Hjælp til emial over asp
Fra : JonZ

Dato : 01-06-05 11:38

Jeg skal sende en mail tilbage til folk med deres brugernavn og
password. jeg får ingen fejl. Men når mailen kommer så står der
kun:

Dit brugernavn er:

koden ser således ud:

objMail.Body = "Dit brugernavn er:" '" & "','" & select
brugernavn from medlemmer where email = "' & sn & '""

synes jeg har prøvet at bytte lidt rundt på div. ' og " men så
får jeg bare en fejl i stedet for.

Håber der er en der kan hjælpe.

Hilsen JonZ

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-05 11:57

JonZ skrev:

> koden ser således ud:
>
> objMail.Body = "Dit brugernavn er:" '" & "','" & select

Den første apostrof i linjen herover indleder en asp-kommentar - det
betyder at alt hvad der står efter apostroffen på den linje slet ikke
bliver behandlet.

Men det er ikke den eneste fejl. Du putter en sql-sætning ind i
brødteksten til mailen - det kan modtageren ikke bruge til noget. Du
skal putte *resultatet* af sql-sætningen ind i brødteksten.

Start med at køre sql-sætningen - og tjek at den giver et fornuftigt
svar ved at udskrive det på skærmen. Herefter kan du så tage den værdi
du udskriver på skærmen og putte ind i brødteksten.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JonZ

Dato : 01-06-05 22:30

> Den første apostrof i linjen herover indleder en asp-kommentar - det
> betyder at alt hvad der står efter apostroffen på den linje slet ikke
> bliver behandlet.

Det havde jeg tænkt på om det kunne være en af årsagerne.
Men er lidt meget ny, så jeg var ikke sikker.

> Men det er ikke den eneste fejl. Du putter en sql-sætning ind i
> brødteksten til mailen - det kan modtageren ikke bruge til noget. Du
> skal putte *resultatet* af sql-sætningen ind i brødteksten.

Det vidste jeg så ikke, at man ikke måtte, men det ved jeg så nu.
Har fået det til at virke.

Tak for hjælpen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-05 10:05

JonZ skrev:

> Det havde jeg tænkt på om det kunne være en af årsagerne.
> Men er lidt meget ny, så jeg var ikke sikker.

Jeg vil anbefale dig at bruge en editor der kan farvemarkere asp-kode.
På den måde er det meget let at opdage hvis man fx har fået lavet en
kommentar et forkert sted, eller hvis der er ubalance i nogle
anførselstegn.

Jeg bruger selv Homesite fra Macromedia - det er et betalingsprogram,
men du kan vist nok hente en prøveversion fra nettet. Der er mange andre
editorer der kan farvelægge asp-kode - prøv dig frem og se hvad du
finder bedst.

[om at lægge en sql-sætning ind i brødteksten til en mail]

> Det vidste jeg så ikke, at man ikke måtte, men det ved jeg så nu.

Det er ikke et spørgsmål om hvad man må og ikke må, men et spørgsmål om
hvad der giver mening. Hvis jeg sender dig en mail hvor der står:

"Dit brugernavn er SELECT brugernavn FROM medlemmer WHERE email =
'foo@bar.invalid'"

- bliver du jo ikke meget klogere på hvad dit brugernavn er.

Når man arbejder med serversidekode (fx asp), skal man holde styr på
hvad der foregår "bag kulissen" og hvad der foregår i forhold til
modtageren. Uanset om en asp-side skal generere en mail eller en side i
en browser, kan brugerne af systemet kun se det færdige resultat (mailen
eller websiden). Det er din opgave at sørge for at mellemregningerne i
asp fører til det rigtige slutresultat.

--
Jens Gyldenkærne Clausen