/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
PC 69'er : er det muligt?
Fra : Kjeld Olesen


Dato : 01-06-05 12:32

Hej

Jeg har en PC der er gået totalt død. Jeg er ikke helt sikker på om det er
bundkort eller PSU der er stået af. Se evt min post "ATX vil pludselig ikke
starte??" dateret 27/5.

En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power kablet
fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt? OK, drev vil
ikke få strøm, men hvis man bare kan se at maskinen starter op (altså uden
drev), så kan man jo kunkludre at fejlen ligger i PSU og ikke på
motherboardet - og vice versa.

På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde ud af
hvor fejlen ligger.

mvh/Kjeld



 
 
Martin Kirschmeyer (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Kirschmeyer


Dato : 01-06-05 12:48

Kjeld Olesen wrote:
> En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power
> kablet fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt?

Jep. Det burde der ikke være noget problem i. Jeg har selv benyttet mig af
den teknik optil flere gang. Men HUSK, at kontrollere alle kabler grundigt,
så du ikke fejlagtigt kommer til at sætte strøm til noget forkert. Men det
burde være lige til...


> På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde
> ud af hvor fejlen ligger.

Jep - det gider jeg heller ikke til, hvis man kan undvære

--
Mvh/Martin K
www.LEMANSarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!
3 x Le Mans tilskuer - on location...



Jesper Jacobsen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 01-06-05 13:41


"Kjeld Olesen" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:d7k64e$v69$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej
>
> Jeg har en PC der er gået totalt død. Jeg er ikke helt sikker på om det er
> bundkort eller PSU der er stået af. Se evt min post "ATX vil pludselig
> ikke
> starte??" dateret 27/5.
>
> En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power kablet
> fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt? OK, drev vil
> ikke få strøm, men hvis man bare kan se at maskinen starter op (altså uden
> drev), så kan man jo kunkludre at fejlen ligger i PSU og ikke på
> motherboardet - og vice versa.
>
> På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde ud
> af
> hvor fejlen ligger.
>
> mvh/Kjeld
>
>

Det er da vel ikke så vanskeligt at pille 4 skruer ud, hive PSU'en ud, og så
prøve på en anden maskine eller hvad ?? Hvis du ikke tingene sidder korrekt
er der jo den fare for at brænde noget af det af, og hvad er så
nemmest/billigst??
Gider man ikke hive den ud, må man jo være rede til at acceptere noget
futter af, men det er så bare min mening.

Jesper




Kjeld Olesen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Kjeld Olesen


Dato : 01-06-05 13:57

Jo, jo, var det bare 4 skruer, så har du ret. Men pågældende PC er bygget op
i et microtower, så man får ikke sådan lige PSUen ud ved bare at fjerne 4
skruer. Motherboardet, og dermed alt andet, skal ud for at få PSUen ud.

Kjeld

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message
news:429dac7e$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kjeld Olesen" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:d7k64e$v69$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg har en PC der er gået totalt død. Jeg er ikke helt sikker på om det
er
> > bundkort eller PSU der er stået af. Se evt min post "ATX vil pludselig
> > ikke
> > starte??" dateret 27/5.
> >
> > En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power
kablet
> > fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt? OK, drev
vil
> > ikke få strøm, men hvis man bare kan se at maskinen starter op (altså
uden
> > drev), så kan man jo kunkludre at fejlen ligger i PSU og ikke på
> > motherboardet - og vice versa.
> >
> > På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde ud
> > af
> > hvor fejlen ligger.
> >
> > mvh/Kjeld
> >
> >
>
> Det er da vel ikke så vanskeligt at pille 4 skruer ud, hive PSU'en ud, og

> prøve på en anden maskine eller hvad ?? Hvis du ikke tingene sidder
korrekt
> er der jo den fare for at brænde noget af det af, og hvad er så
> nemmest/billigst??
> Gider man ikke hive den ud, må man jo være rede til at acceptere noget
> futter af, men det er så bare min mening.
>
> Jesper
>
>
>



Jesper Jacobsen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 01-06-05 16:32


"Kjeld Olesen" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:d7kb4o$134$1@news.net.uni-c.dk...
> Jo, jo, var det bare 4 skruer, så har du ret. Men pågældende PC er bygget
> op
> i et microtower, så man får ikke sådan lige PSUen ud ved bare at fjerne 4
> skruer. Motherboardet, og dermed alt andet, skal ud for at få PSUen ud.
>

En idé -- bare sådan rent logisk -- kunne så være at gøre det den anden vej
rundt. Altså at tage en PSU fra en anden maskine, og prøve den af på den
maskine du har mistanke om hvor PSUen er defekt.

Jesper




Jens G (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 01-06-05 16:41

On Wed, 1 Jun 2005 13:31:39 +0200, "Kjeld Olesen"
<kol.nospam@crc.nospam.dk> wrote:

>En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power kablet
>fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt? OK, drev vil
>ikke få strøm, men hvis man bare kan se at maskinen starter op (altså uden
>drev), så kan man jo kunkludre at fejlen ligger i PSU og ikke på
>motherboardet - og vice versa.

Hvis du gør ovenstående, synes jeg du skal afforbinde IDE/SATA
stikkene på bundkortet, så der ikke kommer uheldige strømme gennem
disse til den slukkede power supply.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste