Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Budgetkonto
Fra : Heidi

Dato : 02-06-05 21:21

Vi har indtil nu klaret alle vores regninger osv. selv, men jeg er ved
at være forfalden til at få lavet en budgetkonto, som en del af vores
totalkonto (Jyske Bank), hvor vi også har et totalkontolån på.
Jeg skal have ringet til banken for at få en aftale om en gennemgang af
tallene, men er der nogen der indtil da har et bud på følgende:

- Skal man indsætte sin løn på samme konto som budgetkontoen er lavet
på? Eller kan man godt nøjes med at have budget og lån på samme konto,
og så bare overføre fra en anden lønkonto?
- Kan man stadig have dankort/visakort til den disponible del af
kontoen, hvis der står penge der (uanset om lønnen bliver indbetalt
dertil eller ej)?
- Hvis man får oprettet budgetkontoen udfra det budget man har lagt nu
(jeg er ved at udregne den nødvendige overførsel vha. Jyske Banks eget
budgetprogram), og så senere får flere udgifter man gerne vil have med i
budgettet, kan man så selv overføre et ekstra beløb til budgetkontoen,
eller skal banken have besked om at ændre det faste månedlige beløb de
overfører, så det svarer til de samlede udgifter? Og er det mon noget de
tager gebyr for, hvis de skal ændre dette flere gange?
- Hvis man har fået sat sine udgifter for højt, og det feks. efter et år
viser sig at man har penge i overskud, kan man så få overskuddet flyttet
til feks. en opsparing? Eller kan man kun få ændret den månedlige
overførsel til et lavere beløb så det udligner sig selv?
- Og til sidst - kan man godt have både disponibel del (hvor
dankort/visa kan bruges), opsparing, budget og totallån på en og samme
konto?

Nogen der ellers har noget man skal være opmærksom på?

Pft.

--
Heidi

Fra : bme

Dato : 02-06-05 21:40

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> Vi har indtil nu klaret alle vores regninger osv. selv, men jeg er ved at
> være forfalden til at få lavet en budgetkonto, som en del af vores
> totalkonto (Jyske Bank), hvor vi også har et totalkontolån på.

God ide, du sparer renter.

> Jeg skal have ringet til banken for at få en aftale om en gennemgang af
> tallene, men er der nogen der indtil da har et bud på følgende:

vi forsøger

> - Skal man indsætte sin løn på samme konto som budgetkontoen er lavet på?
> Eller kan man godt nøjes med at have budget og lån på samme konto, og så
> bare overføre fra en anden lønkonto?

med jsykebanks totalkonto kan du sagtens overføre din løn til din
totalkonto. Kontoen kan deles op i flere dele, dvs. en del som alm.
lønkonto, en del som budgetkonto og samtidig kan du endda også overføre
penge til en opsparingsdel.

> - Kan man stadig have dankort/visakort til den disponible del af kontoen,
> hvis der står penge der (uanset om lønnen bliver indbetalt dertil eller
> ej)?

Hvis du har dankort til totalkontoen vil hævninger foregå fra den "alm.
del". MEN hvis du bruger flere penge end der står på den alm. del, vil det
påvirke muligheden for at betale regninger fra budgetdelen. Det kan derfor
være en god ide at have en lønkonto ved siden af totalkontoen.

> [...]
> budgetprogram), og så senere får flere udgifter man gerne vil have med i
> budgettet, kan man så selv overføre et ekstra beløb til budgetkontoen,

Ja, ingen problemer her, slet ikke hvis du har jyskenetbank.

> eller skal banken have besked om at ændre det faste månedlige beløb de
> overfører, så det svarer til de samlede udgifter? Og er det mon noget de
> tager gebyr for, hvis de skal ændre dette flere gange?

Mon ikke de forsøger at tage et gebyr hvis du ændrer flere gange. Husk den
første hovedregel, alle banker er griske!

> [...]
> til feks. en opsparing? Eller kan man kun få ændret den månedlige
> overførsel til et lavere beløb så det udligner sig selv?

Du kan flytte rundt med pengene lige så meget du lyster.

> - Og til sidst - kan man godt have både disponibel del (hvor dankort/visa
> kan bruges), opsparing, budget og totallån på en og samme konto?

har vist svaret længere oppe, men ja det kan du sagtens.

> Nogen der ellers har noget man skal være opmærksom på?
>
> Pft.

Jo flere penge du har stående på din totalkonto, jo mindre skal du betale
rente af dit lån. Du betaler jo kun renter af den totale saldo. (lån minus
indestående)

/bo

Fra : Heidi

Dato : 03-06-05 06:02

bme wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
>
> God ide, du sparer renter.

Ja, men det er nu heller ikke fordi vi har betalt meget i renter, da vi
i forvejen har en opsparing på samme konto som lånet. Jeg var bare i
tvivl om man kunne have budgetdelen på samme konto.

> vi forsøger

Tak for det

> [...]
> totalkonto. Kontoen kan deles op i flere dele, dvs. en del som alm.
> lønkonto, en del som budgetkonto og samtidig kan du endda også

Fint.

> [...]
> del, vil det påvirke muligheden for at betale regninger fra
> budgetdelen. Det kan derfor være en god ide at have en lønkonto ved

Dvs. hvis jeg hæver mere end der står på den disponible del, så vil det
påvirke budgetdelen først, i stedet for feks. lånet eller opsparingen?
Regner nu heller ikke med at det bliver det store problem, da jeg plejer
at holde med økonomien ret tit.

> Ja, ingen problemer her, slet ikke hvis du har jyskenetbank.

Det har vi, og er meget tilfreds med det.

> Mon ikke de forsøger at tage et gebyr hvis du ændrer flere gange.
> Husk den første hovedregel, alle banker er griske!

Ja

> Du kan flytte rundt med pengene lige så meget du lyster.

Fint - jeg troede det var lidt mere diktatorisk, at man ikke selv kunne
styre budgetdelen så meget.

> har vist svaret længere oppe, men ja det kan du sagtens.

Og det havde jeg vist egentlig selv fundet frem til...

> Jo flere penge du har stående på din totalkonto, jo mindre skal du
> betale rente af dit lån. Du betaler jo kun renter af den totale
> saldo. (lån minus indestående)

Det er også derfor jeg egentlig gerne vil have det hele samlet på samme
totalkonto - lige nu har vi to konti, en hvor lønnen går ind, hvorfra vi
overfører et mere eller mindre fast beløb til kontoen med opsparing og
lån. Herfra betales alle faste udgifter. Fra lønkontoen betales alt
andet. Men det ville spare mig for en del flytten frem og tilbage, plus
være knap så uoverskueligt, som jeg efterhånden har fået det gjort til.

Mange tak for dit svar, som var en stor hjælp.

--
Heidi

Fra : Heidi

Dato : 03-06-05 06:08

Heidi wrote:

> [...]
> opsparingen? Regner nu heller ikke med at det bliver det store
> problem, da jeg plejer at holde med økonomien ret tit.

Her skulle selvfølgelig stå "holde ØJE med..."

--
Heidi

Fra : Anita

Dato : 02-06-05 22:25

Heidi wrote:
> [...]
> Jeg skal have ringet til banken for at få en aftale om en gennemgang
> af tallene, men er der nogen der indtil da har et bud på følgende:

Lige en overordnet besvarelse ud fra vores situation.

Jeg kender ikke til Jyske Banks koncept. Men vi har følgende konti:

Hver sin lønkonto (med tilhørende kassekredit)
Hver sin opsparing
Fælles budgetkonto
Fælles kassekredit
Boliglån
Kreditforeningslån

Den fælles kassekredit bruges til uforudsete udgifter, køb af dyrere ting vi
ikke lige har råd til (fx har vi 2 gange købt bil og trukket pengene her).

Alle konti styres hjemmefra via netbank. Når der er stort + på budgetkontoen
overfører vi fx 10.000 til kassekreditten og formindsker på den måde
renteudgifterne. Når der så er brug for pengene på budgetkontoen, føres de
tilbage igen.

Vi har lavet et regneark, for lettere at kunne holde styr på de forskellige
udgifter. Dette kan man ret let gøre selv, og behøver ikke betale banken
4-500 kr. for at lave dette arbejde.

Ved ikke om noget af dette var brugbart for dig. Jeg tror bare det var min
pointe at forklare, at man ofte kan få det som man gerne vil have det, bare
man beder om det :)

Venligst Anita

Fra : Heidi

Dato : 03-06-05 06:07

Anita wrote:

> [...]
> forskellige udgifter. Dette kan man ret let gøre selv, og behøver
> ikke betale banken 4-500 kr. for at lave dette arbejde.

Jeg har også et efterhånden ret stort og indviklet regneark, som nok er
blevet FOR stort at holde styr på, mht. hvor meget jeg skal have stående
hvor, for at det løber rundt.
Jeg har som sagt hentet et budgetprogram fra Jyske Bank, og det er
egentlig meget fint til at udregne hvor meget man skal overføre hver
måned, for at det hænger sammen (det kunne sagtens laves i et regneark
også, men det passede egentlig fint med vores udgifter).

> Ved ikke om noget af dette var brugbart for dig. Jeg tror bare det
> var min pointe at forklare, at man ofte kan få det som man gerne vil
> have det, bare man beder om det :)

Ja det har du jo nok ret i - grunden til at jeg spørger herinde er også
bare, at jeg har brug for at få et lidt bedre overblik over vores
økonomi lige nu, og budgetkontoen kan ikke lige oprettes af sig selv i
dag Men ved at få tingene ned på skrift, har jeg også et bedre
overblik over hvad jeg skal bede om når jeg kommer i banken.

Tak for svaret.

--
Heidi