Eheim Spandpumpe - Hvilken model?
Fra : Anders Christiansen

Dato : 02-06-05 11:59

Jeg har et 180 L. akvarie med ca. 15 mindre cichlider gående. P.t. har jeg
en fluval 4 (den gamle model) kørende i akvariet, men er ikke så tilfreds
med den. Mine krav til en ny pumpe er, at den skal være næsten lydløs og
have en kapacitet på over 1000 L. i timen. Den skal gerne under de 1200
kr. - er også åben overfor en brugt model...

Men der er jo et hav af modeller i forskellige prisklasser - hvilken én er
at foretrække sammenlignet med ydeevne og pris???

Fra : Ivan Gregersen

Dato : 02-06-05 14:26

Hejsa Prøv at kigge på
www.akvanet.dk
"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:429ee680$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Anders Christiansen

Dato : 02-06-05 15:24

Hej igen!

jeg har lidt svært ved at se hvad "akvanet.dk" har af Eheim spandpumper -
det var jo det jeg efterlyste

Eheim 2224 kører "kun" 700 L. i timen - kunne godt tænke mig en lidt
kraftigere ydeevne

- tak for hjælpen, håber der er andre gode forslag på en passende Eheim
Spandpumpe indenfor de førnævnte kriterier.

Venlig hilsen Anders

Fra : HKN

Dato : 02-06-05 14:27

"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> wrote in
message
> [...]
> have en kapacitet på over 1000 L. i timen. Den skal gerne under de 1200
> kr. - er også åben overfor en brugt model...

Køb 2224 - er på pakketilbud hos akvariewest t. kr. 799,-

http://www.akvarieforretningen.dk/shop/EHEIM2224_pakke.html

-Henrik

It has removed 74 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-06-05 15:33

HKN wrote:
> Køb 2224 - er på pakketilbud hos akvariewest t. kr. 799,-

Øhh - den opfylder ikke kravet med 1000 liter/time ´- den er kun på 700 !

Så kan man gå et skridt op til 2226 - den er på 950 liter/time:

http://www.akvarieforretningen.dk/shop/EHEIM2226_pakke.html

Og det er stadig et pakketilbud - og budgettet holder.

Eller yderligere et skridt til 2028 - så er vi på 1050 liter/time:

http://www.akvarieforretningen.dk/shop/EHEIM2028.html

Men så er det kun selve pumpen - og budgettet holder kun næsten.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anders Christiansen

Dato : 02-06-05 15:47

Eheim 2226 ser fornuftig ud - er der nogen der har set den billigere end til
995 kr. på http://www.akvarieforretningen.dk/shop/EHEIM2226_pakke.html ???

- tak for tippet Jan!

Venlig hilsen Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-06-05 15:56

Anders Christiansen wrote:
> Eheim 2226 ser fornuftig ud - er der nogen der har set den billigere
> [...]

Det var så lidt

Jeg købte selv en Eheim hos Akvarie West for et par år siden - og der kunne
jeg ikke finde den billigre andre steder.

Fra : HKN

Dato : 02-06-05 17:27

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Øhh - den opfylder ikke kravet med 1000 liter/time ´- den er kun på 700
!

Nej, men det er rigeligt til et 180L

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-06-05 18:27

HKN wrote:
> Nej, men det er rigeligt til et 180L
> -Henrik

Ja - med alm. selskabsfisk er det fint, men her er det nogle ret svinende
fisk, så der er jo nok en grund til, at der er ønsket 1000 liter / time.

Fra : HKN

Dato : 02-06-05 18:56

> Ja - med alm. selskabsfisk er det fint, men her er det nogle ret
svinende
> fisk, så der er jo nok en grund til, at der er ønsket 1000 liter / time.

Ja, nogen vil have de 12-cylindrede bil, andre den 4-cylindrede - fakta er
at de begge får dig fra A til B. Jeg tror ikke på at du oplever nogen
forskel i et 180L om du har en gennemstrømning på 700 el. 1000l om det er
med cichlider eller "selskabsfisk".

Der er et stort spring fra en Fluval4 til en spandpumpe af god kvalitet -
meget stort spring!

