Fiskene dør
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 01-06-05 12:45

Jeg har i en periode, som beskrevet i en anden tråd, skiftet op mod en
fjerdedel af vandet i mit akvarium hver anden dag for at bekæmpe en invasion
af blågrøn alger. I går gjorde jeg så dette for sidste gang, da algerne nu
stort set er væk. Et par timer efter at jeg havde skiftet vandet så en af
mine pragtsmerlinger lidt sløv ud, men de andre virkede okay.

Her til morgen var alle fem pragtsmerlinger døde, og op af formiddagen døde
der et par neonfisk mere. Lige nu er der endnu et par neonfisk som skranter,
men pansermallerne og sværddragerne ser okay ud. Skybjergfiskene gemmer sig
rundt om i akvariet.

Er der nogen som har et bud på hvad der sker/er sket og hvad jeg kan gøre
for at de sidste fisk ikke også dør?

Akvariet et på 240 l, med to nye Triton/triplus rør, der er en Eheim 2028
pumpe til akvariet. Jeg Der var 5 pragtsmerlinger, 8 neonfisk, 2 sværdrager,
2 pansermaller og 4 skybjergfisk i akvariet.

Fra : Pizzabager

Dato : 01-06-05 15:11

> [...]
> pumpe til akvariet. Jeg Der var 5 pragtsmerlinger, 8 neonfisk, 2
> sværdrager, 2 pansermaller og 4 skybjergfisk i akvariet.

Fiskene kunne måske ikke klare de hyppige vandskift, så mange vandskift
efter hinanden kan også godt stresse fiskene og det har de jo heller ikke
godt af..

har dersværre ikke noget bud hvordan du kan undgå de sidste dør, men hvis du
ikke længere skifter vand hele tiden kan det jo være de får det bedre af sig
selv..

kasper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-06-05 17:59

Pizzabager wrote:
> Fiskene kunne måske ikke klare de hyppige vandskift, så mange
> vandskift efter hinanden kan også godt stresse fiskene og det har de
> jo heller ikke godt af..

Jeg tror også at det er stress på grund af de mange vandskift.

> hvis du ikke længere skifter vand hele tiden kan det jo være de får
> det bedre af sig selv..

Det kan man håbe på.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 02-06-05 16:48

Har du købt de sticks, så du kan måle om de gængse værdier der skal være i
dit vand, også er der ?

Stress er dog en meget sansynlig faktor, har du opserveret om nogle af dine
fisk har fået en falmet farve, det kan du måske se på dine Neon fisk.

Hygge.
Leo

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 02-06-05 20:47

I har nok ret i at det var stress, der døde et par neonfisk mere i går
aftes, men de resterende fisk ser okay ud.

Men resultatet blev 5 døde pragtsmerlinger, 3 døde neonfisk og en enkelt død
skybjergfisk. Det eneste positive er at jeg er sluppet af med algerne...