Amning
Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 04-06-05 06:45

Hej,

Det anbefales, at amme 100% de første 6 mdr, men hvad mht. at gøre det i
længere tid, altså "kun" at amme?
Vores dreng bliver 6 mdr. om et par uger og han får udelukkende brystmælk og
det stortrives han på må man sige.
V/ 4 mdr. passerede han de 10 kg og v/ 5 mdrs. undersøgelsen sagde vægten
11.1 !
Selvfølgelig kan mønsteret ændre sig i forhold til sult/sovning osv., men
det går rigtig godt så egentlig har jeg bare lyst til at amme ham fortsat og
vente med grød osv. Har andre gjort det, og er det "godt nok" for ham?

Håber på et par tilbagemeldinger

Hilsen Pernille

Fra : Cat

Dato : 04-06-05 08:34

Lumholdt & Riber skrev:
> [...]
> vente med grød osv. Har andre gjort det, og er det "godt nok" for ham?

Jeg mener, at ammemælk er ernæring nok indtil de fylder 1 år. Dog skal
du huske at få ham lidt ud, for det kan knibe med d-vitaminer.

Nogle mener, at der er et vindue ved 8-10 mdrs alderen, hvor de er
motiverede for at lære at skubbe mad bagud i munden (med andre ord
spise). Den skal du nok fange. Men grød er jo ikke nødvendigt. Du kan jo
vente lidt og starte med ganske almindelig mad - i små stykker.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 04-06-05 13:01

Hejsa

>Jeg mener, at ammemælk er ernæring nok indtil de fylder 1 år. Dog skal
>du huske at få ham lidt ud, for det kan knibe med d-vitaminer.

Det anbefales jo at give alle spædbørn fra 2 uger til 1 år
d-vitamindråber, så mon ikke behovet dækkes den vej?
Men selvfølgelig er frisk luft altid godt, bare ikke for meget sol
(som jo er det, der giver d-vitaminer).

MVH
Gitte

Fra : Gitte

Dato : 04-06-05 13:00

Hej

> [...]
>vente med grød osv. Har andre gjort det, og er det "godt nok" for ham?

Jeg er ikke helt sikker, da den vejledning jeg har fået fra min sp
var/er baseret på, at min søn fik mme. Men jeg havde store problemer
med at få ham til at spise ske-mad, og spurgte til sidst min sp til
råds. Både for at få fif til at få det til at lykkes, men også fordi
jeg var begyndt at blive lidt bekymret for, om han fik den rigtige
ernæring.... Da jeg spurgte var han 7½ måned, og nægtede kategorisk at
åbne munden for at få mad ind... Men hun sagde, at jeg ikke behøvede
at bekymret mig mht. ernæringen, han ville ikke mangle noget endnu.
Men at det snart (inden for en måneds tid) skulle til at være, at han
fik andet end mælk.
Mener at anbefalingerne går på, at man ammer fuldt ud (hvis man kan)
til de er 6 måneder, og supplere med amning frem til de er 1 år.
Men lige pt. ville jeg ikke bekymre mig, hvis jeg var dig. Så længe
han trives, tager fint på og ellers er glad og tilfreds, er jeg sikker
på at din mælk er helt fin (og nok) for ham.
Så fortsæt med amningen, så længe det er nok, eller i hvert fald et
par måneder eller 3 endnu. Du kan sikkert også fornemme på ham, når
han begynder at være klar til anden mad, fx. at han bliver meget
interesseret i din/jeres mad - eller at mælken ikke mætter nok
længere...

MVH
Gitte

Fra : Lotus

Dato : 06-06-05 18:23

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og vente med grød osv. Har andre gjort det, og er det "godt nok" for ham?

Jeg har lige givet det samme forslag til Mus's indlæg om Profylac, men da du
måske også kan bruge det, får du det også.
Prøv at se "Håndbog i vellykket amning - en vejledning for
sundhedspersonale" fra side 145. Du kan hente den som pdf her:
http://www.sst.dk/publ/Publ2004/Vellykket_amning.pdf

Den er skrevet til fagfolk, så der er nogel fag-termer hist og her, men
ellers er den ret let læslig og indeholder alle sundhedsstyrelsens seneste
anbefalinger.

-Lotus-

Fra : Tulletine

Dato : 07-06-05 22:53

Hej Pernille

Jeg syntes det er superflot at du har mod på at amme forsat 100% -
respekt herfra for det.
Hvis du er usikker kan du tale med din læge eller SP som jo kender dig
og din søn.
Min SP rådede mig for 1½ år siden, da min datter var knap 9 mdr. til at
begynde på grøden. Bare tilbyde det før amningen. Efter ca. 1 uge
begyndte min datter at spise HIPP rismelsgrød uden noget frugthalløj og
så er det kørt lige så stille med alle de nye madvare siden. Hun får det
tilbudt men hvis ikke hun vil spise det i dag jamen så får hun noget
andet og får tilbuddet om at smage igen næste gang vi andre skal have
det.
Det har fungeret godt for vi krymper tæer og de færldre der plager deres
børn om at spise og hvor maden bliver en kamp om meget andet end det det
egentligt er.
Forsat god amning.
Kh.
TulleTine