mp3 converter til lavere bitrate
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-06-05 10:31

I windows har jeg tidligere brugt CDex til at konvertere MP3ere med høj
bitrate ned til en lavere bitrate for at de kunne være på min MP3
afspiller...

Nogen som kan anbefale et lignende program der kører i linux ?

Det må meget gerne ligge med i Debian pakkearkiv :) eller kunne fås som
deb pakke.

/mikkel

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-06-05 14:52

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
>
> Nogen som kan anbefale et lignende program der kører i linux ?
>
> Det må meget gerne ligge med i Debian pakkearkiv :) eller kunne fås som

Lame er et godt bud. På min bruger jeg følgene script, til at komprimere
filerne om til 64 kbit VBR og smide dem på MP3 afspilleren-

#!/bin/bash
FOOBAR=$(basename "$@")
lame -v -B 64 --resample 22.05 "$@" "/mnt/nibbler/$FOOBAR"

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-06-05 16:42

> Lame er et godt bud. På min bruger jeg følgene script, til at komprimere
> filerne om til 64 kbit VBR og smide dem på MP3 afspilleren-

> [...]

Det prøver jeg at gå videre med :)

Tak for det

/mikkel

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-06-05 00:17

> Lame er et godt bud. På min bruger jeg følgene script, til at komprimere
> filerne om til 64 kbit VBR og smide dem på MP3 afspilleren-

> [...]

Min løsning endte således:
Nedenstående placeres i en fil konverter.sh
#!/bin/bash

DIR=$($pwd)
FOOBAR=$(basename "$@")
TMPDIR=/tmp/.konverter
touch "$TMPDIR/$FOOBAR.lock"
mkdir $TMPDIR
echo "Konverterer: PATH $@"
lame -q 7 -v -B 128 --resample 44.1 "$@" "$TMPDIR/$FOOBAR"
mv "$TMPDIR/$FOOBAR" "$@"
echo "Done converting"
mikkel@mikkel-pc:/opt/scripts$

I KDE tilføjes scriptet til open with i "control panel" til filer der
har filendelsen mp3.

Jeg kan nu klikke på en tilfældig mp3 og vælge open with konverter.sh
hvorefter filen bliver konverteret til en lavere bitrate.

Se det er linux fra sin bedste side... , men gad ikke lige bruge tid på
at lave et et frækt gui :)

Der mangler lige at blive tilføjet, at hvis der ikke findes nogle lock
filer så skal den slette directoriet igen... Det kommer senere :)

Men tak for hjælpen !

Hilsen Mikkel