Bruge data for bruger
Fra : JonZ

Dato : 04-06-05 13:06

Når en bruger logger ind, men sit eget brugernavn og pass.
Hvordan bruger jeg så hans dataer senere i hans færden på mine
sider, feks. skriver

Du er nu logget af "brugernavn"

Eller så brugeren kan updatere sine egne dataer.

jeg har selv prøvet noget, men det virker ikke. Jeg er pæn blank
og tror det jeg har lavet er langt fra, men er der nogen der kan
give mig et hint eller har et link hvor jeg kan læse om det??

Håber nogen forstod bare lidt af det.

Hilsen JonZ

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dj Uncas

Dato : 04-06-05 15:13

"JonZ" <jonz@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og tror det jeg har lavet er langt fra, men er der nogen der kan
> give mig et hint eller har et link hvor jeg kan læse om det??

Du kan fx. gemme brugerens ID i en session, og når du så skal bruge dennes
data kan du trække dem ud af databasen således:

strSql = "SELECT * FROM users WHERE id = '" & Session("userId") & "'"

Fra : JonZ

Dato : 04-06-05 15:49

> Du kan fx. gemme brugerens ID i en session, og når du så skal bruge dennes
> data kan du trække dem ud af databasen således:
>
> strSql = "SELECT * FROM users WHERE id = '" & Session("userId") & "'"

Måske er det mig der ikke helt ved hvordan man laver en session, men når jeg
har gjort det og forsøger at trække noget ud af databasen sådan her:

strsql = "SELECT brugernavn FROM medlemmer WHERE id = '" & Session("id") & "'"

set rs = objconn.execute(strsql)

response.write ("rs")

så skriver den:

rs

og ikke som ventet et brugernavn. Hvad gør jeg forkert.

min session har jeg sat på følgende måde:

session("id") = "SELECT id FROM medlemmer WHERE brugernavn='" & userid & "'

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-06-05 15:57

JonZ wrote:

> [...]
>
> strsql = "SELECT brugernavn FROM medlemmer WHERE id = '" & Session("id") & "'"

Her er din fejl. Du udskriver strengen "rs", pr´v følgende:

response.write (rs.fields("brugernavn"))

> min session har jeg sat på følgende måde:
>
> session("id") = "SELECT id FROM medlemmer WHERE brugernavn='" & userid & "'

nej, den går heller ikke. Du kan ikke bare sætte en værdi lige med resultatet
af en SQL sætning, den skal først køres noget i stil med:

set rs = objconn.execute("SELECT id FROM medlemmer WHERE brugernavn='" &
userid & "'")

session("id") = rs.fields("id")

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : JonZ

Dato : 04-06-05 16:21

> [...]
> af en SQL sætning, den skal først køres noget i stil med:
>
> set rs = objconn.execute("SELECT id FROM medlemmer WHERE brugernavn='" &

Hej Lars

Jeg prøvede det du skrev, men fik følgende fejl:

Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted; the operation
requested by the application requires a current record.
/eget/test/value/login.asp, line 45

sjovt nok står der ingenting i linje 45.

ved ikke helt hvad det betyder.

Fra : Dj Uncas

Dato : 04-06-05 16:46

> [...]
> requested by the application requires a current record.
> /eget/test/value/login.asp, line 45
>
> sjovt nok står der ingenting i linje 45.

Prøv at poste det der står omkring linje 45, det kan være det er noget der.
Har du husket at tjekke at der er nogle records? Det kan gøre således:

set rs = objconn.execute("SELECT id FROM medlemmer WHERE brugernavn='" &
Session("id") & "'")

do while not rs.EOF

response.write rs("brugernavn")

rs.movenext
loop

Fra : JonZ

Dato : 04-06-05 19:02

Tak for hjælpen begge to. Jeg har nu fundet ud af hvad der var galt.