Mælk
Fra : Iben Holst

Dato : 04-06-05 08:23

Hvorfor er det så vigtigt at det lige er sødmælk børn får at drikke?

Jeg er blevet kritiseret flere gange af forskellige, at jeg ikke giver især
min datter på 2 1/2 sødmælk (og min søn på 6) istedet for minimælk. Men de
kan ikke give mig forklaringen hvorfor det "skal" være sådan...

Iben

Fra : Cat

Dato : 04-06-05 08:31

Iben Holst skrev:
> [...]
> min datter på 2 1/2 sødmælk (og min søn på 6) istedet for minimælk. Men de
> kan ikke give mig forklaringen hvorfor det "skal" være sådan...

Små børn under 3 har brug for det ekstra animalske fedt, som findes i
sødmælk. De spiser ikke så meget, og de vokser meget i forholdt til
deres vægt, så de har brug for en kalorietæt kost.

Den 6-årig trives fint på minimælk.

Tine

Fra : Lisbeth

Dato : 04-06-05 09:05

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Små børn under 3 har brug for det ekstra animalske fedt, som findes i
> sødmælk.

Skal det være helt korrekt har de brug for energien - og ikke specielt brug
for ANIMALSK fedtstof. Anden form for fedtstof kan gøre det.

Mvh. Lisbeth

Fra : ellisa

Dato : 04-06-05 10:02

> [...]
> sødmælk. De spiser ikke så meget, og de vokser meget i forholdt til deres
> vægt, så de har brug for en kalorietæt kost.

Problemet er også, at skummet- og minimælk indeholder for meget protein i
forhold til hvad de helt små kan tåle. Det er af samme årsag at man skal
holde igen med ymer, ylette og kvark til de er ihvertfald 1 år.
Deres system kan simpelthen ikke tåle det.

Det er måske værd at tage med i overvejelserne.

Når det er sagt, så er du jo ude over det problem med alderen. Du kunne evt.
give den lille letmælk, hvis du ikke er glad for sødmælk. Der ere stadig en
del fedt i - dog ikke så meget som i sødmælk.

/ellisa

Fra : Peter Holm

Dato : 15-06-05 08:16

> Problemet er også, at skummet- og minimælk indeholder for meget
> protein i forhold til hvad de helt små kan tåle.

der er ikke mere protein i let,mini og skummetmæk end der er i sødmælk.

Det er af samme
> årsag at man skal holde igen med ymer, ylette og kvark til de er
> ihvertfald 1 år. Deres system kan simpelthen ikke tåle det.

Der er ikke mere protein i ymer end i havregryn.

snakker vi børn under 1 år har det noget på sig, men derefter er det et
misforstået og forældet husråd.
Den 2½ årige datter skal derfor bare drikke og spise de mælkeprodukter hun
bedst kan li, så længe hun hverken er for tyk eller tynd.

Peter Holm

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-06-05 22:28

Cat wrote:

> Små børn under 3 har brug for det ekstra animalske fedt, som findes i
> sødmælk.

Skal det være animalsk?

VH
Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : Cat

Dato : 08-06-05 06:47

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the
> Soundtrack of the Trailer of the Film of Monty Python and the Holy

Kære Kristian

Jeg tror nok, at der er nogle vitaminer, der findes i animalsk fedt, som
det er lidt svært at få andre steder - specielt når man er lille. Jeg
har ikke ordentligt styr på det, men jeg mener, at læger plejer at
fraråde, at små børn er vegetarer.

Kærlig hilsen
Tine

p.s. Det var en hyggelig barnedåb.

Fra : Lisbeth

Dato : 08-06-05 09:09

> Jeg tror nok, at der er nogle vitaminer, der findes i animalsk fedt, som
> det er lidt svært at få andre steder - specielt når man er lille.

Der er ingen vitaminer i animalsk fedt, som du ikke kan få andre steder.
Uanset du er stor eller lille.

Der er ganske vist stoffer i animalske produkter, som er svære at få andre
steder. Eksempelvis jern og protein. Jern findes andre steder, men jern fra
kød er nemmest for kroppen at optage. Man får tillige B12 fra animalske
produkter (kød) Så det er godt at spise kød.

Men det er ikke i fedtet disse ting sidder. Du får både jern, B12 og protein
i de magre kødprodukter. Og tilsvarende får man kalk og protein uanset man
vælger magre eller fede mælkeprodukter.

Når man anbefaler "fede" mælkeprodukter til børn handler det om kalorier -
ikke om vitaminer og mineraler. Men barnet skal max have en halv liter om
dagen.

> Jeg har ikke ordentligt styr på det, men jeg mener, at læger plejer at
> fraråde, at små børn er vegetarer.

Man anbefaler at de får kød - på grund af proteinet, jernindholdet og
B12-vitaminer. Men de ting sidder som sagt ikke i mælkefedtet.

Man anbefaler fede mælkeprodukter (i begrænset mængde) til små børn i stedet
for magre, for at børnene får kalorier nok.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-06-05 15:14

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> "Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen vitaminer i animalsk fedt, som du ikke kan få andre steder.
> Uanset du er stor eller lille.

Hvad med D-vitaminer?

Mvh.Bodil.

Fra : Cat

Dato : 08-06-05 17:17

Bodil Grove Christensen skrev:
> "Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

> Hvad med D-vitaminer?
>
> Mvh.Bodil.

Dem får du fra solen - Jeg mener, at det var a-vitaminer, der kom fra
animalsk fedt.

Tine

Fra : Lisbeth

Dato : 09-06-05 08:12

> Dem får du fra solen - Jeg mener, at det var a-vitaminer, der kom fra
> animalsk fedt.

A-vitaminer kommer primært fra indmad (eksempelvis leverpostej), gulerødder,
æg, mørkegrønne grønsager, spinat og majs.

Men A-vitamin er fedtopløseligt. Det betyder, at der skal være fedt i maden
for at vitaminen kan opløses og udnyttes. Men det behøver ikke være animalsk
fedt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth

Dato : 09-06-05 08:09

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42a6fd21$0$73264$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvad med D-vitaminer?

D-vitaminer får du, som en anden skriver, fra solen. Det er endda den
primære kilde og kosten den sekundære.

Vil du give barnet D-vitamin via kosten, er laks, sild og makrel bedre
kilder end mælken. Mange børn er glade for makrel i tomat - og det er kun
godt for dem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Christina S

Dato : 08-06-05 09:38

"Cat" <ta@uu.dk> wrote in message
> [...]

> ikke ordentligt styr på det, men jeg mener, at læger plejer at fraråde, at

Det gør man ikke, man fraråder at de er veganer (altså at man hverken spiser
kød, fisk, æg, ost og andre mejeriprodukter samt drikker mælk). At børn er
vegetar, som drikker mælk og måske også spiser æg, er der ikke problemer
med. Det står i "Mad til spædbørn og småbørn" udgivet af Sundhedsstyrelsen
og Fødevaredirektoratet 2003.

Mvh, Christina Stigaard

Fra : Lisbeth

Dato : 04-06-05 08:35

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det så vigtigt at det lige er sødmælk børn får at drikke?

http://www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Spaedboern_og_smaaboern/Maelk/forside.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 05-06-05 08:59

">
http://www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Spaedboern_og_smaaboern/Maelk/for
side.htm

> Mvh. Lisbeth

Jeg synes, jeg fik forskellige svar fra jer, men alt var faktisk opsummeret
i ovenstående link.
Så nu kan jeg se sammenhængen...

Iben

Fra : SHM

Dato : 04-06-05 18:07

Fedtet i mælk (samt andet fedt) hjælper til hjernens lateralisering.
DVS. at hjernebjælken, som sidder mellem de to hjernehalvdele udvikles.
Udviklingen sker ved at der dannes fedt rundt om de "kanaler" der skal
overføre budskaber fra den ene hjerne halvdel til den anden.
Dette er en meget simpel forklaring på et meget vanskeligt emne, men fedtet
er altså vigtigt for at dit barn får mulighed for at udvikle sig korrekt.
Hvis dit barn ikke er tyndt kan du sagtens "nøjes" med at give letmælk.

Fra : Nette

Dato : 04-06-05 21:10

"Iben Holst" skrev

> Hvorfor er det så vigtigt at det lige er sødmælk børn får at drikke?

Der er delte meninger om alt:

http://www.netbaby.dk/artikler/kortnyt/show.asp?ID=670

Jeg har ladet mig fortælle, at man i Sverige anbefaler letmælk til børn over
et år.

Så måske er du ikke helt forkert på den?

Nette