Vegimite
Fra : NI

Dato : 04-06-05 13:50

Nogen som ved hvor jeg kan købe nævnte australske produkt,... og til en
nogenlunde rimelig pris?

Mvh Niels

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-06-05 14:58

"NI" <hahaha@niib.dk> wrote in message
> Nogen som ved hvor jeg kan købe nævnte australske produkt,... og til en
> nogenlunde rimelig pris?
>
> Mvh Niels

Det eneste sted jeg umidelbart kunne finde, var:
http://australiashop.dk/shop/default.asp?ProductID=718

Men!
Efter lidt googlen rundt kom jeg i tanke om Abigail's i København - den
britiske delikatesseforretning inde ved Rosengården/Kultorvet, de har det
skam også!
http://www.nks.dk/ - søg på Vegemite.
Det er en lidt anden pris. Og her i begyndelsen af juli begynder de også at
levere til Jylland - se siden med Afhentning/Leveringsinfo.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : NI

Dato : 04-06-05 17:20

> [...]
> at
> levere til Jylland - se siden med Afhentning/Leveringsinfo.

Jeg kan ikke rigtig finde hverken vegimite eller søgefunktion på siden.
Måske det er min browser (Microsft IE 6.0). Hvad koster det - såfremt andre
har bedre held med at se det på siden?

Mvh Niels

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-06-05 17:43

> Jeg kan ikke rigtig finde hverken vegimite eller søgefunktion på siden.
> Måske det er min browser (Microsft IE 6.0). Hvad koster det - såfremt
> [...]

Hej Niels.

Du går ind på siden, og klikker på dannebrogsflaget, så kommer du ind på den
dansksprogede side.
Derpå går du ned i bunden, og kikker over lidt til højre i vinduet, der står
'Søgning' med blå bogstaver.
Klik på den og skriv 'vegemite' ind i det søge-pop-up-vindue der kommer -
sådan staves det, og ikke med 'i' i, som du har stavet det her hidtil.
Dette blot for at gøre din søgning nemmere - de fleste søgefunktioner har
svært ved at finde de rette varer, når de ikke er stavet korrekt.
Så søges der, og frem kommer resultatet:
238 gr. vegemite: 45,00 kr.
At bestille efter ønske - god fornøjelse.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : NI

Dato : 04-06-05 18:58

> [...]
> Så søges der, og frem kommer resultatet:
> 238 gr. vegemite: 45,00 kr.
> At bestille efter ønske - god fornøjelse.

Jeg får ikke de beskrevne muligheder, men mange tak for hjælpen alligevel.
Vil prøve at ringe til dem.

Mvh Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-06-05 16:41

"NI" <hahaha@niib.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen som ved hvor jeg kan købe nævnte australske produkt,... og til
> en nogenlunde rimelig pris?

Hvis det svarer til Marmite, må du da vist være selvpiner af rang?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-05 17:19

> "NI" <hahaha@niib.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det svarer til Marmite, må du da vist være selvpiner af rang?

I Afrika var jeg meget sammen med australske frivillige, der spiste Marmite,
dels som pålæg, dels som boullionterning i sammenkogte retter. De hævdede at
australnegre havde sådant - og jeg har lige hørt om

_RAW FOOD -spisere_
der spiser kun rå grønt og frugt, der ikke er kogt eller stegt.

Jeg tvivler på at smag eller sundhed gavnes af at ting ikke er
varmebehandlet, men det er da spændende at nogle søger ny veje, og måske
skaber marked for ny produkter, som vi andre kan have gavn af.

Yoga-folk skulle gå meget op i råsalat - og evt rå kød - og mineraltilskud

Den ny bog Menneskeføde af Nørretranders er lidt romantisk flippet - men er
der dokumentation for nogen gavn?

Fra : NI

Dato : 04-06-05 17:22

> Hvis det svarer til Marmite, må du da vist være selvpiner af rang?

Har aldrig smagt Marmite, men umiddelbart vil jeg gætte på, at der er tale
om noget af det samme. Vegimite er ganske rigtigt en "speciel" spise, men
når først man har fået det rigtigt ind under huden, er det meget svært at
slippe igen - lidt ligesom kaffe!

Mvh Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-06-05 18:33

> Har aldrig smagt Marmite, men umiddelbart vil jeg gætte på, at der er
> tale om noget af det samme.

Der er åbenbart "religiøse" forskelle:
http://www.salagram.net/Marmite-Vegemite.html

> Vegimite er ganske rigtigt en "speciel"
> spise, men når først man har fået det rigtigt ind under huden, er det
> meget svært at slippe igen - lidt ligesom kaffe!

Hmm. Jeg havde en engelsk kollega for nogle år siden, der savnede sin
Marmite. Når han fik nye forsyninger hjem fra England, havde han det nogen
gange med på arbejde, hvor vi alle blev udsat for det til
fredagsmorgenmaden. Han spiste det selv i _meget_ begrænsede mængder, og
altid med et skævt grin. Det virkede mere som om, det blot var en del af den
britiske kulturarv, der skulle ned for enhver pris. Som i: "Tysken får os
ikke ned med nakken og vi elsker vores Marmite!", hvis du forstår?

Fra : NI

Dato : 04-06-05 18:57

> [...]
> den britiske kulturarv, der skulle ned for enhver pris. Som i: "Tysken får
> os ikke ned med nakken og vi elsker vores Marmite!", hvis du forstår?

Det lyder til at din kollega egentlig ikke brød sig særlig meget om at spise
det. Ikke desto mindre er det dog tilfældet hos mig,... jeg er vild med det
og spiser det i mængder som selv mange Aussies står af overfor.

Mvh Niels

Fra : Max

Dato : 04-06-05 20:12

Hej Niels

> [...]
det
> og spiser det i mængder som selv mange Aussies står af overfor.

Jeg er vild nysgerrig, kan du ikke fortælle sådan helt konkret
hvad vegemite er.

Mvh Max

Fra : NI

Dato : 04-06-05 21:03

> Jeg er vild nysgerrig, kan du ikke fortælle sådan helt konkret
> hvad vegemite er.

Jeg mener det er udviklet fra diverse grøntsager, men jeg ved det faktisk
ikke helt for at være ærlig. Jeg stiftede bekendtskab med vegemite under et
længerevarende ophold i Australien, og "længerevarende" er nok kodeordet i
denne her forbindelse. Det tog mig ganske lang tid, før jeg kom til at holde
af det, men derefter kunne det slet ingen ende tage. Det smager meget salt
og er i det hele taget særdeles stærk og markant i smagen. Konsistensen
minder om så meget andet smørrepålæg. Farven er helt mørkebrun over i det
sorte. Køb noget, og afsæt nogle måneder til at blive fortrolig med det,...
du vil ikke fortryde det.

Mvh Niels

Fra : Peter Westh

Dato : 04-06-05 21:09

> Det smager meget salt og er i det hele taget særdeles stærk og markant i
> smagen. Konsistensen minder om så meget andet smørrepålæg. Farven er helt
> mørkebrun over i det sorte.

Det lyder slet og ret som gærekstrakt.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-06-05 21:13

Peter Westh skrev:

> Det lyder slet og ret som gærekstrakt.

Det ér stort set gærekstrakt.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 04-06-05 22:09

Hej Niels

> minder om så meget andet smørrepålæg. Farven er helt mørkebrun over i det
> sorte. Køb noget, og afsæt nogle måneder til at blive fortrolig med
det,...
> du vil ikke fortryde det.

Ja der findes mange ting at spise rundt omkring, og jeg kikkede lige lidt
rundt på nettet og kan jo se at vegemite er for them down there hvad
peanutbutter er for them over there.

Vil prøve det hvis jeg falder over en dåse på min vej.

Tak for info.

En sjov link til emnet

http://solbakkeskolen.jpkom.dk/4B_hjemmeside/bsoeren.htm

Mvh Max

Fra : lars jespersen

Dato : 04-06-05 22:43

Max wrote:

> Jeg er vild nysgerrig, kan du ikke fortælle sådan helt konkret
> hvad vegemite er.
>
> Mvh Max

"Lidt historie om...
AUSTRALSK VEGEMITE
Umiddelbart før udbruddet af Anden Verdenskrig opnåede "Vegemite"
officiel produkt godkendelse af The British Medical Association. Det
blev således tilladt, at Vegemite blev annonceret i The Australian
Medical Journal, og for læger at anbefale Vegemite som en energirig
B-vitamin kilde til mennesker i alle aldre.
Vegemite, en naturlig del af det Australske køkken, er et mørkebrunt,
tykt smørepålæg fremstillet af koncentreret gærekstrakt.
Vegemite er en naturlig energikilde, rig på B-vitamin, proteiner og
mineraler."

http://www.vegemite.com.au/

Fra : Per Madsen

Dato : 05-06-05 18:56

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> spise
> det
>
> Jeg er vild nysgerrig, kan du ikke fortælle sådan helt konkret

Hmmm...kender ikke den præcise sammensætning, men forestil dig du knuser
en grøntsags bouillion terning og en oksekøds bouillion terning, og så
blander det med to pakker gær.
Var i Australien for år tilbage og fandt et glas Vegemite i et skab hos
min vært. Jeg åbnede det og sagde til værten at de vist hellere måtte
smide det ud, da det var dårligt. "Næhhh...sådan skal det lugte!" lød
meldingen...

Personlig vil jeg heller ha' en tændt loddekolbe i munden, end spise et
stykke brød med Vegemite...men sådan er smag og behag jo så forskellig

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk