Køler.
Fra : Kenny.

Dato : 04-06-05 22:06

Hej NG.

Har i dag haft min PC åbnet og gjorde i samme ombæring
min køler ren, godt sat til med støv. Jeg skruede blæseren
af og støvsugede forsigtigt den og selve køleren. Skruede
blæser på igen og samlede pcén. Den virker godt nok
igen, men jeg syntes at kan fornemme en svag ændring
i lyden på blæseren, som om den går lidt op og ned i
hastighed en gang imellem? Det er muligt det altid har
lydt sådan og jeg aldrig har tænkt over det før, men
nu er jeg så lidt i tvivl om den har taget skade af min
rengøring? Jeg var meget forsigtig og skruede den fast
igen som den sad, men jeg tænker jeg lige vil høre her.

Hvis nu den er defekt hvad sker der så? Kan det godt
lyde sådan fra en køler eller er det unormalt?

Mvh. Kenny.

Fra : Mads

Dato : 04-06-05 22:18

On Sat, 4 Jun 2005 23:06:26 +0200, "Kenny." <myjunk@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis nu den er defekt hvad sker der så? Kan det godt
>lyde sådan fra en køler eller er det unormalt?

Da du støvsugede blæsere, lod du den da blive drejet
hurtigt rundt af luftstrømmen? Hvis du har, kan det have
beskadiget lejerne i blæseren og det kan så få den til
at brumme eller køre ujævnt.
Det kan også være at du ikke har fået fjernet alt støvet
og at blæseren nu ikke længere er helt afbalanceret
hvilket kan få den til at vibrere.

Det er nok ikke alvorligt, men hvis lyden generer dig
kan du jo overveje at købe en ny og mere støjsvag
køler. Det behøver såmænd ikke koste en bondegård.

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Anders Lund

Dato : 04-06-05 22:15

Kenny. wrote:
> Hvis nu den er defekt hvad sker der så? Kan det godt
> lyde sådan fra en køler eller er det unormalt?

Min køler skifter ikke i tonelejet... jeg tror at det er unormalt. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Rander

Dato : 05-06-05 02:06

Sat, 04 Jun 2005 23:14:34 +0200 brugte Anders Lund 10 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

>Min køler skifter ikke i tonelejet... jeg tror at det er unormalt. :)

Så er min maskine åbenbart unormal, for den giver lige lidt ekstra
hastighed på blæseren når CPU'en belastes. Det er ikke noget jeg har
oplevet tidligere, men det er jo egentlig god logik at gøre det. Synes
heller ikke lige at jeg kan finde noget i bundkort-manualen der omtaler
det, men eftersom den lige nu har en oppetid på ca. 2 måneder kan det vel
næppe kaldes ustabilitet!

Nå ja, bundkortet er et AsRock P4VT8+ med en 2.4GHz Celeron, monteret med
den medfølgende In-A-Box-køler...

http://rander.dk (temporarily down!)

Losseplads på ministerbord (Jydske Tidende)

Fra : Anders Lund

Dato : 05-06-05 08:29

Rander wrote:
> [...]
>
> Så er min maskine åbenbart unormal, for den giver lige lidt ekstra
> hastighed på blæseren når CPU'en belastes. Det er ikke noget jeg har

Læste lige spørgens spørgsmål igen og kan se at han skrev "en gang
imellem".. jeg havde fået det ind i hovedet at det var hele tiden, at
den steg og faldt i hastigheden.

Men det er nok fordi mine CPU blæsere køre med samme hastighed hele
tiden, da jeg synes at ændrende hastigheder er værre end en konstant
hastighed.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 05-06-05 09:02

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Anders Lund - anders@andersonline.dk
> Take back the web - www.mozilla.org/firefox
> I have plenty of Gmail invites - just ask!

Der er da "blæsere", som er temperaturstyrede og derfor kører med varierende
hastigheder.
Det lille, fikse program Everest fra Lavalys, kan vise den slags hændelser,
forudsat de komponenter, som skal udføre og registrere dette er at finde i
maskinens ædlere elektroniske dele.
De CPU-blæsere, der findes i mine masker, kører i hvert fald med varierende
hastigheder.
Det er dog i disse tilfælde ikke umiddelbart hørligt.

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Anders Lund

Dato : 05-06-05 09:45

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da "blæsere", som er temperaturstyrede og derfor kører med varierende
> hastigheder.

"Alle" blæsere kan da køre med varierende hastigheder. Hvis man sætter
blæserne op til det.

> Det lille, fikse program Everest fra Lavalys, kan vise den slags hændelser,
> forudsat de komponenter, som skal udføre og registrere dette er at finde i
> maskinens ædlere elektroniske dele.

Jeg har selv brugt SpeedFan før, hvilket også kan registre disse ting.

> De CPU-blæsere, der findes i mine masker, kører i hvert fald med varierende
> hastigheder.
> Det er dog i disse tilfælde ikke umiddelbart hørligt.

Hvis der ikke er nogen forskel, kunne man vel godt køre dem den høje
hastighed hele tiden. Jeg har sat mine 2 CPU blæsere til at køre i et
niveau, hvor de kører hurtigst muligt samtidig med at jeg ikke kan høre dem.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-06-05 22:21

"Kenny." <myjunk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen, men jeg syntes at kan fornemme en svag ændring
> i lyden på blæseren, som om den går lidt op og ned i

Umidelbart tror jeg ikke der er noget at være nervøs for.

Det er meget almindeligt at den skifter lyd efter en rengøring.
Hvis der sidder lidt skidt tilbage enkelte steder er den kommet i
ubalance. -Det betyder ikke noget og går over af sig selv.

Dog vil jeg nok have den "under opservation" de første 14 dage
når jeg starter computeren. dvs. lytte efter om den starter op,
eller om den evt. skulle være beskadiget.

Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk
--*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--
--*med det kaos den kan forårsage.* --

Fra : Kenny.

Dato : 04-06-05 22:32

Ok. Jeg holder lige et åbent øje med det,
håber det går i sig selv igen. Kan godt være lidt
ekstra støv på et af bladene på blæseren, eller
også bare mig der er lidt for kritisk? Hvis nu at
den ikke køler som den skal, hvordan finder jeg
så ud af det før jeg ødelægger noget, er der nogle
steder man kan se temperatur eller noget?

Kenny.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-06-05 22:57

> [...]
> den ikke køler som den skal, hvordan finder jeg
> så ud af det før jeg ødelægger noget, er der nogle
> steder man kan se temperatur eller noget?

Du kan finde forskellige programmer til at aflæse temperaturen,
og du kan muligvis også i BIOS.

Men hvis den kører.. så køler den.

-Køler den for lidt, vil du først og fremmest
opleve at computeren begynder at blive ustabil.

Alt afhængigt af hvilken Processor du har i computeren lukker den
sikkert bare ned hvis den bliver for varm.

Fra : Sven

Dato : 05-06-05 00:40

> Har i dag haft min PC åbnet og gjorde i samme ombæring
> min køler ren, godt sat til med støv. Jeg skruede blæseren
> af og støvsugede forsigtigt den og selve køleren. Skruede
> blæser på igen og samlede pcén.

På nogle blæsere har man mulighed for at smørre lejerne med syrefri olie
(symaskine olie). Når man sådan roder med en stor støvsuger tæt på, kan man
nemt få skubbet eller ændret et støvkorn, der måske nu forårsager en lille
smule større gnidningsmodstand. Se om ikke din blæser er en af dem der kan
smørres. husk, der skal kun bruges ganske lidt olie!! Ellers samler olien
mere støv, end den gavner!

Sven