Kabelfejl - ventetid på tekniker
Fra : anders majland

Dato : 01-06-05 20:20

Idag er det en uge siden at jeg fik konstateret at der er kabelfejl på min
ISDN linie. Dvs TDC har ved en automatisk måling fra centralen målt "En
Stor Fejlspænding".

Linien virker det meste af tiden men NT boksen bliver meget varm og der er
hørbart knas på linien ved telefoni og den er meget ustabil ved brug af
data.

Jeg er blevet stillet i udsigt at ventetiden på en teknikker er godt 10 dage
så i starten af næste uge forventer jeg at få problemet løst.... Men
ventetiden er lidt træls...

Mit abb er et alm. privat abb hos TDC med et par numre på en ISDN, men jeg
fortryder idag at jeg ikke har tegnet en serviceaftale... Den burde jeg
selvfælgelig have tegnet sidste onsdag - 6måneder af 33kr er jo en beskeden
merpris for at komme foran i køen .... Nok derfor at ventetiden er så lang
for os uden serviceaftale ...

(TDC Fejlservice kunne dd. ikke sige noget om hvornår teknikkeren får tid
til at kigge på det, men hun bekræftede at hvis jeg i onsdags havde tegnet
en serviceaftale ville fejlretningen være gået igang med det samme (dvs
registreringen af serviceaftalen ville tage op til 2 dage, men så
umiddelbart derefter))

Giver TDC rabat på abb. når linien er ustabil, de selv har konstateret
liniefejl ?

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-05 20:25

On Wed, 01 Jun 2005 21:20:18 +0200, anders majland wrote:

> Giver TDC rabat på abb. når linien er ustabil, de selv har konstateret
> liniefejl ?

Det skal du ikke regne med, men prøv at kigge i dine
abonnementsbetingelser om du kan finde en "smutvej til rabat".

Hvis det er din NT boks der er i stykker, hvilket det jo kan lyde til, så
er det vel ikke engang sikkert det er deres fejl ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : anders majland

Dato : 01-06-05 20:49

> Hvis det er din NT boks der er i stykker, hvilket det jo kan lyde til, så
> er det vel ikke engang sikkert det er deres fejl ?

Det er kun en 3-4 uger siden jeg fik byttet min NTab boks da forrige døde
(sikkert pga fejlspændingen som nok har været der "et stykke tid"), men jeg
blev først opmærksom på problemet da jeg kørte nogle test med en isdn router
og en NT1 boks *

NT1 boksen har i forhold til NTab boksen en 3 led der lyser rødt for
"interference". Det var pga dette at jeg fejlmeldte linien**. Den
medarbejder jeg talte med den dag (og som målte på linien) var sikker på at
det ikke kunne være en fejl i NT1 boksen der gav fejlspændingen, så han
ønskede ikke at gentage målingen med NTab boksen (eller helt uden en NT
boks)

* Men det er en helt historie. Routeren går ned når den kører op mod Aethra
NTab boksen, men kører fint mod NT1 boksen og en 3. NT boks jeg ikke lige
kan navnet på (da den sidder et andet sted, hvor jeg testede routeren efter
problemet med NTab boksen her)

** Selvom jeg i perioder har lidt knas på linien eller dårlig hastighed på
data have jeg ikke egen linie mistænkt. Fremkommeligheden på internettet
svinger jo og brugen af trådløse telefoner giver ofte en mindre end perfekt
lyd.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-05 23:58

On Wed, 01 Jun 2005 21:48:59 +0200, anders majland wrote:

> [...]
> blev først opmærksom på problemet da jeg kørte nogle test med en isdn router

Spørgsmålet er så hvor den fejlspænding kommer fra - jeg kunne, uden
at vide så meget om det, dårligt forestille mig den kom fra telenettet.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-06-05 17:55

On Thu, 02 Jun 2005 00:58:12 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Spørgsmålet er så hvor den fejlspænding kommer fra - jeg kunne, uden
>at vide så meget om det, dårligt forestille mig den kom fra telenettet.

Hvorfor ikke?!?

Det kan da sagtens være en ganske almindelig overgang fra et andet
kobberpar.

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-06-05 23:01

On Sun, 05 Jun 2005 18:54:30 +0200, Kent Glerup wrote:

> Det kan da sagtens være en ganske almindelig overgang fra et andet
> kobberpar.

jow, men "en stor fejlspænding" der brænder udstyr af ? Lyder det ikke
mere sandsynligt at det er en fejl i noget 230v strømforsyning ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-06-05 19:15

On Mon, 06 Jun 2005 00:00:59 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>jow, men "en stor fejlspænding" der brænder udstyr af ? Lyder det ikke
>mere sandsynligt at det er en fejl i noget 230v strømforsyning ?

Nu svarede jeg jo på et spørgsmål om hvorvidt der kunne være
fejlspænding på en telefonlinie.

Varmen kan jo også komme andre steder fra i boksen...
Det skal dog nævnes at strømforsyningen i NTab-boksen har været noget
fejlplaget.. Jeg har indtil videre oplevet to eksplodere i hovedet af
mig efter power off/on :( En TDC-gut jeg rendte ind i havde også
prøvet det.

MVH
Kent Glerup

Fra : anders majland

Dato : 07-06-05 12:47

> Varmen kan jo også komme andre steder fra i boksen...

En lille update.

En kabelmand har idag rep'et kablet. Men fejlspændingen har taget livet af
min NT1 boks. Dvs den melder stadig fejl. Kabelmanden havde dog intet med NT
bokse at gøre så det kunne han ikke hjælpe med, så jeg ringede til
fejlservice igen. Hun ville så undersøge hvad proceduren var for at få
ombyttet sådan en. Jeg kunne blot forælle hende at den jeg havde var sendt
direkte fra et lager ved århus for ca. en måned siden og det burde de jo
kunne gøre igen ...

Nå imorgen er det vist 14 dage siden fejlmeldingen og jeg regner det ikke
som løst før jeg har en NT1 boks der ikke lyser i fejllampen ... Jeg kan
ikke vurdere om lav hastighed på data skyldes dårligt kobber eller bare
trængsel på internettet ... Men når jeg end ikke kan fylde en kanal (64KB)
når jeg henter post fra min udbyder virker det som om problemet stadig er
hos TDC

/A

Fra : anders majland

Dato : 08-06-05 17:52

> En lille update.

Og endnu en

7 juni:
> En kabelmand har idag rep'et kablet. Men fejlspændingen har taget livet af
> min NT1 boks. Dvs den melder stadig fejl.

Idag kom den nye boks men den lyder også rødt i "Interf. U" ...

Nå så for at være helt sikker på at det ikke kablet i mit hus det er galt
med piller jeg huset fra. Ja det er måske ikke helt efter tdc's betingelser
men jeg har en gammel dåse på ydermuren der ikke er blomberet og hvor kablet
fra jorden er samlet med husets kabler med skrueterminaler, og det vil jeg
være lidt kedeligt at brokke sig og fejlen så ligger indenfor hjemmets
vægge..... Nå men selv med NT boksen tilsluttet direkte til dåsen lyste den
lysttigt i interference.

Så 80808047 igen - hun fik den korte version af historien, jeg lagde på så
hun kunne måle på linien og 5min efter ringede hun igen og fortalte at
"linien målte fint" og at jeg nok blot skulle ignorere at den lyste rødt ...

Det tragikomiske i denne historie der startede 12.05.2005 med bestillingen
af en ny NT boks er at den ikke lyste rødt i starten, men først begyndte på
det senere hvor jeg fik hørbar støj på linien og problemer med
datatransmission. Efter rep. på kablet så har jeg tilsyneladende fuld
hastighed igen på isdn-data men boksen sladrer stadig om at den ikke er
tilfreds ....

Jeg har så søgt efter dokumentation på Aethra NT1 boksen
http://edirectory.aethra.net/edirectory/downweb.asp?ID=712 er det eneste jeg
har fundet og det er kun en tynd brochure ....

/A

Fra : anders majland

Dato : 16-06-05 13:31

Nogen der stadig følger med ....

> Efter rep. på kablet så har jeg tilsyneladende fuld hastighed igen på
> isdn-data men boksen sladrer stadig om at den ikke er tilfreds ....

Jeg returnerede så den extra NT1 boks sammen med et følgebrev der i store
træk var samme historie som her. Samme brev sendte jeg direkte til TDC
kundeservice (også på papir).

Jeg er så lige blevet ringet op af fejlservice igen. Hun fik lige hele
historien en gang til, gennemførte en måling på linien, og konstaterede at
"den måler ikke helt rent" så hun har fejlmeldt linien igen !

Mvh
Anders Majland.

Fra : Cubus

Dato : 17-06-05 18:35

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev

> [...]
> vægge..... Nå men selv med NT boksen tilsluttet direkte til dåsen lyste den lysttigt i interference.

Interf. U står for Interface U og ikke "interference". Interface U-lampen skal
netop lyse, når der er spænding på U-interfacet, dvs når NT-boksen er tilsluttet
til linjen mod telefoncentralen. At lampen lyser er derfor et godt tegn, men dog
ikke nogen garanti for at tingene er i orden.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : anders majland

Dato : 19-06-05 18:38

> [...]
> men dog
> ikke nogen garanti for at tingene er i orden.

Hmm du skulle vel ikke have noget dokumentation på den NT1 boks i
elektronisk format der ikker er "hemmelighedsstemplet" - de kender den knapt
nok hos fejlservice ....

Det "sjove" var at den røde lampe (for ikke at kalde den noget forkert
ikke lyste i starten. Det opdagede jeg først den gjorde da der var
problemer.

Desuden er der den grønne der lyser når der er strøm på og den orange der
lyser når en linie er aktiv. Egenligt sjov valg af farve til den røde hvis
den blot betyder spænding på interfacet.

/A

Fra : Cubus

Dato : 19-06-05 18:50

> [...]

> kender den knapt nok hos fejlservice ....

Nej, desværre ikke.

> Det "sjove" var at den røde lampe (for ikke at kalde den noget forkert ikke lyste i starten. Det opdagede jeg først den gjorde
> da der var problemer.

Der kan godt gå adskillige sekunder før den begynder at lyse når boksen
bliver sat til.

> Desuden er der den grønne der lyser når der er strøm på og den orange der lyser når en linie er aktiv. Egenligt sjov valg af farve
> til den røde hvis den blot betyder spænding på interfacet.

Faktisk lyser den, hvis der er over 28 V på nettet. Så den lyser også
hvis boksen fejlagtigt sættes til en PSTN-linie.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : anders majland

Dato : 22-06-05 12:12

> Faktisk lyser den, hvis der er over 28 V på nettet. Så den lyser også
> hvis boksen fejlagtigt sættes til en PSTN-linie.

Idag var der så igen en teknikker forbi - endag en der kender NT1 boksen og
kunne give Cubus ret i at den skal lyse i alle 3 lamper

Men inden han kom så langt havde han lige det problem at han ikke kunne
finde "gravstenen". Hans oplysninger var ikke fyldestgørende nok til at
finde den, så heldigt at min kone kom hjem og kunne peje på den ...

Nå men idag var der ikke problemer på linien. Den målte fint, og han testede
også dataforbindelsen med en "bitmåler". ... (Men det er jo også nogen dage
siden 16/6 hvor den "ikke målte helt rent").

/Anders Majland

Fra : SB

Dato : 30-08-05 06:54

Kører den så nu ??

meddelelse news:42b948b2$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 30-08-05 08:43

> Kører den så nu ??

Både ja og nej. Dvs de problemer der er tilbage kan jeg ikke sige om skyldes
TDC eller Zyxel. Jeg har stadig både en NT1 og en NTab boks og jeg har
stadig knuder med en zyxel isdn router, selvom jeg har fået en beta firmware
der er bedre - men den har ikke helt løst problemerne... Jeg ønsker at bruge
NTab boksen for at have en fax på og isdn routeren pga. dens vpn
funktionalitet, men føler mig noget "samspilsramt".