RAM-problem på Gigabyte GA-K8VT800 Pro eft~
Fra : Kim Dahl

Dato : 05-06-05 14:20

Hej!

Jeg har fået et mystisk problem med mit bundkort efter opgradering af BIOS
fra version F12 til F13. Maskinen har hidtil kørt upåklageligt med 2
identiske 512 MB Kingston RAM klodser (KVR400X64C3A/512), MEN efter BIOS
opgraderingen nægtede maskinen at starte. Den kom bare med et BIIP, som blev
gentaget med ca. 5 sekunders interval.

Jeg har nu fundet frem til, at den simpelthen nægter at køre med 2 RAM
moduler i, men hvis jeg tager det ene ud, så kan den godt starte. Og nej,
det er ikke den ene RAM klods, der er defekt, for jeg har naturligvis prøvet
dem begge hver for sig, og begge er OK.

Jeg synes, jeg har været alle mulige hjørner af BIOS opsætningen igennem for
at prøve at finde en løsning, men uanset hvad jeg gør, så siger den bare
BIIIP igen, hvis jeg sætter begge RAM klodser i.

Hvad F... stiller man så op, ud over at nedgradere BIOS til version F12
igen, men det er ligesom lidt usportsligt, ikk'?

Mvh Kim Dahl

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-06-05 13:33

> Hvad F... stiller man så op, ud over at nedgradere BIOS til version F12
> igen, men det er ligesom lidt usportsligt, ikk'?

Man nedgraderer bare igen, men fortæl mig lige:

* Hvorfor er det usportsligt?
* Hvad var grunden til opgraderingen i første omgang?

Husk på følgende guldkorn:

"If it ain't broken, don't fix it!"

Thomas

Fra : Kim Dahl

Dato : 05-06-05 21:29

Hej Thomas!

Selvfølgelig har du ret i, at man normalt ikke skal begynde at reparere på
noget der ikke er i stykker

Men jeg havde set på Gigabyte's hjemmeside, at den nye BIOS F13
understøttede den nye version af AMD's Cool & Quiet software, og så tænkte
jeg "Det må prøves!!" Men det gik altså galt, og nu HAR jeg nedgraderet til
version F12 igen (og den virker for øvrigt glimrende sammen med den nye AMD
software!)

Og med hensyn til det usportslige: tjahh, man vil jo helst have det nye til
at virke, ikke? Det er ligesom for nemt at gå et skridt baglæns, men det
blev jeg altså nødt til alligevel i den sidste ende...

Mvh Kim