Men det er jo bare min mening.

Mvh

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 03-06-05 23:24

Efte min mening er du bedre stillet, hvis du beholder den spandpumpe du
allerede har, og køber et powerhead. Der er stor uenighed omkring hvor meget
strøm cichlider har "brug for". Du skriver ikke hvilke cichlider du har, men
er det Mbunaer vil de gerne have en del strøm, men er det fritsvømmere, er
de stort set ligeglade. Kravet til et biologisk filter er, at akvariets vand
køres igennem ca. 2-3 gange i timen. Der er mig bekendt ikke mange der
bruger spandpumpen til at lave bevægelse i vandet. Man bruger et powerhead.
(Nu ved jeg jo ikke om din Fluval er totalt færdig?) Alternativt kan du jo
overveje den berømte "blå svamp" med et powerhead bagved. Bedre biologisk
filter fået ganske simpelt ikke, og kun powerheadets str. afgør hvor stor
gennemstrømning du får. Læs evt. på:
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=194 kanon artikel.

Mvh

Jaspers

Fra : Anders Christiansen

Dato : 04-06-05 15:47

Hej igen!

Jeg kom til at tænke på om al filtermateriale samt hvad jeg ellers skal
bruge for at sætte den til med det samme, følger med dette tilbud, som Jan
foreslog:
http://www.akvarieforretningen.dk/shop/EHEIM2226_pakke.html

Hvad koster filtermateriale i øvrigt til denne pumpe og hvor tit skal man
skifte det?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Anders

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 04-06-05 23:22

> [...]
> bruge for at sætte den til med det samme, følger med dette tilbud, som Jan

Tja, som der står er det en pakke med pumpe, filtermateriale (to liter),
varmelegme, og net.

Varmelegme og net + termometer har du sikkert i forvejen?

> Hvad koster filtermateriale i øvrigt til denne pumpe og hvor tit skal man
> skifte det?

Der er meget stor forskel på prisen på filtermateriale. Personligt kører jeg
med nogle keramik-rør (som fulgte med) i bunden af pumpen, derefter et
ordenligt lag alm. lega-sten (dem til potteplanter). I toppen har jeg ca. 10
cm. af den blå svamp, jeg tidl. i tråden har rost.

Det er meget udbredt at bruge leca-sten, da de er ufatteligt billige, og
utroligt gode. Uforgængelige, og totalt ugiftige for fiskene. Men ellers er
udbuddet ufatteligt stort. Du kan få Bio-bolde, keramik-rør mmm. Nogle
sværger til det ene, og andre til noget andet. Men én ting er sikkert: Eheim
tjener godt på en pakke ler-rør til 150 kr

Eftersom pakken, du har kig på, kun indeholder 2 liter, skal du ud og have
fat i noget mere. Personligt vil jeg anbefale de famøse Leca-sten. Men alt
hænger sammen: Hvis spandpumpen skal fungere både som biologisk og makanisk
filter (skal både indeholde de gode bakterier + holde urenheder tilbage),
skal du have fat i noget "fint-masket" materiale til pumpen. Fx. noget
filtervat. Uheldigvis er det jo bare sådan, at jo "finere" filter man har i
sin pumpe, jo nemmere "slammer" den til, og skal renses. Men hvis du
allerede har et "mekanisk" filter kørende til at holde plantedele + større
stykker affald borte, ville jeg pakke spandpumpen med mere grovt materiale
(som Leca + grov blå svamp). Gør du dét, kan du være heldig, at den kører i
årevis uden at skulle renses. Det mest realistiske er dog at den skal renses
en gang om året. Hvis du imidlertid pakker den med meget fint filtervat i
toppen, skal du nok ikke regne med at den kører mere end 3 måneder. Det
sidste er jeg dog ikke sikker på, da jeg aldrig har prøvet det. Men husk: Du
skal altid pakke spandpumpen med det groveste i bunden, og derefter finere
og finere.

