Mounte en Linux LVM???
Fra : Jimmy

Dato : 04-06-05 14:56

Hej

Min disk er crashet og jeg har derfor brug for at redde de data der er på
den.

Under installation af Fedora valgte jeg Auto partition og der installerede
den to partitioner, en lille Linux og en stor Linux LVM.

Mount (fra en frisk installation) kan nu ikke mounte den da den siger den
ikke kender filsystemet.
fsck siger at den ikke kender systemet.

Er der en måde man kan hente data fra /home på sådan et filsystem?

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 04-06-05 15:20

Jimmy wrote:
> [...]
> ikke kender filsystemet.
> fsck siger at den ikke kender systemet.
>

> Er der en måde man kan hente data fra /home på sådan et filsystem?

evt.
# mount -t LVM /dev/**** /sted/som/skal/mountes

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-06-05 19:27

Jesper Staun Hansen wrote:

> # mount -t LVM /dev/**** /sted/som/skal/mountes

Hvis du bruger den kommando skal du nok
regne med at få følgende fejlmelding:
mount: fs type LVM not supported by kernel

LVM er ikke et filsystem, så det mounter man ikke.
Man sørger for at kernen er sat op så der er adgang
til LVM og så mounter man det virtuelle device.

(Resten af detaljerne vil jeg overlade til dem, der
har erfaringer med brug af LVM.)

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-06-05 15:42

Fra : Jimmy

Dato : 04-06-05 21:24

"Jacob Larsen" <jlar01@kom.aau.dk> wrote in message

> Hvad siger:
> pvscan?
> pvdisplay?
> vgdisplay?
> lvdisplay?

Den siger:

[root@adsl ~]# pvscan
PV /dev/hdc2 VG VolGroup00 lvm2 [28.53 GB / 32.00 MB free]
Total: 1 [28.53 GB] / in use: 1 [28.53 GB] / in no VG: 0 [0 ]
[root@adsl ~]# pvdisplay
--- Physical volume ---
PV Name /dev/hdc2
VG Name VolGroup00
PV Size 28.53 GB / not usable 0
Allocatable yes
PE Size (KByte) 32768
Total PE 913
Free PE 1
Allocated PE 912
PV UUID 0mizdN-eh0s-40Yl-gk4n-P4dd-n2Ez-sRbOW8

[root@adsl ~]# vgdisplay
--- Volume group ---
VG Name VolGroup00
System ID
Format lvm2
Metadata Areas 1
Metadata Sequence No 3
VG Access read/write
VG Status resizable
MAX LV 0
Cur LV 2
Open LV 0
Max PV 0
Cur PV 1
Act PV 1
VG Size 28.53 GB
PE Size 32.00 MB
Total PE 913
Alloc PE / Size 912 / 28.50 GB
Free PE / Size 1 / 32.00 MB
VG UUID dUQclM-RlhN-SgrI-n6Mf-x1Pu-cdFs-RtZ2sf

[root@adsl ~]# lvdisplay
--- Logical volume ---
LV Name /dev/VolGroup00/LogVol00
VG Name VolGroup00
LV UUID F4N5v4-HRi2-CS00-GMC7-hUpL-l8NI-mbYwQG
LV Write Access read/write
LV Status available
# open 0
LV Size 28.00 GB
Current LE 896
Segments 1
Allocation inherit
Read ahead sectors 0
Block device 253:0

--- Logical volume ---
LV Name /dev/VolGroup00/LogVol01
VG Name VolGroup00
LV UUID ISPJuv-2e5o-Iy7P-8G2W-D3FK-qOyM-BaF0oB
LV Write Access read/write
LV Status available
# open 0
LV Size 512.00 MB
Current LE 16
Segments 1
Allocation inherit
Read ahead sectors 0
Block device 253:1

Det skal siges, at hvis jeg laver en "cat /dev/hdc2 > hdc2.fil" får jeg en
milliard LBA fejl på skærmen som man ikke kan CTRL-C'e sig ud af.

Siger ovenstående noget som helst der kan hjælpe mig til at hente en 5-6 små
filer ud med?

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-06-05 21:56

Fra : Jimmy

Dato : 04-06-05 22:15

> Hvordan mounter du? Har du prøvet:
>
> mount -t <navn på filsystem> /dev/VolGroup00/LogVol01 /sted/til/mount1

HA - Det løste problemet!

Jeg siger MANGE tak. Jeg var lige gået i gang med at lave al koden fra i
morges igen, men så så at mit indlæg lyste rødt

Tusinde tak for hjælpen!

Mvh
Jimmy