6-årig med tandlægeskræk
Fra : Mette

Dato : 02-06-05 10:03

Min datter har været en flittig gæst hos tandlægen siden hun var 3 år
gammel. Hun har fået ordnet fyldninger en del gange uden nogen som helst
problemer.
Men de sidste to gange er det gået helt galt. Forrige gang kom tandlægen
slet ikke igang, fordi hun græd så hjerteskærende af angst. Så aftalte vi at
bruge lattergas næste gang. Og næste gang var i dag, men det gik helt i
kage. Hun ville ikke have masken over næsen (hylede, skreg, var i panisk
krampegråd) og vi prøvede med lokalbedøvende salve og med bedøvelse, der
blev sprøjtet ind på tand og tandkød og lige lidt hjalp det - hun skreg og
hulkede og vi følte allesammen (tandlæge, assistent og jeg) at vi nærmest
begik et overgreb mod dette stakkels barn.

Sagen er at hun har en meget dårlig tand, der SKAL ud, fordi den har lavet
en tandbyld, der kan påvirke den ikke-synlige blivende tand. Men hvad i
alverden skal vi gøre??
Næste gang får en et glas cola med beroligende medicin, og så må vi se. Men
det er helt vildt ekstrem panisk angst, og det plejer jo slet ikke at være
sådan...

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 10:39

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse news:429ecb8b$0$295

> Sagen er at hun har en meget dårlig tand, der SKAL ud, fordi den har lavet
> en tandbyld, der kan påvirke den ikke-synlige blivende tand. Men hvad i
> alverden skal vi gøre??

Hun skal nok prøve, og tilbage til tilvænningsfasen hos tandlægen et par
gange.
Dvs. et par besøg hos tandlægen, hvor der ikke laves noget, men de bare får
lov til at lige kigge på hendes tænder, og hun får lov til at lege lidt med
tandlægestolen. Evt. lad hende undersøge dine tænder, sammen med tandlægen,
så du kan være med til at vise hende, at det ikke er så farligt. Så skal hun
selvfølgelig også have lov til, at hælde vand i den lille kop, så mor kan
skylle.

Jeg ved selvfølgelig ikke om tandlægen vil gå med til det, og om i har tid
til det, eller om det vil virke, når hun først har fået tandlægeskrækken,
men jeg tror at det er den bedste løsning til, at få hende til at slappe af
lidt igen.
Du kan også love hende en gave, når hun endelig har overstået sin
behandling. Så har hun lidt at se frem til, når det " farlige" er overstået.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 11:05

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hun
> selvfølgelig også have lov til, at hælde vand i den lille kop, så mor kan

Vi har jo netop været hos tandlægen mange gange - både gange, hvor der bare
blev kigget og gange hvor der blev lavet noget. I den seneste tid har der
været tre gange - og den første gang blev der kun kigget og hun var helt
tryg - men sidste gang og i dag gik hun i koma og man kan slet ikke nå ind
til hende.

> Du kan også love hende en gave, når hun endelig har overstået sin
> behandling. Så har hun lidt at se frem til, når det " farlige" er
overstået.

Det gjorde jeg også i dag - en ret stor gave, som hun sagde ja til - men da
det kom til stykket gik hun stadigvæk i panik, så vi måtte tage hjem - uden
at tage i BR - det har hun så grædt over lige siden.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 14:13

Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse news:429eda24$0$208

> [...]
> tryg - men sidste gang og i dag gik hun i koma og man kan slet ikke nå ind

Ja, det er da noget skidt.
Har der været mange smerter ifm. behandling, siden hun er blevet så angst
for tandlægen ?

> [...]
uden
> at tage i BR - det har hun så grædt over lige siden.

Ok, metoden virker ellers nogengange. Vi måtte også forlade tandlægen en
gang, uden at de fik lov til, at tjekke vores datters tænder. Hun vil dog
gerne have den lille ring, som hun havde set derinde, så vi gik ind igen,
tandlægen kiggede lige hurtigt og hun fik sin ring. Hun var dog kun 3 år
dengang. Det var hendes første tandlægebesøg.
Ingen af vores børn har fået en decideret behandling hos tandlægen. Den
store har dog fået trukket nogle mælketænder ud, da de ikke vil falde ud
selv, og de nye tænder var kommet frem.

Hvis din datter har haft en meget smertefuld behandling, kan man jo godt
forstå at hun nu er lidt panisk. Har tandlægen gjort sig umage med, at
fortælle hvad der skal laves undervejs ? F.eks.: " Vi laver lige et lille
prik her og det gør lidt ondt, derefter kan du ikke mærke noget, når vi
fikser tanden".

Ellers vil jeg da håbe at det beroligende middel virker for hende. Fuld
narkose er som Holst skriver vel også en mulighed, men imo lidt voldsomt og
det kurere jo ikke hendes tandlægeskræk på sigt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 10:42

Mette wrote:

> Sagen er at hun har en meget dårlig tand, der SKAL ud, fordi den har lavet
> en tandbyld, der kan påvirke den ikke-synlige blivende tand. Men hvad i
> alverden skal vi gøre??

Fuld narkose?

Men hvad siger tandlægen? Det kan vel ikke være første gang, tandlægen
oplever umulige børn.

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 11:07

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Fuld narkose?

Det kunne være en løsning. Problemet er, hvordan man giver fuld narkose til
et barn, man ikke engang kan lægge en næsemaske på...?

> Men hvad siger tandlægen? Det kan vel ikke være første gang, tandlægen
> oplever umulige børn.

Tandlægen har nu foreslået det beroligende middel i colaen - ellers ved de
ikke rigtigt.

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 11:26

Mette wrote:

> Tandlægen har nu foreslået det beroligende middel i colaen - ellers ved de
> ikke rigtigt.

En anden tandlæge. Måske er tandlægen problemet, for selvom han måske
virker nok så sød og rar, så er hun måske ikke tryg ved ham længere.

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 11:50

> En anden tandlæge. Måske er tandlægen problemet, for selvom han måske
> virker nok så sød og rar, så er hun måske ikke tryg ved ham længere.

Hun fik faktisk en ny tandlæge - men den nye er faktisk meget sødere end
hende den anden. Måske er hun for sød, for den anden var en lidt ældre,
dame, der var meget bestemt, mens den nye er meget meget sød.
Klinikassistenten, der i dag var en moden kvinde, var faktisk den eneste,
der kunne få min datter til at lytte, fordi hun tog den bestemte tone på -
men det hjalp alligevel ikke helt.

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 12:37

Mette wrote:

> [...]
> der kunne få min datter til at lytte, fordi hun tog den bestemte tone på -

Ja, men fordi hun virker meget sødere, så kan det jo være, at kemien
mellem hende og din datter måske bare ikke fungerer alligevel.

Men at find en gammel mandlig tandlæge på 55 år eller så. Sådan lidt
hoppe i den anden grøft. Sådan en gammel gråhåret mand med mere hår ud
af næsen og ørene end på hovedet

Det er svært at sige, hvad der kan hjælpe.

Hvad med bestikkelse?

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 13:23

> Men at find en gammel mandlig tandlæge på 55 år eller så. Sådan lidt
> hoppe i den anden grøft. Sådan en gammel gråhåret mand med mere hår ud
> af næsen og ørene end på hovedet

Nu er det jo skoletandplejen, så man kan ikke lige vælge og vrage
desværre....

> Det er svært at sige, hvad der kan hjælpe.
>
> Hvad med bestikkelse?

Har prøvet, men selv løftet om en "california girl med heste" var ikke
bestikkelse nok....
Jeg håber det beroligende medicin hjælper...

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 13:49

Mette wrote:

> Nu er det jo skoletandplejen, så man kan ikke lige vælge og vrage
> desværre....

Joh, men er det et problem, og skal behandlingen foretages, så kan man
jo nok finde en løsning på sådant.

> Har prøvet, men selv løftet om en "california girl med heste" var ikke
> bestikkelse nok....

Ja, så er det ikke godt at vide, hvad jeg mere kan foreslå. Jeg er ikke
tilhænger af bestikkelse, men er det det, der ska til, så ...

> Jeg håber det beroligende medicin hjælper...

Ja, der er vel ikke andet end at prøve og se, hvordan det går.

Fra : Cat

Dato : 02-06-05 20:00

Mette skrev:
> "Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo skoletandplejen, så man kan ikke lige vælge og vrage
> desværre....

For det første kan man det - der er som oftest en anden skole i omegnen
med skoletandpleje.

For det andet har man nu ret til at få dækket noget af udgiften, hvis
man melder sit barn ud af skoletandplejen og tager en privat. Det har
jeg gjort.

Tine

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 13:24

Midlet hedder "Dormicum" - skulle virke angstnedsættende...

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 13:53

Mette wrote:

> Midlet hedder "Dormicum" - skulle virke angstnedsættende...

Virker til at være et middel, der typisk gives forud for anæstesi, se:

<http://www.lmk.dk/(bohz4o45xkzm4nzdphc0qyj4)/Show.aspx?subdoc=search_all&action=search&SearchString=dormicum&docid=frameset>

men det kan jo nok også virke beroligende i andre sammenhænge :)

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 02-06-05 17:08

Hej Mette.

Dormicum, eller Midazolam, som det også hedder bliver brugt i forbindelse
med langvarige narkoser. Man bruger det bl.a. også på intensiv afdelinger
til at holde patienterne sovende med. Et meget stærkt sove- og
afslapningsmiddel.

Hvis hun skal i fuld narkose, får hun lagt et drop og får så medicinen den
vej. Det kan da godt være, at du skal overveje den løsning lige nu, da
tanden skal ud, så den ikke ødelægger mere end højst nødvendigt.

Jeg føler virkelig med dig og dit barn. Håber at du finder en løsning.

Mvh. Rikke.

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 18:02

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:o5Gne.308$5z4.304@news.get2net.dk...
> [...]
> tanden skal ud, så den ikke ødelægger mere end højst nødvendigt.
>
> Jeg føler virkelig med dig og dit barn. Håber at du finder en løsning.

I første omgang får hun det som beroligende således, at de er i stand til at
lægge enten en lokalbedøvelse på tanden eller give hende lattergas. Jeg
håber det virker... det var SÅ hårdt i dag...puha...

Fra : David T. Metz

Dato : 03-06-05 10:39

Mette wrote:

> Hun fik faktisk en ny tandlæge - men den nye er faktisk meget sødere end
> hende den anden. Måske er hun for sød, for den anden var en lidt ældre,
> dame, der var meget bestemt, mens den nye er meget meget sød.

Det er sikkert en af flere faktorer. En for "sød" kan virke for usikker
set fra din datters position.

David

Fra : ThomasB

Dato : 02-06-05 17:38

> [...]
> Men
> det er helt vildt ekstrem panisk angst, og det plejer jo slet ikke at være

For det første er det forrykt at børn får huller i tænderne. (glemmer i at
børste tænder, eller får hun for meget slik og soda/saftevand?)

For det andet, så skrot skoletandlægen og betal for en rigtig tandlæge.
Jeg kan rigtig mange "gode" historier om skoletandlæger!
En fik at vide, at han havde 9(!) huller i tænderne, og han kom op til en
privat tandlæge, og så havde han ingen huller.. Han kunne slet ikke fatte at
skoletandlægen virkelig havde skrevet 9 huller på kortet, når der ingen
huller var.
En anden fik at vide at han skulle have bøjle på, fordi hans nye tænder sad
hulter til bulter i munden, den private tandlæge sagde et det nok skulle
rette sig, hvilket det gjorde efter 2 år.
En tredie fik bøjle på, og har nu fået konstateret at hendes tænder er klemt
for meget sammen, og hendes gane er blevet for høj!

For det tredie, så ville jeg aldrig give mit barn beroligende medicin, det
er simpelthen et skråplan uden lige, og også ganske forrykt.

Og for at hjælpe din datter med sin angst, så skal i lege tandlæge
derhjemme. Hun får lov til at "ordne" dine tænder med en vatpind el. og så
kan du "ordne" hendes med en vatpind. Og når du nu skifter til en privat
tandlæge, kan du passende tage din datter med en tur, når du selv skal
derop. Så hopper du i stolen først så hun ser at mor godt tør, og bagefter
kan tandlægen kigge på hendes tænder. Derefter kan tandlægen spørge om hun
har lyst til at vi ordner det nu, eller om hun vil vente til om en uge.

Er hendes forhold til tandlæger allerede ødelagt, så får hun det endnu
sværre når hun bliver ældre.
Når hun allerede har tandbyld og huller så tør jeg slet ikke tænke på hvad
hun får af kvaler senere, og oven i købet med angst for tandlæger...

Mvh Thomas

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 18:16

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> For det første er det forrykt at børn får huller i tænderne. (glemmer i at
> børste tænder, eller får hun for meget slik og soda/saftevand?)

Vi børster tænder til den store guldmedalje - med tandtråd og hele
molevitten. Årsagen til hendes tænders tilstand ligger i, at hun ammede
døgnet rundt - især om natten - til hun havde munden fuld af tænder og et
godt stykke længere. Hun fik hverken sukkerjuice eller noget, men tænderne
lå badet i sød brystmælk hele natten og det fjernede lige emaljen. Det er i
hvert fald tandlægernes forklaring. (To uafhængigt af hinanden).
Set i bakspejlet skulle jeg ikke have ammet så længe om natten, men det ved
jeg så til næste gang. Hun fik det første hul som 2½ årig, men tandlægen
mente, at det bare skulle børstes væk, og vi børstede og børstede og
fortænderne smuldrede og smuldrede væk. Det er noget skidt!
Jeg håber, at de blivende tænder er stærkere. Havde selv to huller i
mælketænderne, men har som voksen aldrig haft huller.

> For det tredie, så ville jeg aldrig give mit barn beroligende medicin,
det
> er simpelthen et skråplan uden lige, og også ganske forrykt.

Ja, det er da heller ikke sådan at jeg jubler over det - alternativet er, at
de dårlige tænder "smitter" de kommende, der sidder lige under overfladen.

> [...]
> har lyst til at vi ordner det nu, eller om hun vil vente til om en uge.

Vi har meget ofte leget tandlæge - med både hende og jeg som patient. Og hun
er helt rolig, når hun lægger sig i den rigtige tandlægestol. Problemet er,
at det rent faktisk gør ondt på hende, når de går i gang. Og selv den
mindste smerte, er nok til at gøre hende panisk. Det er smerten, hun er
bange for. Ikke selve tandlægen eller det at gå til tandlæge. Og smerten kan
man ikke fjerne uden først at påføre smerte - og så har vi en endnu større
ballade.

> [...]
> Når hun allerede har tandbyld og huller så tør jeg slet ikke tænke på hvad
> hun får af kvaler senere, og oven i købet med angst for tandlæger...

Der er ingen indikator for, at hun får tandproblemer senere, blot fordi hun
har tandproblemer nu - med mindre vi ikke får ordnet det, der er problemet
nu: to fyldninger, der skal udskiftes og en stump fortand, der skal rykkes
ud.

Jeg har slået mig selv nok oveni hovedet for dette problem og jeg har været
magtesløs. Du behøver ikke også at gøre det. Min datter har dårlige tænder,
fordi jeg ammede hende om natten. Det gør mig ikke til en dårlig mor, der
giver en forrykt opdragelse.

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 12:04

> [...]
> Jeg håber, at de blivende tænder er stærkere. Havde selv to huller i
> mælketænderne, men har som voksen aldrig haft huller.

Børn der bliver ammet når de har tænder, skal have børstet tænder efter de
er blevet ammet - især om natten.
Modermælk er enormt sødt.

> [...]
> at
> de dårlige tænder "smitter" de kommende, der sidder lige under overfladen.

Nej, det er ikke alternativet, hvis hun ikke får beroligende medicin.
Beroligende medicin er ikke noget man "bare giver".

I 50'erne og 60'erne gav man husmødre beroligende, det var dengang et
vidundermiddel.
Der er mange der ikke kan komme ud af det igen og de har fået depressioner
og angst. Se på www.benzoinfo.dk

Beroligende er noget lort, også selv om det kun gives en enkelt gang.
Nogle mener at når man først har prøvet at få beroligende, så sidder trangen
fast og man vil have lettere ved at få en misbrug senere. Det kan også
betyde at hun skal have beroligende medicin hver gang hun skal til
tandlægen.

Det er bedst at stå igennem angst - det lærer man noget af, også som barn.

> [...]
> kan
> man ikke fjerne uden først at påføre smerte - og så har vi en endnu større

Når først man mærker smerten, så sidder den "fast". Derfor er det vigtigt at
forebygge smerterne.
Det gøres ved at give hende en panodil eller ipren (hvis hun må få det som
lille), en times tid inden hun skal derop.
Derefter skal hun have en time inden bedøvelsen går væk - det burde
tandlægen også vide.

Men som sagt, skift tandlæge til en privat.

Måske skulle du lade bedsteforældrene tage med hende derop? Børn har en
anden "respekt" for bedsteforældre og bedsteforældre er gode til at aflede
børns opmærksomhed.

> [...]
> nu: to fyldninger, der skal udskiftes og en stump fortand, der skal rykkes

Hvis man har dårlige tænder som barn, så er der en stor risiko for at man
også får det som voksen.

> Jeg har slået mig selv nok oveni hovedet for dette problem og jeg har
> været
> magtesløs.

Det kan jeg godt forstå.

> Du behøver ikke også at gøre det.

Kunne aldrig falde mig ind :)

> Min datter har dårlige tænder,
> fordi jeg ammede hende om natten. Det gør mig ikke til en dårlig mor, der
> giver en forrykt opdragelse.

Jeg skriver hverken om forrykt opdragelse, eller om dårlige mødre.
Jeg synes det er forrykt at helt små børn får huller i tænderne.
Jeg synes det er forrykt at give børn beroligende medicin.

Fra : Mette

Dato : 03-06-05 12:37

> Børn der bliver ammet når de har tænder, skal have børstet tænder efter de
> er blevet ammet - især om natten.
> Modermælk er enormt sødt.

Ja, det fandt jeg ud af - men da det var så sundt at amme, så overvejede jeg
slet ikke, at det kunne indvirke negativt på tænderne. Iøvrigt stod jeg jo
ikke op og børstede hendes tænder natten igennem, når hun havde ammet. Som
regel snorksov jeg, mens hun rullede over og tog selv. (Ja, vi sov i samme
seng, fordi vi i den periode boede hos mine forældre og lånte deres
dobbeltseng. - Mine forældre sov dog på et andet værelse

> [...]
> vidundermiddel.
> Der er mange der ikke kan komme ud af det igen og de har fået depressioner

Thomas, jeg tvivler stærkt på, at et par dråber dormicum vil gøre min datter
afhængig eller volde skade.
Det er jo ikke noget hun skal have regelmæssigt, men kun den éne gang.
Men fortæl mig endeligt, hvad alternativet er, når hun er så panisk, at den
eneste måde, hvorpå man kan give smertestillende på, er at være fire mand og
at holde hende fast?? Dét tror jeg til gengæld er langt værre på længere
sigt, i forhold til tandlægetraumer og traumer generelt end 20 minutters
døs.

> Det er bedst at stå igennem angst - det lærer man noget af, også som barn.

Er det også bedst at gå igennem voldsomme smerter, når man kun er seks år?
Grunden til at hun skal have dormicum, er så hun vil lade tandlægen give
lokalbedøvelse, hvilket er en komplet umulighed nu, fordi det gør ondt. Det
er smerten, hun er bange for. Og smerten er jo konkret.

> [...]
> lille), en times tid inden hun skal derop.
> Derefter skal hun have en time inden bedøvelsen går væk - det burde

Jeg vil prøve at lokke en panodil i hende på tirsdag.

> Hvis man har dårlige tænder som barn, så er der en stor risiko for at man
> også får det som voksen.

Ikke nødvendigvis - MEN, der er en grund til at fortænderne (stumperne) skal
ud NU - og det er for ikke at gøre skade på de flotte nye tænder, der sidder
i gummerne.
Og nu da hun har én flot ny blivende kindtand (hun har ikke tabt nogle
tænder endnu), så bliver den blankpoleret flere gange dagligt.

> Kunne aldrig falde mig ind :)

> Jeg skriver hverken om forrykt opdragelse, eller om dårlige mødre.
> Jeg synes det er forrykt at helt små børn får huller i tænderne.

Og underforstået: det er forrykt, at man som forælder ikke har sørget for at
undgå det.

Fra : Holst

Dato : 05-06-05 16:06

Mette wrote:

> Jeg vil prøve at lokke en panodil i hende på tirsdag.

Lad være med at give hende andet medicin end det tandlægen har
ordineret. Og giver du hende alligevel en panodil forud, så husk at
fortælle tandlægen, at du har gjort det.

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 18:45

ThomasB wrote:

> For det første er det forrykt at børn får huller i tænderne. (glemmer i at
> børste tænder, eller får hun for meget slik og soda/saftevand?)

Nu kan der være andre årsager til huller i tænderne end manglende
tandbørstning.

En af mine bekendte er tandlæge, og jeg kom for på et tidspunkt til at
nævne, at en 13-årig var rigtig god til at børste tænder, fordi der
aldrig havde været et eneste hul. Til det sagde tandlægen, at det næppe
skyldtes tandbørstningen. Selv med god tandbørstning vil langt de
færreste nå at blive 13 år uden et eneste hul i tænderne. Derimod
skyldtes det efter al sandsynlighed, at sammensætningen af barnets spyt
(surhed, enzymindhold, hvad ved jeg) gav en naturligvis forebyggelse mod
huller i tænderne. Nogen mennesker havde spyt, der gav de mest uoptimale
betingelser for caries, medens der så var andre, der havde spyt med de
lige modsatte egenskaber.

Tandlægen nævnte så også, at det var meget normalt, at spyttet ændrede
karakter, så disse børn med en naturlig beskyttelse pludselig gik fra at
have absolut ingen huller til at få gennemboret hele hovedet. Givetvis
overdrevet.

> Og for at hjælpe din datter med sin angst, så skal i lege tandlæge
> derhjemme. Hun får lov til at "ordne" dine tænder med en vatpind el. og så
> kan du "ordne" hendes med en vatpind.

Det er da for tøset. Lån da farmands boremaskine.

Det er da at male fanden på væggen.

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 12:10

> Nu kan der være andre årsager til huller i tænderne end manglende
> tandbørstning.

Ja, for meget sødt..

> [...]
> karakter, så disse børn med en naturlig beskyttelse pludselig gik fra at
> have absolut ingen huller til at få gennemboret hele hovedet. Givetvis

Der kan måske være en lille forskel i spytsammensætning, kalkindhold osv.
Men jeg tvivler på at det er det der er talt om her. Jeg tror at man
ligefrem skal lide af en sygdom, før man gør skade på sine egne tænder pga.
spytsammensætning.

> Det er da for tøset. Lån da farmands boremaskine.

Haha :)

> Det er da at male fanden på væggen.

40% af den danske befolkning har angst for tandlæger. Mon ikke der er sået
et lille tandlægeangstfrø hos denne pige, og at hun højest sandsynligt
kommer til at være en del af de 40% som voksen?

Fra : Holst

Dato : 05-06-05 16:07

ThomasB wrote:

> [...]
> Men jeg tvivler på at det er det der er talt om her. Jeg tror at man
> ligefrem skal lide af en sygdom, før man gør skade på sine egne tænder pga.

Ja, jeg har bemærket, at langt de fleste af dine udtalelser går på, hvad
du tror. Ikke nødvendigvis på viden.

Fra : Holst

Dato : 02-06-05 19:28

ThomasB wrote:

> [...]
> har lyst til at vi ordner det nu, eller om hun vil vente til om en uge.

Når jeg læser dette afsnit igen, indser jeg, at du har absolut ingen idé
om, hvordan det er have et barn, der gentagne gange må igennem
smertefulde behandlinger. Både for barnet, der jo ofte ikke er på samme
forståelsesniveau som os andre, og derfor kan have svært ved at forstå,
hvorfor det altså skal gøre så satans ondt. Det er kun ganske naturligt,
at et barn bliver angst for det næste besøg hos læge eller tandlæge, når
alle de tidligere besøg har medført smerte og ubehageligheder. Og det
værste af det hele er jo næsten, at det faktisk gør mindst lige så ondt
at se sit barn skulle gennem sådant og blot kunne stå ved siden af og
trøste.

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 12:15

> [...]
> se sit barn skulle gennem sådant og blot kunne stå ved siden af og trøste.

Ja, det er da synd for de små, når det gør ondt på dem og ja, det gør da
ondt at se på.

Måske netop derfor, skal vi forældre være bedre til at slappe lidt mere af
ved (tand)lægebesøg, så vi ikke ubevidst kommer til at overføre vores angst
til dem - det giver dobbelteffekt.

Når vi har været oppe hos lægen for at blive vaccineret, så har hun grædt
mest når mor var med.

Fra : Mette

Dato : 03-06-05 12:39

> Måske netop derfor, skal vi forældre være bedre til at slappe lidt mere af
> ved (tand)lægebesøg, så vi ikke ubevidst kommer til at overføre vores
angst
> til dem - det giver dobbelteffekt.

Tja...der har jo aldrig været problemer før, når hun skulle have ordnet
huller - men pludselig en dag, så gjorde det for ondt, og det ødelagde det
hele. Jeg er meget rolig, når vi er hos tandlægen. Men det er sq svært at
bevare roen, når hun skriger...

Fra : Holst

Dato : 05-06-05 16:09

ThomasB wrote:

> [...]
> til dem - det giver dobbelteffekt.
>
> Når vi har været oppe hos lægen for at blive vaccineret, så har hun grædt

Jeg er stadig overbevist om, at du har absolut ingen idé o, hvordan det
er at have et barn ... og så vide som jeg skrev sidst og har citeret
ovenfor.

Jeg taler altså ikke om almindelige små tandlægebesøg og
småvaccinationer hos lægen. Verdenen kan være langt mere grusom end som
så. Og der er desværre mange børn, som også skal gennem en grusom tur,
men langt hovedparten slipper heldigvis for det.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 21:46

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> For det første er det forrykt at børn får huller i tænderne. (glemmer i at
> børste tænder, eller får hun for meget slik og soda/saftevand?)

Nu skal du ikke være så dømmende på forhånd. Nogle børn har tandsygdomme,
der gør at de nemt får huller i tænderne.

> For det andet, så skrot skoletandlægen og betal for en rigtig tandlæge.

Her i kommunen vælger man en af de "rigtige" tandlæger til sine børn, hvor
de så bliver tjekket hvert ½ år og evt. behandlet, hvis det skulle være
nødvendigt. På skolen får børnene så den alm. undervisning af tandplejen i
tandbørstning osv.

Ellers har vi ingen dårlige erfaringer med skoletandlægerne heller. De kan
vel være
lige så gode / dårlige som alm. tandlæger.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-05 12:22

> Nu skal du ikke være så dømmende på forhånd. Nogle børn har tandsygdomme,
> der gør at de nemt får huller i tænderne.

Jeg dømmer ikke. Jeg stiller spørgsmål :)

"Tandsygdomme".. Undskyld jeg siger det, men tror du ikke at mange
"tandsygdomme" er noget forældre "giver" deres børn, når de ikke vil erkende
at de har gjort en fejl, ved f.eks at give dem for meget slik, sodavand osv?

Lige ala overvægtige der "har noget med stofskiftet"..

Det kan da ikke passe at så mange lider af tandsygdomme...

> [...]
> nødvendigt. På skolen får børnene så den alm. undervisning af tandplejen i

Det synes jeg lyder rigtig godt! Hvilken kommune?

> Ellers har vi ingen dårlige erfaringer med skoletandlægerne heller. De kan
> vel være
> lige så gode / dårlige som alm. tandlæger.

Ja, det kan de. Men man vælger selv privattandlæge, hvorfor man selv kan
sortere de dårlige fra. Det kan man ikke med en skoletandlæge. Og hvor mange
tror du kender deres barns skoletandlæge?

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 12:57

> [...]

erkende
> at de har gjort en fejl, ved f.eks at give dem for meget slik, sodavand

Generalt er jeg enig med dig, men min kusine har døjet med en eller anden
tandsygdom ( det skriver jeg så i mangel af en konkret betegnelse ), der gør
at hun nemt har fået huller i tænderne og det er jo ikke forældrenes eller
søde sagers skyld.

> Det synes jeg lyder rigtig godt! Hvilken kommune?

Hadsund kommune.

> [...]
mange
> tror du kender deres barns skoletandlæge?

Ja, det er jo et godt spørgsmål...
Vi har altid fulgt vores børn til tandlæge, indtil de har nået skolealderen.
Det gør de fleste vel ?
Har også fulgt den store til tandlæge, når han skulle have trukket
genstridige mælketænder ud, men ved de alm. ½ års tjek, foregår det som
regel i skoletiden og vi har så bare fået en seddel med hjem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Mus

Dato : 03-06-05 12:56

> For det første er det forrykt at børn får huller i tænderne. (glemmer i at
> børste tænder, eller får hun for meget slik og soda/saftevand?)

Der kan faktisk være andre årsager til at nogle børn får flere huller end
andre.

Jeg er selv vokset op i en bagerforretning. Og ja nu tænker du sikkert ja ja
så har hun jo fået meget slik og kager. Men sådan ligger landet ikke. Har
ingen sød tand og har aldrig haft det. Kager feks. er nu og dengang noget
jeg tager et stykke af en gang hver 3. - 4. måned ca.
Min mor var meget hysterisk med vores tænder og børstede dem på os 3 gange i
døgnet til vi var 10-11 år og vi havde også tandbørste med i skole.

Vi fik da lørdagsslik, for 2 ½ kr kan jeg huske, men faktisk var det ikke
hver lørdag. Min mor købte nogen gange en masse frugt ind og så fik vi en
stor frugtskål i stedet. Og når vi så fik lørdagsslik var det oftest chips
jeg valgte og nogen gange ville jeg faktisk heller have mit slik til gode.
En sød tand har jeg stadig ikke, men chips jo tak

Alligevel var jeg meget plaget af huller som barn.
Dette skyldes at melstøv nedbryder emaljen.

Min søster der faktisk havde en sød tand var ikke nær så hårdt ramt som jeg.
Så der er også forskel på hvor stærke ens tænder er og de enzymer man har i
munden.

Min mor har selvfølgelig vidst det med melstøvet og derfor har hun været så
påpasselig.

Ved dog ikke om man overhovedet kunnehave forhindret det for på et tidspunkt
skiftede jeg tandlæge og der sagde tandlægen nå du var barn af en bager. For
bagerbørn/voksne? får åbenbart huller de samme karakteristiske steder.

> [...]
klemt
> for meget sammen, og hendes gane er blevet for høj!

Ja man skal nu også se sig for med de private tandlæger

Selv samme tandlæge jeg nævner i eksemplet ovenfor sagde jeg skulle have 3
kroner pga revner og bla et lille stykker der var knækket af den ene tand.
Det ville beløbe sig på ca 18000 kr.

Jeg tog hjem og tænkte lidt over det. Tænkte så, måske kunne jeg få det
lavet billigere på tandlægehøjskolen og tog derind. De undersøgte og
røntgenfortograferede. Havde papirerne med fra den tandlæge jeg havde været
hos. Tandlægen tilkaldte en anden tandlæge som også undersøgte mine tænder.
Resultatet var enstemmigt at jeg måske ville komme til at have en enkelt
krone når jeg var 50 år. De kunne slet ikke se noget behov eller revner der
var der nu eller var begyndende. Chokerende. Skiftede selvfølgelig tandlæge
og fil aldrig nogen krone.

De sammenlignede det faktisk selv lidt med at få repareret biler, der var
desværre en del brådne kar iblandt og der var forskellige meninger om hvad
der var behov få at få lavet.
De sagde jeg faktisk godt kunne gå ud til en tredje tandlæge og få et tredje
svar - men det jeg havde fået fortalt ved den første tandlæge var dog en
svinestreg var de enige om. Men det var desværre ikke nyt for dem. Så man
skal være kritisk overfor dem, på samme måde som overfor mekanikeren, som
der jo også er mange reelle iblandt.

Puha det blev lidt lang - mine to beretninger fra det virkelige liv
Beklager.

LN

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-06-05 17:57

> Min datter har været en flittig gæst hos tandlægen siden hun var 3 år
> gammel. Hun har fået ordnet fyldninger en del gange uden nogen som helst
> problemer.

Kære Mette
Jeg føler med dig, din situation er ikke nem.
Der er mange, som har givet dig gode råd
til at løse den situation.

Jeg sidder jo bare og undrer mig - hvordan i alverden kan
en pige på 3 år have hul i tænderne? Har hun ligget med
juice i sutteflasken - eller har I glemt at børste tænder?

Jeg har måske også på fornemmelsen, at du lader hende
bestemme lige en anelse for meget - hvorfor skal der debatteres,
om man skal til tandlæge eller ej? Det er måske generelt det,
du slås med i forhold til hende - altså, at det er de voksne,
der bestemmer, hvornår og hvordan klaveret skal spille?

Mvh.Bodil.

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 18:22

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:429f3a50$0$73230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg sidder jo bare og undrer mig - hvordan i alverden kan
> en pige på 3 år have hul i tænderne? Har hun ligget med
> juice i sutteflasken - eller har I glemt at børste tænder?

Se svar til Thomas. Hun ammede konstant til hun var 19 mdr.- især om natten,
hvor der var tag-selv-bryst. Så tænderne lå badet i brystmælk...det fjernede
lige det beskyttende lag. Jeg troede jeg gjorde det rette - og var nemlig
meget optaget af, at hun ikke skulle være et juice-i-sutteflasken-barn.
Paradoxalt nok.

> Jeg har måske også på fornemmelsen, at du lader hende
> bestemme lige en anelse for meget - hvorfor skal der debatteres,
> om man skal til tandlæge eller ej?

Det bliver bestemt heller ikke debatteret. Det er slet ikke det, der er
problemet. Problemet er, at det gør fysisk ondt på hende, når de går igang.
Der er ingen problemer med at komme til tandlægen eller lægge sig i stolen
overhovedet. Men det gør ondt, når der skal stikkes ting ned i tænderne
osv - og angsten for smerten, som hun har oplevet, forstærker så den mindste
berøring.

>Det er måske generelt det,
> du slås med i forhold til hende - altså, at det er de voksne,
> der bestemmer, hvornår og hvordan klaveret skal spille?

Ja, hun vil da gerne bestemme. Men det får hun jo ikke lov til. Jeg har
tidligere været langt mere eftergivende, men sådan spiller musikken slet
ikke længere! Og heller ikke i forhold til tandlægen. Men det er nu fysisk
svært at holde et lille barn fast i tandlægestolen, så de kan rykke en tand
ud, mens hun skriger i smerte. Det er ikke et spørgsmål om vilje, men et
spørgsmål om smerte og angst for smerten.

Fra : Cat

Dato : 02-06-05 20:05

Mette skrev:
> [...]
> lige det beskyttende lag. Jeg troede jeg gjorde det rette - og var nemlig
> meget optaget af, at hun ikke skulle være et juice-i-sutteflasken-barn.

Der er meget diskussion om det er den rigtige forklaring. Mange
tandlæger kommer med den, men hvis du tænker dig om, så ved du også
godt, at brystmælk kommer ud af en meeeeget lang brystvorte helt bag i
munden. Det ligger ikke og flyder først i munden.

Der er studier i USA, der viser, at det er en tandlægeand, det med amningen.

Så flyt du bare de gloende kul fra dit hovede.

Til gengæld skal du måske, som nogen siger, være bedre til at være fast.
Tandlæge er noget man skal, det er ikke så sjovt, men det skal til. Når
man er seks år - til forskel fra en 3-årig - så kan man godt leve med
noget, man ikke kan lide.

Jeg kender ikke dit barn, men måske I gør for stort et nummer ud af det.
Bare få det overstået uden at du er der.

Tine

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 21:48

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> munden. Det ligger ikke og flyder først i munden.
>
> Der er studier i USA, der viser, at det er en tandlægeand, det med

Men det er den eneste forklaring, jeg kan finde. - Udover at hendes enzymer
måske ikke er gode nok til at beskytte,

> [...]
> Tandlæge er noget man skal, det er ikke så sjovt, men det skal til. Når
> man er seks år - til forskel fra en 3-årig - så kan man godt leve med

Som sagt, så er det ikke et spørgsmål om vilje. Det er ikke en magtkamp. Det
bliver derimod et problem pga. smerterne.

> Jeg kender ikke dit barn, men måske I gør for stort et nummer ud af det.
> Bare få det overstået uden at du er der.

Dét ville være slemt - og endnu mere traumatisk ville jeg mene. På den anden
side, så ved hun jo at mor er der og vil søge hjælp hos mig, når det bliver
slemt, hvilket umuliggør behandling. Men jeg kan ikke få mig selv til at gå,
for det ville gøre hendes sindsstilstand værre...
Vi vil dog ikke tale mere om tænder før på tirsdag, når hun skal igen...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-06-05 01:35

> [...]
> for det ville gøre hendes sindsstilstand værre...
> Vi vil dog ikke tale mere om tænder før på tirsdag, når hun skal igen...

Det er vist et problem, hvor DEN rigtige løsning ikke findes?
Jeg har tre erfaringer, som jeg giver videre - jeg kender ikke din datter
godt nok til at ville anbefale den ene måde frem for den anden:

1. Min ældste søn var fulgt af farmand tre gange til tandlægen for at få
lavet et hul. Han var rent i panik, hylede og skreg, og først da jeg selv
kom med ham, fandt vi ud af, at det var lattergas-masken, der udløste
panikken... knægten forbandt det med da han fik fjernet mandler (uforberedt,
men det er en helt anden og dårlig historie). Løsning: Bedøvelse med
sprøjte, som han tog uden at kny.

2. Min yngste søn gik i panik hos tandlægen - underligt; det plejede han
ikke. Det viste sig såmænd at være klinikdamen, der mindede om ubehagelige
sygehusophold. Løsning: Tandlægeskift, herefter nul problemer.

3. Et dagplejebarn havde beskadiget en tand og fik senere en tandbyld.
Tanden SKULLE ud, og helbedøvelse var aftalt - men narkoselægen kunne først
komme en måned senere. Løsning: En tid hos tandlægen så sent, at alle andre
klienter var gået hjem, jeg gik med ind og satte mig i stolen med barnet på
skødet - og mor blev i venteværelset. Tanden blev lirket ud så lempeligt og
hurtigt som muligt - men under barnets naturlige højlydte hyl og protester.
Knus og trøst og ud til mor, og så var den klaret. Og han havde no bad
feelings over for mig næste morgen.

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget?

Hilsen Inger

Fra : Mette

Dato : 03-06-05 06:19

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse
>

> Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget?

Vi vil i hvert fald prøve ikke at gøre et stort nummer ud af det næste gang
og så se, hvad der sker... Tak for dine erfaringer

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-06-05 22:22

> [...]
> lige det beskyttende lag. Jeg troede jeg gjorde det rette - og var nemlig
> meget optaget af, at hun ikke skulle være et juice-i-sutteflasken-barn.

Ok, man bliver jo klogere efterhånden.

> [...]
> ud, mens hun skriger i smerte. Det er ikke et spørgsmål om vilje, men et
> spørgsmål om smerte og angst for smerten.

Ok igen, du har forstået kampen mellem viljerne.
Når der er tale om så store smerter, er jeg til sinds
at give ret omkring fuld bedøvelse for at få gjort
tandlægearbejdet færdigt, hun er jo åbenbart helt
paralyseret.

Mvh.Bodil.

Fra : Mette

Dato : 03-06-05 06:20

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:429f7897$0$73285$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> at give ret omkring fuld bedøvelse for at få gjort
> tandlægearbejdet færdigt, hun er jo åbenbart helt

He - hvis bare hun var paralyseret, så ville et være nemt

Fra : Mette

Dato : 02-06-05 18:44

Iøvrigt tænkte jeg nok, at der ville være et par stykker, der ville stille
spørgsmålstegn ved mine evner som varetager af min datters tænder, men det
var nu engang ikke det, jeg bad om en holdning til

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-06-05 22:25

> [...]
> spørgsmålstegn ved mine evner som varetager af min datters tænder, men det
> var nu engang ikke det, jeg bad om en holdning til

Det ved jeg godt, og det var også med tungen lige i munden,
at jeg vovede mig ud i debatten. Men du ser ud til at have styr
på det.

Måske har de ret i, at en anden person end dig skulle tage
hende til tandlægen?

Mvh.Bodil.

Fra : Mette

Dato : 03-06-05 06:21

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:429f7914$0$73271$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> på det.
>
> Måske har de ret i, at en anden person end dig skulle tage

Ja - jeg tror det kunne være en løsning...

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-06-05 22:05

Mette wrote:
> [...]
> Næste gang får en et glas cola med beroligende medicin, og så må vi
> se. Men det er helt vildt ekstrem panisk angst, og det plejer jo slet

Hvad siger pigen selv?

Hun er 6 år, med lidt hjælp burde hun være i stand til at sætte ord på de
følelser, der får hende til at gå i panik (hvis det er det der sker - andre
har været inde på andre muligheder).

Snak med hende inden besøget, før, under og efter behandlingen og efter
besøget. Jo mere hun taler om sine følelser, jo mere bevidst bliver hun om
dem og jo bedre vil hun være i stand til at kontrollere dem.

Jeg vil bestemt ikke udelukke, at de der taler om en mere fast hånd fra
tandlægens side, og at du måske ikke skal være til stede, at de har ret. Men
hvis der vitterlig er tale om noget der minder om panikangst, så er vi altså
inde på et område, hvor pigen selv er ude af stand til at kontrollere sig
selv og så skal hun have hjælp.

Held og lykke
Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : Mette

Dato : 03-06-05 06:26

"Kristian Damm Jensen" <kristiandammNO@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad siger pigen selv?

Hun siger, at hun er bange for at det skal gøre ondt. (Også lattergassen).
Vi havde ellers øvet os i en uge med en hjemmelavet maske, og jeg fortalte
hende om, at jeg fik lattergas hos tandlægen, da jeg også var seks år, og at
det var skønt (og det var det!! Og hun var frisk på det. Lige indtil
masken kom frem hos tandlægen. Måske var fejlen, at tandlægen ikke viste min
datter masken inden den kom over hovedet på hende. Hun blev helt panisk, men
fik lov til at mærke og røre ved den, men var så panisk, så man ikke kunne
tale "fornuft" til hende.
Og så skulle hun jo lokalbedøves istedet - men den kunne ikke nå helt ind
til nerverne, og derfor gjorde det stadig ondt, da tanden skulle rykkes ud
og det var jo det rene kaos...

> [...]
altså
> inde på et område, hvor pigen selv er ude af stand til at kontrollere sig

Ja.. jeg håber, at det beroligende middel hjælper...for selvom vi har talt
meget om det, og om hvad hun er bange for osv, så har det ikke beroliget
hende. Det er vel ligesom voksne, der har tandlægeangst - rationelt ved man,
at når man bedøves, så kan man ikke mærke noget. Men der er jo det med
panikangst, at den er irrationel.