Men tag lige et kig på denne artikel fra Aalborg akvarieforening:
http://aalborg-akvarieforening.dk/skabelon6.asp?articleid=134&menuid=23

Held & lykke med pumpen. (Du kan i øvrigt trygt handle med West, har lige
modtaget en pakke fra ham... meget hurtigt og bekvemt, og uden bøvl , og
nej, jeg har intet med forretningen at gøre

Mvh

Jasper

Fra : Anders Christiansen

Dato : 09-06-05 20:07

Hej Jasper!

Takker for din lange besvarelse! Jeg har fået pakken og er i skrivende stund
ved at sætte den til.

Du skrev:

> [...]

- Kan jeg ikke sætte spandpumpen til nu med de tilhørende 2 Liter, eller det
er måske ikke nok??

Man har jo svært ved at vente

Vh. Anders Christiansen

Fra : BC

Dato : 09-06-05 21:04

> - Kan jeg ikke sætte spandpumpen til nu med de tilhørende 2 Liter, eller
> det er måske ikke nok??
>
> Man har jo svært ved at vente

Jo da det kan du sagtens, du kan altid fylde på senere

jeg har lige sendt dig en Mail

mvh Brian Conradsen (Fredericia)

Fra : Anders Christiansen

Dato : 09-06-05 22:19

Hej!

Jeg står og bøvler med det skidt lige nu og har monteret det i en lidt
forkert rækkefølge, sådan at jeg ikke kan fylde vand i pumpen - kan jeg ikke
starte den op uden at den er fyldt med vand, vil den ikke automatisk suge
vand i sig???

Håber på et svar i aften

Fra : mlm [1725]

Dato : 09-06-05 22:29

Anders Christiansen skrev:
> [...]
> starte den op uden at den er fyldt med vand, vil den ikke automatisk suge

Hej Anders,
Min erfaring er at du skal løfte indsuget op over pumpen og så tilsætte
vandet, indtil det løber ud af ud"suget". min eheim stopper med at
pumpe, bare der er lidt luft i systemet. Så må man ryste eller kippe den
lidt indtil den har skubbet luften ud.
Sæt ind og udstrålingsrørene på og brug deres "påfyldningsstuds". Der
skal jo bruges nogle liter inden den er fyldt.

God fornøjelse
Matias

Fra : Anders Christiansen

Dato : 09-06-05 22:50

okay.. Men jeg har nu fyldt pumpen fuldstændig op med vand, men slangen op
til akvariet er der ingen vand i. Da jeg startede pumpen kørte der heller
ingen vand igennem, den brummede bare.
Jeg bliver vel nødt til også at fylde slangen med vand - det er bare næsten
umuligt, fordi jeg har sat det hele sammen og den grønne slange er ikke til
at rive af!!

Tak for det hurtige svar! - Ku godt bruge endnu et

Vh. Anders

Fra : mlm [1725]

Dato : 09-06-05 23:08

Anders Christiansen skrev:
> [...]
> at rive af!!
>
> Tak for det hurtige svar! - Ku godt bruge endnu et

Tja, nu ved jeg ikke hvor følsom du er, men hvis du suger (et par gange)
i udsugningsslangen, burde der jo ske noget. Ellers vend pumpen lidt.
Nogle gange er der kun luft oppe i pumpehovedet.
/Matias

Fra : Anders Christiansen

Dato : 09-06-05 23:13

Lige præcis Matias! Jeg har lige netop gjort dette før jeg så dit indlæg -
og nu kører det!

Eheim 2226 er monster lydløs i forhold til den gamle fluval 4 jeg havde!!!
Det er suverænt lækkert og så er der tilmed knald på fætteren.
Tak for hjælpen til alle der har været så flinke at svare på denne tråd.

- Hvad skulle man som akvarist gøre uden et sådanne forum..

Venlig hilsen Anders

Fra : mlm [1725]

Dato : 09-06-05 23:22

Anders Christiansen skrev:
> [...]
> Tak for hjælpen til alle der har været så flinke at svare på denne tråd.
>
> - Hvad skulle man som akvarist gøre uden et sådanne forum..

Så kan du sove trygt og roligt. Jeg er ligeså begejstret for disse fora
som dig.
/Matias