægning: ruteplan m.m.).

> Prøv evt. at kik på http://www50.sap.com/denmark/

Så SAP er altså et firma, med en masse enslydende produkter med smarte
forkortelser eller hvad?
Jeg har læst det men syntes ikke at jeg er blevet meget klogere.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-06-05 16:49

On Sun, 05 Jun 2005 at 14:38 GMT, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg kan ikke huske hvad SAP betyder og skal måske til jobsamtale, hvor
> de kræver at man har basalt kendskab til det. Jeg kunne ikke lige finde
> en definition på google af det.

Systeme, Anwendungen, Produkte in der Datenverarbeitung.

> Er det ikke noget økonomi-styring, lidt ligesom de der
> ERP-computer-programmer eller hvad man nu kalder det? Lidt forvirrende
> med alle de forkortelser

Det er et omfattende system, som generelt bliver skræddersyet via dyre
konsulenter til den enkelte kunde. Deres konkurrenter er firmaer som Oracle,
PeopleSoft (nu Oracle), Great Plains (nu Microsoft) og Siebel.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Simon - [8230]

Dato : 06-06-05 19:52

> Jeg kan ikke huske hvad SAP betyder og skal måske til jobsamtale, hvor
> de kræver at man har basalt kendskab til det. Jeg kunne ikke lige finde
en
> definition på google af det.

Kig evt. ind på www.kmd.dk de er lige indgået i et samarbejde med SAP

Mvh

Simon

Fra : Simon - [8230]

Dato : 06-06-05 19:54

Jeg har ligeledes nogle powerpoint slides jeg kan sende dig
hvis du er interesseret. Dem kan du evt. bruge til at få et bedre
overblik.
Præsentationen stammer fra nogle forelæsninger på Handelshøjskolen i
Århus.

Slidsene er på engelsk.

Mail mig hvis du er interesseret - husk at fjerne noget fra min email
adresse

Mvh
Simon

Fra : Simon - [8230]

Dato : 06-06-05 19:51

> ERP-computer-programmer eller hvad man nu kalder det? Lidt forvirrende
> med alle de forkortelser

SAP er et ERP system, jeg har nogle powerpoint slides jeg kan sende dig
hvis
du er interesseret. Dem kan du evt. bruge til at få et bedre overblik.
powerpoint præsentationen stammer fra nogle forelæsninger på

Fra : Tom Nielsen

Dato : 17-06-05 17:42

start her:
http://www.sapinfo.net/en/

og så fortæl dem at du ingen erfaring har med SAP.

SAP består af en masse moduler og kan næsten alt.
Store firmaer har svært ved at arbejde "the sap way", så de poster en del
kroner ud på "dyre konsulenter" for at få tilpasset deres installationer til
deres behov.
Nogle flopper og andre lærer at bruge det de har købt.

- Tom
--
www.ellebryg.dk