Test om java kører på en client
Fra : jørgen voltelen

Dato : 31-05-05 23:03

Jeg kører en menu baseret på et javascript på min server, men der
er flere der har klaget over de ikke kan se menubjælken. Dette
skyldes at de ikke har indstalleret java på deres egen maskine.
Findes der et metode (asp) som kan fortælle min server der ikke
er installeret java på clientens maskine så jeg kan rediregere
til en anden side som fortæller om problemet og hjælper med at
linke til et sted hvor java så kan dowloades hvis dette ønskes.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-05 23:20

jørgen voltelen wrote:

> Jeg kører en menu baseret på et javascript på min server,

Det er en dårlig ide, hvis man har andre muligheder - og det må du ubetinget
have, når du kan køre asp på din server:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#ssi

> men der
> er flere der har klaget over de ikke kan se menubjælken. Dette
> skyldes at de ikke har indstalleret java på deres egen maskine.

Lyder usandsynligt. Det eneste, der skal installeres for at kunne se en
javascript-menu, er en nyere browser. Problemet er snarere, at de mennesker
har blokeret for afvikling af javascript.

I øvrigt er der ikke (bortset fra de 4 første bogstaver) nogen lighed mellem
java og javascript. Java er et programmeringssprog, der skal kompileres og
siden afvikles af en java-'motor'. Javascript er et clientside-sprog, der
afvikles direkte i brugerens browser.

> Findes der et metode (asp) som kan fortælle min server der ikke
> er installeret java på clientens maskine

Asp afvikles på serveren, så muligheden for at teste for javascriptblokering
eksisterer vist ikke.

> så jeg kan rediregere
> til en anden side som fortæller om problemet og hjælper med at
> linke til et sted hvor java så kan dowloades hvis dette ønskes.

Der skal ikke downloades noget ekstra for at kunne se en javascript-menu.

Fra : Dj Uncas

Dato : 31-05-05 23:37

> Det er en dårlig ide, hvis man har andre muligheder - og det må du
> ubetinget
> have, når du kan køre asp på din server:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#ssi

Man har bare heller ikke samme muligheder med asp. F.eks. dropdown menuer er
kedelige i asp...

> [...]
> afvikles direkte i brugerens browser.

> Asp afvikles på serveren, så muligheden for at teste for

Nu er jeg ikke helt sikker, men jeg mener man kan lave noget clientside der
tjekker det?!

> Der skal ikke downloades noget ekstra for at kunne se en javascript-menu.

Du kan evt. skrive at brugerne skal downloade en nyere browser, hvis de vil
se menuen..

Fra : jørgen voltelen

Dato : 31-05-05 23:55

Det er rigtigt at menuen kører som et javascript, Men det er ikke alle browsere
og ej heller nyrere (IE6) der umiddelbart kan læse/fortolke javascript uden
først at have fået installeret java software.

Problemet er hvorledes man kan imødegå et sådant problem. Procentuelt er det
ikke så mange men jeg kan ikke se bort fra problemet.

Jeg synes at dropdownmenuer lavet som javascript er funktionelle og nemme at
editere i.

Jeg ved man kan trække flere oplysninger ud om clienters browsere og mm. så jeg
håber også at man kan få denne oplysning med.

jørgen Voltelen
1/6 05

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-06-05 06:56

jørgen voltelen <joergen@jvweb.dk> skrev:
> [...]
>umiddelbart kan læse/fortolke
>javascript uden
>først at have fået installeret java software.

Nej - lyt nu til Erik, der har fuldstændigt ret, når han siger, at
er ikke er nogen fællesnævner for java og javascript - bortset fra
noget af navnet og ens syntaks.

>Problemet er hvorledes man kan imødegå
>et sådant problem. Procentuelt er det
>ikke så mange men jeg kan ikke se bort
>fra problemet.

Det er også fint nok, at du er opmærksom på det - forklaringen er
blot en anden end du nævner.

>Jeg ved man kan trække flere
>oplysninger ud om clienters browsere og mm. så jeg
>håber også at man kan få denne
>oplysning med.

Du kan ikke fra ASP direkte se, om javascript er slået til eller
ej. Du kan dog fortælle dine brugere at de skal bruge javascript
for at se menuen ved at skrive

<noscript>
Du skal bruge javascript for at bruge menuen
</noscript>

Hvis javascript er slået til vises ovenstående ikke.

Må vi i øvrigt ikke se menuen? Det kunne være, at der var noget
galt i koden, der gør at den ikke vises korrekt.
--
Jesper Stocholm

Japo armstole sælges, 2 stk. 3995,-
http://japoarmstole.stocholm.dk

Fra : jørgen voltelen

Dato : 02-06-05 16:23

Den aktuelle problem kan bl.a. ses på siden www.vuc-syd.dk. Jeg har
lagt en tekst ind omhandlende at hvis du ikke kan se denne side så.
Jeg ved ikke om det er den eneste løsning???

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-06-05 20:33

"jørgen voltelen" <joergen@jvweb.dk> skrev i en meddelelse
> Den aktuelle problem kan bl.a. ses på siden www.vuc-syd.dk. Jeg har
> lagt en tekst ind omhandlende at hvis du ikke kan se denne side så.
> Jeg ved ikke om det er den eneste løsning???

Siden bruger en Java Aplet der ikke er det samme som JavaScript hvilket du
allerede har fået at vide. For Java gælder et specielt problem nemlig at MS
har stoppet udviklingen og derfor får IE brugere der udgør omkring 80-90% af
dine brugere en fejl, hvis de ikke har downloadet den korrekte engine fra
sun.

Peronligt har jeg det helt fint med JavaScript til menuer, så jeg vil forslå
dig at bruge det i stedet så er du ude over det en gang for alle, ud over
den der 0.0000....1% der vælger at slå JavaScript fra og det er kun
webdesignere der gør noget så tåbeligt, så dem kan du roligt se bort fra.

Men måske du skulle overveje brugen af frames nærmere, så vidt jeg kan
vurdere har du overhovedet ikke brug for dem.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg