Nyt bundkort til XP1700
Fra : Dennis

Dato : 02-06-05 08:53

Hejsa..
Kort spg..

Hvilket MB er "bedst" i et xp1700 system.. Nuværende Soltek er brændt af..
Maskinen bruges mest til spil, og har et godt graffikkort (APGx8)

Det skal ikke være klistret til med features, men bare være effektivt, og
stabilt..
Evt. OC muligheder er ligegyldige...

Det er jo nemt nok bare at tage et eller andet, men der er bare SÅ mange
mulige valg

Mvh Dennis

Fra : Dennis

Dato : 02-06-05 09:01

PS: Blæserfrit MB er KLART at foretrække ;)

Han går MEGET op i støjniveauet

Mvh Dennis

Fra : Laziter [9440]

Dato : 02-06-05 13:47

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> PS: Blæserfrit MB er KLART at foretrække ;)
>
> Han går MEGET op i støjniveauet

Dette bundkort:

med denne løsning for at gøre det blæserfrit:

Jeg har selv begge dele og er mere end tilfreds med løsningen.
Det er det mest stabile jeg endnu har haft, ikke en eneste BSOD siden juli
sidste år hvor jeg fik kortet.
Og med Zalman'en monteret er det 100% lydløst, iøvrigt er Zalman'en utroligt
let og hurtig at montere.
Ok, det er så et OC kort hvis man får lyst, men det er jo ikke noget krav...
Endnu

Mvh
Benjamin

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 02-06-05 09:54

> [...]
> stabilt..
> Evt. OC muligheder er ligegyldige...
>
> Det er jo nemt nok bare at tage et eller andet, men der er bare SÅ mange

Hvad med et Asus - A7N8X-X ?

Fra : Dennis

Dato : 02-06-05 10:42

> Hvad med et Asus - A7N8X-X ?
Hmm prisen er ca x2 ift prisen på de billigste..
Det alene er grund nok til at det ikke er så interessant..

Der er flere der skriver om problemer med ATI GFX og det er netop sådan et
han har.. (Vist nok 9600 noget)
Der nævnes også problemer med forskellige ram typer..
Men en del kan naturligvis altid tilskrives fejl i Carbon-enheden..

Er der ikke nogen der tør anbefale nogle af de billige..
Jeg har bl.a. gode erfaringer med både Asrock og ESC, men har bare ikke
kendskab til de enkelte MB's..

Tak for dit svar!
Mvh Dennis

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 02-06-05 11:43

> [...]
>
> Er der ikke nogen der tør anbefale nogle af de billige..
> Jeg har bl.a. gode erfaringer med både Asrock og ESC, men har bare ikke

Hvad så med et ASRock - K7VT4A PRO - så bliver det ikke meget
billigere.

Fra : Dennis

Dato : 02-06-05 13:09

> Hvad så med et ASRock - K7VT4A PRO - så bliver det ikke meget
> billigere.

Ja den er straks bedre *GGG*

Er KT400A chipsættet et af de bedre til Socket A..
Det er den viden, der er min største mangel

Mvh Dennis

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 02-06-05 13:19

> Ja den er straks bedre *GGG*
>
> Er KT400A chipsættet et af de bedre til Socket A..
> Det er den viden, der er min største mangel

Det bedste (efter min mening) er nForce 2 - men det er åbentbart
for dyrt?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-06-05 13:42

> Er KT400A chipsættet et af de bedre til Socket A..
> Det er den viden, der er min største mangel

Nej, det er efterhånden ved at være gammelt...

nForce 2 er det bedste Socket A chipset - og så er der også den fordel
at du kan smide en Athlon XP3200+ i din maskine senere hvis du får brug
for det

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 15:11

Esben von Buchwald skrev:

> nForce 2 er det bedste Socket A chipset - og så er der også den
> fordel at du kan smide en Athlon XP3200+ i din maskine senere hvis du

Det behøver man nu ikke nForce2 for. VIA KT-600 kan også - og så er det
et færdigudviklet chipset

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 15:09

Dennis skrev:

> Det skal ikke være klistret til med features, men bare være
> effektivt, og stabilt..
> Evt. OC muligheder er ligegyldige...

Abit KV7-V.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-06-05 16:04

Dennis wrote:

> Hvilket MB er "bedst" i et xp1700 system.. Nuværende Soltek er brændt af..

Aner det ikke, da jeg ikke har prøvet alle

> Maskinen bruges mest til spil, og har et godt graffikkort (APGx8)
> Det skal ikke være klistret til med features, men bare være effektivt, og
> stabilt..

Mit Epox bundkort (nForce2 chipset) døde i sidste uge. Jeg valgte
lappeløsningen og levetidsforlængede min maskine lidt... altså et nyt
bundkort.

Valget faldt på ASRock K7Upgrade-800

Det jeg ledte efter var en billig løsning, uden aktiv køling og med nyere
chipset.

Det kører ganske udemærket. Stabilt og hurtigt. Og nu har jeg endda også
mulighed for en SATA disk. Det havde jeg ikke før.

Bare husk at PSU'en skal have det lille fire-benede (2x2) 12 volt stik. Mit
lidt ældre kabinet havde det ikke, men den lokale HW-pusher havde heldigvis
en lille converter til en flad 20'er.

--
Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 17:47

Lars Jørgensen skrev:

> Bare husk at PSU'en skal have det lille fire-benede (2x2) 12 volt

Mit Abit KV7 har også det stik, men det er overflødigt til en Athlon XP.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-06-05 18:54

Jesper G. Poulsen wrote:

> Mit Abit KV7 har også det stik, men det er overflødigt til en Athlon XP.

Okay. Ja, så har Abit vel lavet det lidt smartere. De 12 volt er jo
allerede i ATX-stikket, så det handler vel bare om at få lagt printbanerene
rigtigt.

Jeg så bare lige "trudslen" i manualen.
"...will cause the failure to power up"

Rent faktisk har jeg ikke prøvet uden stikket monteret.

--
Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-06-05 16:08

Lars Jørgensen skrev:

> Jeg så bare lige "trudslen" i manualen.
> "...will cause the failure to power up"

Jeg har ikke kigget i manualen, men mit er ikke monteret, idet jeg ikke
har forlænger til det.

http://www.ingensteder.dk/cool-mod/efter/powerforlaengere.jpg

> Rent faktisk har jeg ikke prøvet uden stikket monteret.

Prøv det. Du kan boot'e på en Linux Live-CD, så mister du ikke data
hvis noget skulle gå galt.

Fra : Dennis

Dato : 03-06-05 11:03

Tak til jer alle..
Jeg har noteret alle foreslåede kort, og vægter dem..

For lige at slå det fast, så er det ikke til mig, men til min bror.. Jeg
har selv AMD 64 med 939 Mb..
Det er den største grund til at jeg ikke er meget med på disse chipsæt
typer.. De er ikke så aktuelle for mig mere ;)

NForce har har jeg også en ide om der "godt", men jeg troede ikke NForce2
var noget at råbe hurra for, ift Div KT 400 og 600 chips..
Derfor spørger jeg

NB!!
En anden ting, nu hvor støj er så vigtigt.. I mit eget MSI bundkort, er
der mulighed for at BIOS aktivt styrer alle blæsere som er tilkoblet
bundkortet.. Kan man få nogle til denne CPU der kan det.. I så fald vil
det være prioritet nr 1, for det ved jeg han vil betale noget for

Igen.. tak for alle jeres forslag.. Det er sku dejligt at få noget seriøs
respons!!

Mvh Dennis

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-06-05 12:13

> [...]
vil
> det være prioritet nr 1, for det ved jeg han vil betale noget for

Abit AN7 som jeg har anbefalet kan styre de forskellige blæsere efter
temperatur.
microGuru'en som sidder på bundkortet kan styres fra Windows med det
medfølgende FanEQ program.
Det er en dejlig ting at kunne sætte blæserne til at gå ned i hastighed når
man f.eks. hører musik, sidder og surfer og den slags, og først øge
hastigheden når der kommer seriøs belastning på CPU'en.

> Igen.. tak for alle jeres forslag.. Det er sku dejligt at få noget seriøs
> respons!!

Vi er her jo for at hjælpe hinanden, måske kan du så hjælpe os en anden gang

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-06-05 12:16

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

Smider lige et link så du/I kan læse mere om Abit AN7:
http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=158

Mvh
Benjamin

Fra : Dennis

Dato : 03-06-05 12:59

> [...]
> man f.eks. hører musik, sidder og surfer og den slags, og først øge
> hastigheden når der kommer seriøs belastning på CPU'en.

Skide lækkert... NØJAGTIG sådan!!!

> Vi er her jo for at hjælpe hinanden, måske kan du så hjælpe os en anden
> gang

Hjælpe.. NIX.. Jeg er her kun for at få hjælp..
Jeg deler ikke ud *GGGGG*

Tusinde tak igen!!

Mvh Dennis