agar-agar i stedet for gelantine
Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-06-05 12:31

Hej gruppe,
jeg vil lige høre om nogen af jer har erfaring med brugen af agar-agar i
stedet for animalst gelantine i kager?

Jeg har forsøgt at finde noget om mængde forholdet, altså hvor meget x
gram agar-agar stiver i forhold til x gram gelantine, og det nærmeste,
jeger kommet er en diskussion på en tysk side hvor forholdet 5:1 bliver
nævnt.

Er dette helt ude i hampen, det svarer til at 1,6 gram agar-agar svarer
til 5 blade husblas?

Mvh Ole Stigaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-06-05 19:23

Ole Stigaard skrev:

> jeg vil lige høre om nogen af jer har erfaring med brugen af
> agar-agar i stedet for animalst gelantine i kager?

Ikke i kager, men i "buddinger" (eller gelé, om man vil) har jeg.
Konsistensen bliver noget anderledes end med gelatine - eller osse
var det pga. doseringen.

Jeg kan desværre ikke huske hvor meget agar2 jeg brugte til hvor
meget væde, men agar2 anvendes meget i asiatisk mad, fx Indonesisk,
så måske kan du finde nogle tips på sider med [sydøst-] asiastiske
opskrifter.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Stigaard

Dato : 06-06-05 10:46

Hej Klaus,
jeg har nu fået et forhold til brugen af agar-agar. Det passede fint at
erstatte de fem blade husblas i opskriften med 2 gram agar-agar. Faktor
1:5 ville mene at der skulle bruges 1,6 gram, men jeg havde ikke lige fået
laboratorievægten med hjem....
Det var en kvarg-kage, ret lig den i Karolines køkken (2), blot var fyldet
500g kvarg, 200 gram sukker, saften af 1 citron, 2 gram agar-agar, skum af
1 kvart fløde og 500 gram friske jordbær.

Mvh Ole Stigaard